Special effekter... (Hvordan?)
Fra : Rune Klausen

Dato : 06-06-05 16:01

Hejsa, jeg ville høre om der er nogle som ved hvordan man laver effekter og
blander dem med video som man har optaget.

Det kunne f.eks. være lige i the mummy hvor sandet bliver til et hovedet,
eller månden som skifter farve.
Eller lysværdet i starwars.

Jeg er klar over man bruger nogle bluescreen optagelser, men hvordan mixer
man det sammen med nogle andre sekvenser?

Hvis jeg nu filmer at jeg går på en blå skærm, og vil lave det så det ser ud
som om jeg går på vandet.

Hvis i kender nogle guides så bliver jeg glad :)

-Rune

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 06-06-05 17:29

"Rune Klausen" <Rune@gratisopgaver.dk.remove> skrev i en meddelelse
> [...]
> ud som om jeg går på vandet.
>
> Hvis i kender nogle guides så bliver jeg glad :)

Funktionen hedder Chroma Key, hvor du erstatter en ensfarvet baggrund med et
andet levende billede. Spørg i dk.edb.videoredigering.

--
Jesper Brogaard, Denmark, Europe
(Please do not reply by email)

Fra : Zeki

Dato : 06-06-05 17:50

"Rune Klausen" <Rune@gratisopgaver.dk.remove> wrote in message

> Hvis jeg nu filmer at jeg går på en blå skærm, og vil lave det så det ser
> ud som om jeg går på vandet.

Du lægger sporene oven på hinanden og bruger croma-keying. Dette kan du gøre
i de fleste NLE's (non linear editors), så som Adobe Premiere og Final Cut.
De bedste resultater tror jeg dog du får hvis du bruger Adobe After Effects,
som kan bruges til at lave effectsekvenser, eller bruger nogle af de plugins
der findes til ovenstående programmer, f.eks Ultimatte eller BorisFX

FUT: dk.edb.videoredigering

Mvh
Zeki

Fra : Rune Klausen

Dato : 06-06-05 19:32

"Zeki" <zeki@[fjerndette]tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> nogle af de plugins der findes til ovenstående programmer, f.eks Ultimatte

Ok, har du en ide om hvad de professionelle bruger?
De køre måske noget Mac noget eller hvad ?

> FUT: dk.edb.videoredigering

Fornuftigt valg :)

-Rune

Fra : Peter Larsen

Dato : 08-06-05 01:04

> "Zeki" <zeki@[fjerndette]tiscali.dk> wrote in message

Jeg vil umiddelbart gætte på de har folk til at skrive deres
egne programmer eller plugins.

Fra : someone

Dato : 08-06-05 16:33

"Peter Larsen" <Lort@Lort.lort> skrev i en meddelelse

> [...]
> egne programmer eller plugins.
>DET er ofte lidt for dyrt og tager for langt tid-alting afhænger af
Men rigtig nok foregår Alt Final Cut Pro på MAC og til dels også
AVID som også har kunnet fås til IBM comp. siden 2002.

Fra : Klavs Rommedahl

Dato : 10-06-05 22:51

> [...]
Ultimatte

> Ok, har du en ide om hvad de professionelle bruger?
> De køre måske noget Mac noget eller hvad ?

De fleste sidder med specielle maskiner og til tider hjemme udviklet
software. Mange bruger stadigt Silicon Graphics maskiner (en sjov annecdote
følger) som er specielt byggede til grafiske arbejdsheste. Andre bruger
high speed Alpha maskiner og low end profecionelle folk bruger MAC's. Nu
skal det ikke misforståes som at MAC's ikke er gode til den slags leg, de er
bare for langsomme, til gengæld er de meget billigere end Alpha og SGI
maskinerne. Studier som dem bag Lord Of The Rings og Shrek har selv lavet en
del af software'n til maskineriet. Pixar og ILM har lavet deres selv fra
starten om de stadigt gør det husker jeg ikke, men jeg forestiller mig at de
gør.

Titanic blev filmet med skibets ene side og et stort antal Alpha og MAC's
blev brugt til at skabe den anden. Et stort tal her er omkring 100 - 130
maskiner. Folk fra ILM spurgte om lov til at lege og lavede nogle af
scenerne på 16 SGI maskiner i real time. Folkene bag Titanic måbede og en af
dem udtalte :

Det er altså derfor andre bruger SGI maskiner til dagligt.

I tidernes morgen (læs 80 - 82) var verdens første animerede film (dog ikke
hele vejen igennem) Tron på banen. Tron blev skabt over uger af et stort
antal PC servere og et endnu større antal PC'ere, med hjælp af nogle AS400
maskiner. Det var absolut et fremskridt og det var der at Pixar for første
gang var i støbe formen.

Udover de digitale hjælpemidler bruges ganske almindelige analoge mixere
altså stadigt og de kan også de ting. Ok de er måske ikke billige, men
Panasonic har et lille "i-marken" system der kan købes i Sverige for små
40.000 der kan det nummer perfekt (består af en flightcase med 2 video
maskiner, 2 monitors og mixeren, noget SMPTE manager). I den meget billige
ende er der HAMA's, Vivanco's og ELV's mixere.Om Vivanco's kan dette leg
aner jeg ikke, men mener at huske de 2 andre har udstyr der kan.

Mvh
Klavs.

Fra : the LU

Dato : 06-06-05 19:36

"Rune Klausen" <Rune@gratisopgaver.dk.remove> skrev i en meddelelse

> Eller lysværdet i starwars.

Det er så noget af det nemmeste at lave. Her er en glimrende guide:

http://theforce.net/fanfilms/software/premiere/rotoscoping/rotoscoping_finley.asp

/Toby

Fra : Rune Klausen

Dato : 06-06-05 19:59

"the LU" <fart1138REM0VEME@hotmail.com> wrote in message

> "Rune Klausen" <Rune@gratisopgaver.dk.remove> skrev i en meddelelse

> Det er så noget af det nemmeste at lave. Her er en glimrende guide:
>
> http://theforce.net/fanfilms/software/premiere/rotoscoping/rotoscoping_finley.asp

Super :)

-Rune