Manderlay
Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 01-06-05 20:51

Så Lars von Triers Manderlay i går (forpremiere i Århus).

Fremragende film. Det eneste, der manglede, var en æselslagtning!

Jeg syntes den var en endnu bedre oplevelse end Dogville, men min
sammenligning er farvet af, at jeg så Dogville på dvd og Manderlay i
biografen.

En skræmmende iagttagelse var, at mange af de groteske metoder til at
fortsætte slaveriet (efter dets officielle afskaffelse) som der
fortælles om i filmen er de samme metoder som Jakob Holdt har
dokumenteret med Amerikanske Billeder (www.american-pictures.com).

Filmen er et godt eksempel på den mærkelige matematik i IMDb's user
ratings:
http://www.imdb.com/title/tt0342735/ratings

65% har givet den absolutte topkarakter 10,
medianen er dermed 10,
gennemsnittet er 8.2.,

mens den af IMDb korrigerede rating dermed bliver 6.4! Huh?

Nu er det jo en hemmelighed hvordan IMDb regner, men vi kan jo gætte.

Det kunne se ud som om IMDb automatisk ser bort fra stemmerne på
karakteren 10 ved sin beregning.

En anden mulighed, som jeg synes ville være oplagt, ville være at tage
hensyn til hvordan brugerne har stemt på andre film:
hvor mange point har brugeren givet denne film i forhold til de andre
film brugeren har stemt på?

Det ville tage højde for den skævhed der ligger i, at nogle stemmer "på
jysk", mens andre stemmer "på københavnsk".

Bemærk i øvrigt den sjove forskel på Manderlays rating hos US og non-US
users

Men hvorfor kan de gamle mænd ikke lide filmen? Var de amerikanere alle
sammen?

Til Lars von Trier vil jeg sige: Kom igen, ikke til Manderlay, men for
at lave den treer der kan fuldende trilogien. Det ønsker jeg ikke at gå
glip af.

Mikkel

Fra : Brian P

Dato : 01-06-05 22:12

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Fremragende film. Det eneste, der manglede, var en æselslagtning!

[Snip]

> Men hvorfor kan de gamle mænd ikke lide filmen? Var de amerikanere alle
> sammen?

Tja, jeg kan kun tale for mig selv. Jeg synes Manderlay var lige så slem at
kæmpe sig igennem som Dogville, og jeg gjorde det udelukkende fordi jeg
følte mig kulturelt forpligtet hertil (og billetten var gratis). Så oven i
købet en tidligere screening af filmen, hvor æselslagtningen var med,
hvilket filmen i mine øjne dog ikke bliver meget bedre af.

Den kedede mig.

Og jeg er ikke amerikaner ;)

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 01-06-05 22:17

"Brian P" <kanal@klog.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> slem at kæmpe sig igennem som Dogville, og jeg gjorde det udelukkende
> fordi jeg følte mig kulturelt forpligtet hertil (og billetten var

Næste gang er du meget velkommen til bare at sende billetten til mig

> Så oven i købet en tidligere screening af filmen, hvor æselslagtningen
> var med, hvilket filmen i mine øjne dog ikke bliver meget bedre af.

Hvad var pointen med scenen tror du?

> Den kedede mig.
>
> Og jeg er ikke amerikaner ;)

Er du 45+? (jf. IMDb stats)

Mikkel

Fra : Brian P

Dato : 01-06-05 22:44

> Næste gang er du meget velkommen til bare at sende billetten til mig

Nah, for så skal jo betale for at se skidtet, og det vil jeg nødigt! :)

> Hvad var pointen med scenen tror du?

At provokere ved at overtræde grænsen mellem fiktion og virkelighed - og det
lykkedes åbenbart: Mig bekendt var det den eneste scene, testpublikummet
reagerede på og altså fik held til at få fjernet fra filmen. Ærgerligt, for
et eller andet sted var det den mest interessante sekvens og det eneste
'nyskabende' i forhold til etteren, øh, Dogville... Og det eneste ophidsende
ved filmen.

