DF til grin igen
Fra : Maz Spork

Dato : 31-05-05 07:20

Så vil Dansk Folkepart afskære invandrere fra at stemme. Det kan man mene
om, hvad man vil. Men det sjove er, at DF er kommet til at motivere endnu et
hadsk forslag med, at stemmerne går til det radikale venstre. Det er jo
hylende grinagtigt. Det svarer til, at vi skulle forbyde bodegafascister at
stemme, fordi de stemmer på DF.

Stem på Dansk Folkeparti mens vi venter på en renæssance i dansk komik.

Fra : News

Dato : 31-05-05 07:26

"Maz Spork" <maz@spork.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at
> stemme, fordi de stemmer på DF.
>
> Stem på Dansk Folkeparti mens vi venter på en renæssance i dansk komik.

Er der mulighed for at du kunne henvise til kilden for dit indlæg?

Fra : Allan Riise

Dato : 31-05-05 07:29

http://www.dr.dk/nyheder/politik/article.jhtml?articleID=256503

--
Allan Riise

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-05-05 08:28

"News" <mail@direkte> wrote in message

> "Maz Spork" <maz@spork.dk> skrev i en meddelelse

> Er der mulighed for at du kunne henvise til kilden for dit indlæg?

Radioavisen her til morgen kl. 8.00

--
mvh / regards

Christian

Fra : Allan Riise

Dato : 31-05-05 07:28

> [...]
> at
> stemme, fordi de stemmer på DF.
>
> Stem på Dansk Folkeparti mens vi venter på en renæssance i dansk komik.

Usympatisk om noget.
Man havd, det *er* jo DF, sååeee det...

--
Allan Riise

Fra : News

Dato : 31-05-05 07:42

> [...]
> at
> stemme, fordi de stemmer på DF.
>
> Stem på Dansk Folkeparti mens vi venter på en renæssance i dansk komik.

Fra artiklen:
"Udlændinge fra lande uden for EU og Norden kan stemme ved kommunalvalg
efter tre års ophold i Danmark."

Tre års ophold, betyder ikke nødvendigvis at de har dansk statsborgerskab,
hvilket jeg synes bør være et krav for at opnå stemmeret -også ved
kommunalvalg.

Fra : Allan Riise

Dato : 31-05-05 07:47

> [...]
>
> Tre års ophold, betyder ikke nødvendigvis at de har dansk statsborgerskab,
> hvilket jeg synes bør være et krav for at opnå stemmeret -også ved

Det har du lov at mene, men...
Et af de bedste integrationstiltag
Forslaget bliver dog afvist af integrationsminister Rikke Hvilshøj (V), og
også professor ved Aarhus Universitet Lise Togeby, der har forsket i
indvandreres valgdeltagelse, advarer:

- Muligheden for at stemme er et af de integrationstiltag, der har virket
bedst, siger Lise Togeby.

--
Allan Riise

Fra : Kurt Harald Nedergaa~

Dato : 31-05-05 10:30

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> indvandreres valgdeltagelse, advarer:
>
> - Muligheden for at stemme er et af de integrationstiltag, der har virket

HVOFOR TROR DU DET.

Kurt

Fra : Bo Warming

Dato : 31-05-05 13:11

"Kurt Harald Nedergaard" <kurtnedergaard@privat.tele.dk> wrote in message

> HVOFOR TROR DU DET.

Intet tyder på at noget "integrations-tiltag" nogensinde nogetsted har
virket positivt vedr muhamedanere

At give stemmeret er en tilskyndelse til optimisme, mht at de kan overtage
landet hurtigt.
Kun fordi imamer ved at Klaus Bondam er deres mand, og han får mediedækning
konstant, risikeres en radikal overborgmester.

-- DF vil tage stemmeretten fra 200.000 --
Indvandrere skal være danske statsborgere for at kunne stemme ved
kommunalvalget til efteråret, mener Dansk Folkeparti, som dermed håber at
kunne bremse fremgangen for de radikale.
http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3078290

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-05 10:32

Allan Riise <Ari06@pc.dk> wrote:

> professor ved Aarhus Universitet Lise Togeby, der har forsket i
> indvandreres valgdeltagelse, advarer:
>
> - Muligheden for at stemme er et af de integrationstiltag, der har virket
> bedst, siger Lise Togeby.

Hvad er så den forskningsbaserede baggrund for den udtalelse? Eller er
der blot tale om en politisk markering?

Og selv om man kunne påvise at de indvandrere der rent faktisk bruger
deres stemmeret i højere grad er medlemmer af almindelige danske
fodboldklubber og spejdergrupper, så er det jo ikke det samme som at de
er det, fordi de har fået kommunal stemmeret. Det kunne jo tænkes at gå
den modsatte vej.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-05-05 10:50

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad er så den forskningsbaserede baggrund for den udtalelse? Eller er
> der blot tale om en politisk markering?

At indvandrere har en meget høj valgdeltagelse eksempelvis.

Fra : morten sorensen

Dato : 31-05-05 11:03

Christian R. Larsen wrote:
> "Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> virket

> At indvandrere har en meget høj valgdeltagelse eksempelvis.

Ved du om der er væsentlig forskel på valgdeltagelsen opdelt efter alder?

--

morten sorensen

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-05 11:09

Christian R. Larsen <crlarsen2004@hotmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> At indvandrere har en meget høj valgdeltagelse eksempelvis.

Og hvorfra har du at det skulle medføre bedre integration? Bortset fra
en række vestegnskommuner er der jo tale om segregation, snarere end
integration.

I øvrigt er det andetsteds her i gruppen {vistnok tråden} fremgået at
indvandrere har en meget /lav/ valgdeltagelse. Begge ting kan vel ikke
passe, med mindre man vælger at sætte begrebet »høj valgdeltagelse« i
forhold til hvad man er vant til i deres hjemlande.

Og ja, jeg taler om segregation når der er tale om dannelsen af
parallelsamfund. Hollænderne plejer at bruge ordet »apartheid«.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-05-05 13:14

> Og hvorfra har du at det skulle medføre bedre integration?

Det er et udtryk for integration. Ikke mindst fordi de jo stemmer på helt
almindelige kandidater fra helt amindelige partier.

> I øvrigt er det andetsteds her i gruppen {vistnok tråden} fremgået at
> indvandrere har en meget /lav/ valgdeltagelse.

Den er generelt lavere end blandt danskere men stadig pæn.

I Århus var valgdeltagelsen til kommunalvalget i 1997 72% blandt danskerne -
og 73% blandt tyrkerne.

<http://www.amid.dk/pub/papers/AMID_20-2002_Togeby.pdf>

Fra : Knud Larsen

Dato : 31-05-05 13:48

"Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> almindelige kandidater fra helt amindelige partier.

> Den er generelt lavere end blandt danskere men stadig pæn.

I københavn er deltagelsen 57% af den man ser for ikke-tredjeverdensborgere,
om det er pænt eller ej må afhænge af smag og behag.

Men det er lidt sjovt? at jo mere indvandrere flytter i ghettoer, jo mere
stemmer de, og pr definition jo mere "integrerede" er de, - så er det bare
med at komme igang med udbygningen af ghettoerne,- som man jo forresten også
har vedtaget i Vollsmose.

"Skal der ske en kollektiv mobilisering, er det endvidere af betydning, at
medlemmerne af de etniske grupper bor forholdsvis tæt. Et af de klare tegn
på en kollektiv mobilisering er, at valgdeltagelsen stiger med
indvandrertætheden. Eksempelvis gælder det i Århus, at jo flere somaliere,
der bor i et lokalområde, desto større er deres valgdelta-gelse.
Ghettodannelser synes således at være fremmende for en kollektiv
mobilisering. Overhovedet er afstandene i Århus Kommune mindre end i
København. De etniske minoriteter er koncentreret i nogle få boligområder,
der endda ligger forholdsvis tæt på hinanden: Gjellerup, Tilst og
Frydenlundskvarteret. Dette har øget mulighederne for en kollektiv
mobilisering. "

(og det var denne mobilisering, der førte til store valgdeltagelser)

Fra : John Doe

Dato : 31-05-05 11:01

> [...]

> indvandreres valgdeltagelse, advarer:
>
> - Muligheden for at stemme er et af de integrationstiltag, der har virket

Så venter vi bare på beviser for det, og tålmodighed er som bekendt en dyd.

Hilsen Sten

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-05-05 09:19

> [...]
>
> Tre års ophold, betyder ikke nødvendigvis at de har dansk statsborgerskab,
> hvilket jeg synes bør være et krav for at opnå stemmeret -også ved

Hvorfor det?

Det giver måske mening, at man skal være dansk statsborger ift. valg, der
har betydning for udenrigspolitikken, men det giver altså ingen mening ift.
valg, der handler om fordelingen af kommunale ressourcer.

Fra : morten sorensen

Dato : 31-05-05 09:29

Christian R. Larsen wrote:
> [...]
> har betydning for udenrigspolitikken, men det giver altså ingen mening ift.
> valg, der handler om fordelingen af kommunale ressourcer.

Hvis det var tilfældet burde man vel give stemmeretten med det samme.
Mener du det?

At man kræver tre år viser at man mener det er en rettighed man 'skal
gøre sig fortjent til' eller noget man først evner efter mogen tid. Man
kunne med rimelighed mene at der skal et statsborgerskab til for at folk
kan deltage i lokalvalg.

Jeg mener nok inderst inde at stemme- og valgret først bør følge med et
statsborgerskab - men da mange udlændinge kommer fra lande uden
demokratisk tradition, er det nok godt at de mærker denne konkrete
forskel så hurtigt som det er ('forsvarligt') muligt. Hvis det ikke
allerede er det, kunne det være en del af en introduktionsforløb som
giver øjeblikkelig stemmeret lokalvalg når det er afsluttet.

Om det gavner det ene eller andet parti, er jeg ret kold overfor. Lige
nu ville det nok gavne venstrefløjen - men der skal ikke de store
ændringer til rent retorisk før indvandrere i stigende grad stemmer
borgerligt. Det sker nok også efterhånden som flere og flere etablerer
sig i DK.

--

morten sorensen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-05-05 09:52

"morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse
> Hvis det var tilfældet burde man vel give stemmeretten med det samme.
> Mener du det?

Nej.

Problemet er jo, at man i princippet gerne vil give stemmeret til folk, der
skal bo her _fremover_. Det er således principielt mere rigtigt at give
stemmeret til en person, der netop er ankommet, men som skal bo her de næste
20 år, end til en statsborger, der har boet her i 50 år, og som forlader
landet for evigt i morgen.

Men nu er det jo i sagens natur svært at vide, hvor længe folk har tænkt sig
at bo her - uanset om de er statsborgere eller har fast opholdstilladelse -
eller blot er her på turistvisum for den sags skyld.

Derfor har en pragmatisk løsning på problemet været, at man giver
stemmeretten til folk, der har boet længe i Danmark, da man så med en vis
rimelighed må antage, at de også vil blive boende her længere.

Derfor er jeg tilhænger af den løsning, der er valgt. Jeg kan ikke se, det
kan gøres på andre måder.

> At man kræver tre år viser at man mener det er en rettighed man 'skal
> gøre sig fortjent til' eller noget man først evner efter mogen tid.

Egentlig ikke, jf. det, jeg skriver ovenfor.

> Man
> kunne med rimelighed mene at der skal et statsborgerskab til for at folk
> kan deltage i lokalvalg.

Det kan jeg ikke se.

Hvad er hovedårsagen til, at du har stemmeret? Den må netop være, at du skal
have medindflydelse på de fælles beslutninger, der påvirker dine
livsbetingelser. Denne bevæggrund er relevant, uanset hvor du formelt er
statsborger, og uanset hvor du er bosiddende.

Tilsvarende vil det jo ikke give mening, hvis danske statsborgere, der var
bosat permanent i udlandet, skulle have stemmeret i Danmark.

Fra : morten sorensen

Dato : 31-05-05 09:58

Christian R. Larsen wrote:

> Derfor har en pragmatisk løsning på problemet været, at man giver
> stemmeretten til folk, der har boet længe i Danmark, da man så med en vis
> rimelighed må antage, at de også vil blive boende her længere.

Enig - det er en rimelig måde at tildele det på.

> [...]
> livsbetingelser. Denne bevæggrund er relevant, uanset hvor du formelt er
> statsborger, og uanset hvor du er bosiddende.

Med den argumentation ville du så vel også give stemmeret til
folketingsvalg efter 3 år - eller?

> Tilsvarende vil det jo ikke give mening, hvis danske statsborgere, der var
> bosat permanent i udlandet, skulle have stemmeret i Danmark.

Det kommer an på hvor de betaler skat og hvor de arbejder.

--

morten sorensen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-05-05 10:26

> Med den argumentation ville du så vel også give stemmeret til
> folketingsvalg efter 3 år - eller?

Nej, for problemet ved folketingsvalgene er jo, at Folketinget - indirekte -
fastlægger landets udenrigs- og sikkerhedspolitik, og her kan vel med god
ret anføre, at udenlandske statsborgere ikke bør have indflydelse.

> Det kommer an på hvor de betaler skat og hvor de arbejder.

Der er gråzonetilfælde. Men det vil der altid være.

Fra : Knud Larsen

Dato : 31-05-05 10:03

"morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> wrote in message

> [...]
> til rent retorisk før indvandrere i stigende grad stemmer borgerligt. Det
> sker nok også efterhånden som flere og flere etablerer sig i DK.

Det er absolut en god ting nu, - men når muslimer bliver over 50% i mange
store byer, OG hvis man opretter et islamparti, som indfører flere
sharia-baserede ændringer i forvaltningen, mon man så ville holde fast ved
det gavnlige ved stemmeret for ikke-statsborgere efter tre år? Og så er der
frit slag for at kalde mig paranoid og fremmedfjendsk.

