Er det mig der er blevet for amerikanisere~
Fra : Dag Stinus

Dato : 02-06-05 22:53

I går aftes så jeg endelig Kongekabale. I betragtning af alle de gode
anmeldelser og filmpriser var forventningerne tårnhøje - og det er sjældent
jeg oplever det med en dansk film.

Filmen er kategoriseret som en thriller så jeg forventede en eller anden
type spænding undervejs.

Efter at have set filmen sad jeg tilbage og tænkte: var det alt?

Så er det jeg vender tilbage til den mulige amerikanisering.

Det jeg savnede i filmen var en uventet drejning på et eller andet
tidspunkt. Det kunne f.eks. være:

- at Lone Kjeldsens mand faktisk havde taget af kassen og at hun dækkede
over ham. Denne afsløring skulle falde på et tidspunkt hvor vi havde sympati
med hende og Ulrik Torp skulle så sættes i det dilemma at han lige havde
sagt undskyld for at have bragt historien og dermed ville komme til at virke
helt utroværdig.

- at Lone Kjeldsens iskoldt ofrer sin man og kæmper videre. Ulrik Torp
chokeres over denne følelsesløse formandskandidat og kommer i tvivl hvem der
er "gode" og hvem der er "onde".

- at Gunnar Torp viser sig at være mere indblandet end godt er.

- at Ulrik Torp på et tidspunkt må vælge mellem det idylliske familieliv og
at forfølge afsløringen af komplottet.

- at Ulrik Torp kommer i tvivl om Henrik Moll også er aktiv medspiller i
sløringen af det virkelige hændelsesforløb, hvorved deres samarbejde i en
periode præges af gensidig mistillid.

De fleste af personerne ændrer ikke karakter gennem filmen, men gør hvad de
hele tiden har gjort. Det kom heller ikke som den store overraskelse da Erik
Dreier havde et svar parat til Ulrik Torps "sensationsspørgsmål" vedr. den
sene slukning af Aksel Bruuns respirator. På samme måde er familieopgøret
hvor Ulrik Torp sekunderet af sin kone beder sin far om at gå fremstillet
som om det ikke har nogen indflydelse på Ulriks eller andres efterfølgende
handlemåde - og hvad skal vi så med det (alle kan blive uvenner med deres
forældre, selv som voksen).

På nær den del af plottet med respiratoren virker resten som om det det
kunne foregå (være foregået) og for mig bliver filmen dermed noget der
minder om en dramadokumentarudsendelse og ikke en thriller.

Nu vil jeg gå ud og anskaffe Bænken og Arven og se hvordan jeg oplever dem.

Venlig hilsen
Dag Stinus

Fra : Ukendt

Dato : 03-06-05 09:09

> Nu vil jeg gå ud og anskaffe Bænken og Arven og se hvordan jeg oplever
> dem.

Jeg vil anbefale dig ikke at anskaffe Inkasso, hvis du også påtænker denne
danske film.
Det er nok Danmarks historiens dårligst film overhovedet!!!

/W

Fra : Klaus G.

Dato : 03-06-05 12:41

> Jeg vil anbefale dig ikke at anskaffe Inkasso, hvis du også påtænker denne
> danske film.
> Det er nok Danmarks historiens dårligst film overhovedet!!!

Også dårligere end "Stjerner uden hjerner", med Tim og Gordon?

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Per Vadmand

Dato : 03-06-05 14:09

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message

> Også dårligere end "Stjerner uden hjerner", med Tim og Gordon?

Og "Reptilicus"?

Eller "Mellem Venner" - der er sørgeligt overset i kategorien "elendigew,
amatøragtige, lummerpornografiske film."

Er der nogen, der kan huske den? Her er et link:
http://www.imdb.com/title/tt0133098/

Og så hedder instruktøren oven i købet Poul Nyrup!

Den blev efterfulgt af den om muligt endnu ringere "Villa Vennely", der
under titlen "Scandinavian Call Girls" har fået en vis ufortjent kultstatus.
Ved nærmere eftertanke er "Reptilicus" stor kunst i sammenligning. (Jeg har
hverken set "Den Røde Tråd" eller "Stjerner uden Hjerner").

--

Per V.

P.S. Læs om min nye bog, "Manden der skrev breve" på
http://home0.inet.tele.dk/perve/skoenlitteratur.htm

Fra : Mr. D

Dato : 05-06-05 12:46

> Og "Reptilicus"?

