Katte skal registreret ét sted
Fra : Aragorn Elessar

Dato : 05-06-05 18:47

Artikel i Politiken online:

Det vil da klart gøre det mere praktisk når en missers ejer skal findes.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Ukendt

Dato : 05-06-05 19:19

Aragorn Elessar" <aragornDK@gmailTIGERDYR.com> skrev i en meddelelse

> Det vil da klart gøre det mere praktisk når en missers ejer skal findes.

Helt sikkert.
Det var jo også næsten på plads med et fællesregister for katte, men planen
er vist faldet til jorden, ifølge bladet fra Inges kattehjem.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : PuntoFisken

Dato : 06-06-05 17:23

Yup, de har forhandlet i halvandet år uden at blive enige. Mystisk at der er
startet to registre op, nogen der ved hvad årsagen er?

...... og så et andet spørgsmål: er der registreringspligt for katte? Hvis
der er, så har jeg en ulovlighed rendende rundt på fire poter

Mvh. Punto

Fra : Pia Nave

Dato : 06-06-05 17:36

PuntoFisken wrote:
> Yup, de har forhandlet i halvandet år uden at blive enige. Mystisk at der er
> startet to registre op, nogen der ved hvad årsagen er?

Nææhh......det har såmænd også undret mig!

> ..... og så et andet spørgsmål: er der registreringspligt for katte?

Nej, det er der desværre ikke Håber dog på, at det snart kommer

> Hvis der er, så har jeg en ulovlighed rendende rundt på fire poter

Fy skamme!! Kan du _så_ se at få missen chippet eller tatoveret
Hvor gammel er den lille bandit?

--
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
Mvh. Pia og 4-kløveret

Fra : PuntoFisken

Dato : 06-06-05 19:09

> Fy skamme!! Kan du _så_ se at få missen chippet eller tatoveret
> Hvor gammel er den lille bandit?

Jamen hovhov, han er indekat, så behovet der er lissom ikke hehe. Den lille
bandit er 3½ - en lille sort og hvid sag der har en mani med enten at lege
NASA (ræse rundt som en raket der ikk' kan lette sig *G*) eller sove i arm
med mig når jeg sover. Jeg har nogle billeder af ham liggende på
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/ - profilnavn Trine Schou. Jeg har et par
stykker liggende som jeg overvejer at plage min omverden med - hvis ellers
dyret ikke ligger med poterne over øjenen og flover sig over at få dem
offentliggjort

Mvh. Punto

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-05 21:37

"PuntoFisken" <schou8@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jamen hovhov, han er indekat, så behovet der er lissom ikke hehe.

Du bør nu alligevel få katten mærket, da der pludselig kan opstå en
situation hvor dyret stikker af. Chancen for at få katten tilbage er langt
større med mærkning end uden mærkning.
Skal katten sygeforsikres er der ligeledes brug for et øremærke eller
chipnummer.

Tina

Fra : PuntoFisken

Dato : 06-06-05 21:50

Han er s'mænd bare en ganske almindelig huskat, og jeg regner ikke med at få
brug for at sygeforsikre ham, men tak for oplysningen

Mht. at han stikker af: jeg bor i lejlighed, og det sker en meget sjælden
gang at han stikker ud på opgangenm og jeg når altid at få fat i ham så han
ikke kan komme ud (cirka halvdelen af de gange han er kommet ud på opgangen
er han løbet opad? *g*), så det vil være en smule unødigt at
øremærke/"chippe" ham synes jeg.

Mvh. Trine

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-05 22:17

> Han er s'mænd bare en ganske almindelig huskat, og jeg regner ikke med at

> brug for at sygeforsikre ham, men tak for oplysningen

Alle katte kan blive ramt af alvorlig sygdom, hvad enten de har finde
papirer eller er huskatte.

> [...]
opgangen
> er han løbet opad? *g*), så det vil være en smule unødigt at

Der kan opstå en situation, hvor der skal nogle ind i lejligheden mens du
ikke er hjemme til at passe på. Ildløs, mistanke om ildløs, vandskade, mf.
Eller der kan pludselig ryge et vindue, eller andet der gør, at missen lige
med ét et pist-væk-borte, hvor meget man end selv passer på.

