Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Er Panasonic Lumix DMC-FZ5 et godt køb?
Fra : Morten

Dato : 31-05-05 14:10

Jeg har et Ixus V2 som jeg er meget glad for. Det er nemt at have med,
og er bygget til at holde.

Men det tager jo ikke verdens bedste billeder. Det har store problemer
når der ikke er lys nok, og blitzen er ikke noget at råbe hurra for.
Desuden er der næsten ingen zoom, og kun 2Mp.

Derfor vil jeg gerne have et kamera mere. Et som jeg kan bruge til at gå
på foto-safari med i haven og på ferier. Det skal fylde så lidt, at man
ikke skal pakke en ekstra kuffet for at have det med.

Mit valg er faldet på Panasonic Lumix DMC-FZ5. Det er 5Mp og har ret
gode zoom egenskaber (36 - 432mm) samt er ok hurtigt (F2.8-3.3).

Som jeg har forstået det, skal man for at slå dets fototekniske
egenskaber med et SLR ofre mange penge på objektiver. Er det korrekt?
Sagt på en anden måde. Er det korrekt at man for meget objektiv for
pengene?

Jeg kunne godt tænke mig, at høre fra folk som har praktisk erfaring med
denne model. Er der f.eks. nogen som har prøvet at bruge pol filter?

Er der andre modeller som jeg skal være opmærksom på? De må koste
omkring 3500,-

Morten

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 31-05-05 15:32

Morten wrote:
> Mit valg er faldet på Panasonic Lumix DMC-FZ5. Det er 5Mp og har ret
> gode zoom egenskaber (36 - 432mm) samt er ok hurtigt (F2.8-3.3).

Jeg tror, at det er et ganske udmærket valg, hvis man ønsker et
"næsten-dslr" ud lige at ville ofre der sidste.

Ellers er der storebror DMC-FZ20 - det koster et par hundrede kroner mere,
men der får du så sko til extern blitz og F2.8 hele vejen.

Jeg "leger" i øjeblikket lidt med DMC-FZ10 (samme som FZ20 men "kun" 4
mpixel) - og det er egentlig ganske godt.

Og de 12x zoom giver mange muligheder.

Men du skal være forberedt på, at når du er vant til et Ixus, så vil du
finde dem kæmpestore - men synes størrelsen er meget passende - men forvent
ikke, at det lige er til at have i lommen.

> Er der andre modeller som jeg skal være opmærksom på? De må koste
> omkring 3500,-

Canon S2 IS måske - jeg ved ikke helt, hvad det koster ?

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Morten

Dato : 31-05-05 19:01

Tak for feedback

> Jeg "leger" i øjeblikket lidt med DMC-FZ10 (samme som FZ20 men "kun"
4 mpixel) - og det er egentlig ganske godt.

Du har vel ikke prøvet med et POL filter på den?

> [...]
> du finde dem kæmpestore - men synes størrelsen er meget passende -
> men forvent ikke, at det lige er til at have i lommen.

Det er også derfor jeg kigger på FZ5 og ikke FZ20. Den vejer nemlig kun
omkring det halve og så er den mindre.

Morten

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 31-05-05 21:15

Morten wrote:
> Du har vel ikke prøvet med et POL filter på den?

Nej - jeg har lige fået det - og foreløbig er jeg "kun" ved at teste om
kameraet er noget, der kan bruges til noget - og foreløbig ser det meget
positivt ud.

Jeg prøvede sidste år med et dslr, men det var som regel for meget til, at
jeg gad slæbe det hele med, så det endte altid med at blive mit "gode gamle"
Canon G3 i stedet.

Så der droppede jeg dslr, og prøver nu med Panasonic'en i stedet som en
mellemting - og det ser fint ud.

Men der er alternativer - på www.edbpriser.dk kan du lave en søgning på
netop de egenskaber, som du søger og få en lille oversigt over de
muligheder, der er på markedet herjemme.

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 31-05-05 22:20

"Morten" <mbern@mbern.slet.dk> wrote in message
> [...]
> denne model. Er der f.eks. nogen som har prøvet at bruge pol filter?
>
> Er der andre modeller som jeg skal være opmærksom på? De må koste

Hej

Med de behov du beskriver, finder du ikke et mere egnet kamera end FZ5
Det kan være i en jakkelomme eller i lårlommen på et par combatstyle bukser.
Det kan et FZ10/20 ikke.

Du kan overveje Canon S2 og Sony H1, men de er vist begge dyrere, og
formodentlig ikke bedre.

hilsen Jesper

Fra : Lars Lund

Dato : 02-06-05 10:18

> Mit valg er faldet på Panasonic Lumix DMC-FZ5. Det er 5Mp og har ret
> gode zoom egenskaber (36 - 432mm) samt er ok hurtigt (F2.8-3.3).

Skynd dig ud og køb det, du vil ikke fortryde det. - Det er
DSLR-kameraerne overlegent på flere punkter og til prisen får du ikke bedre
kamera (hvis man skal tro anmeldelserne af Canon's 2sIs som er en direkte
konkurent)

Jeg købte det efter at være blevet forelsket i det på CeBit og er netop
kommet hjem fra Italien med 1400 billeder. - Og jeg er stadig, om ikke
forelsket, så imponeret.....
Jeg fik mange billeder med hjem som et kompaktkamera ikke hunne have taget
og et SLR heller ikke, for det havde ligget på værelset!!!!!

Jeg er imponeret over zoom og billedstabilisator.

Jeg er tilfreds med hastigheden(autofokus), hvor der er 4-5 modes og i
hvert fald på de 2 hurgtigste er hastigheden OK.

Selv om det kan være i en jakkelomme er det ikke et lommekamera, og hvis man
lægger vægt på video-funktionen skal man nok købe et Canon.

Jeg har ikke umiddelbart et sted at uploade billeder, men sender dig gerne
et par stykker.

mvh. Lars

Fra : Morten

Dato : 02-06-05 10:44

> Jeg har ikke umiddelbart et sted at uploade billeder, men sender dig
> gerne et par stykker.

Det vil jeg meget gerne have. Fjern "slet." fra min email, så kommer den
frem.

Hvis du har nogen som er taget indefor, må du også gerne sende et par af
dem med. Jeg vil nemlig meget gerne se, hvordan det klare sig der.

Morten

Fra : Morten

Dato : 02-06-05 10:55

> Med de behov du beskriver, finder du ikke et mere egnet kamera end FZ5

Godt, så er jeg da ikke ene om at have den mening

> Du kan overveje Canon S2 og Sony H1, men de er vist begge dyrere, og
> formodentlig ikke bedre.

Jeg har kigget på Canon S2. Du har helt ret i at den koster mere.
Omkring 900,- mere faktisk. Desuden bruger den jo memory stick, hvilket
ikke gør den billigere.

Sony H1 koster også omkring 900,- mere.

Så indtil videre holder jeg mig til FZ5

Fra : zczc

Dato : 02-06-05 16:14

"Morten" <mbern@mbern.slet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg har kigget på Canon S2. Du har helt ret i at den koster mere.
> Omkring 900,- mere faktisk. Desuden bruger den jo memory stick, hvilket

Bruger Canon'en virkelig Memorystick?

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 02-06-05 18:09

On Thu, 02 Jun 2005 11:54:36 +0200, Morten <mbern@mbern.slet.dk> wrote:

> Jeg har kigget på Canon S2. Du har helt ret i at den koster mere.
> Omkring 900,- mere faktisk. Desuden bruger den jo memory stick, hvilket
> ikke gør den billigere.

Vrøvl! Canon S2 IS bruger SD-kort, hvilket er et af de allerbilligste medier.

Det er kun Sony/Sony-Ericsson som benytter memory-stick og det
gør de kun, fordi de selv har opfundet det (= det er noget hø).

--
Stig

Fra : Morten

Dato : 02-06-05 16:38

> Bruger Canon'en virkelig Memorystick?

He he. Nej det gør de ikke. Men det gør sony H1

Min fejl.

Morten

Fra : Morten

Dato : 03-06-05 13:41

> Vrøvl! Canon S2 IS bruger SD-kort, hvilket er et af de allerbilligste
> medier.

Du har helt ret, som zczc også har gjort mig opmærksom på.

Men som jeg skrev inden du smed dette indlæg på, så var det en typo fra
min side

> Det er kun Sony/Sony-Ericsson som benytter memory-stick og det
> gør de kun, fordi de selv har opfundet det (= det er noget hø).

Jeg er fuldstændig enig, og jeg har allerede et SD kort. Derfor er Sony
helt udelukket.

Morten