Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
[Råd ønskes] Objektiv til portræ
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 31-05-05 18:06

Hej,

Hvad kan i anbefale af objektiver til portræt / koncert fotografering?
Måske ikke specielt specifikke modeller(men kom endelig med dem hvis du
har nogle bud), men mere brændvidde og lysstyrke. Hvad er vigtigt? Det
drejer sig om indendørs koncerter, hvor der stort set kun er scenelys.
Vil gerne kunne stå lidt på afstand, jeg mener hermed en 5-10 meter fra
scenen. (Voxhall i Århus vil blive det mest besøgte sted umiddelbart)

Ved ikke rigtig om det kan lade sig gøre at bruge blitz til den slags
begivenheder, eller om man skal droppe blitzen? Det er vel ret trælst
for dem der står på scenen, men det skal man måske se lidt stort på?

Mit budget ligger på max 4000kr, og hvis jeg kan finde noget der er
billigere, er det absolut at foretrække Jeg vil helst have et
objektiv med en fast brændvidde, men jeg er meget åben overfor forslag.

Jeg skal bruge et objektiv fredag aften, så jeg håber jeg kan finde
noget brugbart inden da. Jeg er evt. interesseret i at leje/låne et
objektiv hvis det er muligt. For god ordenst skyld, kan jeg oplyse at
mit kamera har F bajonet (Nikon) og at jeg har til huse i 8200 Aarhus N.

Takker og bukker på forhånd

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-05-05 19:21

Thomas Schreiber wrote:
> [...]
> Vil gerne kunne stå lidt på afstand, jeg mener hermed en 5-10 meter fra
> scenen. (Voxhall i Århus vil blive det mest besøgte sted umiddelbart)

Noget omkring de 28, noget omkring de 50, og noget omkring de 85
(til nødstilfælde hvor man ikke kan komme tæt nok på), så er man
normalt godt kørende.

En 15mm fisheye er imho også dejligt til koncertbrug.

Nogle steder bryder de sig ikke om blitz, men såfremt du ikke får
brok kan du forsøge dig med iso800, rimeligt åben blænde og en
fornuftig lukketid på omkring 1/160 til 1/200. Så giver det ret
begrænset med lys.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 31-05-05 19:40

Hans Joergensen wrote:
> Noget omkring de 28, noget omkring de 50, og noget omkring de 85
> (til nødstilfælde hvor man ikke kan komme tæt nok på), så er man
> normalt godt kørende.

Kan 28mm og 50mm bruges til noget med den afstand jeg nævnte? 5-10 meter
Har selv en 24mm i forvejen som tegner rigtig skarpt, men man skal sku
møj tæt på for at man kan se nogle detaljer.

> En 15mm fisheye er imho også dejligt til koncertbrug.

Hehe. Det er nogle skøre billeder man kan få med den slags objektiver.
Tror dog det skal komme senere.

Ok. Takker.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-05-05 20:03

Thomas Schreiber wrote:
> Kan 28mm og 50mm bruges til noget med den afstand jeg nævnte? 5-10 meter
> Har selv en 24mm i forvejen som tegner rigtig skarpt, men man skal sku
> møj tæt på for at man kan se nogle detaljer.

Det er også meningen, de fede koncertskud kommer når man er tæt på :)

> Hehe. Det er nogle skøre billeder man kan få med den slags objektiver.
> Tror dog det skal komme senere.

