Ledere af Læger uden Grænser arresteret i ~
Fra : G B

Dato : 02-06-05 14:50

To ledere for Læger uden Grænser er blevet arresteret i Sudan,
angiveligt for at afsløre massevoldtægter begået af regeringsstøttede
militser.
Af Fikré el-Gourfti

Myndighederne i Sudan har arresteret to af den humanitære organisationen
Læger uden Grænsers ledere i landet.

Først blev missionsleder Paul Foreman anholdt og løsladt mod kaution -
siden hen er organisationens regionale koordinater i Darfur-regionen,
Vincent Hoedt, blevet anholdt i byen Nyala og ført til hovedstaden
Khartoum.

»Sudan straffer nødhjælpsarbejdere
»Arrestationerne er fuldstændig uacceptable. Den sudanske regering
»straffer humanitære nødhjælpsarbejdere for at gøre deres arbejde for
»ofrene for konflikten i Darfur. Arrestationer af de overordnede
»koordinatorer underminerer på det groveste vores evne til at give
»humanitær hjælp. Befolkningen i Darfur, der allerede har været meget
»igennem, må ikke tilladesat lide på grund af det, der her sket«, siger
»generaldirektør for organisationen, Geoff Prescott, i en
»pressemeddelese.

Afslører voldtægter
Sudans statsadvokat Mohamed Farid siger til det britiske nyhedsbureau,
Reuters, at myndighederne har indledt en straffesag på grund af en
rapport fra Læger uden Grænser i Holland fra marts, der beskriver 500
voldtægter, der er begået i Darfur i en periode på mellem fire og seks
måneder.

Farid siger, at rapporten er falsk, og at Foreman ikke må forlade Sudan.

Rapporten, som FN støtter op om, viser, at 80 procent af alle voldtæger
i Darfur begåes af militsfolk og soldater. Af rapporten fremgår det, at
Læger uden Grænser har lægelige beviser på, at voldtægterne er begået.

I rapporten fortæller voldtægtsofrene blandt andet om, at
regeringsstøttede militser står bag massevoldtægterne.

FN er bekymret
Både FN's chef for nødhjælpsarbejde, Jan Egeland og FN's Højkommisær for
menneskerettigheder, Louise Arbour, har udtrykt bekymring over
arrestationerne.

SF har opfordret udenrigsminister Per Stig Møller til at protestere
overfor Sudan.

Læger uden Grænsers nødhjælpsindsats i Darfur, hvor op mod 1,2 million
mennesker er internt fordrevne, er en af organisationens største
nogensinde med 180 internationale hjælpearbejdere og 3.000 lokale
ansatte.

GB

Fra : Bo Warming

Dato : 02-06-05 16:03

"G B" <nonono@nospam.invalid> wrote in message

> »Sudan straffer nødhjælpsarbejdere
> »Arrestationerne er fuldstændig uacceptable.

Ligesom pressefotografer er disse idealist-læger IKKE INVITERET

- har næppe lovformelig visa/indrejsetilladelse.
HVIS de har normal turist set-up så er det vel en sag mellem diplomater at
se på

Jeg kender ikke megen nødhjælp der gør gavn, så hvor Jesus YNKEDES når han
så en spledalsk, så er jeg ret ligeglad.

Ideen om retten til at blande sig udspringer fra myter om at der før 1939
var jødeforfølgelse i Tyskland, som burde have fået Vestentil at "gribe ind
i tide".
Vesten vidste alt om krystalnat og Dachau og var ligeglad. Krigen havde så
lidt med mindretals-forfølgelser at gøre som USA-borgerkrigen havde med
slaveri at gøre.
I et muslimregime som Sudan hersker junglelov og ondest tænkelig racisme mod
sorte - det kræver koranen næsten , så hvorfor overraskelse?

Fra : Knud Larsen

Dato : 02-06-05 17:11

"G B" <nonono@nospam.invalid> wrote in message

> SF har opfordret udenrigsminister Per Stig Møller til at protestere
> overfor Sudan.

Vi har jo allerede protesteret ved at donere dem 500 mio kroner, Per Stig
Møller må til lommerne igen, vi må op på fx 1,5 mia kr, som en fattig
begyndelse.

Fra : G B

Dato : 02-06-05 21:10

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Vi har jo allerede protesteret ved at donere dem 500 mio kroner, Per
> Stig Møller må til lommerne igen, vi må op på fx 1,5 mia kr, som en
> fattig begyndelse.

Ja, det skal nok hjælpe... ;-(

--
Liberal, kongetro, EU-modstander og atomkraftmodstander.
Frihed under ansvar er den eneste troværdige vej frem.

Fra : Bo Nielsen

Dato : 02-06-05 23:53

> [...]
>
> Vi har jo allerede protesteret ved at donere dem 500 mio kroner, Per Stig
> Møller må til lommerne igen, vi må op på fx 1,5 mia kr, som en fattig

Ja, for vi vil da ikke være med til at se på at soldaterne lider nogen nød .

Boni