Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forsikringer
Fra : Kim

Dato : 31-05-05 08:38

De forsikringer de forsøger at sælge én i div. fotoforretninger,
er de pengene værd ?
Jeg mener, de lokker med, at hvis du taber dit kamera om
11mdr. og det er "beyond repair", får du et nyt. Det lyder
da forjættende....
På den anden side set, si'r en del forbrugerorganisationer,
at det er spild af penge....
Mvh, Kim

Fra : Erik W.

Dato : 31-05-05 09:44

"Kim" skrev i en meddelelse
> [...]
> da forjættende....
> På den anden side set, si'r en del forbrugerorganisationer,

Lige præcis det spørgsmål får du meget bedre respons på i news:dk.forbruger

Mvh Erik

Fra : es

Dato : 31-05-05 12:59

...Men du ka da osse få et her, for det er ikke noget man kan svare
skråsikkert ja/nej til. Det er en smagssag. En all-risk forsikring
som ofte dækker i fx 3 el. 5 år koster en del penge. Til gengæld
burde du være sikret reparation og/el ombytning uden ævl og kævl. Du
slipper for at skulle dokumentere at du ikke har mishandlet kameraet
etc. Er du en der virkelig passer på tingene - eller er du en for hvem
alt går i stykker. det tæller også i overvejelserne.
Forbrugerorganisationerne har det med at påstå at ens
husstandsforsikring dækker lige så godt. Det mener jeg ikke er
korrekt når vi taler kamera. Du skal vist være ret dygtig for at få
din privatforsikring til at dække hvis du smider kameraet overbord
eller taber det i en bjergbæk eller det blir ædt af et elsdyr.
Desuden beregner de altid slitage/forældelse.

Mod taler: Der sker meget på teknikfronten i løbet af blot et par
år. Ryger dit kamera sig en tur om fx 24 måneder vil du måske
hellere ha et der er teknisk up to date med 60 mio megapixel eller hvad
der nu er standard til den tid. De blir også hele tiden billigere. Så
de måske 1000 kr forsikringen koster i dag, kan meget vel være tæt
på hvad et rimeligt kamera koster om et par år (ok, en smule
optimistisk, men alligevel...)
For kan tale: reparationer er stinkende dyre. Har selv et lille ixus
(uforsikret) som nu kun vil ta billeder på max 500 kb. Rep. koster
mere end kameraet i sin tid. Har et andet ixus (som er forsikret), det
kører problemfrit på 3. år. Har et Canon IS som kører upåklageligt
(uforsikret). Overvejer snart at investere i digi-spejlrefleks - og det
vil jeg stensikkert forsikre.
Og det var så mit personlige syn - ikke den endegyldige, evige
sandhed.

Hilsen Esther

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-05-05 14:36

"es" <es@sunrise.dk> skrev i en meddelelse

> En all-risk forsikring
> som ofte dækker i fx 3 el. 5 år koster en del penge.

En all-risk-forsikring kan tegnes separat hos Max Levig. Den koster 3% af
forsikringssummen om året, og man er ikke bundet op på hverken tre eller fem
år. Den kan desuden udvides til at gælde, når man rejser i andre lande. Den
dækker vist hele Europa for 5%.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 05/30/05)

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 31-05-05 17:16

In article <429c6825$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, Jens Bruun wrote:
> [...]
> år. Den kan desuden udvides til at gælde, når man rejser i andre lande. Den

3% = DK, 4% = Europa, 5% = Verden. Man melder udstyr ind/ud af
forsikringen som man nu har lyst til. Man kan lave midlertidig dæknings-
udvidelse når man tager på ferie, men det koster lidt meget.
jeg formoder man også kan nedskrive den forsikrede værdi løbende, så
du kun betaler 3% af den afskrevne værdi.

Og de 3% er væsentlig under hvad man betaler i f.eks. elgiganten.

På dSLR udstyr, herunder objektiver er det nok en god forretning.

Elgigantos skal have 7899 for et 350D kit. 2099,- oveni for totalforsikring
med tyveridækning - det er 8,9% pr år - Koster 3-5% hos Max Levig afhængig
af dit rejsebehov - og du er ikke bundet i 3 år.