Danmarks Statistik har fundet ny metode
Fra : Knud Larsen

Dato : 01-06-05 19:16

DS har fundet en fiksere måde at opgøre procenten af indvandrere og
efterkommere på, - de har simpelthen droppet efterkommerne, så tallene
bliver langt lavere end hidtil.

Se denne fra Ritzau med citat fra DS:

"Befolkningstallet topper i 2031
I løbet af de næste 26 år vil befolkningstallet i Danmark stige med tre
procent og nå op på 5,57 millioner i 2031.

Derefter vil befolkningstallet begynde at falde. Det viser Danmarks
Statistiks nyeste befolkningsfremskrivning, der går til 2050.
Der bliver færre i erhvervsaktiv alder og over en halv million flere ældre.

I 2030 forventes indvandrerbefolkningen at udgøre 8,4 procent af
befolkningen, heraf 5,8 procent fra ikke-vestlige lande. I dag udgør
indvandrerne 6,3 procent, hvor 4,2 procent er fra ikke-vestlige lande.
Personer med dansk oprindelse vil falde til 87,9 pct. af befolkningen i 2030
fra 91,6 pct. i 2005."

I oktober 2003 meddelte DS, at der nu var 8,2% indvandrere og efterkommere,
så det er jo ikke ligefrem drastisk at procenten stiger til 8,4 - men der er
de som sagt lige så stille gået væk fra at medregne efterkommere, som i
sagens natur er den gruppe der vil stige mest.

i 2001 regnede DS med at gruppen af indvandrere og efterkommere ville stige
med godt 200% indtil 2021, men uden nogen forklaring er de nu landet på
langt lavere tal og endog for 2031.

Man kan også se, at de regner med at den stramme 24års regel vil fortsætte
med at nedsætte antallet af henteægtefæller i de næste 25 år, - det vil De
Radikale ikke blive glade for at høre. De er også glade optimister, som ikke
regner med at folk fra Mellemøsten vil finde en måde at immigrere på, når de
er ved at nå bristepunktet og hverken har vand eller arbejde, og de regner
heller ikke med flygtningeproducerende krige, - det kan de jo heller ikke
sætte tal på, men så er deres fremskrivninger ikke mange potter gammel dansk
værd, IMO.

Fra : Zeki

Dato : 02-06-05 05:46

Interessante observationer. Måske de ikke vil erkende en regnefejl et eller
andet sted?

Mvh
Zeki

Fra : Knud Larsen

Dato : 02-06-05 07:42

"Zeki" <zeki@[fjerndette]tiscali.dk> wrote in message
> Interessante observationer. Måske de ikke vil erkende en regnefejl et
> eller
> andet sted?

Nej, tallene er rigtige nok, de er bare opgjort på en ny måde, - uden
forklaring. Og fremskrivningerne regner med en stadig faldende indvandring,
ned til mindre end en tredjedel end i dag, - og det lyder jo noget
mærkeligt. Vi ved ikke hvordan det går når flere når 24 års alderen, eller
når "svenskerne" kommer tilbage til København, men i UK og i Norge gifter
*flere* af efterkommerne sig med folk fra hjemlandet, end forældrerne
gjorde, - omkring 75% henter en ægtefælle i hjemlandet, og for pakistanernes
vedkommende er det for 50%s vedkommende ederes fætter eller kusine.
Altså i fx Norge vil indvandringen have denne eksponentielle stigning, men
deres stats-statistik vil heller ikke medregne mere end 2. generation - som
DS altså nu helt har droppet - selv om folk i realiteten ikke bliver mere
norske med tiden, fordi de, som Niels Højlund siger: "hele tiden fornyer
deres fremmedhed".

Fra : Rune

Dato : 02-06-05 15:34

Har du nogle links til 2001 og 2003 rapporterne. Eller til de ændrede
opgørelsesmetoder?

Fra : Knud Larsen

Dato : 02-06-05 16:07

"Rune" <rune@slambam.dk> wrote in message
> Har du nogle links til 2001 og 2003 rapporterne. Eller til de ændrede
> opgørelsesmetoder?

Jeg har kun set ændrede "metoder" eller rettere en ændret rapportering af
tallene i den sidste rapport, som du kan finde på deres hjemmeside. 2001 og
2003 fandt jeg på min egen harddisk, - om de stadig findes på DS-siden ved
jeg ikke. Jeg kan finde titlen på de to papirer.

Fra : Knud Larsen

Dato : 02-06-05 16:37

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> og 2003 fandt jeg på min egen harddisk, - om de stadig findes på DS-siden
> ved jeg ikke. Jeg kan finde titlen på de to papirer.

Det var ikke så let som jeg troede, men:

Jeg havde et excel-ark fra DS med mange oplysninger om indvandrere og
efterkommere pr. 1. januar 2003:

"Tabel 1.2. Indvandrere og efterkommere efter oprindelsesland pr. 1.januar".

Som man kan se altid begge grupper, - den må findes på Nettet stadigvæk, det
er en kæmpeundersøgelse om fag og uddannelse osv.

Her er en PDF-fil uden prognoser, men den viser hvordan man før beskrev
indvandrerantal:

"NYT fra Danmarks Statistik

Indvandrere og efterkommere samt udenlandske statsborgere 1. oktober 2003
Nr. 469 • 11. november 2003

Støt stigende antal indvandrere og efterkommere

Indvandrere og efterkommere udgør 8,2 pct.

Den 1. oktober var antallet af indvandrere og efterkommere 440.824, hvilket
er 1,4 pct. eller 6.292 personer flere end 1. juli. Indvandrere og
efterkommere udgør dermed 8,2 pct. af hele befolkningen."

Og så nogle prognoser som rapporteret i Samfundsøkonomen:

Samfundsøkonomen nr. 8, 2003
© DJØF ONline 18.12.2003
Befolkningsudviklingen 2001-2021 - mulige udviklingsforløb

Danmarks Statistiks prognose viser, at der må forventes næsten en fordobling
af antallet af indvandrere og efterkommere over de næste 18-20 år.

Af Poul Chr. Matthiessen og Lars Rahbek Nielsen

"I denne artikel belyses den mulige befolkningsudvikling i Danmark frem til
år 2021. Artiklen bygger på en prognose og en række fremskrivninger, som
integrations ministeriets tænketank har udarbejdet på grundlag af en ny
prognosemodel, som er udviklet i samarbejde med Danmarks Statistik.
Prognosen viser, at der må forventes næsten en fordobling af antallet af
indvandrere 1) og efterkommere 2) over de næste 18-20 år. "

-------------

"Forskellene på resultaterne i prognosen fra Tænketanken og de tidligere
prognoser fra Danmarks Statistik og DREAMgruppen er beskedne. I 2020 er
andelen af indvandrere og efterkommere i Tænketankens prognose således kun
henholdsvis 0,8 procentpoint og 1,0 procentpoint lavere end i Danmarks
Statistiks prognose fra 1997 og DREAMgruppens prognose fra 2001. "
--------------------------

"Indvandrere og efterkommere fra mindre udviklede tredjelande
i 2001 og fire scenarier for 2021

221.429 personer = (100%) i 2001

og i 2021:

445.674 (201,3%)

465.239 (210,1%)

462.055 (208,7%)

468.079 (211,4%)"

Og det er jo netop antallet af folk fra "mindre udviklede tredjelande" som
er interessant.

Fra : Per Rønne

Dato : 02-06-05 06:48

> [...]

> de som sagt lige så stille gået væk fra at medregne efterkommere, som i
> sagens natur er den gruppe der vil stige mest.

Det sidste tal jeg så fra DS var 9% indvandrere og efterkommere, hvori
der så også er andre skandinaver, og dansksindede slesvigere der er
flyttet nord for grænsen.

Men den grundlæggende fejl er at hvis en person er født på et tidspunkt
hvor mindst en af forældrene var dansk statsborger, så regnes han ikke
længere som »efterkommer«. Også selv om der tales arabisk i hjemmet, og
han skal have »arabisk« som modersmålsundervisning i skolen.

Et eksempel på en sådan situation: Oldefar indvandrer. 1. generation.
Oldemor familiesammenført.

Bedstefar efterkommer. 2. generation. Bedstemor familiesammenført.

Far efterkommer. 3. generation. Mor familiesammeført.

Abudullah efterkommer. 4. generation. Lovet bort til Fatima fra oldefars
gamle landsby. Skal starte i børnehaveklasse, hvor han skal lære dansk,
samtidig med at han skal have arabisk modersmålsundervisning.

Men er bedstefar blevet født efter at oldefar er blevet dansk
statsborger, så går hverken han, far eller Abdullah med ind i gruppen af
»indvandrere og efterkommere«. Også selv om det er tydeligt for enhver
at de ikke er blevet integreret i samfundet, endsige assimileret.

Havde det til gengæld været en kinesisk familie, så var bedstefar typisk
blevet gift med en dansk pige, i en almindelig dansk sognekirke. Og så
havde situationen været helt anderledes. For slet ikke at tale om hvis
der havde været tale om at oldefar havde været nordmand.

Det viser jo blot hvor dårligt et kriterium de rigide kriterier DS
anvender er.
--
Per Erik Rønne

Fra : Martin Kristensen

Dato : 02-06-05 09:49

> DS har fundet en fiksere måde at opgøre procenten af indvandrere og
> efterkommere på, - de har simpelthen droppet efterkommerne, så tallene
> bliver langt lavere end hidtil.

Danmarks Statistik er noget af det mest manipulerende og politisk korrekte
der findes. Men er der ikke også noget med, at der er tre slags løgn: Løgn,
forbandet løgn og statistik.

Det burde virkelig være en sag for Dansk Folkeparti at kræve, at DS leverede
korrekte tal om indvandrernes antal, kriminalitet, etc., men som sædvanligt
vil de hellere komme med ligegyldige pjat-forslag, som alligevel ikke bliver
gennemført.

Fra : Allan Riise

Dato : 02-06-05 10:30

"Martin Kristensen" <dont_sp@m.me> skrev i en meddelelse
> [...]
> sædvanligt
> vil de hellere komme med ligegyldige pjat-forslag, som alligevel ikke

Lad Mig bruge den demagogik som meget tit bruges herinde..
Det er fordi at regeringen tillader den "Røde stue" at være dominerende.

Egentligt lidt undrende, når man tænker på at Fogh har haft magten i knap 5
år, eller Hur?

Eller kan det ske at der er andre grunde?

--
Allan Riise