Ophævelse af ØMU'en diskuteres nu i Tyskla~
Fra : Martin Kristensen

Dato : 01-06-05 13:03

http://ekstrabladet.dk/visartikel.iasp?pageID=295891

Ifølge Stern skal den tyske finansminister, Hans Eichel, have beskyldt
euroen for at være skyld i den vedvarende skrantende konjunktur i Tyskland.
Det skal være sket på et møde med Axel Weber, chef for den tyske centralbank
Bundesbank, hvor endda en ophævelse af EU's møntunion, ØMU'en, skal være
kommet på tale.

Fra : Jesper

Dato : 01-06-05 14:45

Martin Kristensen <dont_sp@m.me> wrote:

> [...]
> Bundesbank, hvor endda en ophævelse af EU's møntunion, ØMU'en, skal være

Den tyske rød/grønne regering er på spanden, derfor slynger de om sig
med påstande for at få vælgerne til at tro at tysklands miserable
situation ikke er deres skyld!

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 01-06-05 15:16

Martin Kristensen wrote:
> [...]
> tyske centralbank Bundesbank, hvor endda en ophævelse af EU's
> møntunion, ØMU'en, skal være kommet på tale.

Det er en dejlig dag i dag.

Fra : Joakim von And

Dato : 01-06-05 15:54

"Martin Kristensen" <dont_sp@m.me> skrev i en meddelelse
> [...]
centralbank
> Bundesbank, hvor endda en ophævelse af EU's møntunion, ØMU'en, skal være

Hvor det endvidere fremgår;

Finansministeriet i Berlin og Bundesbank i Frankfurt skyndte sig onsdag at
dementere Sterns oplysninger, der er lidt af en finanspolitisk bombe.

- Euroen er definitivt ikke truet. Finansministeren ser ingen fare for, at
møntunionen eller euroen forliser, fastslog Eichels talsmand.

Naturligvis fristes man til at sige. Hele ØMU projektet har vist sig at være
om ikke den største, så en af de største succeser i nyere europæisk
historie.

Joakim

Fra : Martin Kristensen

Dato : 01-06-05 16:13

"Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> wrote in message

> Hele ØMU projektet har vist sig at være
> om ikke den største, så en af de største succeser i nyere europæisk
> historie.

Det går ellers bedre med økonomien uden for Euroland end inden for.

Fra : Joakim von And

Dato : 01-06-05 16:14

> "Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> wrote in message

> Det går ellers bedre med økonomien uden for Euroland end inden for.

Gør det?

Joakim

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 01-06-05 16:56

> "Martin Kristensen" <dont_sp@m.me> skrev i en meddelelse

> Gør det?

jep

Peter

Fra : Joakim von And

Dato : 01-06-05 17:42

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> "Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> wrote in message

> jep

Overvismanden har talt og dermed er sagen uddebatteret.

Joakim

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 01-06-05 21:49

> "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> Overvismanden har talt og dermed er sagen uddebatteret.

Nej sådan vil jeg ikke udtrykke det, men du er faktisk den første jeg har
mødt - både her og IRL der betvivler at de lande der står uden for Euroen
klarer sig bedre end Eurolandene

Peter

Fra : Allan Riise

Dato : 01-06-05 22:15

> [...]
> mødt - både her og IRL der betvivler at de lande der står uden for Euroen

Sad og så CNN i går, hvor man bl.a. talte om EU, afstemningerne, og hvad der
var rigtig godt, og hvad der var rigtig skidt.
Alle de økonomer der var i panelet, var enige om, at EMU'en var gået rigtig
skidt, og det er Jeg for den sags skyld enig med dem i!

--
Allan Riise

Fra : Joakim von And

Dato : 05-06-05 07:27

> Nej sådan vil jeg ikke udtrykke det, men du er faktisk den første jeg har
> mødt - både her og IRL der betvivler at de lande der står uden for Euroen
> klarer sig bedre end Eurolandene.

Fair nok.

Hvilke lande tænker du på og hvordan "klarer de sig bedre"?

Er det på grund af eller til trods for at de står uden for Euroen at de
klarer sig bedre?

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 05-06-05 11:05

> "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> Fair nok.
>
> Hvilke lande tænker du på og hvordan "klarer de sig bedre"?

Alle de lande i Europa som står uden for Euroen. og på alle de måder man
normalt måler et lands økonomi og beskæftigelse på

> Er det på grund af eller til trods for at de står uden for Euroen at de
> klarer sig bedre?

