Ang. Xeon - for og imod
Fra : Kim Christensen

Dato : 02-06-05 16:15

Min ældgamle bedagede Dual Pentium II maskine står til en tiltrængt
opdatering. Jeg vil så absolut igen have en ægte dobbelt-processor maskine
og har kigget på et "Asus NCCH-DL, i875P, Dual Xeon, FSB800, 4GB Max, AGP
8x" bundkort der for mig lyder interessant og jeg vil i den forbindelse
lige høre for og imod sådan et køb. Er Xeon processoren overhovedet pengene
værd og er der nogen alternativer i samme prisklasse (ca. 2.8 - 3.0 GHz
rundt kr. 2.000 pr. processor)?

Hvordan yder Xeon processoren i det hele taget i forhold til andre
processorer fra Intel (og AMD)? Gate2Prices oplister 199 forskellige
processor varianter og sandt at sige så aner jeg ikke hvad forskellene på
dem egentligt er, så lidt belæring vil blive modtaget med taknemmelighed

Maskinen skal fortrinsvis benyttes til udvikling, 3D-grafik og selvfølgelig
også spil.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-06-05 18:03

Kim Christensen skrev:

> processoren overhovedet pengene værd og er der nogen alternativer i
> samme prisklasse (ca. 2.8 - 3.0 GHz rundt kr. 2.000 pr. processor)?

Opteron 244 til ca. 1700/CPU. Alternativt Opteron 246 til ca. 2500/CPU.

> Hvordan yder Xeon processoren i det hele taget i forhold til andre
> processorer fra Intel (og AMD)? Gate2Prices oplister 199 forskellige

http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118_8796_87
99,00.html

http://tinyurl.com/a5pr

http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118_8796_88
00,00.html?redir=CPOS13

http://tinyurl.com/dkobk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-06-05 20:08

Kim Christensen skrev:

> [...]
> 4GB Max, AGP 8x" bundkort der for mig lyder interessant og jeg
> vil i den forbindelse lige høre for og imod sådan et køb.

Jeg har købt en PC med det bundkort for et par måneder siden og
er godt tilfreds med ydelsen, og specielt i WinXP 64-bit Edition.
Havde lidt problemer i starten med ventilationen, hvilket nok var
skylden til den ustabilitet, jeg oplevede, men det ser ud til være
løst nu.

> Hvordan yder Xeon processoren i det hele taget i forhold til
> andre processorer fra Intel (og AMD)?

Det tør jeg så ikke spille klog på, men det var bla. følgende
side,som fik mig til at købe det bundkort.
<http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=ncchdl&page=1&cookie%5Ftest=1>

Se evt. også:
<http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=opt248vsxeon32a&page=1>
<http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=xp641218&page=1>

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kim Christensen

Dato : 03-06-05 07:15

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> løst nu.

> Det tør jeg så ikke spille klog på, men det var bla. følgende
> side,som fik mig til at købe det bundkort.

Fine sider med udførlig test af omtalte MB. At det bygger på "god velprøvet
teknologi" syntes jeg kun er en fordel da stabilitet og driftsikkerhed er af
vital betydning for mig. Jeg kunne derfor heller aldrig personligt drømme om
at lege med boardets overclocking muligheder.

Dog rejser der sig et nyt spørgsmål: Det på side 5 viste billede fra XP's
Taskmanager viser Hyperthreading egenskaber i Xeon processoren, men hvilke
modeller har det? Er det kun de ekstremt dyre MP udgaver der har denne
egenskab og er "Nocona" betegnelsen i virkeligheden det samme som MP (Multi
Processor?)? Jeg syntes Intels hjemmeside er svært gemmeskuelig på det
punkt.

I øvrigt så mener jeg at kunne huske, at XP Pro kun understøtter 2
processorer, så skal der en XP Server edition til for at udnytte de "4"
processorer der vises på billedet? Nu ligger >$1000 processorer godt nok en
"anelse" over hvad jeg havde forestillet mig, så måske det slet ikke er
interessant

Venlig hilsen
Kim Christensen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-06-05 20:55

Kim Christensen skrev:

> At det bygger på "god velprøvet teknologi" syntes jeg kun er
> en fordel da stabilitet og driftsikkerhed er af vital
> betydning for mig.

Ditto.

> Jeg kunne derfor heller aldrig personligt drømme om at lege
> med boardets overclocking muligheder.

Heller ikke her, selvom de på 2cpu.com snakker om, at det har
gode overclockings-muligheder.

> Det på side 5 viste billede fra XP's Taskmanager viser
> Hyperthreading egenskaber i Xeon processoren, men hvilke
> modeller har det?

Det har Anders (Peter Pan) så svaret på her:

> [..] og er "Nocona" betegnelsen i virkeligheden det samme som
> MP (Multi Processor?)?

