Hvad er klogt?
Fra : Melanie

Dato : 03-06-05 13:44

Hej Ng

Den 21. marts blev vores ene kat påkørt og måtte aflives. Øv øv øv, denne
tråd skrev jeg den 22. marts herom. Vi kørte så på internatet og købte en
kat nr. 2 igen. Misse som vi havde i forvejen er ca. 4 år, og Mitzi som nu
har været her i knab 2½ md. er 3 år tror jeg. Jeg har skrevet en tråd senere
om at der var uheld på gulvet da Misse ikke ture gå på bakken mere pga.
Mitzi. Vi ryggede så mad og bakke ned i stueetagen så begge katte kan bruge
det hele. Det går fint, for det meste. Misse er dog aldrig mere på 1. salen
og Mitzi er der oftest. Misse er altid i stuen, men pludslig kommer Mitzi og
overfalder hende helt vildt. Misse er ikke helt sig selv mere, men nusses
gerne i sofaen. Men tager vi hende med i sengen som før, på 1. sal og lukker
døren for at Mitzi ikke kommer ind, er hun stiv som en dør hele natten
alligevel.

Hvor lang tid skal vi give dem til at enes? Mitzi er meget strid ved Misse,
men Misse var her først. Bør vi fjerne Mitzi for Misses skyld (tilbage til
internatet)? Gode råd modtages med kyshånd.

Mvh Melanie

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 03-06-05 17:25

Hej Melanie
Ja, det kan være noget af en opgave, at sammenføre voksne katte. Vi
besluttede at indlemme en 3årig hunkat i vores flok. Vi lavede en
trådnetdør til vores gæsteværelse, og der blev den nye hunkat så sat
ind. Kontakten med de andre var gennem trådnetdøren. Efter ca. 4 dage,
blev vores knap 1 år gamle hunkastrat sat ind til den nye, og da det gik
godt, og hvæsen gennem trådnettet ophørte efter endnu et par dage, blev
trådnetdøren åbnet. Det blev straks spændende for de andre at komme ind
i "det nye Rum" - og den nye kat gik på opdagelse i resten af huset.
Først efter ca. 2 uger vovede den nye kat sig ud i vores indhegnede
kattegård. Den nye verden var meget stor. Den første månedstid, søgte
hun ind i "sit" værelse når hun havde brug for ro.
Jeg ved ikke om du kan bruge denne løsning fra nu af, men det er da et
forsøg værd. Jeg synes I skylder både Misse og Mitzi en bedre hverdag.
Hvis det ikke lykkes, synes jeg I skal finde et nyt hjem til Mitzi, hvor
hun kan være alene kat, så hun ikke skal bruge sin energi på at stresses
mere.

Med venlig hilsen
Lisbet Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Kate

Dato : 04-06-05 13:23

"Melanie" <melanie@din_fake_ven.dk> wrote in

> Gode råd modtages med kyshånd.

Uhh, det er bare så svært sådan noget. Ved ikke om jeg er den rette at
spørge for jeg har vidst været ret heldig med mine sammenføringer.
Da jeg fik Lante var jeg meget forsigtig og lod han bo i køkkenet, som
var det eneste sted jeg kunne lukke fra i min gamle lejlighed, i ca 2
uger. Gennem de to uger lod jeg ham komme i stuen om aftenen når jeg
var hjemme og i starten lukkede jeg ham i køkkenet både om natten og
når jeg forlod hjemmet. Eterhånden som han blev mere tryg ved mig fik
ham mere mod på at udforske resten af hjemmet, men brugte køkkenet som
"helle". Da der var gået 2 uger ville han ganske enkelt ikke ud i
køkkenet en morgen, da var han blevet fri om natten. Den dag kom han
godt nok i køkkenet, men det var så sidste gang. Jeg føler han fik ro
til at falde til og samtidig lov til selv at bestemme hvor hurtigt han
skulle lære de 2 andre katte at kende.

Jeg var noget mere hård i filten da Doughnut flyttede ind. Den første
time sad hun i sin transportkasse midt i stuen, hvor de andre katte, nu
3, kunne gå hen og snuse til hende. Hun lå bare inde i kassen og
hvæsede af os alle når vi kom for tæt på. Da jeg åbnede kassen forlod
hun den ikke, men lå lige ved åbningen det meste af tiden og hvæsede.
Om natten kom hun i køkkenet og næste morgen sad hun på toppen af et
køkkenskab.
Der opholdt hun sig det meste af tiden i ca. 1 måned, kom kun ned for
at spise og besørge. Pludseligt en dag kom hun ned og ind i stuen og
siden har hun færdes over hele hjemmet. Dog er hun så stærk en
personlighed at hun havde nogle gevaldige ture med Lante. Dog kun
hvæsen og hylen.

Hvis Mitzi og Misse slås ville jeg straks skille dem ad, slåskamp er
meget skidt.
Prøv at starte forfra med introduktionen af dem. F.eks. ved at gøre som
Lisbeth foreslår.
Ellers ville jeg nok også forsøge at finde et nyt hjem til Mitzi, evt.
gennem vildkattesiden. Men, det ville for mig være sidste løsning
dog med tanke på hvad der er bedst for misserne.

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : Melanie

Dato : 05-06-05 09:05

"Kate" <km1111dljspamme@oliwer.dk> skrev i en meddelelse
> "Melanie" <melanie@din_fake_ven.dk> wrote in

>KLIP<

> Hvis Mitzi og Misse slås ville jeg straks skille dem ad, slåskamp er
> meget skidt.

Det gør de tit. Flere gange dagligt.- Mitzi angriber Misse.

> Prøv at starte forfra med introduktionen af dem. F.eks. ved at gøre som
> Lisbeth foreslår.

Det syntes vu ikke rigtig virker i dette tilfælde. Begge katte kan færdes i
hele huset. Mitzi er over alt, og Misse plejer at være over alt. Det at
holde den ene enespæret bryder vi os ikke om, nu når de begge er vandt til
at kunne gå i hele huset.

> Ellers ville jeg nok også forsøge at finde et nyt hjem til Mitzi, evt.
> gennem vildkattesiden. Men, det ville for mig være sidste løsning
> dog med tanke på hvad der er bedst for misserne.

Det er netop det. Hvad er besdt for kattene. Vi syntes ikke det er godt for
Misse at blive behandlet sådan af Mitzi. Mitzi er ret ok når man har hende
alene, men vi må sande at det ikke dur at have hende sammen med Misse. Hun
tryner Misse, og det er ikke fair. Misse var her først. Da vi har købt
katten på internat, står der i kontrakten at hvis den skal formidles igen,
_skal_ det gå gennem internatet. Vi bor på Bornholm, og her ved folk godt at
der er godt at købe dyr på internatet. De har åbent i eftermiddag. Vi tager
nok op og aflevere Mitzi, for hun skal nok hurtigt få nyt hjem derfra. Vi
har snakket om at få en killing igen, men der skal lige gå en kort tid, så
Misse igen kan bevære sig i hele huset. Det var en killing vi havde sammen
med Misse før (den var dog omkring 1 år da den døde). Den blev påkørt,
derfor har vi kun indekatte nu.

Tak for jeres råd. Vi har snakket meget om det herhjemme og har tænkt
kreativt. Vi syntes bare ikke vi kan gøre meget andet en vi har gjort. Så
dårligt de kan sammen nu, efter 2½ md. det bliver ikke godt foreløbigt. Det
er synd for Misse at blive ved.

> --
> Kate

Mvh Melanie