Rund border
Fra : David Trasbo

Dato : 03-06-05 11:03

Nogle der ved hvordan man kan lave en border der er rund i kanterne ligesom
på Jubii?

--
David Trasbo.
Vær en god Usenet bruger. Læs http://usenet.dk/netikette.

Fra : Jørn Sørensen

Dato : 03-06-05 11:40

"David Trasbo" <datra@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Nogle der ved hvordan man kan lave en border der er rund i kanterne
> ligesom
> på Jubii?

Prøv at kigge på webdesign 101, der er nylig skevet en god anvisning netop
på hvordan man kan lave runde hjørner. http://www.webdesign101.dk/

Fra : David Trasbo

Dato : 03-06-05 12:24

> Prøv at kigge på webdesign 101, der er nylig skevet en god anvisning netop
> på hvordan man kan lave runde hjørner. http://www.webdesign101.dk/

Jeg synes ikke at de var særlig gode. Jeg prøvede dem alle, men det var både
for indviklet og for krævende. Er der ikke nogle der kender nogle bedre?

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 03-06-05 12:34

On Fri, 3 Jun 2005 13:23:39 +0200, "David Trasbo" <datra@mail.dk>
wrote:

>Jeg synes ikke at de var særlig gode. Jeg prøvede dem alle, men det var både
>for indviklet og for krævende. Er der ikke nogle der kender nogle bedre?

Nu har jeg ikke kigget på webdesign101, men her der nogle forskellige
forslag:

http://css-discuss.incutio.com/?page=RoundedCorners

--
Now Playing:
Lucy in Space with Diamonds - Stars Comes Out At Night

Fra : David Trasbo

Dato : 03-06-05 13:05

> Nu har jeg ikke kigget på webdesign101, men her der nogle forskellige
> forslag:
>
> http://css-discuss.incutio.com/?page=RoundedCorners

De må også meget gerne være på dansk.

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 03-06-05 18:20

David Trasbo skrev:

> De må også meget gerne være på dansk.

Du kan desværre ikke få i pose og i sæk! du stiller rimeligt mange
krav. Desværre er det sådan at der er rigtigt mange teknikker der
bliver udviklet af nogle ganske få mennesker, og langt de fleste er
engelsktalende, så hvis man vil have den primære kilde besøger man dem.
Jørgen Farum Jensen og hjemmesideskolen gør et ganske fornemt job i at
få oversat nogle af metoderne til dansk. Så hvis du synes noget er
svært så træk vejret dybt og start forfra. Vi er her stadig. Men blot
fordi noget er svært er det ikke ensbetydende med at man bare skal give
op. Der findes desværre ikke altid en let løsning.

Her er så en hurtig metode! Det kræver en fast bredde!

koden ser ud som følger.

det der så sker er at du i din css for id=kasse sætter et
baggrundsbillede i toppen med de øverste hjørner afrundet. og laver
derefter en for din p med baggrund nederst og de nederste hjørner
afrundet. (søg endelig på google efter "Sliding doors" technique, da
det er den der bliver brugt her!)
CSS:

#kasse {
background-color: #den farve som kassen nu skal have.)
background-image: url(et eller andet) top left;
}
#kasse p {
background-image: url(et billede) bottom left;
}

Så skulle den være nogenlunde på plads. Dette er hovedprincippet i den
teknik jeg omtalte før. at man har en omkransende div som man giver et
billede enten til venstre eller helt i toppen (og som ikke fylder det
hele!) giver skidtet en baggrundsfarve også. Dernæst giver man
indholdet i kassen en tilsvarende grafik i bunden eller til højre, og
så kan tingene skaleres enten til højre eller nedaf!

Claus

Fra : Kristian Thy

Dato : 03-06-05 18:42

Quoth Claus Jacobsen:
> det der så sker er at du i din css for id=kasse sætter et
> baggrundsbillede i toppen med de øverste hjørner afrundet.

Jeg er ret glad for denne alternative metode, da den ikke kræver
billedfiler:

http://pro.html.it/articoli/id_599/idcat_31/pag_1/pag.html

--
\\kristian

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 03-06-05 21:19

Kristian Thy skrev:

> Jeg er ret glad for denne alternative metode, da den ikke kræver
> billedfiler:
>
> http://pro.html.it/articoli/id_599/idcat_31/pag_1/pag.html

Den er faktisk ganske fin. Dog vil jeg ikke have noget imod at bruge
små gif's eller png's. Det er ikke det mest ødelæggende og vi vil i IE7
beta'en fra sommer kunne begynde at lave nogle ganske formidable
designs som vi ikke har kunnet lave før på grund af den manglende png
understøttelse. Og så går Sliding Doors teknikken hen og bliver et
ganske kraftigt værktøj til at lave nogle ret fede overgange med
baggrunds billeder, overlays og semitransperante knapper.

Claus

Fra : David Trasbo

Dato : 04-06-05 09:08

>http://pro.html.it/articoli/id_599/idcat_31/pag_1/pag.html

Den virker ikke helt for mig, men hvis den gjorde ville det virkelig se flot
ud. Når jeg indlæser siden via localhost ser det jeg får ud som på dette
screenshot: http://bigsmile.1go.dk/screen.gif. Tag jer ikke af farverne.
Billedet er i GIF-format. Men læg mærke til de blå streger øverst og
nederst. Det er det eneste jeg kan få ud af det. Nogle der ved hvordan det
kan løses? Jeg tænker at problemet er at der bliver proppet flere div'er ind
i "nifty"-diven.