Man skal ikke tale ondt om Danmarks nok eneste regulære monsterfilm

Simon

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 03-06-05 09:30

"Dag Stinus" <dag@SLETTESstinus.dk> skrev i en meddelelse

> De fleste af personerne ændrer ikke karakter gennem filmen, men gør hvad
> de hele tiden har gjort. [snip]

Hm... det plejer ellers at være kritik, når man taler om at en films figurer
pludselig ændrer karakter undervejs.

> På nær den del af plottet med respiratoren virker resten som om det det
> kunne foregå (være foregået) og for mig bliver filmen dermed noget der
> minder om en dramadokumentarudsendelse og ikke en thriller.

Det ligger vel ikke i thriller-genren at historien skal være usandsynlig
eller utroværdig?

Som svar på dit spørgsmål vil jeg sige, at ja, måske er du/vi blevet for
vant til helt groteske twists som bærer spændingen - i stedet for tyngde i
historien?

> Nu vil jeg gå ud og anskaffe Bænken og Arven og se hvordan jeg oplever
> dem.

Det er jo så helt andre genrer.

Mikkel

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 12-06-05 20:09

Mikkel Møldrup-Lakjer skrev:

> Det ligger vel ikke i thriller-genren at historien skal være
> usandsynlig eller utroværdig?

Jeg tror også, man skal pege på (sub)genrer som den relevante faktor.

Det er ikke tilfældigt, at "Kongekabale" sammenlignes med den
amerikanske "Alle præsidentens mænd". Netop den film er med sin
skildring af de virkelige begivenheder omkring afsløringen af
Watergateskandalen en thriller, som fænger sit publikum, selvom sagen
og dens endelige konklusion er kendt af de fleste. Hovedfigurerne - og
eventuelt publikum - kan godt bliver overraskede, men ikke i en grad
så det udgør et overordnet twist af den type, der har vundet
udbredelse i de senere år.

Hvis "Kongekabale" er lidt ukompliceret i forhold til amerikanske
forbilleder, kan det også have at gøre med, at vi har et noget mere
afslappet forhold til magten og politikerne i Danmark, sådan at et
større komplot ville blive modtaget som urealistisk og ikke nær så
relevant for danske forhold.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Dag Stinus

Dato : 13-06-05 16:42

> [...]
> afslappet forhold til magten og politikerne i Danmark, sådan at et
> større komplot ville blive modtaget som urealistisk og ikke nær så

Jeg synes tværtimod at den er så "realistisk" at det næsten bliver
dramadokumentarisk - og derfor savner jeg et eller andet overraskende
moment. Plottet er jo ikke så stort, da det ikke omfatter særligt mange
aktive personer. Der er nogle medspillere men der vil jo altid være
opportunister når chancen for at få mere indflydelse (magt) byder sig.

Venlig hilsen
Dag Stinus

Fra : Morten S Hansen

Dato : 03-06-05 21:20

> Nu vil jeg gå ud og anskaffe Bænken og Arven og se hvordan jeg oplever
> dem.
>
> Venlig hilsen
> Dag Stinus

Ved ikke om du har misforstået noget (eller også er det bare mig der
misforstår din hensigt med at se de to film) men Kongekabale er ikke lavet
af Per Fly som har lavet Bænken og Arven. Det er der imod Nikolaj Arcel (så
vidt jeg husker hans debutfilm).

Per Flys tredie film i triologien kommer vist nok til at hedde Drabet.

Synes iøvrigt Kongekabale er ganske udmærket (..og jeg så den faktisk også
først for to uger siden...). Vi er nok blevet for forvendte med dramatiske
urealistiske drejninger.

/morten

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 03-06-05 21:26

"Morten S Hansen" <undertegnede@SLETmail.dk> skrev i en meddelelse

> Synes iøvrigt Kongekabale er ganske udmærket (..og jeg så den faktisk også
> først for to uger siden...). Vi er nok blevet for forvendte med dramatiske
> urealistiske drejninger.

Eller måske ligefrem forvænte?

Mikkel

--
George W.Bush: "Either you are with us or you are with the terrorists"(2001)
Darth Vader: "If you're not with me, you're my enemy." (Long time ago)

Fra : Dag Stinus

Dato : 03-06-05 23:34

> [...]
> af Per Fly som har lavet Bænken og Arven. Det er der imod Nikolaj Arcel

Nej, jeg ved udmærket at Kongekabale ikke er af Per Fly. Det de har til
fælles er at de er nye danske film som har fået utroligt flotte anmeldelser
og alt hvad der er værd at samle på af danske filmpriser. De har også det
til fælles at de ikke er (action)komedier/lystspil, men forsøger at være
realistiske i de historier de fortæller uanset om det er om Ulrik Torp, Kaj,
Liv, Jonas, Christoffer eller Maria.