Jeg så lige et par eksempler på tredjeverdenslogik i dag: Sunnier i Karachi
angriber en shia-moske med selvmordsbombere, - som man har set det masser af
gange før - "masserne" bliver rasende, men kan ikke lige finde nogen at lade
det gå ud over, så de finder den nærmeste Kentucky Fried Chicken forretning
og brænder seks ansatte levende.

Og man er ellers ved at blive helt moderne i Pakistan, sharia-domstolsfolk
er nu villige til at se om man kan forbedre straffelovene, man vil fx se på,
om man stadig skal ligestille voldtægt og utroskab, - og dræbe kvinderne for
begge dele. Ja verden GÅR da heldigvis fremad, selvom det går langsomt.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-05-05 10:21

> [...]
> sharia-baserede ændringer i forvaltningen, mon man så ville holde fast ved
> det gavnlige ved stemmeret for ikke-statsborgere efter tre år?

Øh - mig bekendt er kommunerne ikke lovgivende, så jeg kan ikke rigtig se de
praktiske implikationer af det, du omtaler her. Er det sharia-baseret
kostpolitik på plejehjemmene eller sharia-baseret politik for beplantning af
de kommunale midterrabatter, du er bange for?

I øvrigt glemmer du jo, at erfaringerne meget entydigt viser, at man ved at
inddrage folk i demokratiet øger sandsynligheden for, at de overtager dets
værdier og idealer frem for at bekæmpe dem.

> Jeg så lige et par eksempler på tredjeverdenslogik i dag:

Det behøver vi ikke. Pia Kjærsgaard er jo en glimrende eksponent for den
slags.

Fra : morten sorensen

Dato : 31-05-05 10:41

Christian R. Larsen wrote:
> [...]
> kostpolitik på plejehjemmene eller sharia-baseret politik for beplantning af
> de kommunale midterrabatter, du er bange for?

Har man ikke set lokale forsøg med sharia-domstole i bl.a. England?
Sådanne tiltag kunne vel tænkes?

> I øvrigt glemmer du jo, at erfaringerne meget entydigt viser, at man ved at
> inddrage folk i demokratiet øger sandsynligheden for, at de overtager dets
> værdier og idealer frem for at bekæmpe dem.

Enig - det er også klart den strategi jeg anser for værende mest frugtbar.

Jeg kan dog ikke lade være med at holde øje med hvorledes det går med
demokratiet blandt muslimske indvandrere, for jeg kan ikke afvise at
manglende integration de kommende år kunne føre til indførsel af
koran-inspirerede tiltag i dele af storbyerne. De første tegn ses i
Vollsmose hvor myndigheder åbenbart kun har uforstyrret adgang hvis de
først har talt med 'ressourcestærke personer'. Faren er netop at man fra
dansk side overlader disse samfund til sig selv - for så må chancen for
sharia-domstole og lignende være til stede.

Det er specielt holdningen hos Mona Sheikh og lignende jeg til stadighed
finder bekynrende. Heldigvis er der efterhånden flere og flere
indvandrerpolitikere der taler mod fundamentalisme; det er som om
Minhaj-kliken mere eller mindre er blevet udrenset. Jeg tror dem dog kke
over en dørtærskel må jeg indrømme.

--

morten sorensen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-05-05 10:52

> Har man ikke set lokale forsøg med sharia-domstole i bl.a. England?

???

> Sådanne tiltag kunne vel tænkes?

Kommunerne har ingen hjemmel til at nedsætte domstole.

Fra : morten sorensen

Dato : 31-05-05 11:05

Christian R. Larsen wrote:
> "morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse

> se de

> beplantning af

> ???

I Bradford mener jeg det er man kan få afgjort familieretslige spørgsmål
ved en sharia-domstol.

> Kommunerne har ingen hjemmel til at nedsætte domstole.

Heller ikke som 'forsøg'? Er der ingen af den slags gummiparagraffer der
gør at man kan nedsætte et 'rådgivende' organ hvis afgørelser man så
reelt følger?

--

morten sorensen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-05-05 13:16

> I Bradford mener jeg det er man kan få afgjort familieretslige spørgsmål
> ved en sharia-domstol.

Hvad er "familieretslige spørgsmål"?

> Heller ikke som 'forsøg'?

Nej da. Læs selv den kommunale styrelseslov.

> Er der ingen af den slags gummiparagraffer der
> gør at man kan nedsætte et 'rådgivende' organ hvis afgørelser man så
> reelt følger?

Kommunerne har ingen domstolslignende beføjelser overhovedet. De er en del
af den udøvende magt. Så nej.

Fra : morten sorensen

Dato : 31-05-05 13:24

Christian R. Larsen wrote:
> "morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse

> Hvad er "familieretslige spørgsmål"?

Skilsmisse og arv svjh.

> Kommunerne har ingen domstolslignende beføjelser overhovedet. De er en del
> af den udøvende magt. Så nej.

Fint. Så må jeg håbe det er stopklods nok.

--

morten sorensen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-05-05 14:08

> Skilsmisse og arv svjh.

I Danmark er det omfattet af lov, så det vil man ikke kunne gøre her.

Fra : morten sorensen

Dato : 31-05-05 14:11

Christian R. Larsen wrote:
> "morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse

> I Danmark er det omfattet af lov, så det vil man ikke kunne gøre her.

Godt - så vil jeg håbe at man insisterer på at holde sig til det trods
eventuelt pres.

--

morten sorensen

Fra : Allan Riise

Dato : 31-05-05 10:55

"morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse

> Har man ikke set lokale forsøg med sharia-domstole i bl.a. England?
> Sådanne tiltag kunne vel tænkes?

Jeg har aldrig hørt om kommunaldomstole, eller kommunal/kriminal lovgivning.

--
Allan Riise

Fra : Knud Larsen

Dato : 31-05-05 12:43

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> "morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> skrev i en meddelelse

> Jeg har aldrig hørt om kommunaldomstole, eller kommunal/kriminal
> lovgivning.

Sharia-domstole er familie- og formuedomstole, de er gode til at fratage
kvinderne deres almindelige demokratiske rettigheder, - og en sådan domstol
er da også lige blevet afvist i Quebec, fordi den ville kunne bruges til at
snige islamisk lovgivning ind i samfundet. Mange muslimer i England mener at
alle muslimer skal dømmes efter sharia-domstole, også muslimske jurister, -
man kan bruge systemet fra Indien, eller Malaysia.

Hvorfor er det iøvrigt kun et problem hvis man får specielle domstole, er
det ikke nok hvis en kommunes politik bliver ændret, fx skolepolitikken?

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-05-05 13:17

> Hvorfor er det iøvrigt kun et problem hvis man får specielle domstole, er
> det ikke nok hvis en kommunes politik bliver ændret, fx skolepolitikken?

Hvad er det lige, du frygter her? Folkeskoleloven er stadig gældende, og den
fastsættes af Folketinget.

Fra : Knud Larsen

Dato : 31-05-05 13:55

> "Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Hvad er det lige, du frygter her? Folkeskoleloven er stadig gældende, og
> den
> fastsættes af Folketinget.

Der kan jo gøre masser at ting inden for loven, og også på andre områder kan
man - naturligvis - forvalte helt forskelligt, og hvis man ikke gider følge
loven, så kan man også komme langt med det, - som vi fx ser i Greve, der
skal meget til før staten griber ind, og det kan tage årevis før man får
ændret på systemerne.

Man har også haft fine friskolelove i masser af år, hvor skolerne springer
op og falder ned på dem. Iflg loven *skal* man docere demokrati på
friskolerne, men en fremtrædende lærer på den største muslimske skole i DK
siger at repræsentativt demokrati strider mod islam. Sker der noget ved det?
selvfølgelig ikke. En ting er formelle love, noget andet er virkeligheden og
praksis.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-05-05 14:09

> Der kan jo gøre masser at ting inden for loven,

Jamen nu må du være konkret - dette fægteri i den tomme luft imponerer
ingen.

> [...]
det?
> selvfølgelig ikke. En ting er formelle love, noget andet er virkeligheden

Det er noget sludder for at sige det lige ud.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-05 14:32

> [...]

> "Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Hvad er det lige, du frygter her? Folkeskoleloven er stadig gældende, og den

Det mangler en Per Bregengaard {skoleborgmester i Københavns kommune} og
et flertal af borgerrepræsentationen vist at forstå.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-05 11:22

Christian R. Larsen <crlarsen2004@hotmail.com> wrote:

> Øh - mig bekendt er kommunerne ikke lovgivende

Det synes et flertal i borgerrepræsentationen i Københavns Kommune
ellers at mene - man godkender jo at Ålholm Skole erstatter kristendom
med religion på skoleskemaet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-05-05 13:17

> Det synes et flertal i borgerrepræsentationen i Københavns Kommune
> ellers at mene - man godkender jo at Ålholm Skole erstatter kristendom
> med religion på skoleskemaet.

Så bliver det jo spændende at se, om der er lovhjemmel til det. Lovgivning
er det under ingen omstændigheder.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-05 14:32

> [...]

> "Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Så bliver det jo spændende at se, om der er lovhjemmel til det. Lovgivning

Næh, og nu har en borgerrepræsentant fra Venstre så klaget til
statsamtet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 31-05-05 12:39

> [...]
> af
> de kommunale midterrabatter, du er bange for?

Så vi har faktisk slet ikke brug for nogen kommunalbestyrelse? Kan du slet
ikke komme i tanke om politikområder hvor det er kommunen der bestemmer?
Foruden at man jo har "sin" sagsbehandler på "kommunen", og svjv betaler vi
30 - 40 % af vores indkomst til kommunen, - men det betyder ikke en papskid
hvordan disse midler bruges? Hvad skal vi så egentlig med forskellige
partier på kommunalt niveau?

> [...]
> inddrage folk i demokratiet øger sandsynligheden for, at de overtager dets
> værdier og idealer frem for at bekæmpe dem.

Det er hvad man håber, og som en indvandrer sagde til Lykketoft i
valgkampen: "Jeg har tre stemmer til dig", dvs han bestemte selvfølgelig
hvad konen og sønnen skulle stemme. Man kan sagtens stemme og holde fast ved
de gamle klan-systemer. Men jeg stemmer selv lokalt på indvandrere i håb om
at de valgte bliver påvirket af de andre politikere til en demokratisk
indstilling.
Men for at gentale, - vi har fx i Israel det ortodokse parti, som ikke har
meget til overs for demokratiet, bortset fra at det tillader dem at bestemme
over andre menneskers adfærd på helligdagene, og at de kan gennemføre store
socialbidrag til egne religiøse medlemmer.

> Det behøver vi ikke. Pia Kjærsgaard er jo en glimrende eksponent for den
> slags.

Du skulle stadig tage den tur til Karachi, og blande dig lidt med folk og få
oversat hvad man siger. Dit fjolseri med PiaK er jo bare pinligt, og en evig
kilde til bortforklaringer af alt mellem himmel og jord. Der er du
fuldstændig enig med fundamentalisterne, alle problemer med integration er
forårsaget af denne dæmoniske person.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-05-05 13:19

> Så vi har faktisk slet ikke brug for nogen kommunalbestyrelse?

Hvordan når du frem til det?

Jeg spørger dig, hvad det er for nogle kommunale beslutninger, du er bange
for, og de konkluderer, at jeg mener, at kommunerne slet ikke træffer
beslutninger. Der er vist lidt lang vej mellem de to ting, ikke Knud?

> Kan du slet
> ikke komme i tanke om politikområder hvor det er kommunen der bestemmer?

Jo, og jeg vil så utroligt gerne vide, hvad det er for nogle problemer, du
tror, vil opstå. For jeg kan nemlig ikke få øje på det.

> Det er hvad man håber,

Og har set ske.

> Du skulle stadig tage den tur til Karachi, og blande dig lidt med folk og

> oversat hvad man siger. Dit fjolseri med PiaK er jo bare pinligt,

Ja for hende.

Fra : Knud Larsen

Dato : 31-05-05 14:10

> [...]
>
> Jo, og jeg vil så utroligt gerne vide, hvad det er for nogle problemer, du
> tror, vil opstå. For jeg kan nemlig ikke få øje på det.

Jamen, så kan du jo roligt stemme på dit evige DF, det gør jo ingen større
forskel.
Og der er ingen særlig forskel på kommunalpolitikken i Gentofte og Ishøj?
det ER der måske ikke, det ved jeg ikke nok om, men jeg ved, at der KAN være
utrolig store forskelle på hvor meget man prioriterer sociale tiltag.
Kontanthjælpsmodtagere er jo ligefrem flyttet til "gode" kommuner fx.

> dets værdier og idealer frem for at bekæmpe dem.

> Og har set ske.

Hvor og hvordan?

> få oversat hvad man siger. Dit fjolseri med PiaK er jo bare pinligt,
>
> Ja for hende.

Hun må efterhånden være vant til at være syndebukkerine for alt ond i den
moderne verden, andre steder han man USA og Israel, her har vi Pia
Kjærsgaard.

Fra : jodem

Dato : 31-05-05 14:28

> [...]
>
> Hun må efterhånden være vant til at være syndebukkerine for alt ond i den
> moderne verden, andre steder han man USA og Israel, her har vi Pia

Martyrer. ??

Det er selve Faderen, sønnen og helligånden

Fra : Knud Larsen

Dato : 31-05-05 21:51

"jodem" <jodem@nypost.dk> wrote in message

> "Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Martyrer. ??
>
> Det er selve Faderen, sønnen og helligånden

Så du mener ikke, at de tre nævnte "enheder" bliver brugt som syndebukke,
den sidste dog vel kun i DK, - selv om jeg ofte har spurgt, dem der mener at
den mislykkede integration er hendes skyld, om hun også spøger i fx Sverige
og Holland, - måske som helligånd eller "jinn" - muslimsk ildånd?

Fra : jodem

Dato : 01-06-05 08:23

> [...]
> at den mislykkede integration er hendes skyld, om hun også spøger i fx
> Sverige og Holland, - måske som helligånd eller "jinn" - muslimsk ildånd?

