sammenflette Win family med brother keeper~
Fra : PeterM.

Dato : 31-05-05 11:32

Hejsa
Jeg har lige reinstalleret fars computer, og han bruger både winfamily og
brother keeper, ... men jeg kan ikke forstå at man ikke skulle kunne gemme
data i det ene program, .. derefter at åbne det andet, og så ligger data
også der.
Kan det virkeligt ikke lade sig gøre ? ?

Ok,.. jeg ved winfamily bruger en "ged" og brother keeper noget
andet,........... mennnnnn ???

Mvh
Peter

Fra : Bent Fleron

Dato : 31-05-05 14:33

PeterM. wrote:

> Ok,.. jeg ved winfamily bruger en "ged" og brother keeper noget
> andet,........... mennnnnn ???

Hej PeterM
Noget har du misforstået
Du kan overføre programmer fra den ene til den anden pc og fra det ene
program til det andet ved hjælp af gedcom-filer, hvad enten det er
WinFam eller Brothers Keeper, - så langt så godt.
Men i almindelighed vil man nok tage en sikkerhedskopi af hvert enkelt
program og tilbageføre til det samme program for eks ved skift af pc.
Dette sikrer at man får de præcis samme data lagt på de rette hylder i
det pågældende program. Der kan nemlig godt være nogle forskelle i
programmernes opfattelse af gedcom.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse

Fra : PeterM.

Dato : 31-05-05 16:49

hmmm ok, ... takker, jeg må ud og se på den igen, og så se om jeg ka finde
ud af noget mere med de 2 programmer

Mvh
Peter

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 31-05-05 17:17

On Tue, 31 May 2005 12:31:43 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi
"PeterM." <mikkel43@remove-msn.com> wrote:

> [...]
>også der.
>Kan det virkeligt ikke lade sig gøre ? ?
>
>Ok,.. jeg ved winfamily bruger en "ged" og brother keeper noget

de aller fleste program har GEDCOM-mulighet, men det er allikevel
forskjell mellom de fleste, hvis en går ut over standardkodene i
GEDCOM5.5

I tillegg vil jo de ulike programmer ha forskjellige database
oppbygginger og dermed er det ikke likefrem å bruke et program som
forventer å finne en viss struktur i "sin originale " database å finne
samme databasestruktur i et annet program

Både WInfamily og BK generer GEDCOM på linje med de alle fleste
program

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/bk/

Fra : Brothers Keeper

Dato : 31-05-05 19:40

Begge slægtsprogrammer anvender hver sin type af database til at indtaste
oplysninger i.

Du kan dog godt overføre oplysninger fra det ene program til det andet. Her
skal der anvendes eksport/import funktionen som findes i begge programmer.
Da begge programmer er rimelig god til at håndtere dette format, vil du som
udgangspunkt kunne få overført alle oplysninger. Dog vil der være enkelte
ting som måske ikke kommer med. Men da GEDCOM formatet er eneste mulighed er
der ikke rigtig andre løsninger for at overfører oplysningerne - desværre.

Bedste hilener fra
Chris Gade Oxholm Sørensen
Dansk repræsentant for Brothers Keeper.
www.brotherskeeper.dk - oxholm@bk6.dk

Fra : H.H Jacobsen

Dato : 04-06-05 17:15

BK anerkender non-standard koder, og desværre siger manualen noget andet, så
jeg er
ikke overasket over at det ikke kan lade sig gøre. Det skulle dog kun gælde
den skandinaviske version.

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 04-06-05 17:44

On Sat, 4 Jun 2005 18:14:57 +0200, in dk.videnskab.historie.genealogi
"H.H Jacobsen" <ahjac@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>jeg er
>ikke overasket over at det ikke kan lade sig gøre. Det skulle dog kun gælde

Alle koder i BK er i henhold til det som er tillatt i henhold til
GEDCOM 5.5

Hvis du tenker på produsent basert koder (koder som starter med
Underscore) og koder som starter med EVEN / TYPE så er det også
tillatt; ref dokumentasjonen til GEDCOM5.5

Hvilke koder er det så du referer til ?

Du kan gå til http://home.online.no/~otjoerge/bk/gedcom_trans.htm
der vil du nederst finne en rekke koder som ikke er tillat, men som
allikevel er i bruk i en rekke program.

Fra : Brothers Keeper

Dato : 06-06-05 09:34

Der er ikke forskel på om det er en skandinavisk eller engelsk version af
Brothers Keeper - sprog version har KUN indflydelse på hvilket skærm billede
brugeren ser.

Du har ganske ret i at BK anerkender og anvender NON-standard GEDCOM koder -
nemlig de koder der ligger bag egne oprettede begivenheder samt en række
andre GEDCOM koder - disse kan ses på
www.brotherskeeper.dk/gedcom_koder/gedcom-standard.htm i den neders del af
siden.
Efter hver kode er der en parentes f.eks. (BKW6) som dermed angiver at det e
en kode som Brothers Keeper anvender.

På samme måde er beskrevet hvilke GEDCOM koder der er kendte og som anvendes
at andre programmer f.eks. FTM, PAF, Legacy og Anecestral Quest. Og som en
bemærkning, så er alle GEDCOM koder der ikke er vedtaget som en standard
kode, men starter med en _ lovlige.
Herover er alene tale om GEDCOM standard ver. 5.5

Hele problemstillingen ligger i at flytning af slægtsoplysninger fra f.eks.
en Anecestral Quest database til f.eks. Brothers Keeper KUN kan ske gennem
anvendelsen af en GEDCOM eksport/import. Da det er den eneste - kan man også
sige at det er det bedste - men ikke optimalt. Der er gode muligheder for
tab af oplysninger.
Her kan man altid beskylde det ene program for at være for dårlig - jeg er
af den opfattelse at begge programmer har hver sin andel af skylden.

Om der kan blive enighed om en ny standard må tiden vise - men ville være at
foretrække. Nyeste på området er en beta version 6 fra december 2002. Denne
kan ses på www.familysearch.org/GEDCOM/GedXML60.pdf

Bedste hilsener fra
Chris Gade Oxholm Sørensen