font størrelse
Fra : John Kjoller

Dato : 03-06-05 12:48

Jeg vil gerne åbne muligheden for at man kan skalere min tekst i IE.
Men jeg vil gerne have at normal-størrelsen er 13px - hvordan skal jeg
oversætte det til % eller em ?

Har ikke helt forstået konceptet....
Hvis man sætter font størrelsen til 90% - hvad er det så 90% af?

Kh
John

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-06-05 13:39

John Kjoller skrev:

> Jeg vil gerne åbne muligheden for at man kan skalere min tekst i IE.
> Men jeg vil gerne have at normal-størrelsen er 13px

Du må vælge en af delene - begge dele kan ikke lade sig gøre.

En mulig løsning er dog at benytte en styleswitcher - så kan IE-brugere
skifte mellem forskellige (foruddefinerede) størrelser.

> - hvordan skal jeg oversætte det til % eller em ?

Man kan ikke oversætte en absolut størrelse til en relativ. Hvor mange
procent er 5cm?

> Hvis man sætter font størrelsen til 90% - hvad er det så 90% af?

90% af fontstørrelsen på det omgivende element (eller af browserens
standardstørrelse, hvis der ikke er et omgivende element).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : John Kjoller

Dato : 03-06-05 18:36

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev

> Du må vælge en af delene - begge dele kan ikke lade sig gøre.

Som jeg skrev, så har jeg ikke forstået konceptet....
Men det jeg er ude efter, er fuldstændig det som FF og Opera gør.
Jeg angiver en størrelse, som browseren så opfatter som "normal" - og så kan
man skalere som man har lyst, ud fra det.

> Man kan ikke oversætte en absolut størrelse til en relativ. Hvor mange
> procent er 5cm?

Jo tak..... æh... ved ikke om du laver grin med mig?
Mon ikke du forstår hvad jeg mener?
Altså jeg er ude efter at min side, som udgangspunkt (altså når folks
browsere viser skriftstørrelsen i "normal"-tilstand) skal vise skriften i
det der svarer til 13px.
Som FF og Opera gør det.

> 90% af fontstørrelsen på det omgivende element (eller af browserens
> standardstørrelse, hvis der ikke er et omgivende element).

Vil det sige at hvis jeg sætter en skriftstørrelsen til 13px på body { }
Og så på en div-wrapper sætter skriftstørrelsen til 100% - så får jeg det
jeg er ude efter?
- eller er det helt misforstået?

Fra : Thomas gade

Dato : 03-06-05 20:30

John Kjoller wrote:

>Som jeg skrev, så har jeg ikke forstået konceptet....
>Men det jeg er ude efter, er fuldstændig det som FF og Opera gør.

Så skal du angive størrelse med em eller % og du kan således ikke angive
størrelsen til at være 13px.
Experimenter med de andre målenheder og find noget du synes virker.

> [...]
>Og så på en div-wrapper sætter skriftstørrelsen til 100% - så får jeg det

Jeps det er misforstået.

Nb. Der er ingen der gør grin med dig.

Mvh Thomas

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 03-06-05 20:57

John Kjoller skrev:

> Som jeg skrev, så har jeg ikke forstået konceptet....

Der er ikke så meget at forstå - du kan ikke få begge dele på en
gang (med IE - i andre browsere er det ikke noget problem).

> Jo tak..... æh... ved ikke om du laver grin med mig?

Nej - jeg gør ikke grin, men jeg prøver at illustrere hvorfor det
du spørger om ikke kan lade sig gøre.

IE har en fejl der gør at den ikke vil skalere skrifttyper angivet
med absolutte størrelser. 13px (som du angiveligt ønsker som
standardstørrelse) er en absolut størrelse. Ergo kan du ikke både
specificere 13px og have skalering i IE på samme tid.

Du spørger hvordan man oversætter 13px til % (eller em - der er en
variant af %). Jeg fortæller så at det ikke er muligt - af samme
grund som man ikke kan angive 5cm i procent. Du kan godt angive en
fontstørrelse på html til 26px og så sætte fontstørrelsen på body
til 50% - og derved opnå 13px via en procentangivelse. Men set fra
browseren er det stadig en absolut angivelse - fordi de 50% tages
af en absolut angivet værdi.

> Mon ikke du forstår hvad jeg mener?

Jo - jeg har forstået. Jeg håber at du også har forstået mit svar
nu. Jeg er ikke ude på at gøre grin med dig eller andre - beklager
hvis mine forklaringer bliver skåret for meget ud i pap.

> Vil det sige at hvis jeg sætter en skriftstørrelsen til 13px
> på body { } Og så på en div-wrapper sætter skriftstørrelsen
> til 100% - så får jeg det jeg er ude efter?

Nej - jf. ovenstående.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Tidemann

Dato : 04-06-05 09:30

"John Kjoller" skrev
> [...]
> oversætte det til % eller em ?
>
> Har ikke helt forstået konceptet....
> Hvis man sætter font størrelsen til 90% - hvad er det så 90% af?

Du kan lave et alternativ, se her:
http://www.webdesign101.dk/design/styleswitcher.php

--
Venlig hilsen