Nej, jeg synes ikke syndebukke er et passende ydtryk. Det er nok rigtigt, at
når det kommer til henholdsvis verdens sande tilstand, tilstanden i
mellemøsten og situationen i DK, så bliver de ofte tillagt alt for megen
ære, men de har eddemame været ude om det i en grad så det er komisk at
kalde dem synebukke.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 01-06-05 07:48

> Jamen, så kan du jo roligt stemme på dit evige DF, det gør jo ingen større
> forskel. Og der er ingen særlig forskel på kommunalpolitikken i Gentofte
og Ishøj?

Det er der sikkert. Og hvad så?

Jeg har nu ca. 10 gange spurgt ind til, hvad det er for "sharia-baserede
ændringer i forvaltningen", du er så bange for.

Nu har jeg så fået et svar, der i al sin genialitet går på, at
kommunalpolitikere har _indflydelse_...! Det kommer da som et kæmpe chock
for mig, vil jeg sige.

Men det er jo ligesom temmelig afgørende, hvad det er for en indflydelse.
Det er jo det, der er hele min pointe med hensyn til, hvorfor der bør gøres
forskel på folketingsvalg og kommunalvalg mht., hvem man udstyrer med en
stemmeret.

Jeg synes derfor ikke, at det tilnærmelsesvis begrunder din store frygt for
muslimske kommunalpolitikere. Jeg mangler stadig et konkret svar på, hvad
det er for episke katastrofer, du mener, muslimske kommunalpolitikere vil
kunne påføre deres bysbørn.

Men du mener måske, at det er en katastrofe i sig selv, at (1) de har
indflydelse på whatever, og (2) at de er muslimer...?

> Hvor og hvordan?

Jeg synes ikke, jeg vil til at tærske langhalm på, at demokratisk deltagelse
skaber demokratisk kultur. Det er vist alment kendt for de fleste.

> Hun må efterhånden være vant til at være syndebukkerine for alt ond i den
> moderne verden,

Og jeg som synes, at hun var eksponent for at gøre indvandrere til
syndebukke for alt muligt.

Fra : Knud Larsen

Dato : 01-06-05 09:38

> [...]
> gøres
> forskel på folketingsvalg og kommunalvalg mht., hvem man udstyrer med en

Indflydelsen på ens lokalmiljø er jo noget mere væsentlig for de fleste, end
indflydelsen på vores udenrigspolitik, - og hvorfor skal folk der vil bo her
hele livet ikke have indflydelse på den?

> [...]
> det er for episke katastrofer, du mener, muslimske kommunalpolitikere vil

Jeg har ikke nogen stor frygt for muslimske kommunalpolitikere, jeg stemmer
faktisk selv på sådanne. Du kan åbenbart kun forestille dig enten "episke
katastrofer" eller at kulturændringer intet betyder, - samme indstilling mht
den stadige indvandring, så længe samfundets sammenhængskraft ikke er
fuldstændig forsvundet så kan du ikke se noget problem ved at arbejde
derhenad.

> Men du mener måske, at det er en katastrofe i sig selv, at (1) de har
> indflydelse på whatever, og (2) at de er muslimer...?

Jeg mener det *kunne* være ret kedeligt, hvis kommunalpolitiken blev bestemt
af folk, hvoraf mange har en helt anden tilgang til, hvad der bør lægges
vægt på, og hvoraf mange ikke kan sproget selv efter 30 år her i landet.
Selv mht de nye unge, så vil 50% jo som bekendt ikke kunne orientere sig i
tekster om kommunale forhold, fx læse lokalavisen.
Muslimer som har en sekulær indstilling har jeg intet som helst imod, jeg
har noget imod den måde islam almindeligvis påvirker folks indstilling i
retning af det, vi selv har kæmpet for at komme af med: autoritetstro,
klantankegang, mandsstyre, overdreven tro på hellige tekster,
kvindeundertrykkelse osv. Det burde alle moderne mennesker være kede af
skulle få større indflydelse på samfundslivet. Det er du så ikke, det
anerkender jeg.

> Jeg synes ikke, jeg vil til at tærske langhalm på, at demokratisk
> deltagelse
> skaber demokratisk kultur. Det er vist alment kendt for de fleste.

Derfor behøver det ikke have hold i virkeligheden, stemmedemokrati uden
tilhørende deltagelse i samfundslivet, er ikke udtryk for demokratisk
kultur. Det KAN være et tilskud til en almindelig deltagelse i
samfundslivet, men som du ser fra Togeby, så er det jo ghettoboerne, som
deltager i valg, og som vælger deres egne, i håb om at disse kan skaffe
goder til dem, præcis som man ser det i fx Libanon, - altså en sekterisk
form for demokrati.
Og det vil formodentlig blive den form for demokrati, vi ville se, hvis der
var fx to store muslimske partier som tilsammen udgjorde flertallet. Hvorfor
ikke, selv De Radikale måtte jo indrømme, at folk ikke blev noget der
lignede ehøjskole-grundtvigianere af at leve her i 40 år, - som RV var gået
ud fra, de beholder deres kulturelle vaner.

> Og jeg som synes, at hun var eksponent for at gøre indvandrere til
> syndebukke for alt muligt.

Jeg synes ikke, der er analoge forhold, det er naturligvis rigtigt, at DF
arbejder for at vi skal have så få indvandrere som muligt, og at de derfor
fokuserer på de uheldige forhold i forbindelse med indvandrere. De går så
efter manges mening for vidt i den del af deres politik, - som jo iøvrigt
hænger sammen med, at deres program jo er at forsvare de svages rettigheder
og fremtidsudsigter, og det ER jo de svage, som ryger af i svinget, når "De
kreative" går i gang med deres "gode hyrde"- import af flere indvandrere.

Det er altså naturligvis helt fint at mene, at PiaK er usympatisk, og at hun
og hendes parti burde være mere neutrale mht deres indstilling til
indvandring og indvandrere, - og især burde de holde mere af islam end de
gør (og en som Mogens Camre har været megagrov). MEN at bruge hende som
"forklaring", på alt hvad der går galt mht den såkaldte integration, det er
at gøre hende til syndebuk for - især - de Radikales tåbelige indførsel af
1983 åbningen af sluserne for indvandring. Uanset om der var nogen PiaK
eller ej, så var integrationen naturligvis slået fejl, som den har gjort i
de omkringliggende lande, og hun har da også kun haft indflydelse i relativ
kort tid i hele indvandringshistorien.

Det var det ene, det andet er om PiaK virkelig gør indvandrere til
syndebukke "for alt muligt", det kan jeg ikke følge, - når fx DF taler om,
at NU må der gøres noget mht indvandrerkriminalitet, så er det jo ikke at
gøre indvandrere til syndebukke for alt muligt, det er en konkret negativ
følge af indvandringen, de taler om, og ikke at det er indvandreres skyld at
vi sender folk til Irak, får en kommunalreform, eller at ældrechecken kun
bliver på 5000 kr.

Nå, jeg hører også Dahls Duel, og det er svært at skrive, mens man lytter.
Men altså, jeg mener at I giver PiaK skyld for alt for meget, og at denne
tankegang gribes med begejstring af mange indvandrere, som selv ikke gider
tage ansvar "for egen læring fx", du aner ikke hvor ofte Pia Kjærsgaard
bliver brugt som "argument" for at man ikke gider læse sine lektier, eller
for at ens karakterer er lave. Hun er virkelig dæmoniseret, der er ingen
mulighed for nogen som helst argumenter for eller imod, - det hun går for
eller imod, - som en kommentator sagde: Hvis PK siger "ud", så siger vi
"ind", og hvis hun siger "ind", så siger vi "ud", helt primitivt, som du jo
selv er en udmærket eksponent for. Det sidste var så ikke om de unge
nydanskere, men om ældre danskere, som burde være klogere, - som man da
heldigvis også ser på fx "Debatten", hvor man diskuterer konkrete "forkerte"
meninger, men ikke bare afviser alt hvad PK og DF står for, og giver dem
skylden for alle ulykker i Danmark.

Det er selvfølgelig et lille fremskridt i forhold til 1970ernes læring i
skolen om hvordan "den hvide vestlige mand" havde skylden for alt ondt i
verden, man skulle bøje sit lille hoved i skam, nu er det kun "den hvide
vestlige PK", som står for alle verdens, eller i det mindste DKs, onder, og
som vi ude i verden skal bøje hovedet af skam over.
Det er jo iøvrigt efter mange"kreative"s eget udsagn, den væsentligste grund
til at de vil have større indvandring, at de på deres ustandselige rejser
til alle verdenshjørner, på cafeerne skal høre om Danmarks mishandling af
alle "fremmede".

Nå, jeg må hellere koncentrere mig om Anne Knudsen og Henrik Dahl.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 02-06-05 08:22

> Indflydelsen på ens lokalmiljø er jo noget mere væsentlig for de fleste,
end
> indflydelsen på vores udenrigspolitik,

Der tager du ganske fejl. Udenrigspolitikken er jo i sidste ende et
spørgsmål om suverænitet. Har man kontrol over et lands udenrigspolitik, har
man i sidste ende kontrol over hele landet.

> - og hvorfor skal folk der vil bo her
> hele livet ikke have indflydelse på den?

Nu kan man jo i praksis ikke vide, om de vil bo her hele livet, men uanset
om de vil det, så forekommer det mig indlysende, at man beskytter sig imod
fremmede staters magtovertagelse på denne måde.

> Jeg har ikke nogen stor frygt for muslimske kommunalpolitikere, jeg
stemmer
> faktisk selv på sådanne.

Ja det kan jo undre.

Fra : jodem

Dato : 02-06-05 08:54

"Christian R. Larsen" <crlarsen2004@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> om de vil det, så forekommer det mig indlysende, at man beskytter sig imod
> fremmede staters magtovertagelse på denne måde.

Man kunne jo også spørge, om der er nogen som tror at immamer og muslimske
kommunalpolitiskere har samme dagsorden. I integrationens vanhellige navn
vil jeg så afgjort foretrække lokalpolitikerne.

Fra : Knud Larsen

Dato : 02-06-05 09:33

> [...]
> om de vil det, så forekommer det mig indlysende, at man beskytter sig imod
> fremmede staters magtovertagelse på denne måde.

Hvis man mener, at dem man lukker ind, vil gå ind for fremmede staters
magtovertagelse, så synes jeg ikke, man skulle have givet dem adgang. Nu
skal du være positiv over for indvandringen som du plejer, - hvad er
problemet med et flertal af indvandrere, de har jo samme værdier som
typedanskere?

> stemmer
>
> Ja det kan jo undre.

Jeg er ikke så firkantet i hovedet som mange andre, det ER muligt at se
problemer ved en stor indvandring, og samtidig gøre sit for, at dem der er
her, bliver så fordanskede og demokratiserede, som muligt, og dem jeg
stemmer på er naturligvis ikke i imam-klassen, selv om DE godt kunne trænge
til et genoptræningskursus i sekularisme og demokrati.

Jeg så forresten i går den berømte Safia Auode, som også holder mange
foredrag for unge muslimer, sige på et af disse, at FNs universelle
menneskerettigheder ikke er universelle, kun de islamiske
menneskerettigheder, som har været i kraft i nu 1400 år, er universelle og
vil komme til at gælde over hele jorden. Hun er en ung og moderne muslim,
danskuddannet og skolelærer. Hende ville jeg ikke stemme på.

Fra : Allan Knaap

Dato : 31-05-05 07:53

"Maz Spork" <maz@spork.dk> wrote in message
> [...]
at
> stemme, fordi de stemmer på DF.
>
> Stem på Dansk Folkeparti mens vi venter på en renæssance i dansk komik.

Hvis man renser forslaget for det DF's tese om radikale stemmer, er det så
ikke blot et spørgsmål om hvorvidt man vil have at ikke statsborgere skal
skulle kunne stemme til de kommunale valg eller ej.

Eller formuleret på en anden måde. Skal naboen, når denne er på besøg, have
indflydelse på hvad der af madvarer, købt for egne penge, kommer på bordet i
ens eget hjem ?

Allan Knaap

Fra : Maz Spork

Dato : 31-05-05 08:02

Allan Knaap wrote:

> Eller formuleret på en anden måde. Skal naboen, når denne er på
> besøg, have indflydelse på hvad der af madvarer, købt for egne penge,
> kommer på bordet i ens eget hjem ?

Fascismen spirer.

Fra : Allan Knaap

Dato : 31-05-05 09:02

> Fascismen spirer.

Så det er så dagens definition af fascisme : Hvis du tror du er herre over
eget hus er du fascist ?

Allan Knaap

Fra : Maz Spork

Dato : 31-05-05 09:13

Allan Knaap wrote:
> Så det er så dagens definition af fascisme : Hvis du tror du er herre
> over eget hus er du fascist ?

jeps. bare formuleringen "herre over eget hus"...

Fra : Allan Knaap

Dato : 31-05-05 10:12

> jeps. bare formuleringen "herre over eget hus"...

*ROFL* Så er de dæl'me mange fascister her til lands!!

Alle dem der er uforskammet nok til at tro de er herre over eget hus.

Jeg er herre over eget hus.....sammen med konen naturligvis......og
Nykredit.....

Allan Knaap

Fra : Tim

Dato : 31-05-05 12:01

"Allan Knaap" <nauclerus@yahoo.com> wrote in message

> "Maz Spork" <maz@spork.dk> wrote in message

> *ROFL* Så er de dæl'me mange fascister her til lands!!

I'm one of'em )

LOL

Jeg vil tillade mig at kalde de der ikke er herre i eget hus for en flok
tøsedrenge.

> Alle dem der er uforskammet nok til at tro de er herre over eget hus.
>
> Jeg er herre over eget hus.....sammen med konen naturligvis......og
> Nykredit.....

