Et vink med en vognstang
Fra : Lyrik

Dato : 02-06-05 01:44

At Uffe Ellermand ikke kan se dette vink, men foreslår at befolkningerne
skal forhindres i at udtrykke deres demokratiske indflydelse ved
folkeafstemning, kan ikke undre. Den mand vil bare ikke forstå at et nej til
en traktat er et nej til en traktat og ikke en protest imod en siddende
præsident.

Befolkningerne i Europa vil bare ikke have et EU til Afghanistan!
De vil heller ikke centralstyres af politikere som ignorerer demokratiet!
Politikere som vil styre landene på samme måde som Saddam styrede Iraq har
fået et rungende nej!

Vi trænger til en ny konstruktion i EU! Et EU der ligesom i andelsbevægelsen
repræsenteres af ligeværdige nationer, i stedet for ulige nationer med
forskellige stemmevægte!
Det er nationernes klub og hver nation bør have 1 stemme! Der skal ikke
stemmes efter høveder, men efter hoveder! Hvert land= 1 hoved!

En EU sammenslutning som holder sig til det geografiske Europa med fælles
kultur og fælles værdier!
Som samarbejder som ridderne om det runde bord på lige vilkår!
Man melder sig jo ikke ind i en klub frivilligt hvor man ingen indflydelse
har!
Hvert medlem= 1 stemme! Frankrigs mening er én mening uanset hvor mange
franskmænd der er!
Danmarks mening er én mening uanset hvor mange danskere der er!

Vi er suveræne stater, ikke dele af et befolkningssammenrend! 1 stat -1
stemme!

Når de forstår det og respekterer vores suverænitet, samt ikke blander sig i
vores interne forhold kan vi fortsætte samarbejdet!

Hilsen
Jens

Fra : Allan Knaap

Dato : 02-06-05 06:04

"Lyrik dk>" <lyrik@heaven<punkt> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Når de forstår det og respekterer vores suverænitet, samt ikke blander sig
> i vores interne forhold kan vi fortsætte samarbejdet!

Det jeg ikke kan lade være med at tænke på er om franskmændene og
hollænderne stemte efter hvad der stod i traktaten. Det virker på mig som om
det var alt andet der fik dem til at stemme nej. Frygten for Tyrkiet, eller
blot en idéel mulighed for at ytre deres mening om deres respektive
regeringer.

Eller måske vi europæere er en flok protektionistiske nationalister der
netop ikke kan se sig selv i rollen som europæere, medmindre det er med
vores umiddelbare naboer. Danskere er europæere med Sverige og Norge, men sq
ikke med tyskerne. Tyskerne er med østrigerne, men sq ikke med franskmændene
o.s.v. o.s.v.

Allan Knaap

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 02-06-05 06:36

Allan Knaap wrote:

> [...]
> ikke med tyskerne. Tyskerne er med østrigerne, men sq ikke med franskmændene

Det er du tydeligvis ikke den eneste, der tænker over.

Alligevel bør man altså gøre sig tydeligt klart at en afstemning ikke
forudsætter at den ene side - "nej"-siden - specielt skal kunne
aftvinges at "retfærdiggøre" sine synspunkter.

Tværtimod må man altså respektere hvad vælgerne siger - totalt
ligegyldig om det så virkelig måtte være grundet "irrationel fygt" og
hvad de efterhånden desperate dårlige tabere på "ja"-siden nu ellers kan
finde på af arrogante betragtninger, når "den uvidende pøbel" nu ikke
bare lige gør, som det passer dem...

Ellers burde denne selvindbildte "elite" jo bare tage konsekvensen af
deres synspunkt og åbent erkende at de jo egentlig slet ikke går ind for
demokrati, når andre altså har dèn uhildede frækhed at tillade sig at
mene noget andet end dem!

Denne type arrogance er jo de fleste danskere sørgeligt historisk
bekendt gennem blandt andre Frederik VI. Meget kan man sige om ham, men
han var da i det mindste ganske ærlig, da han som enevældig monark
fremsatte sin siden så berømte betragtning som reaktion på
trykkefrihedsadressen: "Således kan heller ingen uden Vi alene være i
stand til at bedømme, hvad der er begges (dvs. Folkets og Statens) sande
gavn og bedste..."

Og netop derfor giver det så meget desto mere bagslag herhjemme, når
EU-tilhængere viden om stiller sig an på lige præcis dèn måde i forhold
til disse "besværlige" nej-sigere...

Det er jo i øvrigt paradoksalt charmerende at se i hvilken grad, der
faktisk er tale om oprigtig europæisk forbrødring mellem nej-sigerne...

Og så et stort orange tillykke til Nederlandene (der ikke bryder sig om
at blive kaldt "Holland" herfra)!

