54 l. uden fitrering ?
Fra : Peptid

Dato : 02-06-05 19:36

Jeg har lige sat et 54 l op med vand, filter og varmelegeme.
Meningen er at jeg vil flytte nogle sommerfuglecichlider over, når det er
modnet. Et par eller muligvis 1+2 , derudover kommer der en enkelt
sugemalle.Filteret giver resonans som alle andre indenbords filter jeg har
hørt.
Jeg ville så forsøge mig med en lille luftpumpe for at give lidt
cirkulation. Filterets biologiske filterevne tror jeg nemlig alligevel ikke
på.
Med 10-20 % vandskifte et par gange om ugen kan det vel godt gå?
Eller grumser vandet til?
Og larmer en lille ekstern luftpumpe? Den kan man da sætte på en bid gummi.

--
/ Pep

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-06-05 23:37

Peptid skrev:

> Med 10-20 % vandskifte et par gange om ugen kan det vel godt gå?

Da jeg var teenager kørte jeg i årevis med et 45 L akvarium med 8-10
styks Haplochromis multicolor, pæn beplantning og et indvendigt filter.
Jeg havde på det tidspunkt ikke hørt om ugentlige vandskift, men vandet
blev ikke grumset og fiskene trivedes. Måske har jeg været heldig, men
jeg tror det kommer helt an på hvordan man har sat sit anlæg op.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Frandsen

Dato : 03-06-05 09:55

"Peptid" <peptider2001@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg ville så forsøge mig med en lille luftpumpe for at give lidt
> cirkulation. Filterets biologiske filterevne tror jeg nemlig alligevel

De bakterier man har brug for, sidder på overfladen af diverse ting i et
akvarium. Man skal ikke undervurdere overfladearealet i sådan et lille
filter.

> Med 10-20 % vandskifte et par gange om ugen kan det vel godt gå?

Jamen, det kommer an på din "bio load" i akvariet. Med bio load mener jeg
alt organisk materiale som kan "rådne" - det vil sige det fiskene selv
producerer, foder du giver dem og plantedele.

Brug et test kit og mål dine vandværdier, så kan du finde ud af, hvor tit du
behøver at skifte vand. Er der planter i akvariet?

> Eller grumser vandet til?

Et filter vil jo fange partikler (store som små), der svæver frit i vandet.
Nogle partikler vil nok falde til bunds, men det afhænger også af
cirkulation og fisk. Med regelmæssig vandskift, så tror jeg ikke, at vandet
"grumser" til.

> Og larmer en lille ekstern luftpumpe? Den kan man da sætte på en bid
gummi.

Nogle luftpumper larmer uanset hvad.

Fra : Peptid

Dato : 03-06-05 20:09

¨Tak for svarene.
Jeg prøver mig lidt frem og følger vandværdierne.

/Pep