Nu har jeg så set Bænken og Arven og der hvor jeg synes de, for mig,
adskiller sig væsentligt fra Kongekabale er hvor tæt de menneskelige skæbner
skildres. Jeg føler at man er meget tættere på den smerte Kaj og Christoffer
føler når de er nødt til at træffe beslutninger som er "rigtige". Den
følelse kommer ikke over mig på noget tidspunkt i Kongekabale selvom Ulrik
er nødt til at gøre op med sig selv om han vil følge historien til dørs og
finde sandheden. Derfor savner jeg en - uventet(?) - drejning i historien
der vil tvinge personerne til at vurdere om deres hidtidige holdninger og
handlinger trænger til en revurdering eller et nyt valg. I både Bænken og
Arven har Kaj og Christoffer to "fronter": omgivelsernes forventninger og
sig selv. I Kongekabale har Ulrik Torp kun én front: afdækning af
komplottet, som ikke berører ham privat hvorved han kan holde den
professionelle distance.

Jeg tror jeg vil fortsætte med flere danske film - og jeg glæder mig til den
26. august når Drabet, Per Flys tredje film i trilogien, får premiere.

Venlig hilsen
Dag Stinus

Fra : David Rasmussen

Dato : 05-06-05 00:23

Dag Stinus wrote:
> [...]
> type spænding undervejs.
>
> Efter at have set filmen sad jeg tilbage og tænkte: var det alt?

Kongekabale har to ting "gående for sig" for nu er bruge en anglicisme:

1) Den er nødvendig

2) Den er er yderst velproduceret efter amerikansk forbillede

Mht. 2) kan man sige at det på den ene side er fint nok at lave en film
der kunne være lavet i Hollywood (ment på den bedste måde i dette
tilfælde), og på den anden side at det ikke kan være et mål i sig selv
at en film kommer til at ligne en amerikansk metervare (igen faktisk
ment på den bedst mulige måde - amerikansk metervare er stadig den
bedste metervare vi har på filmområdet sammenlignet med andre
kulturområders metervarer).

Punkt 1) er det der kan gøre at man (som jeg) i den flotte indpakning og
udførsel finder mening og eksistensgrundlag. Vi mangler simpelt hen den
politiske film. Denne film er ret tandløs i forhold til hvor politisk en
politisk dansk film, set af mange mennesker, kunne være. Men den er dog
et fremskridt i forhold til det forslidte uhellige massebryllup mellem
Paprika Steen, Kim Fupz Aakeson, Sidse Babett Knudsen, Hella Joof,
Anders Bertelsen, Lone Scherfig, Susanne Bier, Troels Lyby osv.
(allesammen dygtige mennesker) som har tegnet dansk films såkaldte "nye
guldalder" i de sidste 5-10 år (når vi ser bort fra dogmebølgen). Triers
"Dogville" og "Idioterne" (som jeg holder ret meget af) er naturligvis
også politiske på deres måde, men der er ingen grund til at gøre tingene
allegoriske, metaforiske eller fortænkte når der er så megen konkret at
tage fat på.

Jeg håber at der er flere danske kunstnere, men især instruktører som
sidder på guldet i den allermest udtryksfulde kunstart i historien
indtil nu, som vil bruge deres talent til at bevidstgøre omkring og
påvirke den politiske virkelighed i Danmark og i verden. Kongekabale er
ikke perfekt, men den er en start.

/David

Fra : PerX ...

Dato : 05-06-05 15:44

In article <429f7fd5$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
dag@SLETTESstinus.dk says...
> Efter at have set filmen sad jeg tilbage og tænkte: var det alt?

Jeg faldt i søvn under forfilmen *G*

Fra : -USH-

Dato : 14-06-05 19:14

Dag Stinus skrev:

> [...]
>
> Efter at have set filmen sad jeg tilbage og tænkte: var det alt?
>
> Så er det jeg vender tilbage til den mulige amerikanisering.
<snip>

Det var ellers en af de ting jeg holder meget af ved denne film. At den er
uamerikansk. Det ses især i scenen hvor Ulf Pilgaards rolle siger "Jeg har
en idé... men det kræver is i maven". Ud fra amerikanske forbilleder så
betyder den slags sætninger at man ødelægger mandens liv og pudser tre
drabelige blondinesnigmordere i stramtsiddende læder på ham. I stedet ses
det hvor dansk filmen er. Fantastisk.

--
Venlig hilsen
-Ulrik-