Ja det vil man jo altid kunne diskutere, men da det jo er alle de lande der
står udenfor, så hælder jeg mest til "på grund af" havde det f.eks kun være
Danmark elller kun Englang, så ville jeg mene det var relevant at sige "på
trods af" eller ligefrem sige på grund af en dygtig regering

Peter

Fra : Kurt Harald Nedergaa~

Dato : 01-06-05 17:05

"Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Martin Kristensen" <dont_sp@m.me> skrev i en meddelelse

> Gør det?
>
> Joakim

Ethvert menneske har sin egne personlige drøm.

Fra : Knud Larsen

Dato : 01-06-05 19:23

> [...]
> være
> om ikke den største, så en af de største succeser i nyere europæisk

Vi kan ikke tåle flere af den slags succeser. Mange økonomer mente at
ØMU-systemet ville brage sammen efter 10-15 år, og mon ikke de får ret, hele
ideen med "Stabilitetspagten" kunne drengene selvfølgelig ikke overholde, og
vi har allerede et svindlende Grækenland, og det ser heller ikke for smukt
ud i Italien. Godt vi ikke hoppede på den vogn, nu har englænderne også
definitivt erklæret at den idé ER helt droppet.

Fra : Joakim von And

Dato : 05-06-05 07:24

> [...]
og
> vi har allerede et svindlende Grækenland, og det ser heller ikke for smukt

Har EU-modstanderne glemt perioden før ØMU-projektet blev iværksat; at
Europa i 70'erne og 80'erne var hårdt ramt af høj arbejdsløshed og nedgang i
produktionen som følge af makroøkonomisk ustabilitet, (karakteriseret ved
høj inflation, høj rente og uholdbare off. finanser)? Man kan tvivle.

Vil man skabe vedvarende høj vækst er makroøkonomisk stabilitet den helt
afgørende forudsætning herfor. ØMU'en har skabt prisstabilitet, rekord lave
renter både i nominel og i realtermer, samt en stærk, stabil & apprecierende
valutakurs. Det er imponerende i betragtning af, at perioden har været
omgærdet af det ene økonomiske chok efter det andet. Først krisen i Asien,
olieprisernes himmelflugt, aktiemarkedernes lange nedtur, da IT-boblen brast
og sidst men ikke mindst den globale afmatning i verdenshandelen. Her ligger
årsagen til den relativt lave vækst for Euro-området.

Det er ydermere korrekt at der findes lande uden for fællesskabet, som har
oplevet højere vækstrater. Det er primært tiltag i bygge/-boligsektoren, som
har medvirket til at stimulere det private forbrug og dermed væksten. Men
omkostningerne derved er en højere privat gældsætning.

Enkelte medlemslandes overtrædelser af den tilladte grænse for det off.
budgetunderskud er skuffende og uholdbar på længere sigt, helt enig. Med
til historien hører dog at de ikke er ekstraordinære i historisk perspektiv
og at et opsving kan bidrage til at reducere dem.

Godt vi ikke hoppede på den vogn, nu har englænderne også
> definitivt erklæret at den idé ER helt droppet.

Det koster for Danmark at stå uden for ØMU'en. På grund af vores forbehold
må vi leve med et permanent rentespænd. Og for at klare os i den
internationale konkurrence må vi føre en monetær politik, som om vi var
fuldt integreret i ØMU-samarbejdet, vel og mærke uden at have indflydelse på
fastsættelsen af den økonomiske politik.

Et rigtigt dårligt valg, hvis du spørger mig.

Fra : Knud Larsen

Dato : 05-06-05 09:18

> [...]
> har medvirket til at stimulere det private forbrug og dermed væksten. Men
> omkostningerne derved er en højere privat gældsætning.

ØMU'en har ikke "skabt" noget som helst, andet end lidt højere priser i
Tyskland og Holland, og hele ØMU-området har jo lavere vækst end resten af
verden.

Alle de fantastiske fordele ved ØMU'en fortoner sig i ønskeland, mens
ulemperne allerede HAR vist sig, og det kan blive meget værre når nogle af
ØMU-landene pga deres uforsvarlige politik mht fremtidige pensioner, må til
at sætte gang i seddelpressen OG overskride budgetterne. Godt vi ikke skal
betale for sydeuropæernes slaskede systemer og populistiske politikeres
ligegladhed med anden end de næste fire år.

