CSS med fleksibel højrekant
Fra : Olav Noksagt

Dato : 02-06-05 09:31

Hej
Jeg er gået i baglås med CSS og har brug for input.

To spørgsmål:

1. En normal css-boks eller tabelcelle udvider nedefter når indhold (tekst)
bliver længere. Kan man få den til at udvidde mod højre i stedet for?
Altså; findes der en CSS-metode hvor man angiver f.eks. en højde på 200px og
boksens højre kant flytter sig alt efter hvor meget teksten fylder?
Altså sådan at boxen automatisk fylder f.eks. 186 pixels i bredden, fordi så
passer det med at teksten fylder 200px i højden?

2. Hvis jeg har en kasse (A) og indeni denne kasse vil have tre kasser
(1,2,3) der skal bestemme A's bredde - hvad gør jeg så? Alle kasser kan
skifte bredde når indholdet opdateres, og har man 10 kasser er det en større
placerings-opdatering hvis en af de første bliver lidt bredere.
Jeg har før placeret dem manuelt med "koordinater" i CSS, men man må jo
kunne få dem til at flytte sig i forhold til hinanden. Det er måske
CSS-barnemad, men jeg har stirret mig blind på det og gået kold i absolute,
relative, static osv.
- "A" er hovedrammen.
- "1" er f.eks. 220px bred og starter 10px inde i "A" (hovedrammen).
- Jeg skal så have "2" til at starte i samme lodrette punkt som "1" - men
10px fra "1"s højre side.
- "3" skal således starte i samme lodrette punkt som "1" og "2", men 10px
fra "2"s højre kant.
- "A"s bredde skal omslutte det hele og derfor skal "A"s højrekant ligge
10px fra "3"s højrekant.
- Hvis jeg nu ændrer "1"s bredde fra 220 til 250px, så skal "2" og "3"
flytte sig tilsvarende 30px til højre, og hovedrammen "A" skal blive 30px
bredere.

Kæft, det er svært at forklare...
Håer nogen kan gennemskue det, mens jeg går tilbage og prøver at fordybe mig
i "CSS for dummies" - nogle gode links????

Olav

Fra : Benny Nissen

Dato : 02-06-05 10:04

Olav Noksagt wrote:

> 2. Hvis jeg har en kasse (A) og indeni denne kasse vil have tre kasser
> (1,2,3) der skal bestemme A's bredde - hvad gør jeg så?

Noget i stil med:
http://local.bennynissen.dk/test/box.htm

--
Benny

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-06-05 11:20

Olav Noksagt skrev:

> 1. En normal css-boks eller tabelcelle udvider nedefter når indhold (tekst)
> bliver længere. Kan man få den til at udvidde mod højre i stedet for?

Nej. Du kan muligvis opnå effekten med javascript, men jeg er ikke
sikker på at det kan laves effektivt (mit umiddelbare skud er at lave et
script der undersøger højden af elementet og så rekursivt justerer
bredden indtil den ønskede højde er opnået inden for en vis tolerance -
men det kan hurtigt blive til mange justeringer).

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-06-05 15:11

Olav Noksagt wrote:

> [...]
> Altså sådan at boxen automatisk fylder f.eks. 186 pixels i bredden,
> fordi så passer det med at teksten fylder 200px i højden?

Man kan i IE opnå det ønskede med white-space:nowrap - men i Mozilla (+FF)
og Opera vil teksten bare flyde ud af boksen i højre side:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/whitespace.asp

Det problem kan du så muligvis komme omkring ved hjælp af min-width:

http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/minwidth.asp

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk/