Hvilket socket 939 board?
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 06-06-05 14:15

Hejsa

Skal opgradere min computer med bundkort, CPU, RAM og grafikkort, jeg synes
efterhånden at have styr på, hvad det skal være, pånær bundkortet, så lidt
hjælp ville være dejligt

Altså det skal være med socket 939, og jeg havde også regnet med at det
skulle være med SLI (jeg får sikkert ikke brug for det, men jeg vil gerne
betale et par hundrede bare for at være sikker). Ja, så er det jo ikke så
mange muligheder tilbage

Der er ikke planer om det vilde overclocking, men mulighed for det ville
være rart.
Stabilitet er vigtigere end 1-2% mere ydelse.

Her er de 3 kort jeg har kigget på:

ASUS A8N-SLI Deluxe - ca. 1100 kr.
+ har PCI-E ud over de 2 x16 til SLI
- alm. onboard lyd, men jeg kan jo bare købe et lydkort

DFI LANPARTY NF4 SLI-DR - ca. 1600 kr.
+ har PCI-E ud over de 2 x16 til SLI
+ bedre lyd end Asus
- lidt dyrt (har ikke brug for UV slots og kabler, bæreremme osv.)

MSI K8N SLI Platinum - ca. 1200 kr
+ har SB live lydkort
? 2x SATA2 i stedet for 4xSATA1 som de andre (ud over 4x SATA2 fra nForce4)
- har ingen PCI-E ud over de to x16 til SLI

Input vil være dejligt. Eventuelle andre forslag er også velkommende.

mvh Frank

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-06-05 17:29

Frank K. Jensen skrev:

> - alm. onboard lyd, men jeg kan jo bare købe et lydkort

Jeg vil under alle omstændigheder anbefale dig at anvende et "løst"
lydkort. Onboardkortene er ganske vist blevet bedre, men det er de
"løse" også.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 06-06-05 20:02

> Jeg vil under alle omstændigheder anbefale dig at anvende et "løst"
> lydkort. Onboardkortene er ganske vist blevet bedre, men det er de
> "løse" også.

Hvis man alligevel har sat et par PC højttalere eller et headset til,
tror jeg ikke nogen kan høre forskel på et Audigy og så det SB LIve
24bit som sidder på MSI K8N SLI... og så sparer man et PCI slot, og får
dermed bedre luftgennemstrømning (det må være et argument, sådan en som
dig forstår )

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-06-05 10:40

Esben von Buchwald skrev:

> Hvis man alligevel har sat et par PC højttalere eller et headset til,
> tror jeg ikke nogen kan høre forskel på et Audigy og så det SB LIve

Nej, det er rigtigt nok.

Jeg har dog oplevet større grad af egenstøj på onboard-lyd i forhold
til et lydkort (med samme lydkredse). Det er så grelt at det kan høres
på min billige (læs: ringe) højttalerløsning.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 07-06-05 07:57

> Jeg vil under alle omstændigheder anbefale dig at anvende et "løst"
> lydkort. Onboardkortene er ganske vist blevet bedre, men det er de
> "løse" også.

Også hvis det er et SB live (hardware) der er onboard?

mvh Frank

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-06-05 10:36

Frank K. Jensen skrev:

> Også hvis det er et SB live (hardware) der er onboard?

Ja, for der findes bedre lydkort end SB Live! - Audiotrak Maya eller
Prodigy LT, feks.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 08-06-05 14:40

> Ja, for der findes bedre lydkort end SB Live! - Audiotrak Maya eller
> Prodigy LT, feks.

Men er onboard SB live dårligere end et SB live kort?

Har pt. et gammelt SB live 1024 player (eller hvad det nu hedder), og det er
klart mine halvdårlige hovedtelefoner, der sætter niveauet, men jeg regner
dog med at købe et par rimelige hovedtelefoner inden for en overskuelig
fremtid.

mvh Frank

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-06-05 19:19

Frank K. Jensen skrev:

> Men er onboard SB live dårligere end et SB live kort?

Umiddelbart, ja. Der er bedre plads til et audiorigtigt layout på et
løst lydkort.

Det er ganske vist omkring AC'97, men "idéerne" er de samme:
http://www.lcaudio.dk/index.php?page=66

Onboard lyd får ikke den samme analoge bevågenhed som et løst lydkort
gør.

Det løse lydkort (fra en god producent) er lavet med god lyd for øje.
Onboard-lyd er lavet med fasciliteter for øje (wow, der er Soundblaster
onboard - dét bundkort må jeg ha')... Lydkredsen er ikke svær at
montere. Analog-delen er straks værre. Og på et bundkort er der langt
større risiko for indstrålet støj.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 10-06-05 07:35

> [...]
> onboard - dét bundkort må jeg ha')... Lydkredsen er ikke svær at
> montere. Analog-delen er straks værre. Og på et bundkort er der langt

Ok, tak.

mvh Frank

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 06-06-05 20:00

Frank K. Jensen wrote:
> [...]
> - har ingen PCI-E ud over de to x16 til SLI
>
> Input vil være dejligt. Eventuelle andre forslag er også velkommende.

jeg har et K8N-SLI, og det er et ganske udemærket mobo...
læs min test her: http://memos.dk/sbn/hardware2005/index5.php

dog vil jeg sige at OC mulighederne er ganske fine på dette

læs denne test, så er du ikke i tvivl på at MSI og DFI er vindere
http://anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2358

Ang. K8N-SLI Platinum, er der altså kun 1 LAN port og de 4 SATA2 porte
der følger med nFOrce 4 (K8N Neo4 Platinum/SLI er en anden udgave som
ikke fås i DK desværre) - men hvor tit bruger du 2 Gbit LAN og mere end
4 SATA porte?

Ang. at der ikke er PCIe x1 slots, kan du trøste dig med at du kan smide
et PCIe x1 kort i det sekundere PCIe slot, så længe du ikke kører SLI

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 07-06-05 07:56

"Esben von Buchwald" <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> dog vil jeg sige at OC mulighederne er ganske fine på dette
>
> læs denne test, så er du ikke i tvivl på at MSI og DFI er vindere

Jeg har læst og læst og læst og....
(også de to ovenstående

> [...]
> følger med nFOrce 4 (K8N Neo4 Platinum/SLI er en anden udgave som ikke fås
> i DK desværre) - men hvor tit bruger du 2 Gbit LAN og mere end 4 SATA

Ok, det vidste jeg ikke, tak! Jeg bruger faktisk 2 LAN lige nu, så
muligheden ville da være dejlig. Mht. til SATA, så havde jeg en ide om at
hvis man ville køre nogle diske i raid og andre i almindeligt, så skulle man
helst bruge to controllere, jeg har dog ikke undersøgt det, men har bare
været glad for at der var 2 controllere.

> Ang. at der ikke er PCIe x1 slots, kan du trøste dig med at du kan smide
> et PCIe x1 kort i det sekundere PCIe slot, så længe du ikke kører SLI

Jeps, det vidste jeg godt, og jeg ved heller ikke hvad jeg skulle smide i en
PCI-E x1, men jeg ville bare gerne have muligheden.

Den eneste grund til at jeg nok ikke er hoppet på DFI boardet, er at de på
hardocp skriver: Once again we saw a DFI motherboard fail when it comes to
long-term stress testing (http://www.hardocp.com/article.html?art=NzE3 under
konklusionen). Har det noget på sig? Jeg synes ikke rigtigt at jeg kan finde
andre der skriver det.

mvh Frank

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 08-06-05 10:40

Kan kun anbefale ASUS A8N-SLI Deluxe, da det kører uden nogen problemer hos
mig, og aldrig har haft
vrøvl med det.......
Er nu rart der er plads til 8 sata diske.......

Henrik

ps...
Den lille fan der sidder over chipset skal dog skiftes, da den larmer mere
end noget andet i pc´en......

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 08-06-05 14:40

"Henrik Rasmussen" <h.rasmussen@telia.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> ps...
> Den lille fan der sidder over chipset skal dog skiftes, da den larmer mere

Ok, tak for input

mvh Frank

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 10-06-05 22:35

Henrik Rasmussen wrote:
> [...]
>
> ps...
> Den lille fan der sidder over chipset skal dog skiftes, da den larmer mere

Problemet med A8N-SLI er at det ekstra netkot og SATA porte, er koblet
på via PCI bussen, hvilket vil sige at den samlede båndbredde på PCI
bussen, som er på 133MB/s, langt overskrides når man benygger det ekstra
Gbit netkort (125MB/s) og én af de ekstra SATA porte (150MB/s)

Ved godt at dette i praksis sjældent sker, men det er IMHO en dårlig
konstruktion