Den dag din mis pludselig er væk, ærger du dig over at du ikke ofrede de
småpenge og fik den mærket i tide. Det er meget naivt at tro, at der ikke
sker noget med ens egen kat. Og et udtryk for uansvarlighed. Men der er jo
altid nogle der er ligeglade med at få deres katte tilbage.

Tina

Fra : PuntoFisken

Dato : 07-06-05 06:14

> [...]
> sker noget med ens egen kat. Og et udtryk for uansvarlighed. Men der er jo
> altid nogle der er ligeglade med at få deres katte tilbage.

Tina, jeg har valgt ikke at øremærke/sygeforsikre min kat - MIN kat og
derfor er det MIT valg, at du så synes jeg er uansvarlig vil jeg ikke udtale
mig om!!

NEJ jeg er ikke ligeglad med at få min kat tilbage, absolut ikke - hvis jeg
nu var det, tror du så jeg havde tøjret ham i haven mens jeg var hos mine
forældre i stedet for bare at lade ham rende løs?? Næppe - og mens han trods
alt var udekat blev han væk to gange. Jeg fik ham igen begge gange selv om
han ikke på nogen måde er mærket - lidt stof til eftertanke????

Trine

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 07-06-05 21:23

<klip> Mht. at han stikker af: jeg bor i lejlighed, og det sker en meget
> [...]
opgangen
> er han løbet opad? *g*), så det vil være en smule unødigt at
</klip>

Øj, det er trist at læse....Trine, jeg syntes du skulle komme med mig på
arbejde en dags tid eller to og se hvordan en øremærkning kan ændre meget
når en kat løber væk....

For det første, der er ingen i området der kender din kat, fordi den ikke
kommer ud.

For det andet, katten aner ikke hvor den skal løbe hen, da den ikke kender
området, og farer derfor vild.

Summen af disse to forhold skaber den værst tænkelige situation hvis katten
smutter ud for dig en dag, for bliver den fundet, kender ingen den,
hvorefter den bliver indbragt til Falck og/eller nærmeste dyrlæge/internat.

Her vil katten sidde 7 dage, hvis ingen ejer melder sig, bliver den hos
dyrlægen aflivet, på internat muligvis omplaceret.

Smutter katten og dør, får du sandsynligvis aldrig besked. Katten puttes i
en sort plastpose og sendes til kremering.

Værst af alt:
Din kat smutter...og bliver påkørt, og skadet. Falck bliver tilkaldt (det er
gratis for folk at ringe, når katten ikke er øremærket og tilskadekommen.)
Katten køres til dyrlæge, der ikke kan behandle den, da den ikke står
registreret med en ejer og dermed et sted regningen kan tilsendes.
Katten aflives.

Tro mig, for jeg har personligt oplevet netop den situation via mit arbejde,
sidste fredag, og det var så trist....

Det koster så uendeligt lidt ( ca. 100-300kr. afhængig af dyrlæge) at få en
kat øremærket, og gratis registrering i http://www.dansk-katteregister.dk/

Med håb om at du en dag revurderer din mening, og med tilbuddet om at du
altid kan kontakte mig for yderlige informationer..
Og endelig med håbet om at katten ihverfald så i det mindste aldrig når at
smutte fra dig, sender jeg venlige hilsner med potedask og smil
--
Hilsen Heidi, Miver og Mulle's mor
http://chocolade.dk

Fra : PuntoFisken

Dato : 08-06-05 00:10

> Øj, det er trist at læse....Trine, jeg syntes du skulle komme med mig på
> arbejde en dags tid eller to og se hvordan en øremærkning kan ændre meget
> når en kat løber væk....

AJ nu må I altså holde!! Et er at vi er uenige om hvorvidt man bør mærke en
kat, det skal der være plads til, men det her synes jeg sq er lige i
overkanten!!