> Er du 45+? (jf. IMDb stats)

Næ, jeg er 40-, 30+ (læs: 32)

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 02-06-05 06:57

"Brian P" <kanal@klog.dk> skrev i en meddelelse

> "Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Nah, for så skal jo betale for at se skidtet, og det vil jeg nødigt!
> :)

Åh pga. den "kulturelle forpligtelse"?

> [...]
> filmen. Ærgerligt, for et eller andet sted var det den mest
> interessante sekvens og det eneste 'nyskabende' i forhold til etteren,

Den pointe kan jeg godt se - men lyder også lidt mærkeligt når den
kombineres med den Verfremdungseffekt der ligger i brugen af
"tv-teater"-teknikken. Lyder som et sært virkemiddel - som jeg meget
gerne ville have set om havde virket.

Hvordan kunne du komme til at se den udgave?

> Og det eneste ophidsende ved filmen.

Kan du ikke lide rødt hår?

> Næ, jeg er 40-, 30+ (læs: 32)

Jamen så er vi jo jævnaldrende

Fra : Brian P

Dato : 02-06-05 10:41

> [...]
> kombineres med den Verfremdungseffekt der ligger i brugen af
> "tv-teater"-teknikken. Lyder som et sært virkemiddel - som jeg meget gerne

Mærkelig er ordet. Men det fungerer cirka sådan at du tænker "ih, adr, det
er et rigtigt æsel, skuespillerne skærer i...", and that's it.

> Hvordan kunne du komme til at se den udgave?

Det var i november sidste år, tror jeg, og da var scenen åbenbart ikke
klippet ud endnu.

> Kan du ikke lide rødt hår?

Jeg synes faktisk, at Bryce Dallas Howards forsøg på at spille Nicole Kidman
er et af filmens svageste led. Endnu engang viser det sig, hvor svag en
personinstruktør, Trier er. Til sammenligning spiller BDH helt formidabel i
"The Village", selvom det er en middelmådig film.

SPOILER

*

*

*

*

*

*

PS: Det som var ment som den ophidsende scene - sexscenen - var nok det
mindst ophidsende ved hele filmen. Nærmest pinlig pga. spillet, Triers
teenageagtige iscenesættelse af orgasmeskriget osv. Den slags kunne måske
have chokeret i 80erne, men i dag er det sgu passé. Og når det lissom er
tydeligt, at det er tænkt som filmens klimaks (i mere end een forstand), så
vidner det efter min mening om, at Trier er gået bag om dansen. I det
mindste kunne han have brugt autentiske sex-scener som "Idioterne" for at
være lidt æselslagtning-agtig (og understrege at skuespillere i hans øjne er
en slags prostituerede), men han havde åbenbart nok i at gentage sig selv
fra "Dogville".

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 02-06-05 10:50

> [...]
> svag en personinstruktør, Trier er. Til sammenligning spiller BDH helt
> formidabel i "The Village", selvom det er en middelmådig film.

Jeg har ikke set The Village, men jeg er ikke enig i at Lars von Triers
personinstruktion er svag, slet ikke. Heller ikke i at Bryce Dallas
fremtræder svagt i filmen.

> [...]
>
> *
>
> *
>
> PS: Det som var ment som den ophidsende scene - sexscenen - var nok

Nej, jeg er enig i at den ikke var ophidsende. Men jeg er ikke sikker på
hvordan den var ment. Vel ikke nødvendigvis som seksuelt ophidsende.

> [...]
> som filmens klimaks (i mere end een forstand), så vidner det efter min
> mening om, at Trier er gået bag om dansen.

Den er vel lige så tv-teater teatralsk som resten af filmen?

> [...]
> skuespillere i hans øjne er en slags prostituerede), men han havde
> åbenbart nok i at gentage sig selv fra "Dogville".

Om gentagelsen: Manderlays største svaghed er jo nok, at von Trier
allerede har brugt meget af konceptet i Dogville - så er det svært at
virke lige så frisk og imponerende anden gang. Men det betyder jo ikke
at filmen *i og for sig* er dårligere.