Nocona-betegnelsen dækker mig bekendt over de 800 Mhz FSB og
den indbyggede 64-bit support (EMT-64, som Intel kalder det).

> I øvrigt så mener jeg at kunne huske, at XP Pro kun
> understøtter 2 processorer, så skal der en XP Server edition
> til for at udnytte de "4" processorer der vises på billedet?

Nej for XP Pro understøtter HT-teknologi og vil derfor vise
4 processorer i joblisten.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 02-06-05 21:23

Kim Christensen wrote:
> [...]
> værd og er der nogen alternativer i samme prisklasse (ca. 2.8 - 3.0 GHz

Har du overvejet de kommende dual-core processorer, som er på vej fra
AMD ? Det kunne være en idé at investere i et system baseret på Athlon
64 socket 939 med en forholdsvis billig processor. Med det rigtige
chipset vil systemet kunne opgraderes med en Athlon 64 X2 4200+, 4400+,
4600+ eller 4800+ senere på året når priserne sikkert falder en del. Jeg
har ikke set nogle gæt på priserne på X2 processorerne, men de vil helt
sikkert være kostbare i starten...

--
Vh Kurt http://www.aub.dk/~kkjen

Fra : Zulu

Dato : 02-06-05 22:29

"Kurt Kjær Jensen" <slettes_kkjen_slettes@aub.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller 4800+ senere på året når priserne sikkert falder en del. Jeg har
> ikke set nogle gæt på priserne på X2 processorerne, men de vil helt

De er allerede på Edbpriser.dk.

Priserne starter lige under 4000,- for en Athlon 64 X2 4200+ (2,2 GHz, 1MB
L2 cache)

Zulu

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 03-06-05 05:54

Zulu wrote:
> [...]
>

> De er allerede på Edbpriser.dk.
>
> Priserne starter lige under 4000,- for en Athlon 64 X2 4200+ (2,2 GHz, 1MB

Nåe ja, og priserne er allerede faldet lidt Det ser også ud til at
der er flere butikker, som regner med at kunne levere i løbet af en uges
tid...

--
Vh Kurt http://www.aub.dk/~kkjen

Fra : Kim Christensen

Dato : 03-06-05 09:03

"Kurt Kjær Jensen" <slettes_kkjen_slettes@aub.dk> wrote in message
> [...]
> 4600+ eller 4800+ senere på året når priserne sikkert falder en del. Jeg
> har ikke set nogle gæt på priserne på X2 processorerne, men de vil helt

Tja, jeg har da kigget på AMD, men - og nu er jeg godt klar over, at jeg
bevæger mig ind på et område hvor noget nær religiøs fantisme hersker - så
er jeg for år tilbage flere gange blevet skuffet over AMD's processorer ift.
tilsvarende Intel udgaver. Jeg ved godt det er en del år siden K5-K6 (hed de
vist) var gældende, men jeg syntes det tegnede et vist billede. Tingene kan
sagtens have ændret sig og rygterne vil jo også vide, at Intel forcerede
deres P4 på markedet og angiveligt skulle have haft problemer med deres .90
nm teknologi. Efter hvad jeg har hørt yder de heller ikke særligt
imponerende (er Xeon i øvrigt ikke også baseret på PIII teknologi?)

Dit forslag er ellers ganske attraktivt. Jeg kan få et nyt og mere
tidsvarede system her og nu til en relativ billig penge, og så hen på
efteråret opgradere processoren til den nye X2. Det giver også den fordel at
der frigives resourcer til andre ting, som f.eks. en hurtigere disk, et
bedre grafikkort etc., mens der bliver tid til at skrabe klingende mønt
sammen til opgraderingen senere.

Et spørgsmål af ren og skær nysgerrighed: Kan 2 stk. Athlon 64/64 X2
benyttes side om side på et MB så man opnår 2/4 processorer? Jeg kan ikke
umiddelbart finde Socket 939 MB's på Gate2Prices der understøtter 2
processorer.

Du skriver, at jeg: "med det rigtige system" kan lave omtalte opgradering.
Hvad skal jeg specielt kigge efter får at det kan lade sig gøre? Jeg går ud
fra, at det bl.a. har noget med chipsættet at gøre.

Venlig hilsen
Kim Christensen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-06-05 16:06

Kim Christensen skrev:

> er en del år siden K5-K6 (hed de vist) var gældende, men jeg syntes
> det tegnede et vist billede. Tingene kan sagtens have ændret sig og

Da AMD lancerede Athlon kom de i førertrøjen og der har de ligget lige
siden. Det er jo ikke for ingenting at Microsoft har droppet XP til
Intel Itanium/Itanium II og nærmest har tvunget Intel til at
understøtte AMD's 64-bit instruktionssæt (EMT-64 hedder Intel's udgave).

