indekat bliver udekat
Fra : Katja Strofen

Dato : 04-06-05 00:36

Hejsa gruppe

Jeg står og skal flytte fra 3. sal til stueetagen, hvilket jo giver nogle
nye muligheder med min perserkat.

Jeg har overvejet, at den så skal have lov at komme ud.
Vejen i nærheden er heldigvis ikke særlig trafikeret.

Men jeg er jo ved at undersøge hvad det kræver.

Punkt 1. katten får en fuld vaccine
Punkt 2 Loppemiddel. [Har kigget på frontline spray - nogle der kan sige om
det er et ok middel.]

Er der ellers andet, jeg skal huske på man gør/køber/har når ens kat er
udekat?

mvh

Katja

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 04-06-05 00:49

"Katja Strofen" <katjastrofen@gRemovemail.com> wrote in message
> [...]
om
> det er et ok middel.]
>
> Er der ellers andet, jeg skal huske på man gør/køber/har når ens kat er

Hej Katja.

Byg en katteløbegård.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-05 07:40

"Katja Strofen" <katjastrofen@gRemovemail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> om
> det er et ok middel.]
>
> Er der ellers andet, jeg skal huske på man gør/køber/har når ens kat er

Vær opmærksom på at udekatte kan få bændelorm. Vores kat har bændelorm 3-4
gange om året.

Lisbeth

Fra : Kate

Dato : 04-06-05 07:42

"Katja Strofen" <katjastrofen@gRemovemail.com> wrote in

> Er der ellers andet, jeg skal huske på man gør/køber/har når ens
> kat er udekat?

Du skal nok være parat til, specielt i starten, at din kat kan komme i
klameri med evt. herboende katte. Selvom din kat ikke er en slagsbror
m/k vil de katte som har territoriet ike byde den velkommen. Jeg ville
først sikre mig at der bor en god dyrlæge i nærheden. Men faktsik også
kun lukke den ud sammen med mig selv i starten, indtil det virker til
at den har fået etableret territorium, som meget vel bare kan være din
egen have. Det ville jo også være bedst for så er den ikke så udsat for
alle de farer som et frit katteliv byder på.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 04-06-05 08:23

Katja Strofen wrote:
> [...]
> sige om det er et ok middel.]
>
> Er der ellers andet, jeg skal huske på man gør/køber/har når ens kat

jeg ville anbefale at du allerede nu tegnede en katteforsikring.... den vil
kunne spare dig for MANGE dyrlægeregninger hvis din mis kommer i klammeri
med lokale katte, biler eller træer......
Derudover skal du huske at ormebehandle din kat nogle gange om året....
Du skal huske at lave adgang så den frit kan komme ind og ud, selvom du ikke
er hjemme...
du skal sørge for at du har rigeligt med pelsplejemidler hjemme, og evt
sikre dig at den finder sig at du klipper lidt i pelsen for det bliver uden
tvivl nødvendigt...
det ville være en god ide hvis du fra starten går med katten ude og prøver
at lære den at når der kommer biler skal den gemme sig.... selvom vejen ikke
er ret trafikeret er den stadig et faremoment, idet at katten ikke er vant
til biler, og derfor ikke ved at de er farlige, så kan den jo sagtens finde
på at løbe over vejen lige i det øjeblik der kommer en af de sjældne....
ifølge (jeg mener det er) dyreværnet sker der ikke færre trafikdrab af katte
på lidt trafikerede veje, netop af denne årsag.....
mht loppemiddel ville jeg klart anbefale en af de typer der enten dryppes i
nakken eller hældes i maden... så behandler du loppe problemet inde fra
katten og ikke udefra, det er langt mere effektivt....

det er umiddelbart hvad jeg lige kan komme i tanken om.... skal nok sige til
hvis der er mere.....

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : CC

Dato : 04-06-05 13:51

> [...]
> om
> det er et ok middel.]
>
> Er der ellers andet, jeg skal huske på man gør/køber/har når ens kat er

Jeg ville for det første hegne haven ind, dels fordi du undgår de tidligere
nævnte problemer med territorie slåskampe, hvor din kat utvivlsomt bliver
den lille og derfor vil have stor risiko for at blive bidt og kradset af
området fritgående katte med deraf afledte dyrlægebesøg. For det andet, er
det ikke sikkert, at naboerne syntes det er en særlig fantastisk ide, at din
kat kommer og besørger i deres have. For det tredje er risikoen, at den blot
sætter sig midt på den ikke særligt befærdede vej (det syntes vores i alle
tilfælde er dejligt om aftenen, når asfalten er varmet op - naboerne kender
dem dog og kører som regel forsigtigt på trods af, at de normalt er i
indhegnet have, men usædvanligt dygtige udbrydere ). Desuden oplevede
vi, da vores katte var helt fritgående - inden vi hegnede haven ind, at de
ikke længere var så imødekommende og kælne.

Den måde vi vænnede vores katte til at være udekatte, skete på den måde, at
de første 2 - 3 uger gik vi tur med dem i sele i haven - nogle gange gik de
frit med en lang snor efter dem og hele tiden under fuldt opsyn. I uge 3 - 4
fik de lov til, at færdes ude uden sele, men vi holdt efter bedste evne
stadig øje med dem - de var aldrig ude uden opsyn. Uge 4 var frihedens time,
hvor de fik lov til at komme ud uden opsyn.
Ovenstående procedure har virket fint på alle de 5 voksne katte, som vi har
overtaget og som alle tidligere var 100% indekatte.
Jeg ved ikke om "optræningsperioden" har noget med det at gøre, men inden vi
hegnede haven ind, har de generelt ikke forvildet sig mere end et par 100 m
hjemmefra.

Bortset fra det, er det en fornøjelse, at se misserne i fri dressur og de
elsker det...

hilsen
Claus