Mikkel

Fra : Brian P

Dato : 02-06-05 11:39

> Den er vel lige så tv-teater teatralsk som resten af filmen?

Nu er jeg ikke nødvendigvis enig i at filmen er tv-teatralsk. Det klassiske
DR TV-teater (Panduro osv.) handlede ikke om verfremdung. Hvis "Manderlay"
er noget, er det avantgarde-teatralsk (eller rettere: retrogarde...)

> [...]
> allerede har brugt meget af konceptet i Dogville - så er det svært at
> virke lige så frisk og imponerende anden gang. Men det betyder jo ikke at

Slet ikke, nej. Det betyder bare, at Trier gentager sig selv - noget, som i
øvrigt er kendetegnende for ældre mennesker (og først for alvor bliver
irriterende, når de ikke kan huske, at de har sagt det før). Mest sjovt er
det jo dér, hvor det forudsættes, at tilskueren har set ettere, øh,
"Dogville", for at man forstår pointen. Jeg tænker på slutningen (tik,
tak...) ---

Og hvis nogen får en stor følelsesmæssig oplevelse og/eller filosofisk
udbytte af filmen, er det jo fint nok. Jeg gjorde det bare ikke - hverken i
"Dogville" eller i "Manderlay". Jeg følte mig (som størstedelen af
anmelderne) heller ikke spor provokeret, så hvis pointen er den samme med
"Manderlay" som med "Dogville", hvorom Trier har sagt, at provokationen var,
at provokationen virker, så falder "Manderlay" til jorden NETOP FORDI
"Dogville" har været og er... blevet sagt...

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 02-06-05 16:21

> [...]
> klassiske DR TV-teater (Panduro osv.) handlede ikke om verfremdung. Hvis
> "Manderlay" er noget, er det avantgarde-teatralsk (eller rettere:

Nu mente jeg ikke tv-spils-agtig, men tv-teater-agtig, som i det filmede
teaterstykke. Som Manderlay vel egentlig er? Jeg bemærkede i øvrigt at de
engelske skuespillere er teaterskuespillere, ikke filmskuespillere.

> Slet ikke, nej. Det betyder bare, at Trier gentager sig selv - noget, som
> i øvrigt er kendetegnende for ældre mennesker (og først for alvor bliver
> irriterende, når de ikke kan huske, at de har sagt det før).

Hæhæ

> Mest sjovt er det jo dér, hvor det forudsættes, at tilskueren har set
> ettere, øh, "Dogville", for at man forstår pointen. Jeg tænker på
> slutningen (tik, tak...) ---

Øh... jeg er vist ikke helt med.

> [...]
> var, at provokationen virker, så falder "Manderlay" til jorden NETOP FORDI
> "Dogville" har været og er... blevet sagt...

Det kan jeg godt følge dig i. Jeg finder på ingen måde Manderlay for
revolutionerende. Men jeg synes at det er en meget stærk fremstilling af et
væsentligt og faktisk meget aktuelt emne (frihed og trældom).

Jeg har arbejdet blandt fæstebønder i Guatemala, som var underlagt de samme
(lovlige) slavelignende vilkår, som filmen fortæller om. Og de
adfærdsmønstre og selvpålagte kontrolmekanismer som filmen fortæller om,
kender jeg kun alt for godt fra min egen erfaring.

Så filmen fortalte mig nok ikke så meget som jeg ikke vidste i forvejen. Men
jeg syntes den var en stærk og meget illustrativ fremstilling af et
synspunkt på sit emne.

Så er der filmens tråd om kvindelig underkastelse og koblingen mellem
seksualitet og magt, som jeg ikke helt ved, hvad jeg skal stille op med.
Filmen kunne synes at give faderen ret i hans indledende replik om at
kvinder dybt i deres indre ønsker at blive taget. En diskussion som jeg
kender i en lidt karrikeret form fra de femnistiske miljøer hvor jeg har
færdedes: er det forkert som progressiv feminist at have seksuel lyst der
bygger på at det er manden der tager og kvinden der bliver taget? I DR2's
Deadline blev Trier spurgt hvad det så betød, vistnok noget med om hans
kvindesyn virkelig var sådan. Men han gled lidt af på spørgsmålet, syntes
jeg, og svarede at det jo ikke var en videnskabelig film, der ville tillægge
biologien den afgørende betydning.