> Xeon i øvrigt ikke også baseret på PIII teknologi?)

Jo, det mener jeg.

> Et spørgsmål af ren og skær nysgerrighed: Kan 2 stk. Athlon 64/64 X2
> benyttes side om side på et MB så man opnår 2/4 processorer? Jeg kan

Nej. Det er kun Opteron der er MP-understøttet og kun 200- og
800-serierne (200-serien understøtter 2 CPU'er uden hjælpelogik og
800-serien understøtter 8 CPU'er uden hjælpelogik).

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 03-06-05 16:26

Jesper G. Poulsen wrote:

> Nej. Det er kun Opteron der er MP-understøttet og kun 200- og
> 800-serierne (200-serien understøtter 2 CPU'er uden hjælpelogik og
> 800-serien understøtter 8 CPU'er uden hjælpelogik).

Men jeg har lige set at der også findes dualcore Opteron-processorer,
som åbenbart allerede er på markedet. Og til Opteron findes der flere
muligheder for både dobbelte og firdobbelte processorkonfigurationer, se
f.eks. http://www.tyan.com/products/html/matrix.html under Socket 940.
Det vil være en heftig maskine, men med en høj pris i både indkøb og
strømforbrug...

--
Vh Kurt http://www.aub.dk/~kkjen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-06-05 17:07

Kurt Kjær Jensen skrev:

> som åbenbart allerede er på markedet. Og til Opteron findes der flere
> muligheder for både dobbelte og firdobbelte processorkonfigurationer,

Og det er Opteron 800-serie der skal anvendes i
Quad-konfigurationerne...

Fra : Peter Pan

Dato : 03-06-05 16:53

"Kim Christensen" <nn@nn.com> skrev i en meddelelse
> imponerende (er Xeon i øvrigt ikke også baseret på PIII teknologi?)

Nej. Intel Xeon processorne er næsten identiske med Pentium4 processorne,
pånær L2 og L3 cache siden.
Skal du tilbage og kigge på noget der er PIII teknologi, så hedder de
"Pentium 3 Xeon". I fremtiden kommer Xeon linjen nok også over på noget
P3-lignende teknologi, ligesom Pentium4 er ved at rykke tilbage mod Pentium3
med deres Pentium-M linje. (PT er Intels hurtigste x86 processor en Pentium
M processor på 2,26 GHz.)

Og lige for at besvare et af dine andre spørgsmål et andet sted i tråden.
Hyper Threading findes i alle Xeon processorer siden 1,7 GHz versionen. Og
er normalt noget man enten disabler eller enabler i bios'en.

> [...]
> benyttes side om side på et MB så man opnår 2/4 processorer? Jeg kan ikke
> umiddelbart finde Socket 939 MB's på Gate2Prices der understøtter 2

For at køre med 2, skal du op på socket 940, og Opteron processorer. De er i
bund og grund de samme processorer, bare med 1 pin mere, og kræver Reg. ECC
ram. Det gør hele systemmet lidt dyrer.

> [...]
ud
> fra, at det bl.a. har noget med chipsættet at gøre.

Dual kerne processorne kører Socket 939 (Athlon 64 X2) og Socket 940
(Opteron). Alle bundkort med disse sokler, og bios support kan bruge
processorne.

Hvis du spørger mig, er det eneste rigtige at gå efter en Athlon 64 X2
processor på Socket 939.

Mvh
Anders
Running on 2x AMD Athlon MP 2800+

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 03-06-05 16:54

Kim Christensen wrote:

> Du skriver, at jeg: "med det rigtige system" kan lave omtalte opgradering.
> Hvad skal jeg specielt kigge efter får at det kan lade sig gøre? Jeg går ud
> fra, at det bl.a. har noget med chipsættet at gøre.

Jeg skrev vist "Med det rigtige chipset" [] men det var ud fra en
omtale af Asus A8V-E DeLuxe med VIA K8T890 i et blad, hvor de antyder at
der kan være problemer med X2 i forbindelse med lidt ældre chipsets.

http://www.hothardware.com/viewarticle.cfm?articleid=682&cid=1
skriver de faktisk at X2-processorerne vil kunne køre på næsten alle
bundkort med en 939 bens sokkel, blot skal der sikkert foretages en
BIOS-opgradering.

--
Vh Kurt

Fra : CopyCat

Dato : 05-06-05 08:27

> [...]
> dem egentligt er, så lidt belæring vil blive modtaget med taknemmelighed

Anandtech har lige lavet en artikel hvor de sammenligner G5, Xeon og Opteron
..,

Den skulle du måske kigge lidt på ..

http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2436&p=1

~~Frank .,