15mm:
http://nathue.dk/ungeren/2005/2005-05-06/_MG_4318.jpg
http://nathue.dk/ungeren/2005/2005-03-16/CRW_7559.jpg
http://nathue.dk/ungeren/2005/2005-03-16/CRW_7528.jpg

28mm:
http://nathue.dk/ungeren/2005/2005-04-16_2/_MG_3213.jpg
http://nathue.dk/ungeren/2005/2005-04-16_2/_MG_3366.jpg
http://nathue.dk/concerts/2005/2005-02-09/CRW_3988.jpg
http://nathue.dk/concerts/2005/2005-02-09/CRW_3982.jpg

50mm:
http://nathue.dk/ungeren/2005/2005-04-16_2/_MG_3158.jpg
http://nathue.dk/concerts/2005/2005-04-28/_MG_3828.jpg
http://nathue.dk/concerts/2005/2005-04-28/_MG_4009.jpg

85mm:
http://nathue.dk/ungeren/2005/2005-05-06/_MG_4496.jpg
http://nathue.dk/ungeren/2005/2005-04-02_2/_MG_1268.jpg
http://nathue.dk/concerts/2005/2005-02-09/CRW_4312.jpg

200mm:
http://nathue.dk/concerts/2005/2005-02-09/CRW_4234.jpg
http://nathue.dk/concerts/2005/2005-02-09/CRW_4117.jpg

Lige et par demoskud :)

> Ok. Takker.

På alle skud fra 'Ungeren' ovenfor er der brugt fillflash.

// Hans
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml

Fra : Hans Joergensen

Dato : 31-05-05 23:02

Thomas Schreiber wrote:
> Takker. Det er ret tydeligt at det er i den lange ende, jeg bedst kan
> lide billederne. Det er nok lige før en god 70/80-200 f2,8 tele er det
> mest optimale og alsidige valg.

Der er bare temmeligt mange koncertsteder hvor den lange ende ikke
rigtig er en mulighed.

// Hans
--
Photogallery @ http://nathue.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 31-05-05 20:26

Thomas Schreiber wrote:
> [...]

> objektiv hvis det er muligt. For god ordenst skyld, kan jeg oplyse at
> mit kamera har F bajonet (Nikon) og at jeg har til huse i 8200 Aarhus N.

Nu fortæller du ikke om det er til en digiNikon (gætter på D70) eller
til 24x36, men mit bud til F4 hus er 180mm eller, hvis man har
mulighed(læs lys og stativ) en 300mm.

Jeg har begge i mamuel focus, begge bl. 2.8 Til overbliks billeder er
det 85mm, jeg foretrækker.

Du spørger, hvad der er vigtigt. Jeg foretrækker faste brændvidder og
stor blænde.

Jeg kender ikke forholdene på omtalte beværtning.

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 31-05-05 20:45

Bo Bjerre wrote:

> [...]
> stor blænde.
>
> Jeg kender ikke forholdene på omtalte beværtning.

-skal jeg føje til: jeg bor ca 28 km syd for byen omtalte Jyske storby.

Bo //

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 31-05-05 21:20

Bo Bjerre wrote:
> Nu fortæller du ikke om det er til en digiNikon (gætter på D70) eller
> til 24x36, men mit bud til F4 hus er 180mm eller, hvis man har
> mulighed(læs lys og stativ) en 300mm.

Kører dSLR - Fuji S3pro. Det har Nikon fatning.

> Jeg har begge i mamuel focus, begge bl. 2.8 Til overbliks billeder er
> det 85mm, jeg foretrækker.

Tager det ikke for lang tid med manuel fokus i en koncertsitutaion?

> Du spørger, hvad der er vigtigt. Jeg foretrækker faste brændvidder og
> stor blænde.

Ok. Så er jeg da godt på vej ift hvad jeg havde af idéer om der var det
bedst egnede.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 31-05-05 23:00

"Thomas Schreiber" <REMOVEnews@schreiber.se> skrev i en meddelelse

> Kører dSLR - Fuji S3pro. Det har Nikon fatning.

> Tager det ikke for lang tid med manuel fokus i en koncertsitutaion?

Nu ved jeg ikke meget om koncertfotografi, men har man ikke en nogenlunde
konstant afstand til scenen? Selvfølgelig, objektivet vil blive brugt helt
åbent vil jeg regne med, men stadig, du arbejder nok inden for en begrænset
dybde, så det er til at styre. Jeg har selv brugt MF til at fotografere race
med, og det kan faktisk være en fordel, da man undgår at kameraet hunter for
at finde focus.

