To blæsere på samme stik
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-06-05 21:57

Hej,

Hvis man nu har et bundkort, hvor der f.eks. er stik til to
kabinetsblæsere, men man ønsker at montere fire, kan man så
bare købe et splitkabel og have to blæsere på hvert stik?

Man kan nok ikke længere aflæse omdrejningerne på blæserne i
BIOS så, men det er i så fald også underordnet.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 04-06-05 22:28

> [...]
>
> Man kan nok ikke længere aflæse omdrejningerne på blæserne i
> BIOS så, men det er i så fald også underordnet.

Hvorfor så ikke tilslutte den via standard molex stik til din PSU?
Så er du fri for at trække mere strøm en højest nødvendigt igennem
bundkortet.
Samtidig kan du da aflæse de 2 af dem i BIOS, og det er let at
ændre spændingen til 7 V hvis du vil have mindre støj.

Henrik Nielsen
henrik@configdata.dk
--*Størrelsen på en fil er ikke nødvendigvis proportional*--
--*med det kaos den kan forårsage.* --

Fra : Laziter [9440]

Dato : 04-06-05 22:49

"Henrik Nielsen" <henrik@configdata.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvorfor så ikke tilslutte den via standard molex stik til din PSU?
> Så er du fri for at trække mere strøm en højest nødvendigt igennem
> bundkortet.

Jeg vil også anbefale at der trækkes strøm direkte fra PSU'en og ikke fra
bundkortet.
En blæser pr. stik i bundkortet kan lige gå an, men 2 kommer til at trække
for meget strøm.
Tænk på at en blæser trækker ca. 0.2A hvilket giver et forbrug på ca. 2,4W
ved 12V.
Med 2 blæsere vil det give omkring 4,8W og det er bundkortet normalt ikke
alt for glade for, det bliver noget varmt af sådan et forbrug.
Jeg har selv prøvet med et Matsonic MS8157E, og der blev hele systemet altså
ustabilt indtil jeg koblede en blæser fra og satte den direkte til PSU'en.
Mit chipsæt på bundkortet begyndte også at svede (den dag i dag fatter jeg
stadig ikke hvordan chipsættet kan påvirkes af strømforbruges på
blæserstikkene).

Mvh
Benjamin

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-06-05 01:14

Henrik Nielsen skrev:

> Hvorfor så ikke tilslutte den via standard molex stik til din
> PSU?

Følgende har måske ikke helt så meget med bundkort at gøre, men
ved I tilfældigvis om det er smartest at lade blæserne i siden
på følgende kabinet blæse varm luft ud af kabinettet, eller suge
køligere luft ind?

<http://www.chieftec.com/images/BX/CX/Man/CA05.jpg>
Jeg har overvejet at montere to 90 mm. blæsere i de huller, som
sidder lige bagved håndtaget på siden af kabinettet, men er så
altså i tvivl om blæseretningen. CPU'erne sidder lige bagved,
og de sveder ret meget.

Ud for harddiskene i bunden:
<http://www.chieftec.com/images/BX/CX/Man/CA04.jpg> - sidder der
to 90 mm, som suger ind og bagpå:
<http://www.chieftec.com/images/BX/CX/Man/CA01.jpg> - sidder der
to 120 mm (ud over blæseren i PSU'en) som blæser ud.

Der er et stik på bundkortet til hver af de fire kabinetsblæsere,
som jeg har koblet på nu, men I har nu nok ret i, at det ville
være bedre at koble de to nye direkte på PSU'en, hvis jeg altså
vælger at købe dem (er i tvivl, om de vil have den store effekt).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 05-06-05 08:41

> [...]
> være bedre at koble de to nye direkte på PSU'en, hvis jeg altså
> vælger at købe dem (er i tvivl, om de vil have den store effekt).

Jeg tror heller ikke at det vil have den store effekt, med mindre
dit systen er meget varmt, og det forventer jeg ikke når du allerede
har 4 kabinetblæsere i.

Men hvis du skulle bestemme dig for at montere dem, så skal de
blæse ind.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-06-05 14:58

Henrik Nielsen skrev:

> Men hvis du skulle bestemme dig for at montere dem, så skal de
> blæse ind.

Ikke alle blæsere kan blæse ind - det giver intet airflow. Luft ind og
luft ud.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-06-05 11:37

Henrik Nielsen skrev:

> Jeg tror heller ikke at det vil have den store effekt, med
> mindre dit systen er meget varmt, og det forventer jeg ikke
> når du allerede har 4 kabinetblæsere i.

CPU'erne kan jeg lige akkurat holde på omkring de 45° og system-
temperaturen, som vel er en føler på bundkortet, holder sig på
ca. 40°.

> Men hvis du skulle bestemme dig for at montere dem, så skal de
> blæse ind.

Ok og tak.

--
Hilsen