He he )

Tim

Fra : Croc®

Dato : 31-05-05 16:49

On Tue, 31 May 2005 13:01:02 +0200, "Tim" <thpetersen@hotmail.com>
wrote:

>Jeg vil tillade mig at kalde de der ikke er herre i eget hus for en flok
>tøsedrenge.

Nej de er bare gift.

Regards Croc®

Fra : Tim

Dato : 01-06-05 08:33

"Croc®" <sbm@pc.dk> wrote in message

> Nej de er bare gift.

Hmm... humor Croc?

Tim

Fra : Martin Kristensen

Dato : 31-05-05 11:46

"Maz Spork" <maz@spork.dk> wrote in message

> Fascismen spirer.

Det er godt vi har sådan nogen jedi-riddere som dig til at bekæmpe "the dark
side".

Fra : Maz Spork

Dato : 31-05-05 11:53

Martin Kristensen wrote:
> "Maz Spork" <maz@spork.dk> wrote in message

> Det er godt vi har sådan nogen jedi-riddere som dig til at bekæmpe
> "the dark side".

Det er en slags borgerpligt.

Fra : Allan Riise

Dato : 31-05-05 08:08

"Allan Knaap" <nauclerus@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> have
> indflydelse på hvad der af madvarer, købt for egne penge, kommer på bordet

Har du dine naboer på "besøg" i over 3 år?
Det drejer sig jo om, at hvis du bor og arbejder i landet, og bl.a. betaler
skat, afgifter og moms, så har du jo også lov til at have bestemmelse i
nærområdet, og det er kun ved kommunalvalg at det er 3 år der er gældende.

Nemlig..

--------------------------------------

Valgret og valgbarhed for udlændinge

Udlændinge (dvs. folk der bor i Danmark, men ikke har dansk
statsborgerskab), der har boet i Danmark i mindst tre år, har både valgret
og er valgbare til kommunevalg, men ikke til Folketingsvalg - det kræver
dansk statsborgerskab. Udlændinge har heller ikke valgret ved
folkeafstemninger.

EU-borgere har dog valgret ved valg til Europa-Parlamentet - enten i
bopælslandet eller i hjemlandet. EU-borgere er valgbare til
Europa-Parlamentet på samme betingelser som danske statsborgere.

--------------------------------------

Skulle man fjerne valgretten for de ikke etniske Danskere der har fået Dansk
statsborgerskab, så kræver det at grundloven bliver lavet om, eller en lov
der i så fald vil diskrimmenere udfra etnicitet, og det hverken kan eller
bør vi gøre.

--
Allan Riise

Fra : Allan Knaap

Dato : 31-05-05 09:20

> [...]
> der i så fald vil diskrimmenere udfra etnicitet, og det hverken kan eller

Hvis man har fået sit statsborgerskab skal man naturligvis have lov at
stemme, det kan der ikke herske nogen tvivl om.

En lovændring der kun gør det muligt for statsborgere at stemme er vel inden
for mulighedernes rammer. Når der på et tidspunkt blev opnået concensus om
de 3 år kan den vel lige så godt ændres eller fjernes helt, så det kun er
statsborgerskabet der udløser en ret til at stemme.

Allan Knaap

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-05-05 09:23

> [...]
> de 3 år kan den vel lige så godt ændres eller fjernes helt, så det kun er
> statsborgerskabet der udløser en ret til at stemme.

Spørgsmålet er så bare, hvorfor du mener, at det er demokraitisk

Fra : Allan Knaap

Dato : 31-05-05 09:33

> "Allan Knaap" <nauclerus@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> inden
>
> Spørgsmålet er så bare, hvorfor du mener, at det er demokraitisk

Da beslutningen om 3 års reglen blev indført var der vel også dem der antog
den som "u-demokratisk".

Havde man nu vedtaget en 2 års regel istedet, og nu lagde frem som forslag
en 3 års regel. Ville 3 års regelen da blive betragtet som udemokratisk ?

Alt er vel relativt ikk ?

Allan Knaap

Fra : Maz Spork

Dato : 31-05-05 09:38

Allan Knaap wrote:
> Alt er vel relativt ikk ?

Nej. Alt er ikke relativt. DF er absolut usympatiske.

Fra : Alucard

Dato : 31-05-05 11:12

On Tue, 31 May 2005 10:37:58 +0200, "Maz Spork" <maz@spork.dk> wrote:

>Nej. Alt er ikke relativt. DF er absolut usympatiske.

Nar.....

Det er da også relativt.... For dig er de usympatiske, men for andre
er de ikke......

Fra : Maz Spork

Dato : 31-05-05 11:15

Alucard wrote:

> Nar.....
>
> Det er da også relativt.... For dig er de usympatiske, men for andre
> er de ikke......

Spændende, hvori består det sympatiske?

Fra : Alucard

Dato : 31-05-05 12:59

On Tue, 31 May 2005 12:15:14 +0200, "Maz Spork" <maz@spork.dk> wrote:

>Spændende, hvori består det sympatiske?

Hvor skulle jeg vide det fra (jeg stemmer ikke på DF).... Men der må
da være nogen der synes det, siden partiet er så stort.....

Fra : Maz Spork

Dato : 31-05-05 13:05

Alucard wrote:

> Hvor skulle jeg vide det fra (jeg stemmer ikke på DF).... Men der må
> da være nogen der synes det, siden partiet er så stort.....

det tror jeg ikke. jeg tror godt de ved, det er usympatisk.

Fra : morten sorensen

Dato : 31-05-05 13:20

Maz Spork wrote:

> det tror jeg ikke. jeg tror godt de ved, det er usympatisk.

Det kunne også tænkes at de der stemmer på DF finder eftergivenhed
overfor muslimske kriminelle for usympatisk eller 'forståelse' for de
kriminelle generelt.

Hvad der er usympatisk er meget subjektivt.

--

morten sorensen

Fra : Maz Spork

Dato : 31-05-05 13:31

morten sorensen wrote:

> Det kunne også tænkes at de der stemmer på DF finder eftergivenhed
> overfor muslimske kriminelle for usympatisk eller 'forståelse' for de
> kriminelle generelt.

kan ikke afvises. men jeg tror stadigvæk godt, de ved, at det er usympatisk.
måske en lille delmængde ikke kan se det, men så er vi ovre i psykiatrien.

> Hvad der er usympatisk er meget subjektivt.

sympati - kan det fortolkes må ret mange forskellige måder?

Fra : morten sorensen

Dato : 31-05-05 13:39

Maz Spork wrote:

> kan ikke afvises. men jeg tror stadigvæk godt, de ved, at det er usympatisk.

Nej - sympati er absolut subjektivt.

At folk finder RadV usympatiske finder jeg lige så reelt. Man kunne
hævde at partiets medlemmer og vælgere er urbane, veluddannede typer der
mere går op i karriere og selvudvikling end 'virkelige' problemer der
rammer andre længere nede på den sociale rangstige.

Der er til tider en tilsyneladende grænseløs forståelse for kriminelles
gerninger som jeg også forstår kan ses som usympatisk.

Den meget belærende tone og totale afvisning af problemer med fremmede
kan jeg også forstå opfattes som usympatisk og enormt provokerende.

Jeg har - i mangel på bedre - selv stemt RadV og har engang været medlem
af partiet og finder at folk i det generelt er meget selvfede omkring
deres bedre 'moral' end andre. Det var bl.a. årsagen til jeg forlod det
- for når man bilder sig selv ind at man er mere 'etisk' end andre er
man ude på et sidespor, som venstrefløjen har været det i mange år og
GWB i USA fx er det nu.

At du beskriver DF som usympatiske forstår jeg godt, da det er ret klart
at typer som Søren Espersen uden tvivl hader perkere. Min pointe er bare
at jeg sagtens forstår hvis nogen mener RadV udviser en decideret foragt
for 'almindelige mennesker'.

--

morten sorensen

Fra : Maz Spork

Dato : 31-05-05 13:56

morten sorensen wrote:

> [...]
> bare
> at jeg sagtens forstår hvis nogen mener RadV udviser en decideret

Den er velkendt - at DRV er "moraliserende" og "har de rigtige meninger"...
men hvad pokker, hvis det er argumentationen, så er den altså faldet.

Sympati for andre mennesker, du kan også kalde det solidaritet eller
næstekærlighed, det er altså ikke noget man kan gå rundt og gradbøje. Det er
ikke sympatisk at slå folk ihjel, fx. Og jeg kan ikke se på DRVs program,
hvad der skulle være specielt undertrykkende for "almindelige mennesker",
tværtimod.

Fra : morten sorensen

Dato : 31-05-05 14:08

Maz Spork wrote:

> Den er velkendt - at DRV er "moraliserende" og "har de rigtige meninger"...
> men hvad pokker, hvis det er argumentationen, så er den altså faldet.

Hvordan er den faldet? Det er vel ikke specielt sympatisk at være
moraliserende?

> Sympati for andre mennesker, du kan også kalde det solidaritet eller
> næstekærlighed, det er altså ikke noget man kan gå rundt og gradbøje.

Jo, det mener jeg man kan, da der ikke er mange der er næstekærlige mod
alle. Heller ikke RadV, da man kan hævde at de under deres årelange
fodslæberi ift de mest rabiate muslimer udviste en adfærd overfor
politiske modstandere der var usympatisk.

> Det er
> ikke sympatisk at slå folk ihjel, fx.

Enig. Det er heller ikke sympatisk at kalde folk for racister og
fascister uden grundlag - og når det så endda senere viser sig at man
selv havde været lige blåøjet nok. Haarder-videoen er endnu et eksempel
på en usympatisk handling - nok endda det mest svinske RadV har begået,
da de angiveligt skulle være et debatterende parti der går meget op i
dialog osv.

> Og jeg kan ikke se på DRVs program,
> hvad der skulle være specielt undertrykkende for "almindelige mennesker",
> tværtimod.

Den temmeligt kontante afvisning af fremmedpolitikken som noget der
skulle gøres noget ved, er ganske underrykkende for den store mængde af
folk der mærkede det som et problem.

--

morten sorensen

Fra : Maz Spork

Dato : 31-05-05 15:27

morten sorensen wrote:

> Hvordan er den faldet? Det er vel ikke specielt sympatisk at være
> moraliserende?

nej, absolut ikke. men i en politisk diskussion er det ikke noget argument,
at modstanderen "har de rigtige meninger".

> [...]
> årelange fodslæberi ift de mest rabiate muslimer udviste en adfærd
> overfor politiske modstandere der var usympatisk.

Det er udtryk for et politisk standpunkt at fx hårdere straffe ikke gavner.
Det er forkert at kalde det usympatisk. Du kan kalde det en
slappermentalitet eller hvad du vil. Det er min pointe.

> [...]
> begået,
> da de angiveligt skulle være et debatterende parti der går meget op i

Den var på grænsen. Men svinsk var den ikke. For hårder havde jo udtalt det,
og en granskning viste tydeligt, at der ikke var taget noget ud af kontekt.
Alt var jo taget fra noget nedskrevent. Og hele fidusen med øvelsen var at
vise, hvordan sproget kan bruges til at forpeste samfundet - ganske som det
sker herinde og rundt omkring på bodegaerne.

> Den temmeligt kontante afvisning af fremmedpolitikken som noget der
> skulle gøres noget ved, er ganske underrykkende for den store mængde
> af
> folk der mærkede det som et problem.

Det er en myte. DRV har en ANDEN løsning end hårdere straffe. Jeg vil godt
medgive, at DRV ved slet ikke at ville disktuere med folk, der skriger
"muhamedaner" og "perker" i hver sætning, og dermed er helt ude af
parlamentarisk rækkevidde, måske har taget fejl.

Men det gør ikke partiet usympatisk.

Fra : morten sorensen

Dato : 31-05-05 15:48

Maz Spork wrote:

> nej, absolut ikke. men i en politisk diskussion er det ikke noget argument,
> at modstanderen "har de rigtige meninger".

Jeg forstår ikke hvor du vil med det. Som jeg ser det går diskussionen
på om 'sympatisk' er objektivt konstaterbart eller subjektivt.

> Det er udtryk for et politisk standpunkt at fx hårdere straffe ikke gavner.
> Det er forkert at kalde det usympatisk. Du kan kalde det en
> slappermentalitet eller hvad du vil. Det er min pointe.

Jeg forstår pointen - og er formentligt politisk enig med dig det meste
af vejen. Min pointe er at jeg godt kan forstå andre kan udlægge RadVs
meninger og adfærd som usynpatisk.

[om Haarder-videoen]

> Den var på grænsen. Men svinsk var den ikke. For hårder havde jo udtalt det,
> og en granskning viste tydeligt, at der ikke var taget noget ud af kontekt.

Nej - den der med 'Vi har jo selv lukket dem ind, så nu hænger vi på
dem', hvor man havde bortklippet '... er den almindelige opfattelse' er
decideret citatfusk. At et angiveligt akademisk anlagt gør det, finder
jeg piiiiinligt.

Andre af udtalelserne var af ham og dem kan man fint bore i. Ovenstående
er dog en dolkning og usselt når nu man har haft 3+ år til at
neddebattere manden i nyhedstimen.

Den slags manipulation ville jeg forvente af DF, emn faktisk ikke af
RadV. Temmeligt overraskende.

> Alt var jo taget fra noget nedskrevent. Og hele fidusen med øvelsen var at
> vise, hvordan sproget kan bruges til at forpeste samfundet - ganske som det
> sker herinde og rundt omkring på bodegaerne.

Det eneste 'forsvar' jeg så for den var Margrete Vestager og heldigvis
kunne jeg se at hun ikke 100% mente det hun sagde.

> Det er en myte. DRV har en ANDEN løsning end hårdere straffe.

Ja - en løsning jeg er enig i.

