Sin City
Fra : Sirannon

Dato : 04-06-05 08:56

Var inde at se den i går. Den er visuelt fantastisk. Mere end jeg havde
forventet. Til gengæld er historien ret ligegyldig. Jeg oplevede aldrig en
pointe eller bare et forsøg på at indrage mig i plottet. Hvorfor skulle jeg
interessere mig for karaktererne. Når man ser castet, så er der jo en
endeløs lang liste af gode skuespillere, men historiens overdrevne
afstumpethed gør, at man ikke kan føle empati med nogen som helst og det
hele bliver i sidste ende til overflade. Form over indhold. Et par gode
præstationer var der dog. Mickey Rourke spillede med en dejlig humoristisk
og lettere overdreven tilgang til det. Det var rigtig godt. 10/10 til ham.
Clive Owen gjorde det også okay. Han formåede at vise den plagede sjæl bag
det hårde ydre. Bruce Willis kørte på rutinen og spillede en rolle han har
spillet 117 gange ikke noget nyt derfra. Jeg kunne godt have tænkt mig at se
mere til Josh Hartnetts rolle og hvad den præcis gik ud på.

Karakter 6/10 hvis man skulle give udelukkende ud fra det visuelle 10+

Fra : Jakob

Dato : 04-06-05 16:45

On Sat, 4 Jun 2005 09:55:33 +0200, "Sirannon"
<runenospam_aagaard@hotmail.com> wrote:

>Var inde at se den i går. Den er visuelt fantastisk. Mere end jeg havde
>forventet. Til gengæld er historien ret ligegyldig.

Jeg synes det var en fabelagtig film. Den flotteste film til dato, men
historierne var også geniale. De skal naturligvis ses i det
comic-miljø, filmen foregår i.

Et fantastisk miljø.

Det var på alle måder en stor filmoplevelse, som er svær at sætte ord
på. Jeg ville på forhånd have troet at filmen ikke ville være en for
mig, men jeg blev i den grad duperet af miljøet, det visuelle, og
fortællestilen.

Det er en film alle filminteresserede må få set.

8/10 herfra,

Fra : Sirannon

Dato : 04-06-05 18:02

"Jakob" <sins@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg synes det var en fabelagtig film. Den flotteste film til dato, men
> historierne var også geniale. De skal naturligvis ses i det
> comic-miljø, filmen foregår i.

Det er måske det, der er problemet for mig. Normalt har jeg intet imod en
voldelig film, men på ene eller anden måde skal jeg kunne relatere filmens
problemstilling til vores verden. På det område virker Millers dystopi ikke
rigtigt på mig. Hvad er det han vil med al den ultra-vold? Den eneste, hvis
situation jeg kunne sætte mig lidt ind i, var Dwights, men så alligevel.
Voice-overne var måske også et problem for mig. Det var som om sproget vart
lidt for "fortænkt", det var som om det skubbede en væk - væk fra filmens
virkelighed. Det ville være okay, hvis man fornemmede lidt mere humor og
ironi bag. Bevares der var da nogle optræk til det, men ikke nok. Det kan
godt være, at kjeg er for hård ved den.

Fra : Jakob

Dato : 04-06-05 18:12

On Sat, 4 Jun 2005 19:02:14 +0200, "Sirannon"
<rune_nospammmingaagaard@hotmail.com> wrote:

> [...]
>voldelig film, men på ene eller anden måde skal jeg kunne relatere filmens

Det er nok problemet. Man skal ikke gå ind til filmen og forvente at
se en realistisk film, med relation til denne verden. Det er jo netop
et fiktivt og imo meget interessant univers, som skal forstås på dets
præmisser :)

Fra : sniper_Nolight

Dato : 04-06-05 21:57

Det ville være okay, hvis man fornemmede lidt mere humor og
> ironi bag. Bevares der var da nogle optræk til det, men ikke nok.

