Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Push
Fra : Bjorn Nexo

Dato : 01-06-01 11:04

Hej
Kan nogen forklare mig:
1. Hvad er fordelene/ulemperne ved at pushfremkalde i forhold til at bruge
en hurtigere film (feks pushe en 400 ASA film i forhold til at bruge en 800
ASA)?
2. Er Fuji Superia 400 egnet til push?

VH
Bjørn

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 01-06-01 11:58

Jeg tvivler på at der er noget at vinde i at pushfremkalde fra 400 til 800
asa. Og jeg ved ikke hvordan resultaterne bliver i farve. Men i s/h kan man
virkelig hente store lysmængder. Tag for eks. en tmax 400 (TMY) og
eksponerer den som 3200. Det vil give dig lys nok til at fotografere i
idrætshaller uden flash. Filmen bliver kornet og kontrastholdig, men skal
man ikke lave billeder i plakatstørrrelse, så er det faktisk nogle
udemærkede resultater man får. Køber man en tmax3200 (TMZ) kan man pushe den
helt op til 125000 ASA(ja, læs tusindene)!!! Jeg har bekendte der har haft
den endnu længere oppe. Fremkaldelsen skal ifølge producenten ske inden for
7 timer efter eksponering, og filmen må ikke isættes i dagslys. Men kornene
er kæmpestore.

Jeg ville til en hver tid selv foretrække at bruge den følsomhed filmen er
beregnet til at blive eksponeret på.

Vh

Tim Lerche Sørensen

Bjorn Nexo <ban@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3b1765c5$0$4006$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...

Fra : Peter Schrøder

Dato : 01-06-01 13:05

Bjorn Nexo skrev...
> [...]
bruge
> en hurtigere film (feks pushe en 400 ASA film i forhold til at bruge en

I pushfremkaldelsen sker anelse ændring af kontrast og farvebalance
En "færdigkøbt" 800ASA er fra fabrikken (til dels) kompenseret
for dette.
Men eftersom du under ingen omstændigheder får præcis samme
farvegengivelse fra to forskellige emulsionsnumre,
er det faktisk uden betydning.

> 2. Er Fuji Superia 400 egnet til push?

Ja, med de ovennævnte forbehold.
Peter