Et eksempel på hvad RadV til tider mangler demonstrerede deres BR-medlem
i Kbh, Manu Sareen i en debat omkring udvisningsdommen mod de to
tyrkiske fætre der dræbte Antonia Curra. Her sagde han at han
naturligvis osse tænkte 'For helvede, I idioter...' - men at man
derefter må besinde sig og betragte det nøgternt.

Denne evne til at vise at man bliver oprigtigt irriteret på mordere og
tilsyneladende uforbedrelige kriminelle, bør RadV vise - for så derefter
at forklare hvorfor det ikke må være øjeblikkets passion der afgør en
sag. Der er for ofte en tendens til både at virke følelseskolde samt at
se ned på andre der ikke udviser samme 'neutralitet'.

Manu Sareen er i øvrigt imho en af de mest konstruktive politikere
overhovedet og han ligger klart til at få min stemme til kommunalvalget.

> [...]
> "muhamedaner" og "perker" i hver sætning, og dermed er helt ude af
> parlamentarisk rækkevidde, måske har taget fejl.

Der skulle jo ikke engang det til før RadV lukkede ørerne. Man ville end
ikke tale om problemer. Det var lidt som det er i Sverige nu, hvor
'pæne' mennesker ikke taler om den slags.

RadV blev dog klart overgået af Mimi Jacobsen, da RadV trods alt sagde
at eventuel socialt bedrag i udlandet med danske midler naturligvis
skulle straffes, mens CD blot mistænkeliggjorde budbringeren.

> Men det gør ikke partiet usympatisk.

Det afhænger af øjnene der ser. Partier ser jeg hverken som sympatiske
eller ej. Dette med at betragte sig selv som 'de udvalgte få' og de
andre som onde kan jeg ikke se der kommet noget fornuftigt ud af.

--

morten sorensen

Fra : Maz Spork

Dato : 31-05-05 19:26

morten sorensen wrote:

> [...]
> dem', hvor man havde bortklippet '... er den almindelige opfattelse' er
> decideret citatfusk. At et angiveligt akademisk anlagt gør det, finder

nix, for efter "den almindelige opfattelse" skriver Haarder, "og det er
jo ikke helt forkert". Det fik han tilbage i hovedet, og så sluttede
debatten fra hans side. Der var ikke tale om citatfusk.

> Andre af udtalelserne var af ham og dem kan man fint bore i. Ovenstående
> er dog en dolkning og usselt når nu man har haft 3+ år til at
> neddebattere manden i nyhedstimen.

Jeg synes det er fint, at DRV tør. For det starter med sproget. Ligesom
folk herinde. Og ender i vold. Det er set så mange gange før.

> [...]
> eller ej. Dette med at betragte sig selv som 'de udvalgte få' og de
> andre som onde kan jeg ikke se der kommet noget fornuftigt ud af.

Det er vi enige i. Jeg kommer tilbage med genmæle omkr. sympati.

Fra : morten sorensen

Dato : 31-05-05 22:06

Maz Spork wrote:

> nix, for efter "den almindelige opfattelse" skriver Haarder, "og det er
> jo ikke helt forkert". Det fik han tilbage i hovedet, og så sluttede
> debatten fra hans side. Der var ikke tale om citatfusk.

Jo - det er der, for uanset hvordan man opfatter 'og det er ikke helt
forkert', så er det næste der siges 'Men det er ikke indvandrernes
skyld, at det er gået så galt, og at det bliver meget værre. det er
danskernes og det politiske flertals skyld' - og det forvansker (igen)
meningen.

Jeg har kigget på de andre - og de er godt nok tynde... en Oscar for
klipning skulle de næsten have.

http://www.radikale.dk/valg2005/Film/Citater/citat_kontekst.htm

> Jeg synes det er fint, at DRV tør. For det starter med sproget. Ligesom
> folk herinde. Og ender i vold. Det er set så mange gange før.

Det finder jeg lige lovlig simpelt - at påstå at snak ofte ender med vold.

Men igen vil jeg fastholde at RadV har haft masser af tid til at knalde
Haarder for åben skærm - men har åbenbart ikke magtet det.

--

morten sorensen

Fra : Knud Larsen

Dato : 01-06-05 09:43

> Maz Spork wrote:
>

> Men igen vil jeg fastholde at RadV har haft masser af tid til at knalde
> Haarder for åben skærm - men har åbenbart ikke magtet det.

Det er netop en god pointe, Haarder kunne svare for sig, så RV ikke havde
noget at komme med, så kun når de selv kunne vælge replikker - ude af
kontekst - som Haarder ikke fik lov at kommentere, så kunne de små mimoser i
RV klare sig.

Det var meget klamt, og på folkeskoleniveau.

Fra : Alucard

Dato : 31-05-05 15:42

On Tue, 31 May 2005 14:20:21 +0200, morten sorensen
<morten@mortens.net_DELETE> wrote:

>Hvad der er usympatisk er meget subjektivt.

Netop...

Fra : Tim

Dato : 31-05-05 11:13

"Alucard" <alucard44@hotmail.com> wrote in message

> Nar.....
>
> Det er da også relativt.... For dig er de usympatiske, men for andre
> er de ikke......

Det forudsætter, at Maz Spork ved hvad "relativ" betyder.

Tim

Fra : Alucard

Dato : 31-05-05 13:00

On Tue, 31 May 2005 12:13:13 +0200, "Tim" <thpetersen@hotmail.com>
wrote:

>Det forudsætter, at Maz Spork ved hvad "relativ" betyder.

Det har du da "relativt" ret i ))))

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-05-05 09:54

> om
> er

> Da beslutningen om 3 års reglen blev indført var der vel også dem der
antog
> den som "u-demokratisk".

Et eller andet sted skal græsen jo gå, og 3 år er vel et meget godt sted.

> Havde man nu vedtaget en 2 års regel istedet, og nu lagde frem som forslag
> en 3 års regel. Ville 3 års regelen da blive betragtet som udemokratisk ?

Jeg mener ikke, det er særlig afgørende. Det afgørende er, at man KAN få
stemmeret i det land, hvor man har tænkt sig at opholde sig resten af sine
dage.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-05 10:32

> [...]

> stemmeret i det land, hvor man har tænkt sig at opholde sig resten af sine

Og så er spørgsmålet om hvorfor man ikke søger om dansk statsborgerskab,
eller hvorfor man eventuelt ikke kan opnå det?
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-05-05 10:46

> Og så er spørgsmålet om hvorfor man ikke søger om dansk statsborgerskab,
> eller hvorfor man eventuelt ikke kan opnå det?

Hvilken relevans har det? Det ændrer jo ikke på, at man nok har tænkt sig at
blive her et stykke tid, når man i forvejen har boet her i 3 år.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-05 11:22

> [...]

> Hvilken relevans har det? Det ændrer jo ikke på, at man nok har tænkt sig at
> blive her et stykke tid, når man i forvejen har boet her i 3 år.

Næh, men det kunne jo tænkes at påvirke ens opfattelse af om de bør have
kommunal stemmeret.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-05 10:32

> [...]

> der i så fald vil diskrimmenere udfra etnicitet, og det hverken kan eller

Der er ingen der har foreslået at fratage danske statsborgere
stemmeretten - hvor har du dog fået den idé fra?
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-05-05 08:29

> [...]
have
> indflydelse på hvad der af madvarer, købt for egne penge, kommer på bordet

Hvis han bor der i 3 år så ja.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-05-05 09:21

> [...]
have
> indflydelse på hvad der af madvarer, købt for egne penge, kommer på bordet

Det er ikke analogt.

Man kan have fast opholdstilladelse i Danmark uden at være statsborger. Det
betyder - må man formode - at folk har tænkt sig at blive her resten af
deres dage. Det er ikke just at sammenligne med en gæst, for de er jo præcis
lige så fastboende som dig og mig.

Fra : Allan Knaap

Dato : 31-05-05 09:28

> [...]

> betyder - må man formode - at folk har tænkt sig at blive her resten af
> deres dage. Det er ikke just at sammenligne med en gæst, for de er jo

Så kan vi jo lige så godt ophæve en hver form for statsborgerskab, hvis der
reelt ingen forskel er på om man blot opholder sig i landet eller om man vil
blive en af dets statsborgere.

Man indfører blot en "3 års regel" . Ophold dig i landet i 3 år eller mere
og voilá du har præcis de samme rettigheder som var du statsborger ?

Er der gået "John Lennon" i dette her ?

Allan Knaap

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-05-05 09:57

> [...]
der
> reelt ingen forskel er på om man blot opholder sig i landet eller om man

Sludder. Jeg skrev ikke noget om, at der ikke er nogen forskel, og det er i
øvrigt langt fra tilfældet. Jeg ved ikke, hvor du får den besynderlige idé
fra.

> Man indfører blot en "3 års regel" . Ophold dig i landet i 3 år eller mere
> og voilá du har præcis de samme rettigheder som var du statsborger ?

Du har da langt fra de samme rettigheder som en statsborger, blot fordi du
har fast opholdstilladelse.

I forhold til det, vi taler om nu, er der jo eksempelvis stemmeretten til
folketingsvalgene og folkeafstemninger til forskel.

> Er der gået "John Lennon" i dette her ?

Jeg tror måske lige, du skal sætte dig lidt grundigere ind i dette.

Fra : Knud Larsen

Dato : 31-05-05 10:08

> [...]
> betyder - må man formode - at folk har tænkt sig at blive her resten af
> deres dage. Det er ikke just at sammenligne med en gæst, for de er jo

Men man behøver jo ikke at have fået fast opholdstilladelse, og man vil ofte
være under specielle "startordninger", - så det er ikke som du antyder, bare
den rene logik at man efter tre år får stemme- og opstillingsret. Selv synes
jeg at mest taler for, men der kunne tænkes scenarier hvor mest talte imod.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-05-05 10:27

> Men man behøver jo ikke at have fået fast opholdstilladelse,

Nej, men hvis man har boet her i 3 år, så kan enhver vist se, at man ikke
længere er gæst.

Fra : hanzen

Dato : 31-05-05 11:16

> "Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej, men hvis man har boet her i 3 år, så kan enhver vist se, at man ikke
> længere er gæst.

Hvad så med afviste asylansøgere? De kan let komme til at opholde sig her i
mange år. Skal de også kunne stemme?
--
hilzen
hanzen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-05-05 13:20

"hanzen" <hanzen@mailmeNOT.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad så med afviste asylansøgere? De kan let komme til at opholde sig her
> mange år. Skal de også kunne stemme?

Eftersom det vel er hensigten, at de skal forlade landet så hurtigt som
muligt, så nej. Det var jo netop det, der var kriteriet.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-05 11:22

> [...]

> "Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej, men hvis man har boet her i 3 år, så kan enhver vist se, at man ikke

Men alligevel på startydelse.
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 31-05-05 13:39

Allan Knaap wrote:

> Eller formuleret på en anden måde. Skal naboen, når denne er på
> besøg, have indflydelse på hvad der af madvarer, købt for egne penge,
> kommer på bordet i ens eget hjem ?

Når man er på besøg, så er man gæst, hvilket er en god betegnelse for
dem, der ikke har statsborgerskab. Indtil de har det, er de gæster.

Gæster skal ikke have mere indflydelse på ens hjem, end man selv har
lyst til at give dem. Ellers er det ophørt med at være ens hjem.

Fra : morten sorensen

Dato : 31-05-05 08:03

Maz Spork wrote:
> Så vil Dansk Folkepart afskære invandrere fra at stemme. Det kan man mene
> om, hvad man vil. Men det sjove er, at DF er kommet til at motivere endnu et
> hadsk forslag med, at stemmerne går til det radikale venstre.

Jeg håber hun er fejlciteret, for den udtalelse er det dummeste jeg har
hørt i ret lang tid. Det demokratiske sindelag er ikke imponerende.

--

morten sorensen

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-05 10:32

morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> wrote:

> Jeg håber hun er fejlciteret, for den udtalelse er det dummeste jeg har
> hørt i ret lang tid. Det demokratiske sindelag er ikke imponerende.

Hun er fejlciteret. Begrundelsen var ikke som nævnt ovenfor, men senere
i interviewet bekræftede hun at de Radikale får mange indvandrerstemmer.
Men det var altså ikke begrundelseN.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-05-05 10:49

> Hun er fejlciteret. Begrundelsen var ikke som nævnt ovenfor, men senere
> i interviewet bekræftede hun at de Radikale får mange indvandrerstemmer.
> Men det var altså ikke begrundelseN.

Ikke desto mindre er det jo det, hun siger.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-05 11:22

Christian R. Larsen <crlarsen2004@hotmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Ikke desto mindre er det jo det, hun siger.

Hun nævner det, ja, men ingen af os har hørt interviewet i sin helhed.
Kun i den af journalisten redigerede form.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-05-05 11:36

http://www.dr.dk/pubs/nyheder/template/lib/wmm.jhtml?mmID=114477&publicationID=1

--
mvh / regards

Christian

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-05 11:57

Christian B. Andresen <nobody@domain.country> wrote:

> "Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

http://www.dr.dk/pubs/nyheder/template/lib/wmm.jhtml?mmID=114477&publica
tionID=1

Hvilket jo kun bekræfter min fremstilling. Vi kan i øvrigt ikke vide
hvad der er klippet bort - men kan altså konstatere at hun /på et
direkte spørgsmål/ bekræfter de radikale får mange indvandrer stemmer.
Men hun bruger det altså ikke som begrundelse for forslaget.
--
Per Erik Rønne

Fra : Maz Spork

Dato : 31-05-05 12:20

Per Rønne wrote:

> [...]
> direkte spørgsmål/ bekræfter de radikale får mange indvandrer stemmer.
> Men hun bruger det altså ikke som begrundelse for forslaget.

Bekræfter ingenting, for interviewet var i Jyllands-Posten. Det bør være et
ret klart citat. Det sjove er jo netop, at hun formentlig har sagt lidt mere
om motiverne, end hun skulle have gjort. Til stor fornøjelse for os andre.