Jeg så den idag - havde jeg fornemmet humor, havde filmen været ødelagt for
mig.

Filmen var en visuel oplevelse af de helt store... måske uden sidestykke...

En af de bedste film jeg har set.

10/10 - ja, jeg synes den var perfekt - alle skuespillere var fantastiske og
jeg var fuldstændigt opslugt af filmens univers. Jeg har virkeligt ikke
noget dårligt at sige om den. Jeg mener simpelthen, at den på alle de
områder den vil gøre sig bemærket,scorer topkarakter.
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Sirannon

Dato : 04-06-05 22:32

> [...]
> noget dårligt at sige om den. Jeg mener simpelthen, at den på alle de
> områder den vil gøre sig bemærket,scorer topkarakter.

der er humor og så er der humor. Jeg mente ikke de skulle lave en karikatur
eller noget. Men et lille glimt i øjet kunne ikke skade. Hver sin smag
formoder jeg.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 05-06-05 09:18

> der er humor og så er der humor. Jeg mente ikke de skulle lave en
> karikatur
> eller noget. Men et lille glimt i øjet kunne ikke skade.

jo men var der ikke osse det til tider? - jeg mindes da, at jeg trak lidt på
smilebåndet i ny og næ.
jeg troede du mente at filmen skulle have en mere let tone end den har sådan
hele linien over, men mener du mere i form af en selvtilfreds Marv med Kevin
i håndjern og andre små situationer så virkede det helt fint for mig

Hver sin smag
> formoder jeg.

selvfølgelig - det er jo det der gør det sjovt at besøge gruppen

Fra : Sirannon

Dato : 05-06-05 09:40

> [...]

Kevin
> i håndjern og andre små situationer så virkede det helt fint for mig

sandt nok, da jeg faldt i søvn i går tænkte jeg at jeg måske havde været for
hård ved den. Jeg synes historien med Hartigan var den svageste og da det
var den sidste del må den have smittet lidt for meget af på min overordnede
vurdering.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 05-06-05 11:15

> [...]
> hård ved den. Jeg synes historien med Hartigan var den svageste og da det
> var den sidste del må den have smittet lidt for meget af på min

Med dvd'en, får vi måske mere kød på historierne - ifølge imdb, så er
historierne kogt ned i forhold til tegeserien pga. af tid, men alt der er i
tegneserien skulle være filmet, altså alle historierne er filmet i deres
fulde længde svarende til tegneserein og derefter klippet til en
biograffilm - alt det overskydende har de så lavet alligevel, så vi fans kan
få en fantastisk dvd - om det så bliver en længere film eller som
ekstramateriale ved jeg ikke. Personligt så jeg gerne en halv eller hel time
mere i filmen og ikke som ekstras

eneste lille ting der nager mig - Marv kan ikke være med i sequels og han
var den absolut mest interessante karakter - jeg håber Miller har lign. fede
ting i vente til os.

Måske man skulle prøve at læse serien.

Fra : Tenzel Kim

Dato : 06-06-05 00:42

sniper_Nolight wrote:
> eneste lille ting der nager mig - Marv kan ikke være med i sequels og han
> var den absolut mest interessante karakter - jeg håber Miller har lign. fede
> ting i vente til os.

Nu er tegneserien en serie af mindre serier der ikke nødvendigvis finder
sted i kronologisk rækkefølge, så der er rent faktisk flere historier
med Marv. Den ene er rent faktisk forfølgeren til både Dwight og Marv's
historier.

Tenz.

Fra : Jakob

Dato : 06-06-05 12:58

On Mon, 06 Jun 2005 01:41:46 +0200, Tenzel Kim
<tenzel_kim@hotmail.com> wrote:

> [...]
>sted i kronologisk rækkefølge, så der er rent faktisk flere historier
>med Marv. Den ene er rent faktisk forfølgeren til både Dwight og Marv's

Sin City skriger på en efterfølger, og hvis den bare tilnærmelsvis kan
måle sig med etteren, vil jeg glæde mig uhæmmet meget. Jeg kan ikke få
nok af det miljø, som fungerer så fantastisk på film.

