Kvinderne i Schweiz
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 05-06-05 20:17

Har kvinder nu om stunder fuld stemmeret i alle dele af
Schweiz - og hvornår blev det i givet fald indført?

--
Hilsen fra Jørgen Grandt
a.k.a. www.hamigen.dk

Fra : Jesper

Dato : 05-06-05 20:43

Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk> wrote:

> Har kvinder nu om stunder fuld stemmeret i alle dele af
> Schweiz - og hvornår blev det i givet fald indført?

Kvinder fik stemmeret i Schweiz til føderale valg d. 07.02.1971, dog
indførte Kanton Basel allerede stemmeret for kvinder 26.06.1966. Den
sidste kanton der indførte stemmeret for kvinder var Appenzell som
består af to halvkantoner og den ene, Appenzell Außer-Rhoden indførte
det 1989 og forbundsretten tvang Appenzell Inner-Rhoden til at indfører
stemmeret for kvinder i 1991.

Fra : Lyrik

Dato : 05-06-05 22:57

forbundsretten tvang Appenzell Inner-Rhoden til at indfører
> stemmeret for kvinder i 1991.
++++++++++++++++++++++++++++
De er godt nok meget gammelkonservative. En ven som var gift med en
schweitzisk dame fortalte mig at han vidste at schweitzerne var gået i
lønmodtagerdemonstration, med kravet om at gå ned i løn!

Hilsen
Jens

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 06-06-05 00:30

Jesper skrev bl.a.:

> [...]
> Außer-Rhoden indførte det 1989 og forbundsretten tvang
> Appenzell Inner-Rhoden til at indfører stemmeret for kvinder i 1991.

Okay. Det vil sige at du ikke er hélt enig med
http://www.leksikon.org/art.php?n=3023 i at "Kvinder opnåede først
føderal stemmeret i 1971, mens de i nogle kantoner *endnu i 1999*
ikke kan deltage i valgene."?

Ved væddemål er man jo nødt til at være nøjagtig - for at vinde altså ...

--
Hilsen fra Jørgen Grandt
a.k.a. www.hamigen.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 07-06-05 06:53

> [...]

> http://www.leksikon.org/art.php?n=3023 i at "Kvinder opnåede først
> føderal stemmeret i 1971, mens de i nogle kantoner *endnu i 1999*

Jeg så da i fjernsynet en del om den sidste del af Schweiz hvor
kvinderne fik lokal stemmeret.

Man kørte lokalt med direkte demokrati, hvor vælgerne mødte op på
landsbyens centrale plads. Og så stemte ved håndsoprækning.

Uheldigvis var pladsen ikke stor nok til at hele befolkningen kunne være
der samtidig, og konerne vi i og for sig selv ligeglade. Og da man
samlede landsbyens ungdom i alderesn 16-25 år, både drenge og piger, så
viste det sig at også ungdommen ønskede at bibeholde systemet, og vel at
mærke begge køn.

Men man blev så tvunget til at lave det om, og mistede en
turistattraktion. Så det må vel betyde at det direkte møde er nedlagt,
og at man er gået over til at holde det på lokal-tv, og med skriftlig
afstemning.

Et kuriosum var og blev det dog.
--
Per Erik Rønne