Fra : Alucard

Dato : 31-05-05 12:55

On Tue, 31 May 2005 13:19:46 +0200, "Maz Spork" <maz@spork.dk> wrote:

> [...]

>om motiverne, end hun skulle have gjort. Til stor fornøjelse for os andre.

At du selv bruger ord som "bør" og "formentlig" viser jo klart at det
er noget du gætter dig til....

Fra : Maz Spork

Dato : 31-05-05 13:01

Alucard wrote:
> [...]
>
> At du selv bruger ord som "bør" og "formentlig" viser jo klart at det

Jeg gætter på, at andre velbegavede mennesker kan læse og forstå det. Deri
ligger det modale. Men jeg kan tage fejl.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-05 13:02

Maz Spork <maz@spork.dk> wrote:

> Bekræfter ingenting, for interviewet var i Jyllands-Posten.

Hvis du nu lige klikkede på linket ville du opdage at det er et link til
interviewet i Radioavisen. Pia Kjærsgaard bliver interviewet.

Det er naturligvis lettere at manipulere i aviserne end det er i
radioen, omend klipning kan gøre underværker.
--
Per Erik Rønne

Fra : Maz Spork

Dato : 31-05-05 13:17

Per Rønne wrote:

> Hvis du nu lige klikkede på linket ville du opdage at det er et link
> til interviewet i Radioavisen. Pia Kjærsgaard bliver interviewet.

Det er da meget muligt, at andre efterfølgende har linket til DR, men det
ændrer da ikke på noget.

> Det er naturligvis lettere at manipulere i aviserne end det er i
> radioen, omend klipning kan gøre underværker.

Nå, nu er det manipulation? Fra de væmmelige konspiratister på
Jyllands-Posten.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-05 14:48

Maz Spork <maz@spork.dk> wrote:

> Nå, nu er det manipulation? Fra de væmmelige konspiratister på
> Jyllands-Posten.

Hvor skriver jeg at der rent faktisk /var/ tale om manipulation? Jeg
konstaterer blot et faktum.

Jeg har senere kommenteret artiklen i Jyllandsposten, så den kommentar
skal jeg ikke gentage her.
--
Per Erik Rønne

Fra : Maz Spork

Dato : 31-05-05 15:33

Per Rønne wrote:

> Hvor skriver jeg at der rent faktisk /var/ tale om manipulation? Jeg
> konstaterer blot et faktum.

Og jeg forholder mig til, hvad Pia K har ytret.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-05 16:02

Maz Spork <maz@spork.dk> wrote:

> Og jeg forholder mig til, hvad Pia K har ytret.

Næh, du opfinder nogle ytringer, som jeg ikke kan genfinde i det hun er
citeret for eller som man kan høre at hun siger i Radioavisen. Du tager
jo JPs kommentar som referat, hvad det jo ikke er.
--
Per Erik Rønne

Fra : Maz Spork

Dato : 31-05-05 19:29

Per Rønne wrote:

> [...]
> citeret for eller som man kan høre at hun siger i Radioavisen. Du tager
> jo JPs kommentar som referat, hvad det jo ikke er.

Opfinder JEG ytringer?! DET STÅR I ALLE AVISERNE!! PIA HAR YTRET DET!
Det bliver brugt som argumentation for en politisk holdning. Det kan du
da, lige meget hvor lidt du kan lide det, løbe fra.

Det er, som om, du ikke ser, hvad du ikke kan lide at se.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-05 23:25

Maz Spork <maz@spork.dk> wrote:

> ???
>
> Opfinder JEG ytringer?! DET STÅR I ALLE AVISERNE!! PIA HAR YTRET DET!

Hun har ikke ytret det, men det er den måde JPs journalist har fortolket
hendes ytringer. Skeln lige mellem journalisten og Pia Kjærsgaard.
--
Per Erik Rønne

Fra : Maz Spork

Dato : 01-06-05 13:35

Per Rønne wrote:

> Hun har ikke ytret det, men det er den måde JPs journalist har
> fortolket hendes ytringer. Skeln lige mellem journalisten og Pia
> Kjærsgaard.

I guder...

nå, per, så lad mig prøve på en anden måde. Hvorfra ved du, at citatet er
forkert?

Fra : Per Rønne

Dato : 01-06-05 18:19

Maz Spork <maz@spork.dk> wrote:

> I guder...
>
> nå, per, så lad mig prøve på en anden måde. Hvorfra ved du, at citatet er
> forkert?

Hvilket citat? Det er jo netop /ikke/ angivet som et citat men som en
kommentar eller motivfortolkning.
--
Per Erik Rønne

Fra : Maz Spork

Dato : 02-06-05 07:34

Per Rønne wrote:

> Hvilket citat? Det er jo netop /ikke/ angivet som et citat men som en
> kommentar eller motivfortolkning.

hvad er et citat, hvis det ikke er omkranset af citationstegn og ender med
"siger NN"? som det er i dette tilfælde?

Fra : Per Rønne

Dato : 02-06-05 14:58

Maz Spork <maz@spork.dk> wrote:

> hvad er et citat, hvis det ikke er omkranset af citationstegn og ender med
> "siger NN"? som det er i dette tilfælde?

Hun har aldrig ytret at DFs forslag er fremsat i et forsøg på at
begrænse antallet af kandidater, De radikale får valgt ved
kommunevalgene.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-05-05 13:21

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

indvandrerstemmer.

> Hun nævner det, ja, men ingen af os har hørt interviewet i sin helhed.
> Kun i den af journalisten redigerede form.

Så det forhold, at der er en teoretisk flig af en chance for, at det ikke er
hendes motiv, er altså nok til, at du pure afviser det på trods af det
citerede??

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-05 14:48

> [...]

> hendes motiv, er altså nok til, at du pure afviser det på trods af det

Hun har ikke angivet det som motiv, og hele trådens indhold går på at
det havde hun gjort. Der er /udelukkende/ tale om at sådan /fortolkes/
hendes forslag.

Jeg afviser såmænd ikke at det kunne /tænkes/ at være hendes motiv.
--
Per Erik Rønne

Fra : morten sorensen

Dato : 31-05-05 11:13

Per Rønne wrote:

> Hun er fejlciteret. Begrundelsen var ikke som nævnt ovenfor, men senere
> i interviewet bekræftede hun at de Radikale får mange indvandrerstemmer.
> Men det var altså ikke begrundelseN.

Hvorfra ved du hvad hun faktisk sagde? Findes det på skrift?

--

morten sorensen

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-05 11:31

morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> wrote:

> Hvorfra ved du hvad hun faktisk sagde? Findes det på skrift?

Jeg hørte hende i radioavisen. Hun brugte ikke den af Spork angivne
begrundelse, men senere i interviewet kom det frem at De Radikale i høj
grad henter stemmerne fra indvandrere. Man kunne dog ikke høre om det
svar kom efter en længere udspørgning, der så var klippet fra.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-05-05 11:35

> Hvorfra ved du hvad hun faktisk sagde? Findes det på skrift?

Her:
citat fra http://www.dr.dk/nyheder/politik/article.jhtml?articleID=256503:
Ikke bare café latte
- Lad os være ærlige. De Radikale er ikke bare café latte-folk fra den
kreative klasse. Det er i stort omfang også indvandrere, og man kan have
stor frygt for resultatet af kommunalvalget i de store byer, hvor der er
stor koncentration af indvandrere, som De Radikale lefler for, siger Dansk
Folkepartis leder Pia Kjærsgaard.
citat slut

Man kan høre det her:
http://www.dr.dk/pubs/nyheder/template/lib/wmm.jhtml?mmID=114477&publicationID=1

Hun siger bla.: "Det radikale venstre har altid leflet for indvandrene"

--
mvh / regards

Christian

Fra : Alucard

Dato : 31-05-05 12:50

On Tue, 31 May 2005 12:35:03 +0200, "Christian B. Andresen"

>Her:
>citat fra http://www.dr.dk/nyheder/politik/article.jhtml?articleID=256503:

Det er en journalists genfortælling og kan ikke bruges som
sandhedsvidne...

>Man kan høre det her:
>http://www.dr.dk/pubs/nyheder/template/lib/wmm.jhtml?mmID=114477&publicationID=1

Se det er den ægte vare..... Hun nævner intet om at det skulle være
fordi de Radikale scorer indvandrer-stemmer...

PS: Jeg stemmer IKKE på DF (og har aldrig gjort det)....

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-05-05 12:53

http://www.dr.dk/nyheder/politik/article.jhtml?articleID=256503:

> Det er en journalists genfortælling og kan ikke bruges som
> sandhedsvidne...

Det samme står i JP. Man kan ikke skrive: "siger Dansk Folkepartis leder Pia
Kjærsgaard." hvis ikke hun vitterligt har sagt det.

> [...]
> fordi de Radikale scorer indvandrer-stemmer...
>
> PS: Jeg stemmer IKKE på DF (og har aldrig gjort det)....

Det gør jeg heller ikke, er dog borgerlig.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Alucard

Dato : 31-05-05 13:17

On Tue, 31 May 2005 13:52:49 +0200, "Christian B. Andresen"

>Det samme står i JP. Man kan ikke skrive: "siger Dansk Folkepartis leder Pia
>Kjærsgaard." hvis ikke hun vitterligt har sagt det.

Det er det jeg kalder "kreativ" journalistik...

>Det gør jeg heller ikke, er dog borgerlig.

Ditto....

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-05-05 13:22

Pia

> Det er det jeg kalder "kreativ" journalistik...

Tror du så at DR, Politiken, Berlingske etc. vil linke det ?

Vi taler om nogle af de mest troværdige medier i DK.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Alucard

Dato : 31-05-05 15:21

On Tue, 31 May 2005 14:21:41 +0200, "Christian B. Andresen"

>Pia

>Tror du så at DR, Politiken, Berlingske etc. vil linke det ?
>
>Vi taler om nogle af de mest troværdige medier i DK.

Kender du ikke udtrykket: "Du skal ikke tro på alt du læser i avisen"

Nå ja,, Når det står i Politikken, så må det jo være sandt....)))

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-06-05 12:06

> Kender du ikke udtrykket: "Du skal ikke tro på alt du læser i avisen"
>
> Nå ja,, Når det står i Politikken, så må det jo være sandt....)))

Og på DR, i JP og Berlingske. Så noget må der da være om det.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Alucard

Dato : 01-06-05 12:15

On Wed, 1 Jun 2005 13:05:38 +0200, "Christian B. Andresen"

>leder

>Og på DR, i JP og Berlingske. Så noget må der da være om det.

Hahahahahahaha..... Fatter du ikke ironien...)))))

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-06-05 12:34

> Hahahahahahaha..... Fatter du ikke ironien...)))))

Jow <bank_hovedet_i_væggen.avi> jeg overså de mange )))))

--
mvh / regards

Christian

Fra : morten sorensen

Dato : 31-05-05 13:22

Christian B. Andresen wrote:

> Det gør jeg heller ikke, er dog borgerlig.

Det udelukker osse DF så.

--

morten sorensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-05-05 14:25

> Det udelukker osse DF så.

Jeg vil betegne DF som borgerlig, omend nogle ting er næsten
venstresocialistiske.

--
mvh / regards

Christian

Fra : morten sorensen

Dato : 31-05-05 14:23

Christian B. Andresen wrote:
> "morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> wrote in message

> Jeg vil betegne DF som borgerlig, omend nogle ting er næsten
> venstresocialistiske.

Hvori ligger det borgerlige? For mig at se er det eneste der adskiller
dem fra et venstrefløjsparti deres holdning til fremmede.
Borgerrettighedsmæssigt og økonomisk er der ikke meget borgerligt over det.

V og K er dog heller ikke just imponerende borgerlige - så det er muligt
at hele definition af 'borgerlig' skal justeres for at være anvendelig.

--

morten sorensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-05-05 14:33

> [...]
> dem fra et venstrefløjsparti deres holdning til fremmede.
> Borgerrettighedsmæssigt og økonomisk er der ikke meget borgerligt over

Jeg ved det godt. Det borgerlige kommer vel fra at DF sandsynligvis ikke
kunne finde på at støtte andre regeringer end en borgerlig.

> V og K er dog heller ikke just imponerende borgerlige - så det er muligt
> at hele definition af 'borgerlig' skal justeres for at være anvendelig.

Måske.

--
mvh / regards

Christian

Fra : morten sorensen

Dato : 31-05-05 14:44

Christian B. Andresen wrote:

> Jeg ved det godt. Det borgerlige kommer vel fra at DF sandsynligvis ikke
> kunne finde på at støtte andre regeringer end en borgerlig.

Det er rigtigt. Den situation tror jeg dog vil ændre sig de kommende år.

Skiftes Jelved ud i RadV kunne jeg forestille mig at VK ville skifte DF
ud med RadV således at SocDem og DF finder sammen.

--

morten sorensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-06-05 12:07

> Det er rigtigt. Den situation tror jeg dog vil ændre sig de kommende år.
>
> Skiftes Jelved ud i RadV kunne jeg forestille mig at VK ville skifte DF
> ud med RadV således at SocDem og DF finder sammen.

Det tror jeg ikke på, slet ikke så længe at DFs to mærkesager er deres
udlændingepolitik og deres EU modstand.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Alucard

Dato : 01-06-05 12:17

On Wed, 1 Jun 2005 13:06:33 +0200, "Christian B. Andresen"

>Det tror jeg ikke på, slet ikke så længe at DFs to mærkesager er deres
>udlændingepolitik og deres EU modstand.

Er Socialkammeraterne og DF ikke ved at nærme sig hinanden på
udlændingeområdet ???

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-06-05 12:34

> Er Socialkammeraterne og DF ikke ved at nærme sig hinanden på
> udlændingeområdet ???

Det synes jeg ikke, ikke ret meget i hvert fald.