Om det så er prequals for at få marv med er underordnet, men med skal
han, det er jeg enig i :)

Fra : Kim2000

Dato : 06-06-05 14:16

> Sin City skriger på en efterfølger, og hvis den bare tilnærmelsvis kan
> måle sig med etteren, vil jeg glæde mig uhæmmet meget. Jeg kan ikke få
> nok af det miljø, som fungerer så fantastisk på film.

Man kan også håbe at tegneserien finder vej til Danmark med danske
tekster, helst af Lysmand, Søndergaard eller Vadmand, så kvaliteten er i
orden og ikke noget gennemsnitligt amatørarbejde (enhver idiot kan
oversætte det direkte, men det ikke er altid det holder).

mvh
Kim

Fra : Tenzel Kim

Dato : 06-06-05 16:00

Kim2000 wrote:
> [...]
> orden og ikke noget gennemsnitligt amatørarbejde (enhver idiot kan
> oversætte det direkte, men det ikke er altid det holder).

Tegneserien HAR fundet vej til Danmark udgivet af forlaget G Floy Studio
i tilfælde af at du ikke skulle vide det.

http://www.gfloystudio.com/books/serie_sincity.html

SIN CITY og SIN CITY: DET STORE FEDE OPGØR er del et og to i filmen.

Din kommentar om at oversættelsen skal være i orden kunne dog godt tyde
på at du ved den er lavet på dansk for den danske udgaves største
problem er netop oversættelsen

Tenz.

Fra : theis

Dato : 04-06-05 18:49

"Sirannon" <runenospam_aagaard@hotmail.com> wrote in message news:<42a15e77$0$180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
> pointe eller bare et forsøg på at indrage mig i plottet. Hvorfor skulle jeg

At dømme udfra din opfattelse af filmens historie, virker det lidt som
om hele udgangspunkt og temaet er gået hen over hovedet på dig.

Historien er utrolig tro mod Frank Millers tegneserier og hele den
motivverden, han beskæftiger sig med. Det er jo netop en noir-film,
eller "pulp" om man vil. Pointen er at karaktererne er
én-dimensionelle og letgennemskuelige. Med andre ord skal herrene være
hårdkogte, anti-helte med hang til store revolvere og ufiltrede
smøger, mens damerne principielt skal være i nød og have voldsomt
store bryster. Dette underliggende ledemotiv er hele essensen af både
denne film, såvel som genren. Alle tre handlingsforløb i filmen har jo
det samme udgangspunkt: En uskyldig kvinde (som regelt en luder eller
på anden måde forbundet til erotisk virke) trues på livet (eller i
Goldies tilfælde, myrdes) og vor firskårne helt må træde til, for
selvom han er rovmorder/bankrøver eller korrupt betjent, tolererer han
ganske enkelt ikke at kvinder forulempes.
Noir-genren er på mange måder lig exploitation i sin grove
udtryksform, men det forringer den ikke. Se bare på halvtredsernes
pulp film med den legendariske P.I. ærketype og romaner som dem
Raymond Chandler og Dashel Hammett skrev. De overkarrikerede ærketyper
og menneske(kvinde-)synet, er jo netop noget af det der giver stof til
eftertanke. Mangel på kompleksitet er der bestemt ikke, på trods af
det ellers så åbenlyse handlingsforløb.

Jeg så også Sin City i går (d.3) og jeg må sande, at jeg blev
glædeligt overrasket.

-Theis

Fra : Sirannon

Dato : 04-06-05 19:48

tak for lektionen i film noir.

Fra : Dan

Dato : 04-06-05 21:20

Filmmagasinet MIFUNE har lige nu en stor artikel om Miller og Sin City...kan
læses på ethvert større bibliotek.