Anders Peter Johnsen

Fra : Allan Knaap

Dato : 02-06-05 08:08

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote in message
> [...]

> faktisk er tale om oprigtig europæisk forbrødring mellem nej-sigerne...
>
> Og så et stort orange tillykke til Nederlandene (der ikke bryder sig om

Det ville måske være en god start hvis man i første omgang spurgte
europæerne hvilket Europa de vil have. Det lader jo ikke altid til at være i
tråd med hvad den politiske elite mener.

Et klart eksempel på dette er Tyrkiets indtræden i EU. Er det ikke
efterhånden gået op for de kære politikere at det EU landenes borgere ønsker
er et meget klart signal om at de er dem, altså borgerne der skal bestemme
om Tyrkiet skal med eller ej. Politikerne kan så fra nu og til juleaften
komme med nok så mange "forklaringer" om at det jo kun er når Tyrkiet lever
op til de krav der er stillet til dem, at de kan gøre sig forhåbninger om at
komme med i EU. Der er ikke mange der er hoppet på den limpind, hvilket
afstemningerne i Frankrig og Nederlandene er et klart bevis på.

Og jo, det hedder Nederlandene. At kalde landet Holland er som at kalde
Danmark for Jylland og en dansker for en jyde :)

Allan Knaap

Fra : Per Rønne

Dato : 02-06-05 06:48

Allan Knaap <nauclerus@msn.com> wrote:

> Det jeg ikke kan lade være med at tænke på er om franskmændene og
> hollænderne stemte efter hvad der stod i traktaten. Det virker på mig som om
> det var alt andet der fik dem til at stemme nej. Frygten for Tyrkiet

Der er jo allerede mange der påpeger at det franske og hollandske nej
udsætter et eventuelt tyrkisk medlemskab i /mange/ år, hvis ikke for
evigt. Reelt indgår det tyrkiske spørgsmål i forfatningsdebatten, dels
fordi præamblem ikke definerer det europæiske nærmere {jeg ville have
tilføjet noget om vor judeo-kristne arv og arven fra Grækenland og Rom},
dels fordi der er afvisning af en særlig folkeafstemning om denne helt
afgørende ting.
--
Per Erik Rønne

Fra : Lars

Dato : 02-06-05 20:29

In article <429e564e$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, lyrik@heaven says...
> At Uffe Ellermand ikke kan se dette vink, men foreslår at befolkningerne
> skal forhindres i at udtrykke deres demokratiske indflydelse ved
> folkeafstemning, kan ikke undre.

Jeg mener ikke at der bør være en afstemning, idet temmelig mange ikke ved en klap om hvad
traktaten egentlig består af, hvormed det er ansvarsløst af politikerne at lave en afstemning
om traktaten. Den burde blive vedtaget uden afstemning.

> Befolkningerne i Europa vil bare ikke have et EU til Afghanistan!

Hvad har det med traktaten at gøre?
Tror du, eller antyder du f.eks. at traktaten skriver noget om Tyrkiet ??

> De vil heller ikke centralstyres af politikere som ignorerer demokratiet!
Vil du ikke argumentere for og gerne dokumentere at: "politikere ignorerer demokratiet"

> Det er nationernes klub og hver nation bør have 1 stemme! Der skal ikke
> stemmes efter høveder, men efter hoveder! Hvert land= 1 hoved!

Det er da ikke demokrati, dermed siger du at en dansk EU borger har mere at sige end en fransk
EU borger

--
Best regards

Lars

Fra : G B

Dato : 02-06-05 22:06

Lars <ls@No_Email.com> skrev i meddelelsen

> ansvarsløst af politikerne at lave en afstemning om traktaten. Den
> burde blive vedtaget uden afstemning.

Du er en rigtig demokrat, hva'?

--
Liberal, kongetro, EU-modstander og atomkraftmodstander.
Frihed under ansvar er den eneste troværdige vej frem.

Fra : Lars

Dato : 03-06-05 08:54

In article <429f74d1$0$298$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, nonono@nospam.invalid says...

> Du er en rigtig demokrat, hva'?

Ja, vi har jo en folkevalgt regering, der bør være kvalificerede til at beslutte dette internt.

Alene det at man i tv kunne køre en række franskmænd udtale at de stemte nej fordi de ikke
kunne lide Chirak er jo det glade vanvid. Hvorfor lade en børnehave sætte det hele over styr?

