Glæden ved dyr er større end glæden ved me~
Fra : Bo Warming

Dato : 01-06-05 21:18

Glæden ved dyr er større end glæden ved menneskerettigheder

Der er meget flugt i vor naturglæde. Medmenneskers dømmesyge er
fremmedgørende men er du kun i selskab med din hund eller et landskab, er du
fri og afslappet

"Vi er så glade for at være ude i naturen, fordi den ikke
har nogen mening om os. Nietzsche

" Lykken er en varm hundevalp.
Charles M. Schulz

" Det sker ofte, at et menneske har mere menneskelige
forbindelser med en kat eller en hund end med noget menneskeligt væsen.
Henry David Thoreau

" Ethvert menneske er Napoleon overfor sin hund. Det er derfor hunde er
så populære. Aldous Huxley

Tilhængere af det fri marked har ofte været inspireret af naturens laden stå
til, der løser mange problemer, på overraskende enkel måde

"Tilbage til naturen" Rousseau og hans tids fysiokrat-økonomer bl.a. Adam
Smith

"Jeg var ofte i strid med naturen, men jeg har altid til
sidst måttet bede den om forladelse Når jeg disputerer med et menneske, er
jeg aldrig rigtig sikker på, hvem af os der har ret, men når jeg disputerer
med naturen, så ved jeg på forhånd, at den har ret.Goethe

" Naturens tid er forbi. Den har opbrugt alle fintfølende
ånders tålmodighed med sine landskabers og sin himmels kvalmende
ensformighed. Oscar Wilde

" Vi ser alle for meget på naturen og lever for lidt med den.
Oscar Wilde

" Anybody can be good in the country. Oscar Wilde

Vor kærlighed til kæledyr er gengældt og vi trives ved den. Vor kærlighed
til ulandsfolk er tom skrivebordsteori. At elske hele klodens 6 mia
mennesker kan være en flugt og fantasi - og vi bør koncentrere os om hvad
virker - borgerettigheder om ytring, tro og grundlovsforhør i vor egen
kultur. Turist-gæster som er mennesker skal under opholdet her være
beskyttet som vore borgere, for dyr-menneske grænsen giver juridisk klarhed
om, hvem vort politi skal være skjold for. Men menneskets guddommelighed
sammenlignet med dyr, giver os ingen forpligtelser vedr, hvad sker i fjerne
lande.

" A friend to all is a friend to none. Thomas Fuller
(1608-61)

" A man will fight harder for his interests than his rights.Napoleon
(1769-1821)

" De der prædiker kærlighed til menneskene, ødsler så meget med deres
kærlighed, at de kun har lidt til overs til deres naboer. Rousseau
(1712-1778)

" Den som holder sig gode venner med alle er ikke ven med nogen.Dronning
Kristina

" Det er tusind gange lettere at gøre det gode end at gøre det godt.
Montesquieu

mret Etiquette requires us to admire the human race. .Mark Twain

" Han, som har for travlt med at gøre godt, finder ikke stunder til
at være god Rabindranath Tagore

" He is not good himself who speaks well of everybody alike.
Thomas Fuller (1608-61)

Hvem alle vil tjene, får tak af ingen.Danske ordsprog

Man har afskaffet det at være menneske, og enhver spekulant, journalist og
politiker forveksler sig selv med menneskeheden, hvorved han bliver noget
uendeligt stort."Søren Kierkegaard (1813-1855)

mret Man kan ikke leve for alle, især ikke for den, som man ikke ville
bryde sig om at leve sammen med. Goethe (1749-1832)

mret Rousseaus menneskerettigheder vedr lighed: "Alle mennesker er lige,
når ikke
_hensynet til fællesskabet_ nødvendiggør forskelsbehandling."(så han var
helt på linie med Voltaire om ikke at ønske revolution eller total-lighed
eller pøbelvælde.)

mret The noblest work of God? Man. Who found it out? Man. .
Mark Twain

mret The universal brotherhood of man is our most precious possession, what
there is of it. .Mark Twain

Mret What men value in this world, is not rights but privileges.
H.L. Mencken