--
mvh / regards

Christian

Fra : morten sorensen

Dato : 01-06-05 12:20

Christian B. Andresen wrote:
> "morten sorensen" <morten@mortens.net_DELETE> wrote in message

> Det tror jeg ikke på, slet ikke så længe at DFs to mærkesager er deres
> udlændingepolitik og deres EU modstand.

Udlændingepolitikken er ikke længere væsentligt forskellig fra den
SocDem officielt fremfører.

Hvis VK har kunne arbejde sammen med DF på trods af EU-uenighed, kan
SocDem vel osse?

--

morten sorensen

Fra : Alucard

Dato : 31-05-05 15:26

On Tue, 31 May 2005 15:23:20 +0200, morten sorensen
> [...]

>dem fra et venstrefløjsparti deres holdning til fremmede.
>Borgerrettighedsmæssigt og økonomisk er der ikke meget borgerligt over det.

Min egen personlige definitioner er:

Borgerlig: Den enkelte er bedst egnet til at vide hvad der er bedst
for ham selv....

Socialist: Samfundet er bedst egnet til at vide hvad der er bedst for
borgeren....

Fra : Maz Spork

Dato : 31-05-05 15:39

Alucard wrote:

> [...]
> for ham selv....
>
> Socialist: Samfundet er bedst egnet til at vide hvad der er bedst for

eller

Borgerlig: Mig før fællesskabet
Socialist: Fællesskabet før mig

Socialliberal: Balance

Fra : morten sorensen

Dato : 31-05-05 15:54

Maz Spork wrote:

> Borgerlig: Mig før fællesskabet
> Socialist: Fællesskabet før mig
>
> Socialliberal: Balance

Der er jo stadig nogen der skal bestemme hvornår den ene eller anden
part skal tilgodeses. Men generelt er jeg enig.

Det giver heller ikke mening at skulle vælge mellem centralisering eller
decentralisering; i nogle tilfælde er det ene et klart bedre valg end
det andet og andre gange er det lige så indlysende omvendt.

--

morten sorensen

Fra : morten sorensen

Dato : 31-05-05 15:49

Alucard wrote:

> [...]
> for ham selv....
>
> Socialist: Samfundet er bedst egnet til at vide hvad der er bedst for

Med de definitioner, hvor ville du da placere DF?

--

morten sorensen

Fra : Alucard

Dato : 31-05-05 21:39

On Tue, 31 May 2005 16:48:52 +0200, morten sorensen

Hmmmm.... Godt spørgsmål...

Vel mest borgerlig vil jeg tro....

Fra : Alucard

Dato : 31-05-05 11:53

On Tue, 31 May 2005 11:31:47 +0200, spam@husumtoften.invalid (Per
Rønne) wrote:

>Hun er fejlciteret. Begrundelsen var ikke som nævnt ovenfor, men senere
>i interviewet bekræftede hun at de Radikale får mange indvandrerstemmer.
>Men det var altså ikke begrundelseN.

Ja, det kunne være interessant at se/høre udtalelsen i sin helhed for
at se om der er tale om "kreativ" journalistik eller politisk idioti..

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-05 12:01

Alucard <alucard44@hotmail.com> wrote:

> Ja, det kunne være interessant at se/høre udtalelsen i sin helhed for
> at se om der er tale om "kreativ" journalistik eller politisk idioti..

Der er faktisk tale om kreativ fortolkning af en radioudsendelse fra Maz
Sporks side. Vi har jo netop fået et link til interviewet, sådan som det
blev bragt.
--
Per Erik Rønne

Fra : Maz Spork

Dato : 31-05-05 12:21

Per Rønne wrote:

> [...]
> Maz
> Sporks side. Vi har jo netop fået et link til interviewet, sådan som

Igen, jeg læste det i JP. Skriv igen, hvis fru Kjærsgaard dementerer.

Fra : Alucard

Dato : 31-05-05 12:57

On Tue, 31 May 2005 13:21:08 +0200, "Maz Spork" <maz@spork.dk> wrote:

> [...]

Har lyttet til det...

>Igen, jeg læste det i JP. Skriv igen, hvis fru Kjærsgaard dementerer.

Nu stoler jeg mere på en autentisk lyd-optagelse end på en
journalistisk gengivelse i hvilken som helst avis.....

Fra : Maz Spork

Dato : 31-05-05 13:03

Alucard wrote:

> Har lyttet til det...

> Nu stoler jeg mere på en autentisk lyd-optagelse end på en
> journalistisk gengivelse i hvilken som helst avis.....

der havde fru K også haft flere timer til at moderere sin udtalelse...

Fra : Alucard

Dato : 31-05-05 13:23

On Tue, 31 May 2005 14:02:35 +0200, "Maz Spork" <maz@spork.dk> wrote:

>der havde fru K også haft flere timer til at moderere sin udtalelse...

Nå ja, der må foregå noget skummelt når hendes udtalelser ikke passer
til dine fordomme )

Fra : Maz Spork

Dato : 31-05-05 13:32

Alucard wrote:

> Nå ja, der må foregå noget skummelt når hendes udtalelser ikke passer
> til dine fordomme )

har du en bedre forklaring?

Fra : Alucard

Dato : 31-05-05 15:30

On Tue, 31 May 2005 14:32:29 +0200, "Maz Spork" <maz@spork.dk> wrote:

>har du en bedre forklaring?

Hahahahaha..... Er det det bedste du kan komme med....? ))))

Fra : Maz Spork

Dato : 31-05-05 15:40

Alucard wrote:

> Hahahahaha..... Er det det bedste du kan komme med....? ))))

tror du har tabt tråden om jeg så må sige...

nå, jeg forholder mig til hendes udtalelser til avisen. at hun senere
modererer det i radioen, well, det kan jeg ikke se handler om skumle
fordomme

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-05 16:02

Maz Spork <maz@spork.dk> wrote:

> nå, jeg forholder mig til hendes udtalelser til avisen. at hun senere
> modererer det i radioen, well, det kan jeg ikke se handler om skumle
> fordomme

Hun modererer ikke i radioen, hun har bare aldrig ytret det i avisen,
som du lægger ind i det.
--
Per Erik Rønne

Fra : Maz Spork

Dato : 31-05-05 19:32

Per Rønne wrote:

> Hun modererer ikke i radioen, hun har bare aldrig ytret det i avisen,
> som du lægger ind i det.

Sludder. I avisen er det en central ytring, i radioen efter et nærgående
spørgsmål, der naturligvis er stillet, fordi journalisten har læst
morgenavisen.

Det ændrer ikke på, at hun har ytret det. Hvad enten du vil det eller ej.

Fra : Alucard

Dato : 31-05-05 21:44

On Tue, 31 May 2005 17:01:45 +0200, spam@husumtoften.invalid (Per
Rønne) wrote:

>Hun modererer ikke i radioen, hun har bare aldrig ytret det i avisen,
>som du lægger ind i det.

Jeg kan levende forestille mig hvordan "Maz Spork" stamper i gulvet
mens han råber "Jo hun HAR"...

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-05 23:25

Alucard <alucard44@hotmail.com> wrote:

> Jeg kan levende forestille mig hvordan "Maz Spork" stamper i gulvet
> mens han råber "Jo hun HAR"...

Ja - han trænger til et læsekursus.
--
Per Erik Rønne

Fra : Maz Spork

Dato : 01-06-05 13:37

Per Rønne wrote:

> Ja - han trænger til et læsekursus.

gaaab

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-05 14:48

Maz Spork <maz@spork.dk> wrote:

> der havde fru K også haft flere timer til at moderere sin udtalelse...

Hvilket hun jo altså ikke havde grund til, da hendes udtalelser til
Radioavisen ikke adskiller sig fra hendes udtalelser i JP. I JP
kommenterer journalisten blot hendes udtalelser ved at motivfortolke
hende.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-05-05 13:02

> Har lyttet til det...

> Nu stoler jeg mere på en autentisk lyd-optagelse end på en
> journalistisk gengivelse i hvilken som helst avis.....

To kilder, JP og DR. 2 for mig troværdige kilder.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Alucard

Dato : 31-05-05 13:20

On Tue, 31 May 2005 14:02:11 +0200, "Christian B. Andresen"
<nobody@domain.country> wrote:

>To kilder, JP og DR. 2 for mig troværdige kilder.

Ja, og andre kalder Ekstra Bladet for troværdigt... Så det beviser
ingenting...)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-05-05 13:24

> Ja, og andre kalder Ekstra Bladet for troværdigt... Så det beviser
> ingenting...)

Det samme kan læses i Politiken og Berlingske.

Hvis ikke 4 kildeangivelser er nok så......

--
mvh / regards

Christian

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-05 13:02

Maz Spork <maz@spork.dk> wrote:

> Igen, jeg læste det i JP.

Åh, du mener dette:

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3078290/

Når man nærlæser artiklen er det nu let nok at se forskel på kommentar
og reportage. Pia Kjærsgaard siger ikke hvad du hævder, men journalisten
fortolker hendes forslag på denne måde:

==
Det mener Dansk Folkeparti, som dermed bl.a. håber at kunne dæmme op for
den fremgang, som Det Radikale Venstre fik ved folketingsvalget i
februar. Her fik de radikale i flere valgkredse i det indre København op
mod en fjerdedel af stemmerne.
==

Nærlæsning er en god ting at foretage.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-05-05 13:16

> [...]
> den fremgang, som Det Radikale Venstre fik ved folketingsvalget i
> februar. Her fik de radikale i flere valgkredse i det indre København op

Og en nærlæsning giver dette:

»Lad os være ærlige. De radikale er ikke bare café latte-folk fra den
kreative klasse. Det er i stort omfang også indvandrere, og man kan have
stor frygt for resultatet af kommunalvalget i de store byer, hvor der er
stor koncentration af indvandrere, som de radikale lefler for,« siger Pia
Kjærsgaard.

Det er i citationstegn og efterfulgt af ...siger Pia K....

Kan det forståes på andre måder end at det er noget som Pia K har sagt ?

--
mvh / regards

Christian

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-05 14:48

> [...]

> Det er i citationstegn og efterfulgt af ...siger Pia K....
>
> Kan det forståes på andre måder end at det er noget som Pia K har sagt ?

Næh, og det siger hun også i Radioavisen. Men hun siger altså /ikke/ at
det er /årsagen/ til forslaget. Her er tale om en ren /fortolkning/.
Motivfortolkning.
--
Per Erik Rønne

Fra : Alucard

Dato : 31-05-05 15:32

On Tue, 31 May 2005 15:48:16 +0200, spam@husumtoften.invalid (Per
Rønne) wrote:

>Næh, og det siger hun også i Radioavisen. Men hun siger altså /ikke/ at
>det er /årsagen/ til forslaget. Her er tale om en ren /fortolkning/.
>Motivfortolkning.

Det er nemlig rigtigt.... Det med at årsagen skulle være p.g.a. de
Radikale er noget journalisten har fundet på.....

Fra : Alucard

Dato : 31-05-05 13:21

On Tue, 31 May 2005 14:01:46 +0200, spam@husumtoften.invalid (Per
Rønne) wrote:

> [...]
>den fremgang, som Det Radikale Venstre fik ved folketingsvalget i
>februar. Her fik de radikale i flere valgkredse i det indre København op

Nu må du ikke forlange for meget..))

Fra : Maz Spork

Dato : 31-05-05 13:22

Per Rønne wrote:

> [...]
> for den fremgang, som Det Radikale Venstre fik ved folketingsvalget i
> februar. Her fik de radikale i flere valgkredse i det indre København

Jeg synes det tangerer det pinlige at hævde, at det er en "journalistisk
fortolkning". Desuden står der følgende:

" Lad os være ærlige. De Radikale er ikke bare café latte-folk fra den
kreative klasse. Det er i stort omfang også indvandrere, og man kan have
stor frygt for resultatet af kommunalvalget i de store byer, hvor der er
stor koncentration af indvandrere, som De Radikale lefler for, siger DF's
leder, Pia Kjærsgaard, til avisen. "

Det er et citat, og der er klare regler for sådan nogle for journalister.
Ingen forskel mellem radio og aviser her. Hvis du mener, at Pia K er
fejlciteret, så fred være med det. Så kan man da håbe, at du heller ikke er
enig i hendes andre tvivlsomme udtalelser. Men jeg kan ikke se noget
fejlcitat, og sådanne bliver hurtigt rettet, hvis de er forkerte.

Så er den vist ikke længere.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-05-05 13:25

> [...]
> enig i hendes andre tvivlsomme udtalelser. Men jeg kan ikke se noget
> fejlcitat, og sådanne bliver hurtigt rettet, hvis de er forkerte.

Og det samme står tilmed mindst 4 steder.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 31-05-05 13:47

Maz Spork wrote:

> [...]
> hvor der er stor koncentration af indvandrere, som De Radikale lefler
> for, siger DF's leder, Pia Kjærsgaard, til avisen. "

Prøv at vende den om. Hvis nu hovedparten af flygtningene i Danmark var
boere, der allesammen stemte på DF og dermed forhindrede de Radikale i
at have nævneværdig indflydelse på dansk kommunalpolitik - tror du så
ikke, at de Radikale ville være i oprør?

Modstanden mod indvandring til Danmark ville se helt anderledes ud. Den
ville følge de præcis omvendte partiskel.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-05 14:48

Maz Spork <maz@spork.dk> wrote:

> [...]
> enig i hendes andre tvivlsomme udtalelser. Men jeg kan ikke se noget
> fejlcitat, og sådanne bliver hurtigt rettet, hvis de er forkerte.