Han har tidligere været udekat men kan ikke finde rundt i området og farer
derfor vild. De to gange han har været væk har jeg været ude for at sætte
plakater op og har fået ham igen ..... han har nogle ret karakteristiske
tegninger som gør ham nem at genkende.
Netop fordi han har så svært ved at finde rundt udenfor har jeg, efter at
have spurgt min dyrlæge, valgt at holde ham indendørs. Det er jo ikke sjovt
for det lille myr at hans mor ikke kommer og lukker ham ind når han gerne
vil ind.

Vel skal der være plads til at folk er uenige som jeg skrev, men jeg føler
mig sq godt nok forfulgt lige nu!

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 08-06-05 05:32

<klip> Vel skal der være plads til at folk er uenige som jeg skrev, men jeg
føler
> mig sq godt nok forfulgt lige nu!
</klip>

Jeg beklager du føler dig forfulgt, det var udelukkende en beretning fra min
hverdag hvor jeg netip arbejder med øremærkning/registrering og i den
forbindelse oplever triste sager, specielt med ikke-øremærkede katte.
På ingen måde ønsker jeg at genere dig, og valget er dit, jeg håbede blot at
bringe lidt lys over betydningen af øremærkning eller ej, da jeg sidder midt
i det hver dag.
Igen, undskyld hvis jeg har fornærmet dig og afslutter herned min deltagelse
i debatten.

Fra : Pia Nave

Dato : 06-06-05 22:40

PuntoFisken wrote:

> Jamen hovhov, han er indekat, så behovet der er lissom ikke hehe.

Jeg vil nu stadig (som Tina) foreslå, at du får ham mærket, enten ved
chipning eller øretatovering. Jeg vil undlade at skrive alt det
fornuftige om hvorfor, da Tina allerede har gjort det

> Den lille bandit er 3½....

Ok. Jeg var bare nysgerrig hvorvidt det var en killing du bare ikke
havde fået mærket endnu. That's all
Er den neutraliseret?

> en lille sort og hvid sag der har en mani med enten at lege
> NASA (ræse rundt som en raket der ikk' kan lette sig *G*)

Hihi Sådan én har jeg også! Han hedder Amigo og er en _rigtig_
lømmelkat! ;-D

> Jeg har nogle billeder af ham liggende på
> http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/ - profilnavn Trine Schou.

Hvor er han altså fiiin Er helt vild med hans fine hvide sokker!
I øvrigt kanon godt billede dét med sutten

--
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

Fra : PuntoFisken

Dato : 07-06-05 06:21

"Pia Nave" <piaKATTE@BAKKEnave.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil nu stadig (som Tina) foreslå, at du får ham mærket, enten ved
> chipning eller øretatovering. Jeg vil undlade at skrive alt det fornuftige
> om hvorfor, da Tina allerede har gjort det

Det sætter jeg STOR pris på!! Fordi jeg har valgt ikke at mærke ham betyder
det altså ikke at jeg er uansvarlig eller er ligeglad med min kat. Jeg
elsker ham akkurat lige så højt som alle I andre elsker jeres, jeg har bare
valgt at handle anderledes end flertallet herinde åbenbart vil gøre.

> Ok. Jeg var bare nysgerrig hvorvidt det var en killing du bare ikke havde
> fået mærket endnu. That's all
> Er den neutraliseret?

Det er han ja, det blev han da han var omkring et halvt år gammel. Det skete
til dels for at undgå at han tissede i alt muligt herinde - og lur mig om
ikke han nåede at tisse i en sovepose inden hegn kom afsted *G*

> Hihi Sådan én har jeg også! Han hedder Amigo og er en _rigtig_
> lømmelkat! ;-D

Hm, jeg tror din og min er familie

> Hvor er han altså fiiin Er helt vild med hans fine hvide sokker!
> I øvrigt kanon godt billede dét med sutten

Taaaaak - han sidder på ryglænet af sofaen og læser med, så nu er han ikke
til at være i nærheden af resten af dagen

Jah, den med sutten har jeg moret mig over adskillige gange. Det var noget
han gjorde da jeg fik ham, sutten er hans yndlingslegetøj - jeg kan smide
med den og så spæner han efter den og kommer tilbage ed den hvis han gider
lege ..... jeg har præsteret at sige apport til ham inden jeg smed med
sutten, og han gjorde det. Gæt hvor meget jeg grinede?