Fra : Joakim von And

Dato : 05-06-05 10:29

> ØMU'en har ikke "skabt" noget som helst, andet end lidt højere priser i
> Tyskland og Holland, og hele ØMU-området har jo lavere vækst end resten af
> verden.

Det passer ganske simpelt ikke.

> [...]
> betale for sydeuropæernes slaskede systemer og populistiske politikeres
> ligegladhed med anden end de næste fire år.

Her berører du så en central problemstilling omkring en af svaghederne ved
demokratiet som vi kender det i dag. Det er en politikers lod at disponere
med henblik på at opnå genvalg, hvorfor de kortsigtede hensyn oftest vejer
tungere end de langsigtede hensyn, desværre. Eller sagt på en anden måde;
en kapitalisering af de langfristede og større gevinster må vige for de
kortfristede og mindre gevinster.

Fra : Lyrik

Dato : 05-06-05 12:57

> [...]
> tungere end de langsigtede hensyn, desværre. Eller sagt på en anden måde;
> en kapitalisering af de langfristede og større gevinster må vige for de
++++++++++++++++++++++++++

Det er menneskets begrænsede evne til at lede sig selv. Jeg vil sammenligne
denne evne med en kvindes evne til at dominere familien og styre sin
mand.
Der er for mange egoistiske følelser og blandede interessemodsætninger til
at det kan blive en succes.
Dertil kommer et begrænset udsyn og en kort levetid, som forhindrer det
historiske perspektiv i ledelsesmetoderne.

Næh! Ve' du hva' vi sku' du? Vi sku' træne en computer til den trivielle
opgave med at lede landet.
Post alle parametre ind i den, inklusive målsætninger for et kærligt og
medmenneskeligt samfund der samtidig kan være rentabelt, og så overlad
styringen til den.
Den kan have en hashtable over hele historien og sammenligne situationer i
nutiden med tilsvarende situationer i den historiske fællesarv.
Derudfra kan den lave prognoser og en eller flere løsningsmodeller med nøje
beskrevne konsekvenser.
Derefter skal et vismandsråd vælge den de objektivt synes er den mest
givtige.

Så har man det bedste fra to verdener. Computeren beregner konsekvenser og
modeller og vismænd som kan udvælges med en repræsentant fra hver kommune
træffer den endelige afgørelse.

Og send så det forældede folketing hjem med deres forskellige
partiinteresser og forældede politiske ideologier som kun var designet til
at varetage snævre gruppeinteresser og ikke landets samlede interesse.

Hilsen
Jens

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 05-06-05 11:13

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message

> ØMU'en har ikke "skabt" noget som helst, andet end lidt højere priser i
> Tyskland og Holland, og hele ØMU-området har jo lavere vækst end resten af
> verden.

jo tårnhøj arbejdsløshed i bl. a. tyskland. netop pga konvergenskravene som
er en følge af ømuen kan tyskland og Frankrig ikke komme ud af suppedasen

> [...]
> skal betale for sydeuropæernes slaskede systemer og populistiske
> politikeres ligegladhed med anden end de næste fire år.

så sandt som det er skrevet

Peter

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 05-06-05 11:11

> [...]
> produktionen som følge af makroøkonomisk ustabilitet, (karakteriseret ved
> høj inflation, høj rente og uholdbare off. finanser)? Man kan tvivle.

Hmm- og hvordan er det nu lige det er i de 2 førende Eurolande? og hvordan
er det nu lige det går i de øvrige Eurolande??

> [...]
> lave
> renter både i nominel og i realtermer, samt en stærk, stabil &

.....og tårnhøj arbejdslæshed i visse Euroområder

> [...]
> ligger
> årsagen til den relativt lave vækst for Euro-området.

hvad er så åragen til den høje vækst i blandt andet Danmark, England og
Norge????

> [...]
> på
> fastsættelsen af den økonomiske politik.

Sludder og vrøvl. Det er korrekt at vi har de ulemper som du der skitserer,
men de skyldes jo udelukkende at vore politikkere ikke respekterer
vælgerkorpset, og føre en politik som om vi havde sagt ja til Euroen

> Et rigtigt dårligt valg, hvis du spørger mig.

et rigtigt godt valg hvis du spørger mig....................og hvor godt det
er vil blive tydeligere og tydeligere for hvoert år indtil lortet kolapser

Peter

Fra : Joakim von And

Dato : 08-06-05 17:24

> hvad er så åragen til den høje vækst i blandt andet Danmark, England og
> Norge????