Mikkel

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 03-06-05 10:00

> "Brian P" <kanal@klog.dk> skrev i en meddelelse

> Øh... jeg er vist ikke helt med.

Åh jo, nu er jeg... (Hukommelsen er vist ikke helt, hvad den har været).

Mikkel

Fra : Bo Warming

Dato : 03-06-05 16:54

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> wrote in message
> [...]
> adfærdsmønstre og selvpålagte kontrolmekanismer som filmen fortæller om,
> kender jeg kun alt for godt fra min egen erfaring.

Jeg har også i Zambia og Afghanistan 1972-76 ser reelt ejerskab, der med
vestlige øjne så brutalt ud. Men det er en helt anden kultur, og der er
mange gode slaveejere, der reelt gavner slaven, hvis løn ellers ville
forsvinde fra ham som "gennem en si" - sagde de gamle grækere, og det gælder
narkomaner m.m. idag.
Den politiske korrekte "von" Trier laver farisæiske film, der skal lefle for
dømmesyge "Tak, Gud, at jeg ikke er som slaverejere"
Fagforeningsformænds retorik lyder stadig at deres medlemmer er stakkes
"lønslaver" og vil man gavne, kan man arbejde på at gøre sig selv fri af
autoritetstro og uigennemtænkt "slavemoral" , som slet ikke er væsentlig
sjældnere i i-lande end i u-lande.
Menneskerettigheder om lighed er skrivebordsteori. Mange gode forældre har
reddet familien fra at dø af sult i en kold vinter, ved at overføre
ejendomsretten til et barn til godsejeren .
At vi fik afskaffet stavnsbånd for 200 år siden og trældom for 800 år
siden - overfladisk set - er ikke så interessant som historikerne gør det
til i deres tilsvining af "de onde gamle dage"..

"Den store hob,som forlanger at blive ledet, hader stadig deres ledere.
William Hazlitt

"Den, som kan kommandere, finder altid dem, som bør lyde. Friedrich
Neietzsche

"En leder opstår kun, når der allerede findes et følge. Ludvig Marcuse

"If you command wisely, you'll be obeyed cheerfully. Thomas
Fuller (1608-1661)

"Slaveri forsvandt fordi arbejde udført af frie mænd i det lange løb er
billigere end det, der er udført af trælle, livegne og slaver i lænker.Adam
Smith

"I hate victims who respect their executioners" Sartre

Mennesket er det grusomste dyr, ikke mindst mod sig selv. Med dyden gjorde
det ulven til hund, og mennesket selv til menneskets bedste husdyr.Nietzsche

People will always obey, provided that they can become intoxicated in doing
so. Nietzsche

All paid employments absorb and degrade the mind.Aristotle

Det er langt lettere at handle under tyranniets vilkår, end det er at tænke.
Hannah Arendt

Nogen har han udpeget til guder og andre til mennesker ,
nogle har han gjort til slaver andre til frie.De fattige modtager dem og
ønsker atter de samme ydelser, mens det at give til dem er, som at hælde
vand i en si.Aristoteles

Kristendom, revolution, slaveriets ophævelse, ligeret, menneskekærlighed,
fredselskende folk, retfærdighed, sandhed - alle disse store ord har kun
betydning i kamp - ikke som udtryk for realiteter, men som lokkeord for
noget ganske andet (ja, endog for det modsatte!).
Nietzsche

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 03-06-05 09:46

"Brian P" <kanal@klog.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg følte mig (som størstedelen af anmelderne) heller ikke spor provokeret

Anmelderne kan godt lide filmen.