MVH
Thomas

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 01-06-05 07:41

Thomas Pedersen wrote:
> [...]
> med, og det kan faktisk være en fordel, da man undgår at kameraet hunter for

Jo afstanden er nok mere eller mindre den samme, men der vil trods alt
være en del afstand. Jeg har tænkt mig at skyde meget fra siderne og
lidt direkte forfra, men stadig fra en hvis afstand.

Jeg har prøvet et 50mm f4 MF og det virkede ikke på mit hus. Får en FEE
fejl. Generelt er det vist kun de nyere D og G modeller der virker på
mit hus

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 01-06-05 16:37

> [...]
>
> Jeg har prøvet et 50mm f4 MF og det virkede ikke på mit hus. Får en FEE
> fejl. Generelt er det vist kun de nyere D og G modeller der virker på

Hej Thomas.

Ja, på mit D70 er jeg nødt til at manuelt indstille lukker og blænde på
kameraet for at køre med MF-objektiver, kan ske du skal det samme også.
Blænden styres så på ringen og ikke på hjulet på huset (ved dog ikke om dit
S3 fungerer på samme måde men mon ikke?)

MVH
Thomas

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 01-06-05 16:51

Thomas Pedersen wrote:
> [...]
> Blænden styres så på ringen og ikke på hjulet på huset (ved dog ikke om dit
> S3 fungerer på samme måde men mon ikke?)

Det kan kun køre med AF objektiver ;-(

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

"Nine out of ten times google has your answer - http://google.com"

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-06-05 17:21

In article <429dd94f$0$18648$14726298@news.sunsite.dk>, Thomas Schreiber wrote:

> Det kan kun køre med AF objektiver ;-(

Lyder mærkeligt. Mit Canon kan køre som pinhole kamera. Dvs med staniol
for blændeåbningen som eneste objektiv.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 01-06-05 17:36

Povl H. Pedersen wrote:
> Lyder mærkeligt. Mit Canon kan køre som pinhole kamera. Dvs med staniol
> for blændeåbningen som eneste objektiv.

Det er muligt, men det står i manualen

Kun Nikon D og G objektiver. Sigma og Vivitars virker dog også. Tokina
og Tamrons sikkert også, men dem har jeg aldrig testet.

Jeg budt på et Sigma 70-200 f2,8 på ebay, så jeg håber mit hus kan køre
med dette objektiv uden probs. Måske skal det chippes om, men det koster
vel ikke noget, når der er tale om et objektiv der kun er 14 måneder
gammelt?

Fra : Bo Bjerre

Dato : 31-05-05 23:42

Thomas Schreiber wrote:

> Tager det ikke for lang tid med manuel fokus i en koncertsitutaion?

Jeg har brugt manuel focus altid, så jeg har ikke problemer med det. Jeg
prøvede AF en gang, men blive forvirret over at den ikke stillede
skarpt, hvor jeg ville have det. Typisk når motivets hot-point ikke var
midt i feltet. Og jeg ved godt, at så kan man dreje kameraet, fokusere,
låse og dreje tilbage. Det tager for lang tid, specielt, når der er en
lang tele og et stativ blandet ind i det.

En ting, der for mig er vigtigt er, at der er masser af lys i
objektivet, og at der er en lysstærk matskive i søgeren.
Jeg kiggede for nylig i et digitalt spejlreflex med et bl. 4.5-5.6
objektiv på, og jeg blev meget skuffet over søgerbilledet.

Bo //

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 01-06-05 07:45

Bo Bjerre wrote:
> [...]
> låse og dreje tilbage. Det tager for lang tid, specielt, når der er en
> lang tele og et stativ blandet ind i det.

Problemet er, at mit hus ikke er så glad for MF objektiver. Desuden er
jeg vant til AF, så det holder jeg mig til for nu.

> [...]
> Jeg kiggede for nylig i et digitalt spejlreflex med et bl. 4.5-5.6
> objektiv på, og jeg blev meget skuffet over søgerbilledet.

F4.5 er også "en mørk lille en" Jeg havde regnet med minimum f2,8 på
objektivet.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-06-05 08:02

Thomas Schreiber wrote:

> F4.5 er også "en mørk lille en" Jeg havde regnet med minimum f2,8 på
> objektivet.

-vi taler samme sprog Hvis du kunne have brugt en MF'er, kunne du
have lånt min 105/1.8 fredag aften, mod at invittere mig med.

Bo //

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 01-06-05 08:08

Bo Bjerre wrote:
> -vi taler samme sprog Hvis du kunne have brugt en MF'er, kunne du
> have lånt min 105/1.8 fredag aften, mod at invittere mig med.

En skam. Men anyway ville det have kostet mig ca. 400kr mere i entre, så
det ville nok ikke være blevet aktuelt alligevel. Har en ven som har en
AF 28-200G ED jeg må låne på fredag. Tak for tilbuddet dog

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-05 22:44

On Tue, 31 May 2005 19:05:46 +0200, Thomas Schreiber
<REMOVEnews@schreiber.se> wrote:

> [...]
>har nogle bud), men mere brændvidde og lysstyrke. Hvad er vigtigt? Det
>drejer sig om indendørs koncerter, hvor der stort set kun er scenelys.

Det der er vigtigt er et stort arbejdsområde, ex. 70-210mm, og max
lysstyrke. Du skal bruge under 1/125 hvis du vil gøre dig håb om bare
nogenlunde skarpe billeder. Arbejdsområdet er vigtigt fordi det ikke
altid er lige nemt at skifte optik, når der først er røg, støj og
mørkt i lokalet. Og det bedste billede opstår altid når man står og
roder med sit kamera

Dette objektiv er imø det optimale til koncertbrug:
http://www.ac-foto.com/ac/shop/info.php?hersteller=Sigma&tabelle=PREISLISTEN&id=5337

>Ved ikke rigtig om det kan lade sig gøre at bruge blitz til den slags
>begivenheder, eller om man skal droppe blitzen? Det er vel ret trælst
>for dem der står på scenen, men det skal man måske se lidt stort på?

Glem blitzen til koncertbilleder. Det er for det første irriterende
for kunstnerne, og for det andet giver det totalt hårde billeder uden
dynamik. Brug det scenelys der er, og brug det kreativt.

/Alex

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 01-06-05 07:39

Alex Linaa wrote:
> [...]
> altid er lige nemt at skifte optik, når der først er røg, støj og
> mørkt i lokalet. Og det bedste billede opstår altid når man står og

Ok. Det lyder også mere som jeg havde forventet. Jeg bryder mig ikke om
at stå lige klods op af scenen, og i den genre (metal) hvor jeg
eksempelvis skal skyde på fredag, er det direkte en umulighed, da der
uden tvivl vil foregrå en masse "trafik" foran scenen.

> Dette objektiv er imø det optimale til koncertbrug:
> http://www.ac-foto.com/ac/shop/info.php?hersteller=Sigma&tabelle=PREISLISTEN&id=5337

Har set på samme objektiv. Skal lige finde de sidste 2000 så

> Glem blitzen til koncertbilleder. Det er for det første irriterende
> for kunstnerne, og for det andet giver det totalt hårde billeder uden
> dynamik. Brug det scenelys der er, og brug det kreativt.

Har jeg hermed gjort. Faktisk så meget at jeg har solgt den

Tak for tippene.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Claus Smith

Dato : 01-06-05 07:39

Hvis du er interesseret så har jeg en Nikon AF 28 mm bl. 2.8 stående som jeg
ikke bruger.

Claus

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 01-06-05 07:46

Claus Smith wrote:
> Hvis du er interesseret så har jeg en Nikon AF 28 mm bl. 2.8 stående som jeg
> ikke bruger.

Har selv en AF 24mm f2,8D. Hvis jeg gider at bevæge mig lidt, er det så
ikke stort set det samme?

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se