Danmark:

Nedsættelsen af skat på arbejdsindkomst.
Suspension af indbetalinger til SP.
Supplerende pensionsydelse.
Støtte til opførelse af privat udlejningsbyggeri.
Lempelige finansieringsformer på ejendomsmarkedet.

Blot for at nævne nogle af de mest åbenbare tiltag der har haft en positiv
effekt på BNP og beskæftigelse.

England:

Har England da bedre nøgletal end nabolandet Irland?

Norge:

Er uden for kategori. Gæt selv hvorfor.

Joakim

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 19-06-05 09:35

Joakim von And wrote:
> [...]
> nedgang i produktionen som følge af makroøkonomisk ustabilitet,
> (karakteriseret ved høj inflation, høj rente og uholdbare off.

Det var resten af verden også. Grundet høje oliepriser. I 90'erne faldt
oliepriser til lavder, vi i dag kun kan drømme om.

> Vil man skabe vedvarende høj vækst er makroøkonomisk stabilitet den
> helt afgørende forudsætning herfor.

"Vedvarende høj vækst" er ren fantasi og komplet umulighed. Træer vokser
ikke ind i himlen, og Jordens ressourcer i form af jordskorpens fossile
brændstoffer, metaller osv kan altså ikke som på magisk vis bringes til
hele tiden bare at stige derudaf. De udpines. Der bliver mindre af dem.

> ØMU'en har skabt prisstabilitet,
> rekord lave renter både i nominel og i realtermer,

Nej. FED's pengeudpumpning ved minimalrenter, og partielle prisfalds
indvirkning på inflationsindekset som følge af globalisering har
midlertidigt skabt de rekordlave renter i Europa og USA. Vend de to
faktorer om (og du kan være sikker på, de bliver vendt), og du vil blive
vidne til renter i Europa, der stiger som en raket.

_Globaliseringen_ med dens outsourcing oa. - ikke ØMU'en - har skabt de
rekordlave priser på visse forbrugsprodukter; men ikke på f.eks. fast
ejendom, hvor vi ser de mest fantastiske prisstigninger.
_Teknologiudvikling_ har skabt rekordlave priser indenfor f.eks. pr.
transistorenhed; men har ikke skabt lavere priser på olie eller
metaller.

> samt en stærk,
> stabil & apprecierende valutakurs.

Den er ikke et pløk stærkere, mere stabel eller apprecierende end Gylden
og D-mark var før. Euroen holdes oppe af nøjagtigt de samme
underliggende faktorer, der gjorde Europas tidligere stærke valutaer
stærke.

Fra : Joakim von And

Dato : 19-06-05 10:47

"Henrik Svendsen" <HrSvendsen@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> brændstoffer, metaller osv kan altså ikke som på magisk vis bringes til
> hele tiden bare at stige derudaf. De udpines. Der bliver mindre af dem.

Ved vedvarende høj vækst forstås der at en fælles monetær politik og en
finanspolitisk stabilitetspagt promoverer konvergensen i Europas regionale
konjunkturbevægelser.

> [...]
> faktorer om (og du kan være sikker på, de bliver vendt), og du vil blive
> vidne til renter i Europa, der stiger som en raket.

Når FED forøger pengemængden er det ikke tilstrækkeligt til at sikre et
rentefald. Pengeefterspørgslen vil have en afgørende indflydelse på
størrelsen af rentefaldet. Hvis pengeefterspørgslen afhænger meget stærkt af
renteniveauet vil efterpørgslen være elastisk (flad) og rentefaldet bliver
marginalt. Det er derfor borgernes forventninger til den fremtidige rente,
der i stor udstrækning afgør hvorvidt ændringer i pengemængden har den
tilsigtede effekt.
..

> [...]
> metaller.

> Den er ikke et pløk stærkere, mere stabel eller apprecierende end Gylden

DKR har tidligere fulgt DEM slavisk, dog med små udsving ind imellem. Hvor
mange år siden er det at en USD kostede 10 DKR?

Euroen holdes oppe af nøjagtigt de samme
> underliggende faktorer, der gjorde Europas tidligere stærke valutaer
> stærke.

Korrekt. Men integrationen af Europas monetære og finansielle system har
været med til at gøre Euroen mere stabil og bidraget til den større
internationale omsætning.