Samme udseende uanset browser...
Fra : Neuhafen

Dato : 26-05-05 12:40

Hej NG,

Er der en smart/let måde hvorpå man kan tilsikre at CSS ser ens ud på alle
browsere ???

Neuhafen

Fra : Martin Hintzmann And~

Dato : 26-05-05 12:56

Neuhafen wrote:

> Er der en smart/let måde hvorpå man kan tilsikre at CSS ser ens ud på alle
> browsere ???

En god start er at benytte en doctype som tricker standard-mode i de
forskellige browsere. Læs mere her:
http://www.hintzmann.dk/articles/doctype/

--
Martin Hintzmann Andersen
http://www.hintzmann.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-05-05 13:03

Neuhafen skrev:

> Er der en smart/let måde hvorpå man kan tilsikre at CSS ser ens ud på alle
> browsere ???

Nej - der er ingen måde man kan sikre sig 100%

Men man kan dog godt gøre noget.

Først og fremmest kan man sørge for at validere sin html- og css-kode.
Ved at bruge valid kode sikrer man at alle browsere har et fælles
udgangspunkt for at behandle koden ens.

Dernæst bør man bruge en doctype der sætter nye browsere i standardmode.
Det sikrer at nye browsere forsøger at følge de samme standarder i
stedet for at følge opførslen i ældre browsere.

Derudover er der ingen vej uden om at tjekke i forskellige browsere
selv. Selv med valid html/css kan der sagtens være forskelle i
visningen. Det kan dels skyldes mangelfuld implementering af css i nogle
browsere og dels forskelle i standardegenskaberne for de forskellige
browsere. Der er fx forskel på standardværdierne for margen og padding
på flere elementer i IE og Firefox sammenlignet med Opera.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
Standardlinks om validering - hvordan og hvorfor:

Fra : Neuhafen

Dato : 26-05-05 13:18

> [...]
> Det sikrer at nye browsere forsøger at følge de samme standarder i
> stedet for at følge opførslen i ældre browsere.

Det er heldigvis gjort... Og det meste af siden ser da også godt nok ud i de
browsere jeg har testet !!!
Eneste problem er Firefox...

> [...]
> browsere. Der er fx forskel på standardværdierne for margen og padding
> på flere elementer i IE og Firefox sammenlignet med Opera.

Hej Jens,

Tak for det uddybende svar !!
Jeg kan jo forstå at der ikke findes nogen let måde at gøre det på...
Altså må jeg frem med tangenterne og begynde at kode mig ud af det, eller gå
efter 80/20 reglen...
Så længe det er perfekt på 80%, må de sidste 20% bare lære at leve med
det...

Endnu engan TAK !
Neuhafen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-05-05 13:43

Neuhafen skrev:

> Jeg kan jo forstå at der ikke findes nogen let måde at gøre det på...
> Altså må jeg frem med tangenterne og begynde at kode mig ud af det, eller gå
> efter 80/20 reglen...

Du er jo også meget velkommen til at bruge gruppen her som
sparringspartner til konkrete problemer.

> Så længe det er perfekt på 80%, må de sidste 20% bare lære at leve med
> det...

Jeg arbejder med en anden skala. Jeg opererer med kategorierne
"perfekt", "næsten perfekt", "tilfredsstillende", "utilfredsstillende"
og "ubrugelig". Hovedparten af brugerne (i praksis minimum alle
IE6-brugere) skal havne i kategorien "perfekt". Brugere af nye browsere
skal helst ikke ryge længere ned end "næsten perfekt". Brugere af
forrige generations browsere (fx IE5.x) bør som minimum havne i
kategorien "tilfredsstillende". Og endelig bør ingen havne i kategorien
"ubrugelig" - det betyder groft sagt at siden skal kunne bruges selv i
ældgamle browsere, men det behøver ikke at se kønt ud.

I praksis foretager jeg ikke en eksplicit kategorisering af hver testet
browser - jeg vurderer bare om det viste resultat er tilfredsstillende i
forhold til de krav der er angivet ovenfor.

--
Jens Gyldenkærne Clausen