Trine

Fra : Denise

Dato : 06-06-05 18:03

PuntoFisken wrote:
> Yup, de har forhandlet i halvandet år uden at blive enige. Mystisk at
> der er startet to registre op, nogen der ved hvad årsagen er?

Jeg talte med KV i sin tid, og de fortalte, at deres forskelle var, at Inges
Kattehjem gjorde det at man via øremærke kunne finde ejere af katte
umiddelbart, hvor man hos KV ikke ville opgive navn og adresse på ejere, men
KV kontaktede selv ejerene. Som de gjorde da jeg først lærte Gizmo at kende.
Det var noget med at man ikke skulle have mulighed for at "komme efter"
nogle kattejere, hvis man via øremærket omgående kunne se kattens ejere.

--
Hilsen Denise

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 06-06-05 18:06

Punto skrev
<Mystisk at der er startet to registre op, nogen der ved hvad årsagen er? >

Tilbage i hmm, sidst i 60'erne først i70'erne var det vist, arbejdede Inge
Sørensen i Kattens Værn, der var nogle uenigheder af en art og I. S. "brød"
ud og startede Inges Kattehjem og sit eget katteregister. der har ind
imellem været nogle forsøg på at "nå sammen" uden held, sidst her i
foråret, det gik også i hårdknude.

Nej der er endnu ikke registreringspligt for katte, forhåbentlig kommer det
med den længe ventede/ønskede kattelov

--
Marianne Hellemose
Skal du købe/sælge/omplacere kat, så læs her

Mahatma Ghandi

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 06-06-05 18:44

"PuntoFisken" <schou8@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> ..... og så et andet spørgsmål: er der registreringspligt for katte? Hvis
> der er, så har jeg en ulovlighed rendende rundt på fire poter

Hej Punto.

Hmmm, har den fået klippet 'pladerne'?
Hvad med slidbaner på de radiale for- og bagpoter?
Slør? Slid? Rust?

Hejkram fra

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : PuntoFisken

Dato : 06-06-05 19:11

> Hmmm, har den fået klippet 'pladerne'?

Næh, det må være nok at den har fået "klippet bollerne" *g*

> Hvad med slidbaner på de radiale for- og bagpoter?

Her i huset er slidbaner det han laber når han høvler uhæmmet rundt - eller
dem han fræser i dørkarmene

> Slør? Slid? Rust?

Rust, det må være i "forpotten" sådan som han indimellem ter sig

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 07-06-05 17:14

Aragorn Elessar wrote:

Jeg så lige forslaget
http://www.ft.dk/Samling/20042/beslutningsforslag/B60/index.htm blive
fremsat på DK4 og diskuteret. Det var egentlig ikke så voldsomt
spændende, men det var alligevel positivt da alle partier bakkede op om
at politikerne måtte skride ind, så vi via lovgivning kan sikres et
fælles register. De andre punkter var der også opbakning til.

Forslaget kort:

– Etablering af et samlet register for katte, som skal sendes i
offentligt udbud.

– Påbud om, at katte, der er mærket, skal registreres.

– At kommunerne forpligtes til at sikre,

- at al indfangning af katte kun kan ske med kommunens eller
katteejerens godkendelse,

- at indfangne katte skal fremlyses,

- at kun syge og nødlidende katte aflives, samt

- udarbejdelse af en handlingsplan, der forebygger problemerne for katte.

– Forbud mod privates indfangning af katte ved brug af tvang eller
særlige instrumenter.

– Forbud mod nedskydning af katte.

Der vil nu blive arbejdet videre med det, og taget udgangspunkt i dette
forslag samt Dansk Folkepartis forslag for et par år siden.

Carsten Sørensen