--
Best regards

Lars
EU-tilhænger og atomkraft tilhænger

Fra : Allan Riise

Dato : 03-06-05 09:16

"Lars" <ls@No_Email.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> nej fordi de ikke
> kunne lide Chirak er jo det glade vanvid. Hvorfor lade en børnehave sætte

Det var evident ved folketingsvalget, at rigtig mange ikke kendte til
politikken, men stemte personligt udfra f.eks. hvem de helst ville have til
svigersøn, og hvem der havde de pæneste, læs største, patter.

Der var en uds. hvor en stor gruppe kvinder, omkring 200, var på pigeaften
med kvindelig stand-up'er, hvor stand up'eren bl.a. stod med plakater af
Lykketoft og Fogh, og hvor stand up'eren stod og påstod, med bragende
bifald, at sådan som Lykketoft ser ud, så kan man da ikke stemme på ham, men
prøv at se Fogh, ser han ikke bare dejlig ud.

Derudover, så ved så godt som alle de interview's man så fra gaden, så var
det yderst få der kunne komme med poltiske argumenter for hvorfor De stemte
så de gjorde.

Ikke godt for den Demokratiske proces, at folk ikke engang gider sætte sig
ind i poltikken, men stemmer med kønsdelene....

--
Allan Riise

Fra : T. Liljeberg

Dato : 04-06-05 19:52

On Fri, 3 Jun 2005 10:15:36 +0200, "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote:

> [...]
>
>Ikke godt for den Demokratiske proces, at folk ikke engang gider sætte sig
>ind i poltikken, men stemmer med kønsdelene....

Mener du, som Lars, at spørgsmålet om EU forfatningen skulle afgøres i
Folketinget eller synes du, at en folkeafstemning er passende?

--
Government at its best is a necessary evil,
and at its worst, an intolerable one.

Fra : Allan Riise

Dato : 04-06-05 19:55

"T. Liljeberg" <tl_dp@adelphia.net> skrev i en meddelelse

> Mener du, som Lars, at spørgsmålet om EU forfatningen skulle afgøres i
> Folketinget eller synes du, at en folkeafstemning er passende?

Det skal bestemmes ved en folkeafstemning, problemet er bare, som Jeg ser
det, at der ikke er interesse i at sætte sig ind i teksten og
problematikken.

--
Allan Riise

Fra : T. Liljeberg

Dato : 04-06-05 20:03

On Sat, 4 Jun 2005 20:54:42 +0200, "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote:

> [...]
>
>Det skal bestemmes ved en folkeafstemning, problemet er bare, som Jeg ser
>det, at der ikke er interesse i at sætte sig ind i teksten og

Så er vi ikke uenige. Der er bare det pokkers problem, at vi ikke har
fundet en bedre model end demokrati, hvor vi altså bare ender med en
stor del af vælgere, der ikke har sat sig ind i noget som helst.

Fra : G B

Dato : 04-06-05 01:24

Lars <ls@No_Email.com> skrev i meddelelsen

> Ja, vi har jo en folkevalgt regering, der bør være kvalificerede til
> at beslutte dette internt.

Nej, min dreng. Det ville indebære en grundlovsændring, som ifølge
Grundloven skal til adskillige afstemninger, bl.a. 2/3 flertal i FT,
folkeafstemning og derefter eventuel revurdering.

GB

Fra : Jesper

Dato : 04-06-05 20:14

G B <nonono@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> Grundloven skal til adskillige afstemninger, bl.a. 2/3 flertal i FT,
> folkeafstemning og derefter eventuel revurdering.

Det er ikke korrekt. Grundlovsændringer i Danmark finder sted på
følgende måde:

1. Folketinget vedtager grundlovsændringer med almindligt flertal, dvs
90 mandater.
2. Der afholdes nyvalg
3. De nye Folketing vedtager grundlovsændringerne i uændret form med
almindligt flertal
4. Grundlovsændringerne sendes ud til folkeafstemning, hvor et flertal
som udgør mindst 40% af alle stemmeberettiget skal stemme Ja.

Fra : T. Liljeberg

Dato : 04-06-05 19:51

On Fri, 3 Jun 2005 09:53:39 +0200, Lars <ls@No_Email.com> wrote:

>In article <429f74d1$0$298$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, nonono@nospam.invalid says...

>Ja, vi har jo en folkevalgt regering, der bør være kvalificerede til at beslutte dette internt.

En beslutning, der er så fundamental og vidtrækkende er det helt
rimeligt at spørge befolkningen om direkte.

>Alene det at man i tv kunne køre en række franskmænd udtale at de stemte nej fordi de ikke
>kunne lide Chirak er jo det glade vanvid. Hvorfor lade en børnehave sætte det hele over styr?

Det er den samme børnehave, der har valgt den sølle forsamling, du
hellere vil have til at afgøre sagen.
Og så virker din nedladende bedreviden ikke om det store demokratiske
sindelag.