Jeg har allerede svaret på det. Her er tale om hvad hun siger, og hvad
hun også siger i Radioavisen. Hun bliver dog her direkte udspurgt om det
forholder sig sådan at de Radikale får mange indvandrerstemmer, hvilket
hun siger er korrekt. Det er bare ikke det hun bruger til at
retfærdiggøre forslaget. Som du gerne vil have det til.
--
Per Erik Rønne

Fra : Maz Spork

Dato : 31-05-05 15:36

Per Rønne wrote:

> [...]
> hun siger er korrekt. Det er bare ikke det hun bruger til at
> retfærdiggøre forslaget. Som du gerne vil have det til.

hvor hører du det skrevne citatet om DRV i radioklippet? det er to
forskellige interviews.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-05 16:32

Maz Spork <maz@spork.dk> wrote:

> hvor hører du det skrevne citatet om DRV i radioklippet? det er to
> forskellige interviews.

Hun siger det samme om R i de to forskellige interviews, nøjagtigt det
samme. Men i JP har journalisten inden indsat sin egen kommentar til
hendes motiv. Men du opdager ikke at det er en journalists komentar,
ikke hvad hun giver udtryk for.
--
Per Erik Rønne

Fra : Maz Spork

Dato : 31-05-05 19:33

Per Rønne wrote:

> [...]
> samme. Men i JP har journalisten inden indsat sin egen kommentar til
> hendes motiv. Men du opdager ikke at det er en journalists komentar,

det er et citat. der er regler for at lave citater. nu må du altså holde
op med dit pjatteri.

Fra : G B

Dato : 31-05-05 22:29

Maz Spork <maz@spork.dk> skrev i meddelelsen

> det er et citat. der er regler for at lave citater. nu må du altså
> holde op med dit pjatteri.

P.E.R. ER pjattet. Pas du hellere på, at hun ikke begynder at slå dig i
hovedet med hendes Encyclopædia Britannica.

GB

Fra : Alucard

Dato : 31-05-05 15:39

On Tue, 31 May 2005 14:21:56 +0200, "Maz Spork" <maz@spork.dk> wrote:

> [...]
>stor koncentration af indvandrere, som De Radikale lefler for, siger DF's

Og der er rigtigt.... Men det var dig der startede med:

Hvor er det lige PK motiverer forslaget med at stemmerne går til Det
Radikale Venstre..???????

Fra : Maz Spork

Dato : 31-05-05 15:48

Fra : Maz Spork

Dato : 31-05-05 15:50

Alucard wrote:

> Og der er rigtigt.... Men det var dig der startede med:

> Hvor er det lige PK motiverer forslaget med at stemmerne går til Det
> Radikale Venstre..???????

ok jeg kopierer det også ind så kan du da ikke være i tvivl længere. det er
tredje afsnit i brødteksten. der er motivationen - blandt andet - sort på
hvidt. slut herfra.

DF vil tage stemmeretten fra 200.000 udlændinge
Af HENRIK VINTHER OLESEN
Indvandrere skal være danske statsborgere for at kunne stemme ved
kommunalvalget til efteråret, mener Dansk Folkeparti, som dermed håber at
kunne bremse fremgangen for de radikale.

Op mod 200.000 flygtninge, indvandrere og deres efterkommere skal fratages
retten til at stemme ved efterårets kommunalvalg.
[...]

tre års ophold i Danmark. Ved valget i 2001 betød det, at 167.000
indvandrere kunne stemme - et tal, der ifølge Danmarks Statistik kan være
vokset til op mod 200.000.

»Vi mener, at det er helt grundlæggende, at tilhørsforholdet skal være tæt,
inden man kan få lov at stemme,« siger Pia Kjærsgaard.

henrik.olesen@jp.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-05 16:32

Maz Spork <maz@spork.dk> wrote:

> [...]
> fik de radikale i flere valgkredse i det indre København op mod en fjerdedel

Altså en klar motivforklaring, en kommentar af en journalist.
--
Per Erik Rønne

Fra : Sirannon

Dato : 31-05-05 18:03

> Altså en klar motivforklaring, en kommentar af en journalist.

enig, men taget Pia Ks andre udtalelser i betragtning er det særdeles svært
ikke selv at drage den konklusion. Hun siger det ikke direkte, men man skal
være temmelig tungnem for ikke at forstå hendes motivation.

Fra : Alucard

Dato : 31-05-05 21:50

On Tue, 31 May 2005 19:02:36 +0200, "Sirannon"
<runenospam_aagaard@hotmail.com> wrote:

>enig, men taget Pia Ks andre udtalelser i betragtning er det særdeles svært
>ikke selv at drage den konklusion. Hun siger det ikke direkte, men man skal
>være temmelig tungnem for ikke at forstå hendes motivation.

Nu går diskussionen på hvad Pia K. har sagt eller ikke sagt.... Du
siger selv at man MÅ DRAGE den konklussion.... Om der er hendes
motivation eller ej skal jeg ikke kunne sige, men hun har IKKE sagt at
det var tilfældet..... Det stammer fra en journalist der DRAGER samme
konklussion som dig....

Fra : Sirannon

Dato : 01-06-05 08:20

øh, skrev jeg andet? Kan du drage andre konklusioner ud fra hendes
udtalelser vedrørende dette emne?

Fra : Alucard

Dato : 01-06-05 09:46

On Wed, 1 Jun 2005 09:20:24 +0200, "Sirannon"
<runenospam_aagaard@hotmail.com> wrote:

>øh, skrev jeg andet?

Nej det gjorde du ikke

Det var også lidt henvendt til Maz Spork der stadig ikke fatter hvad
der er "udtalelser" og hvad der er "konklussioner"....

>Kan du drage andre konklusioner ud fra hendes
>udtalelser vedrørende dette emne?

Det er der da sikkert nogen der kan, men det er ikke relevant da
tråden handler om hvad PK har sagt eller ikke sagt....

Diverse konklussioner af udtalelser fra diverse partier, er en helt
anden snak..

Fra : Maz Spork

Dato : 31-05-05 19:34

Per Rønne wrote:

> Altså en klar motivforklaring, en kommentar af en journalist.

prøv at læse videre - der står et citat. noget, som pia k har ytret. som
bliver brugt som motiv. hallo?

Fra : jodem

Dato : 31-05-05 16:37

> [...]
> tæt,
> inden man kan få lov at stemme,« siger Pia Kjærsgaard.

b) Lad os være ærlige. DF består ikke blot kassedamer. Der er mange på
overførselsindkomster, som stemmer på DF, og man kan have stor frygt for
resultatet af kommunevalget i områder med mange pensionister, som DF lefler
for

c) Lad os være ærlige. Der er stadig mange, som ikke stemmer på DF, og manb
kan have stor frygt for resultatet af kommunevalget lad os derfor nøjes med
kun at opstille DF. Det vil være en klar forenkling og en stor besparelse.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 31-05-05 19:14

jodem wrote:

> [...]
> og manb kan have stor frygt for resultatet af kommunevalget lad os
> derfor nøjes med kun at opstille DF. Det vil være en klar forenkling

Lad os være ærlige. Hvis DF havde skaffet et par hundredetusinde
udlændinge ind, som hovedsageligt, sjovt nok, stemmer på DF, der havde
skaffet dem ind, så ville de Radikale forlængst været gået amok over
det.

Lad os være ærlige. Hvis det var flygtende boere, vi havde fået og ikke
arabere, så ville det ikke være DF; men de Radikale, som forlangte
tilbageholdenhed med at give stemmeret.

Lad os være ærlige. Det holder ikke at sammenligne med udelukkelse af
danske vælgere, der jo ville have været der uanset de Radikales
krumspring. Hvis vi lige ser bort fra den fri abort.

Det Pia er tosset over, er at DF blive påført unfair konkurrence om
stemmerne ved bla. de radikales import af udlændinge, som stemmer
radikalt.

Ville det være rimeligt om DF tilsvarende fik givet 200000 højreradikale
tyskere stemmeret til danske kommunalvalg?

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 01-06-05 12:12

> [...]
> overførselsindkomster, som stemmer på DF, og man kan have stor frygt for
> resultatet af kommunevalget i områder med mange pensionister, som DF

Og hjemmehjælpere, arbejdsløse, pensionister, fremmedfjendske, eu
modstandere og andre folk bange for udvikling og forandringer.

Kan vi så ikke vælge et andet parti ?

--
mvh / regards

Christian

Fra : Alucard

Dato : 31-05-05 21:56

On Tue, 31 May 2005 16:49:59 +0200, "Maz Spork" <maz@spork.dk> wrote:

>DF vil tage stemmeretten fra 200.000 udlændinge
>Af HENRIK VINTHER OLESEN
>Indvandrere skal være danske statsborgere for at kunne stemme ved
>kommunalvalget til efteråret, mener Dansk Folkeparti,

Det næste her er en fortolkning af journalisten...

> [...]

>Op mod 200.000 flygtninge, indvandrere og deres efterkommere skal fratages
>retten til at stemme ved efterårets kommunalvalg.

Her kommer igen en fortolkning..

> [...]

>stor koncentration af indvandrere, som de radikale lefler for,« siger Pia

Det er rigtigt... Det sagde hun...

> [...]
>
>»Vi mener, at det er helt grundlæggende, at tilhørsforholdet skal være tæt,
>inden man kan få lov at stemme,« siger Pia Kjærsgaard.

Igen rigtigt... Det sagde hun også....

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-05 10:32

Maz Spork <maz@spork.dk> wrote:

> Så vil Dansk Folkepart afskære invandrere fra at stemme.

Det drejer sig altså kun om indvandrere fra »tredielande«, altså hverken
om nordmænd, islændere eller unionsborgere, som i dag har mulighed for
at stemme til kommunevalg efter kun tre års ophold.

Det drejer sig ikke om at fratage en Naser Khader stemmeretten.
--
Per Erik Rønne

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 31-05-05 10:48

> Det drejer sig altså kun om indvandrere fra »tredielande«, altså hverken
> om nordmænd, islændere eller unionsborgere, som i dag har mulighed for
> at stemme til kommunevalg efter kun tre års ophold.

Nå jamen så er det jo en helt anden sag - det er kun _andenrangsborgere_ der
er tale om. Så er vi helt rolige.

Fra : Per Rønne

Dato : 31-05-05 11:22

> [...]

> "Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Nå jamen så er det jo en helt anden sag - det er kun _andenrangsborgere_ der

Næh, og vi har da slet ikke begrebet andenrangsborgere her i landet.
Enten er man borger eller ej. Er man ikke borger kan man være udlænding
på besøg, eller udlænding med fast opholdstilladelse, altså en metoik.
Ikke at forveksle med en borger.

Og indvandrere der er tildelt borgerskab har naturligvis samme
rettigheder som andre borgere.
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 31-05-05 12:56

> "Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Nå jamen så er det jo en helt anden sag - det er kun _andenrangsborgere_
> der
> er tale om. Så er vi helt rolige.

Der er tale om andenkulturelle borgere, kun muslimske lande opererer med
andenrangsborgere, - fx dig og mig. Og et lands kultur påvirker sjovt nok
også folk, som er en del af kulturen. Hvilket minder mig om udsendelsen med
en nydansk pakistansk pige i sidste uge, hun sagde at veninderne i Pakistan
var forbavsede over at opdage, at hun stadig havde sin pakistanske kultur, -
ja, hun var på nogle områder mere gammelpakistansk end de pakistanske piger.
Kultur lægger man ikke bare lige fra sig, men i forhold til indvandring så
kan man gentage hvad en eller anden klog mand sagde: "De første 100 år er de
værste"

Fra : Martin Kristensen

Dato : 31-05-05 11:47

"Maz Spork" <maz@spork.dk> wrote in message

> Det er jo hylende grinagtigt.

Ja, DF er desværre ofte lidt til grin med populistiske ideer som den her.
Typisk at de kommer med den slags bagatelforslag, som virker lidt
kontroversielt og derfor får noget medieomtale, men som overhovedet ikke
betyder noget for det der virkelig er vigtigt, nemlig antallet af folk fra
fjerne lande, der opholder sig i Danmark.

Det kunne være rart med et lidt mere seriøst alternativ til DF, som man
kunne stemme på uden at føle sig som en bonderøv.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 31-05-05 12:13

Maz Spork wrote:
> Så vil Dansk Folkepart afskære invandrere fra at stemme.

Nej. De vil afskære udlændinge fra at stemme. Indvandrere er danske
statsborgere.

> Det kan man
> mene om, hvad man vil. Men det sjove er, at DF er kommet til at
> motivere endnu et hadsk forslag med,

Hadsk og hadsk. Det kan man jo kalde ethvert forslag, som er vendt mod
et eller andet; men DFs forslag er fædrelandskærligt. En lidt anden
udlægning.

> at stemmerne går til det
> radikale venstre. Det er jo hylende grinagtigt. Det svarer til, at vi
> skulle forbyde bodegafascister at stemme, fordi de stemmer på DF.

Kun hvis der er tale om udenlandske bodegafascister. DF foreslår ikke at
hindre danskere i at stemme på de Radikale.

Fra : TBC

Dato : 31-05-05 16:04

> [...]

> et
> hadsk forslag med, at stemmerne går til det radikale venstre. Det er jo

Selv om "dyret" har tiltvunget sig adgang til "stuen", og med sin magt og
indflydelse må tages alvorligt hvis man vil kunne sidde i "sofaen", så
bliver det tilsyneladende ikke stuerent!

Politikken afslører igen og igen, den latente hadefulde og fjendtlige
indstilling til indvandrere, og at man [heldigvis endnu kun inden for
demokratiske rammer] er parat til glædeligt at pisse på eksisterende,
etablerede demokratiske principper og værdier om integration, ligestilling
og diskrimination, hvis det kan fremme kampen mod indvandrere, og deres
rettigheder. Ja hvis det tjener hensigten står man af den grund såmænd end
ikke tilbage for politisk at tilstræbe en lukning af centret for
menneskeretigheder.

Hvis Radikale Venstre kan siges at lefle for indvandrere, så kan DF siges at
lefle for skabsracister og fremmedhadere.

> Det svarer til, at vi skulle forbyde bodegafascister at
> stemme, fordi de stemmer på DF.

LOL, ja. Der kunne ellers lyde fristende, men er ikke videre demokratisk.

TBC