Der er flotte anmeldelser:
http://www.dr.dk/orientering/panorama/2004/Pa0411.shtm

Mikkel
--
Guide til Guatemala på nettet:
http://lakjer.dk/mikkel/

Fra : Brian P

Dato : 03-06-05 17:50

> Anmelderne kan godt lide filmen.
>
> Der er flotte anmeldelser:
> http://www.dr.dk/orientering/panorama/2004/Pa0411.shtm

Ja, netop. Ikke sporet af provokation. "Manderlay levede op til
forventningerne", og anmelderne gør knæfald for Trier. Fred være med det...

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 03-06-05 20:37

> [...]
>
> Ja, netop. Ikke sporet af provokation. "Manderlay levede op til
> forventningerne", og anmelderne gør knæfald for Trier. Fred være med

Det som flere anmeldere godt kan lide er at von Trier driller og drejer. Så
forudsigelig er den jo slet heller ikke.

Men jeg vil medgive dig, at jeg heller ikke følte mig specielt _provokeret_,
så hvis det er dét, filmen skal bedømmes på, så synes jeg du har ret.

Mikkel

Fra : Bo Warming

Dato : 03-06-05 05:16

"Brian P" <kanal@klog.dk> wrote in message
> [...]
> købet en tidligere screening af filmen, hvor æselslagtningen var med,
> hvilket filmen i mine øjne dog ikke bliver meget bedre af.

Slave-emnet har nul relevans idag

Mandalay er fin vise af Kipling - hvorfor lægger han sig tæt op af det navn?

Fra : Grethe

Dato : 04-06-05 09:18

newsQne.254$6u3.195@fe16.usenetserver.com...
> "Brian P" <kanal@klog.dk> wrote in message
>
> Slave-emnet har nul relevans idag
>
> Mandalay er fin vise af Kipling - hvorfor lægger han sig tæt op af det
> navn?

Ja, han er også tæt på navnet i Daphne du Maurier's "Rebecca":

"I dreamed I went to Manderley again..............."

Grethe

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 04-06-05 09:23

"Grethe" <grethe.bn@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, han er også tæt på navnet i Daphne du Maurier's "Rebecca":
>
> "I dreamed I went to Manderley again..............."

Og det er den, der refereres til.

Bo aner som sædvanlig ikke hvad han taler om. Han har åbenbart ikke set
filmen, og det ville være en Sisyfosopgave at begynde at rette alle
misforståelserne i hans indlæg.

Mikkel

Fra : PerX ...

Dato : 05-06-05 15:42

In article <429e11bd$0$18644$14726298@news.sunsite.dk>, mikkel@fabel.dk
says...
> Så Lars von Triers Manderlay i går (forpremiere i Århus).
>
> Fremragende film. Det eneste, der manglede, var en æselslagtning!

Hm, har de egentlig kostumer på i den film? Jeg hører der ikke er
kulisser, så kunne de jo egentlig også bare droppe kustomerne - kom som
du er :)

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 12-06-05 20:48

Mikkel Møldrup-Lakjer skrev:
> [...]
> tage hensyn til hvordan brugerne har stemt på andre film:
> hvor mange point har brugeren givet denne film i forhold til de

Ifølge deres FAQ er formålet med den særlige vægtning at reducere
"ekstreme påvirkninger" og at sikre, at resultaterne er repræsentative
for "den almene pulje af stemmeafgivere" og ikke udsat for
overrepræsentation af folk, der "ikke stemmer jævnligt".

Du har muligvis ret i, at mange titaller kan tolkes af systemet som en
ekstrem påvirkning. Jeg tror dog også, man skal tænke på, at
stemmegrundlaget foreløbig er ringe: I skrivende stund har 183
mennesker stemt på filmen. Alle titallerne kunne i princippet komme
fra danskere, og så ville de i en vis forstand have ret i at kalde det
en ekstrem statistisk påvirkning. Hvis filmen fastholder en høj andel
af titaller, efterhånden som flere tusinde vurderer filmen, vil den
formodentlig også få en højere score, jævnfør Dogvilles fine 8.0 og
placering på Top 250-listen.

Karakterer i forhold til alder, køn og geografi er ofte sjove at kigge
på. Husk, at man skal have indtastet sine data i registreringsmenuen
for at tælle med i de tal.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk