Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Billed til kritik
Fra : Jan

Dato : 31-05-05 17:40

Hi

Har I lyst til at give mig lidt konstruktiv kritik på dette billede

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=150515

--
/ Jan

Fjern "removeme" i email

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 31-05-05 17:47

Jan wrote:
> Har I lyst til at give mig lidt konstruktiv kritik på dette billede
>
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=150515

Du kan starte med at skalere billedet ned i 1000*X eller noget der
minder om.

--
ThomaS schreiber
http://schreiber.se

Fra : Jan

Dato : 31-05-05 18:43

"Thomas Schreiber" <REMOVEnews@schreiber.se> wrote in message

> Du kan starte med at skalere billedet ned i 1000*X eller noget der minder
> om.

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=150535

Er det bedre?

--
/ Jan

Fjern "removeme" i email

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 31-05-05 18:59

Jan wrote:
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=150535

Nej det gør ikke megen forskel. Det var det store billede jeg tænkte på.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Jan

Dato : 31-05-05 19:07

> Nej det gør ikke megen forskel. Det var det store billede jeg tænkte på.

Hmm..... så ved jeg ikke hvad jeg skal gøre for at du kan se det. Det er
skaleret til 600x400.

--
/ Jan

Fjern "removeme" i email

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 31-05-05 19:12

Jan wrote:
> Hmm..... så ved jeg ikke hvad jeg skal gøre for at du kan se det. Det er
> skaleret til 600x400.

Det gør intet at du kan kille på billedet og se det i en større
størrelse, men bare ikke fuld størrelse

Skalér det til 1000*X eller deromkring.

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Brian Lund

Dato : 31-05-05 19:23

> Det gør intet at du kan kille på billedet og se det i en større
> størrelse, men bare ikke fuld størrelse
>
> Skalér det til 1000*X eller deromkring.

Og man har 150 kB at gøre brug af, så brug dem - tilpas kompressionen så du
rammer de 150 kB, det giver som regel det bedste resultat :)

Jeg plejer at bruge mellem 800*x og 1000*x og holde compressionen under 15 i
painthsop pro (= over 85 i photoshop?) - Men altså, så lave kompression som
mulig!

Brian

Fra : Jakob

Dato : 31-05-05 19:03

In article <429ca20d$0$222$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
jms_dk@removemeyahoo.com says...

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=150535
>
> Er det bedre?

Ja det er jo lidt smag og behag jeg kan godt lide dem lidt større så man
kan se detaljerne, men det første billede var for hårdt komprimeret
synes jeg.

Derudover er det da et superflot billede. Der er noget over det lys, kan
virkelig godt lide at alt andet end svanen er ligger i mørke så den
bliver helt isoleret. Jeg tror jeg ville beskære det lidt på undersiden
så den ikke er helt så centreret.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 31-05-05 18:15

Jan wrote:

> Har I lyst til at give mig lidt konstruktiv kritik på dette billede

Tja... jeg må indledningsvis sige, at vi her i gruppen har 3-4 i
særklasse dygtige fuglefotografer, og det gør nok, at vi er lidt
forvendte med smadder flotte fuglebilleder.

Og derfor må jeg desværre konstatere, at dit knipseri af en svane
falder til jorden, men bare rolig, husmødrerne og pesionisterne på
fotokritik.dk skal nok gi' det noget fotoros...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan

Dato : 31-05-05 18:35

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> [...]
> til jorden, men bare rolig, husmødrerne og pesionisterne på fotokritik.dk

Var det muligt at du kunne fortælle mig hvorfor kun husmødre og
pensionister kan lide mit billed og du ikke kan. Ellers lærer jeg vel ikke
noget . Det var konstruktiv kritik jeg bad om.

--
/ Jan

Fjern "removeme" i email

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-05-05 18:57

Jan wrote:

Det var konstruktiv kritik jeg bad om.

Her må man tage det sure med det søde. Når det så er fra NRE er der
intet sødt. Sådan er det bare.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på:

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 31-05-05 19:03

"Jan" <jms_dk@removemeyahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> pensionister kan lide mit billed og du ikke kan. Ellers lærer jeg vel ikke
> noget . Det var konstruktiv kritik jeg bad om.

Hej

At han overhovedet har ulejliget sig og brugt sin kostbare fritid på at
svare dig, er en ære i sig selv.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Peter Sindrup

Dato : 31-05-05 21:16

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk>

> At han overhovedet har ulejliget sig og brugt sin kostbare fritid på at
> svare dig, er en ære i sig selv.

En "ære" jeg gerne var foruden.

Peter

Fra : Henning

Dato : 03-06-05 15:45

"Peter Sindrup" <nospamnews@psi.avic.dk> skrev i en meddelelse
> "Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk>

> En "ære" jeg gerne var foruden.

Du skal ikke forvente bedre fra den kant, put ham i filtret og få fred. Der
er meget langt mellem guldkornene fra NRE, men de grove bemærkninger kommer
i lange og vedvarende byger.

mvh Henning

Fra : Gert Medom

Dato : 01-06-05 17:20

> [...]
ikke
> noget . Det var konstruktiv kritik jeg bad om.

konstruktiv kritik får du aldrig af NRE. Hans livsfilosofi er, at han selv
bli´r højere ved at rakke ned på andre. Det er en trist måde at forvalte
sine evner på, men vi må respektere at det er hans valg.

/ Gert Medom

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Erling Hansen

Dato : 03-06-05 16:50

Gert Medom <Gert.medom@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> bli´r højere ved at rakke ned på andre. Det er en trist måde at forvalte
> sine evner på, men vi må respektere at det er hans valg.

Jeg gad vide, hvorfor NRE er så grusomt højrøvet. Jeg var inde på hans
side. Så en serie om 'brand og redning' som gudhjælpemig var så
røvkedelig at den ku' have været optaget af én af hans berømte husmødre.
Efter nogen bladring i hans andre sider må jeg indrømme, at jeg synes
han burde stikke piben lidt ind. Der er mange 'gode' billeder, gode
fordi andre har taget de samme billeder længe før NRE - men der er et
pænt stykke vej mellem snapsene.
Mvh
Erling

Fra : Peter Loumann

Dato : 03-06-05 20:03

Erling Hansen skrev:

>Jeg gad vide, hvorfor NRE er så grusomt højrøvet.

Det kan godt være du synes det spørgsmål er interessant. Men det er
dybt offtopic i denne gruppe. Hvis du ser det som et netiketteproblem,
hører det hjemme i den dertil indrettede gruppe, hvortil jeg sætter
x-fut:

Hvis du ser det som et individualpsykologisk problem, hører det måske
hjemme i

men jeg ville nu snarest betragte det som så småt at det også er OT
der.

Hvis du betragter det som dit brugerproblem, er det en sag mellem dig
og dit killfilter - efter afvejning af om du også vil undvære hans
jævnlige kyndige hjælpsomhed i tekniske sager.

>Jeg var inde på hans side. Så en serie om 'brand og redning' som gudhjælpemig
>var så røvkedelig at den ku' have været optaget af én af hans berømte husmødre.

Det har du lov at mene. Men hvad dælen har det med sagen at gøre? Du
ville heller ikke kritisere en spillefilm hvis du ikke kunne lave den
bedre selv?

Og ku' vi så bruge gruppen til foto, ikke til personfis? Usenet er et
åbent forum hvor man må leve med folk man opfatter som aparte.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 31-05-05 18:27

> Hi
>
> Har I lyst til at give mig lidt konstruktiv kritik på dette billede
>
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=150515

Hej

Jeg har set mange dødkedelige billeder af svaner, dit er en undtagelse, godt
fanget i dette lys.

Tag dig ikke af Nils Ris Ebbesen, han er bare misundelig, han kan nemlig
ikke fotografere.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Jan

Dato : 31-05-05 18:47

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> wrote in message
> "Jan" <jms_dk@removemeyahoo.com> skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Jeg har set mange dødkedelige billeder af svaner, dit er en undtagelse,
> godt fanget i dette lys.

Tak.

> Tag dig ikke af Nils Ris Ebbesen, han er bare misundelig, han kan nemlig
> ikke fotografere.

Jeg syns nu godt han har et par pletskud indimellem. Men tastaturet skulle
han holde sig væk fra en gang imellem :-|

--
/ Jan

Fjern "removeme" i email

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-05-05 18:51

Jan wrote:
> Hi
>
> Har I lyst til at give mig lidt konstruktiv kritik på dette billede
>
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=150515

Et af de bedste fuglebilleder vist på gruppen. Action, nærvær,
komposition. En eller anden kan sikkert finde en lille ting at påtale...

Fra : Peter Sindrup

Dato : 31-05-05 21:19

"Jan" <jms_dk@removemeyahoo.com>

> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=150515

Kanon godt billede. En svane med "action" - ikke så ofte man ser det.

Peter

Fra : Hans Kruse

Dato : 31-05-05 21:37

Lyset er flot, men du kunne beskære noget mere. Det kunne også være
skarpere, men måske ikke med et objektiv. Som andre har påpeget er det alt
for stort uploadet.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Henning

Dato : 03-06-05 15:52

> Lyset er flot, men du kunne beskære noget mere. Det kunne også være
> skarpere, men måske ikke med et objektiv. Som andre har påpeget er det alt
> for stort uploadet.

Hvad sidder i med af forbindelse? når i mener billederne er for store. Hvis
det er gamle 33.6 modemer? kan jeg godt forstå jer, men tiderne er jo
skiftet for mange år sidenn

mvh Henning

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 03-06-05 18:43

On Fri, 3 Jun 2005 16:51:31 +0200, Henning wrote:

> [...]
>>
> Hvad sidder i med af forbindelse? når i mener billederne er for store. Hvis
> det er gamle 33.6 modemer? kan jeg godt forstå jer, men tiderne er jo

Hvor mange pixel har du på din skærm. Jeg kører med 1280 x 1024. Billeder
til fremvisning på en computerskærm bør ikke være større end at de kan
vises i sin helhed uden man behøver at scrole. Dit billede er 2199 x 1588.
Scaller dit billede så det er max 1000 pixels på den bredeste led. Så kan
de fleste se dem i deres browser uden at skulle scole.

Der er ingen her der brokker sig over størrelsen i kb, men kun i pixels.
150 kb for et billede er helt fint.

Tilbage til billedet. Jeg synes at det er flot taget og viser noget
action. Noget jeg selv prøver, men jeg har ikke altid tålmodigheden til at
vente på at det sker. Det værste ved dette billede er skarpheden. Den er
alt for lav. Det skal være skarpere.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : Jakob

Dato : 02-06-05 19:23

In article <1kf3wf8lccfy9$.1ezy632k71pf6$.dlg@40tude.net>,
jensstadsgaaard@post.invalid says...

> vente på at det sker. Det værste ved dette billede er skarpheden. Den er
> alt for lav. Det skal være skarpere.

Ja jan jeg må også sige at jeg har problemer med skarpheden. Da jeg så
det i lille format så så det helt skarpt ud, men i fuld er det meget
uldent, tror du det er pga focus eller objektivet ??

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Morten Wartou

Dato : 31-05-05 22:45

Jan wrote:
> Hi
>
> Har I lyst til at give mig lidt konstruktiv kritik på dette billede
>
> http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=150515

Det er jo et suverænt godt svanebillede - det kan vist ikke gøres meget
bedre. Hatten af!

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Ni-MH celler (Nickel Metal Hydrid) er p.t. den mest udbredte type
genopladelige celler, de indeholder ikke tungmetaller" - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 31-05-05 23:35

Hej

Jeg syntes det er et fint billede du har der. Fint lys og beskäring
samt masser af rörelse.

mvh Hans Peter Larsson

On Tue, 31 May 2005 18:40:29 +0200, "Jan" <jms_dk@removemeyahoo.com>
wrote:

>Hi
>
>Har I lyst til at give mig lidt konstruktiv kritik på dette billede
>
>http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=150515

Visby Sverige

Fra : lars bo

Dato : 01-06-05 16:53

> [...]
> Hi
>
> Har I lyst til at give mig lidt konstruktiv kritik på dette billede

Kunne man få lov til at se billedet inden du gik igang med
billedbehandlingen.
En der fotograferer på film.
For at der ikke skal være tvivl, er det et flot resultat, men hvor meget er
edb?
hilsen
lars bo
www.stien.dk/galleri

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-06-05 17:17

In article <429dd9b7$0$73204$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, lars bo wrote:

> [...]
> En der fotograferer på film.
> For at der ikke skal være tvivl, er det et flot resultat, men hvor meget er

Der er ikke meget EDB over det, udover at JPEG artifacts ødelægger
den i fuld størrelse, så det er umuligt at se hvor skarpt det
egentlig skulle stå.

Den mørke baggrund ville jeg tro var et resultat af spotmåling,
men det passer ikke med EXIF.

Fra : Jan

Dato : 01-06-05 19:22

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

> Der er ikke meget EDB over det, udover at JPEG artifacts ødelægger
> den i fuld størrelse, så det er umuligt at se hvor skarpt det
> egentlig skulle stå.

Det kunne godt have været skarpere. Jeg ved ikke om det var mig der bevægede
mig for meget eller objektivet ikke er bedre. Men jeg har dog set andre tage
pivskarpe billeder med samme type objektiv (Sigma 100-300mm f/4) så det er
nok mig der ikke havde husket at tage min pille

> Den mørke baggrund ville jeg tro var et resultat af spotmåling,
> men det passer ikke med EXIF.

Nope. Centervægtet måling samt en blændes underexponering.

--
/ Jan

Fjern "removeme" i email

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-06-05 19:30

> [...]
> pivskarpe billeder med samme type objektiv (Sigma 100-300mm f/4) så det er
> nok mig der ikke havde husket at tage min pille

Jeg har samme objektiv til Canon, og det synes jeg er væsentlig bedre.
Med f/7.1 skulle der være en rimelig dybdeskarphed, og 1/3200s skulle
så rigeligt låse bevægelser. Men der er ikke helt tegning nok. Den
venstre vinge står skarpest, så det er muligvis lidt frontfokus.

> Nope. Centervægtet måling samt en blændes underexponering.

Spotmåling på det hvide kunne muligvis gøre det samme.

Fra : Jan

Dato : 01-06-05 21:27

> [...]
> så rigeligt låse bevægelser. Men der er ikke helt tegning nok. Den
> venstre vinge står skarpest, så det er muligvis lidt frontfokus.

Jeg har testet for focus problemer med det kamera flere gange og er indtil
nu kommet til den konklusion at det er mig der ikke kan holde det stille.
Men jeg må ud og fyre nogle flere billeder af med kameraet og objektivet.

> Spotmåling på det hvide kunne muligvis gøre det samme.

Ja, det burde vel give samme resultat. Det vil jeg prøve at experimentere
med en anden dag. Tak for tippet

--
/ Jan

Fjern "removeme" i email

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-06-05 22:43

In article <429e1a20$0$281$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Jan wrote:

> Ja, det burde vel give samme resultat. Det vil jeg prøve at experimentere
> med en anden dag. Tak for tippet

Nu har Nikon ægte spotmåling i modsætning til Canon. Men princippet er,
at kameraet vist forsøger at gøre det man peget på til 18% sort.
Så hvis du pegede på svanen, så skulle den gerne give tegning i det hvide.

Jeg bruger ind imellem Canons næsten-spot når det primære skal være
korrekt belyst, og det andet er ligemeget.

Fra : Jan

Dato : 02-06-05 15:56

> Nu har Nikon ægte spotmåling i modsætning til Canon. Men princippet er,
> at kameraet vist forsøger at gøre det man peget på til 18% sort.
> Så hvis du pegede på svanen, så skulle den gerne give tegning i det hvide.

Ja, det er klart.

Hvordan er Canons spotmåling i forhold til Nikons?

--
/ Jan

Fjern "removeme" i email

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-06-05 16:33

In article <429f1ded$0$281$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Jan wrote:

> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

> Ja, det er klart.
>
> Hvordan er Canons spotmåling i forhold til Nikons?

Canon har det de kalder Partiel meteriering, hvor der måles i de
midterste 9% af billedet. Det er ca. circlen i midten af søgeren.
Mener Nikon har de midterste 1-2%.

Fra : Jan

Dato : 02-06-05 17:57

> Canon har det de kalder Partiel meteriering, hvor der måles i de
> midterste 9% af billedet. Det er ca. circlen i midten af søgeren.
> Mener Nikon har de midterste 1-2%.

Det er nærmest det der svarer til Nikon centervægtede, hvor cirklen
bestemmer 75% af exponeringen. Det var denne lysmåling jeg benyttede til
billedet.

--
/ Jan

Fjern "removeme" i email

Fra : Jan

Dato : 01-06-05 19:18

"lars bo" <lbh@postkasse.com> wrote in message

> [...]
> billedbehandlingen.
> En der fotograferer på film.
> For at der ikke skal være tvivl, er det et flot resultat, men hvor meget

Du kan se det ubehandlede billed her:

http://janmadsen6618.fotopic.net/p15735792.html

Jeg har ikke gjort så meget ved billedet. Det har fået lidt USM (Skarphed) i
Photoshop og så har jeg "mørkned" det lidt under svanen og så har jeg
beskåret billedet til sådan som jeg syntes er en fornuftig beskæring. Under
beskæringen har jeg også rettet billedet lidt op, da det vælter en smule.

Den mørke baggrund skyldtes at der var buske i baggrunden samt at jeg
underexponerede en blænde for at få tegning med i svanens fjerdragt. Det var
strålende solskin i søndags da jeg tog billedet.
Men det kan da godt være at der var skygge der hvor svanen var. Det kan jeg
ikke helt huske.

--
/ Jan

Fjern "removeme" i email

Fra : lars bo

Dato : 03-06-05 14:16

> [...]
> var strålende solskin i søndags da jeg tog billedet.
> Men det kan da godt være at der var skygge der hvor svanen var. Det kan

Tak for fremsendelsen af det originale billede. Men hvad er det der ændre
farven så krafteigt på svanen. På det originale er den nærmest grå, og den
fremstår jo helt hvid da du præcenterer den?
hilsen
lars bo

Fra : Jakob

Dato : 01-06-05 17:00

In article <429c937d$0$267$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
jms_dk@removemeyahoo.com says...
> Hi
>
> Har I lyst til at give mig lidt konstruktiv kritik på dette billede

Foriøvrigt var det muligt at få dig til at maile mig billedet i original
(ikke raw :0), jeg er ved at skulle købe et d70 og kunne godt tænke mig
at se hvordan sådan et billede taget med en sigma zoom ser ud i fuld
tilstand ??

Hvis ikke er det jo helt cool :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan

Dato : 01-06-05 18:45

Hi

"Jakob" <no@mail.com> wrote in message
> [...]
> (ikke raw :0), jeg er ved at skulle købe et d70 og kunne godt tænke mig
> at se hvordan sådan et billede taget med en sigma zoom ser ud i fuld

Jo. Hvis du lige smider mig din email i en mail så kan jeg da godt gøre det.

--
/ Jan

Fjern "removeme" i email

Fra : Jan

Dato : 01-06-05 19:08

Hi
> [...]
> (ikke raw :0), jeg er ved at skulle købe et d70 og kunne godt tænke mig
> at se hvordan sådan et billede taget med en sigma zoom ser ud i fuld

Det ubehandlede billede kan ses her: