/ Forside / Interesser / Andre interesser / Politik / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
Et par kommentarer omkring biblens kvindes~
Fra : G B


Dato : 30-05-05 23:27


Jævnligt når man problematiserer kvindesynet i islam, så får man stukket
i hovedet at biblens kvindesyn jo heller ikke er noget at råbe hurra for,
hvad biblens kvindesyn vel heller ikke er med nutidens øjne. Problemet er
så bare at biblens kvindesyn gøres langt værre end det i realiteten er og
at man gerne undlader de passager i biblen, som går imod de passager som
med nutidsøjne kan virke kvindeundertrykkende. Ja man er generelt ikke
bange for at tage sætninger ud af en sammenhæng, så kvinden i biblen
fremstår som et stakkels undertrykt væsen.

Den kendte græske filosof og hedning Aristotles kvindesyn var heller ikke
særligt moderne for at sige det mildt. At forlange kristne dengang havde
et moderne vestligt kvindesyn i en tid hvor et moderne kvindesyn ikke
fandtes i nogen kultur er vel ikke helt rimeligt?


Man hører tit refereret at Paulus i biblen siger kvinder skal tie i
forsamlinger, men hvad er det nu der står helt præcist ?


Situationen er at den menighed Paulus skabte i Korinth er gerådet ud i en
masse problemer af læremæssig og moralsk art. Korinterbrevet er så en
lang enetale fra Paulus til korintherne, så de kan få styr på tingene
igen:


1. korinterbrev kapitel 14

Regler for gudstjenesten

Som det er skik i alle de kristne menigheder, skal kvinderne tie stille
ved menighedens samlinger, for det er dem ikke tilladt at tage ordet. De
skal, sådan som loven siger, underordne sig. Hvis der er noget, de gerne
vil vide, kan de spørge deres mænd, når de kommer hjem; det er ikke
passende for en kvinde at tage ordet i menigheden.

Altså i biblen står der at kvinder skal tie stille ved menighedens
samlinger, men der står intet om at kvinden generelt skal tie i
forsamlinger. Læg også mærke til ordet skik, som også betyder sædvane og
tradition. Ikke noget med det er gudsbestemt at det absolut skal være
sådan til alle tider. Hvis man generelt lever i en tid hvor mændene er
dem som har bukserne på og man så gerne vil ha´ordentlige forhold til at
sørge for biblens budskab kan lyde til folket, så er det nok heller ikke
smart at starte en kvindefrigørelseskamp samtidigt.


Læs også:

Paulus brev til sin unge medarbejder Timotheus hvori Paulus forklarer
hvordan Timotheus skal løse de læremæssige problemer i Efesermenigheden.
Her siges det om kvinden:


1. Timoteus´ brev kapitel 2

Menighedens gudstjeneste og ordning

Kvinderne bør i stilhed underordne sig og tage imod belæring. Jeg
tillader ikke en kvinde at optræde som lærer i menigheden eller at
bestemme over sin mand.

Paulus´ råd og formaninger er i princippet mere konkrete råd i konkrete
situationer hvor menighederne ikke selv kan finde ud af at forvalte den
rette lære. Altså formaninger til at få menigheden bragt til orden sagt i
en konkret historisk sammenhæng til de bestemte menigheder hvor
vranglæren har fortrængt den sande lære. Sammenlign det med at hvis børn
i folkeskolen skal lære noget er man jo nødt til at få dem til at tie
stille først før de kan lære noget. Du får nok ikke disse børn til at tie
stille og derefter lytte ved at starte med at omforme dem til helt nye
mennesker(Omformningen må så komme senere hen).


Der er så også nogen der hævder at det står i biblen at kvinder skal gå
med slør. Til at hævde dette bruges som regel også korinterbrevet:

1. Korinterbrev kapitel 11

Hvis en mand har noget på hovedet, når han beder, eller når han forkynder
Guds budskab ved den offentlige gudstjeneste, bringer han skam over
Kristus. Tilsvarende bringer en kvinde skam over sin mand, hvis hun ved
gudstjenesten uden at bære slør beder til Gud eller forkynder hans
budskab. Hvis en kvinde ikke vil følge dette, kan hun lige så godt lade
sit hår klippe af. Men når det nu engang er en skændsel for en kvinde at
lade sit hår klippe eller barbere af, så bør hun tildække sit hoved.


Igen skal det ses i en konkret sammenhæng. Det er ved gudstjenesten
kvinden bringer skam over sin mand ved at bede uden slør. Der står intet
i biblen om at kvinden ikke må gå uden slør når hun ikke er til
gudstjeneste.


Men vi er ikke færdige endnu for i samme korinterbrev kapitel 11 står der
også:

Men hvad synes I selv? Kan en kvinde virkelig træde frem for Gud i bøn
uden dette slør? Reagerer vi ikke helt naturligt imod det, hvis en mand
har langt hår? Det betragter vi som en skam, men vi synes, at det er
værdigt og smukt, at en kvinde har langt hår. Det dækker hende jo som et
slør.

Hov så det er faktisk kvindens hår som er hendes slør.

Paulus spørger faktisk her menigheden, en menighed som ovenikøbet er
småforvirret omkring det kristne budskab: Hvad synes I selv? Med det
spørgsmål menes selvfølgelig ikke hvad menigheden mener om det kristne
budskab, men der menes under hvilke kulturelle betingelser menigheden
selv mener den bedst kan modtage det kristne budskab. Det her bibelvers
illustrerer derfor fint at Paulus tale er her konkret tale i en bestemt
tid bestemt af datidens normer hvad angår kvinden og mandens hår og ikke
at dette skal være gældende til hver en tid.


Så har Paulus kvindehaderen som nogen kalder ham i samme korintherbrev
også nogle mere generelle betragtninger om forholdet mellem mand og
kvinde.

Lad os dog først se hvad den græske filosof og hedning Aristoteles mener
om forholdet mellem manden og kvinden:

Om kvinden mente Aristoteles nærmest, at hun var en ufuldstændig mand, at
hun manglede noget. Med hensyn til forplantning så han kvinden som den
passive modtager og manden som den aktive giver. Manden giver "formen",
mens kvinden bidrager med "stoffet". Kvinden er alt for meget styret af
lyst eller smerte når hun handler, så hun ikke kan lede. Autoriteten må
derfor være manden.

For the slave has no deliberative faculty at all; the woman has, but it
is without authority, and the child has, but it is immature. So it must
necessarily be supposed to be with the moral virtues also; all should
partake of them, but only in suchmanner and degree as is required by each
for the fulfillment of his duty. Hence the ruler ought to have moral
virtue in perfection, for his function, taken absolutely, demands a
master artificer, and rational principle is such an artificer; the
subjects, oil the other hand, require only that measure of virtue which
is proper to each of them. Clearly, then, moral virtue belongs to all of
them; but the temperance of a man and of a woman, or the courage and
justice of a man and of a woman, are not, as Socrates maintained, the
same; the courage of a man is shown in commanding, of a woman in obeying.
And this holds of all other virtues, as will be more clearly seen if we
look at them in detail, for those who say generally that virtue consists
in a gooddisposition of the soul, or in doing rightly, or the like, only
deceive themselves.

Fra Aristotles bog Politics, Book 1 part XIII


Og hvad skriver Paulus så mere generelt om kvinden og mandens forhold i
biblen?

Men det vil jeg, I skal vide, at Kristus er enhver mands hoved; og manden
er kvindens hoved. (1.Kor 11, 3)

Ej hellere blev jo manden skabt for kvindens skyld, men kvinden for
mandens skyld. (1.Kor 11, 9) .

Apostlen Peter har også et bidrag omkring det samme emne i 1. Peters brev
kapitel 3

Samlivet mellem ægtefæller

Jeg vil, at I kvinder, der er gift, skal være lydige mod jeres mænd, for
så vil også de mænd, som endnu ikke tror Guds ord, kunne vindes uden
overtalelse, nemlig gennem jeres rene og gudhengivne livsførelse. I skal
ikke være for optaget af jeres ydre - jeres frisure, jeres guldsmykker og
tøj. Vær hellere optaget af den indre, skjulte skønhed - et mildt og
blidt sind. I Guds øjne er dette meget mere værd. Det er en skønhed, som
aldrig forgår. Den prægede også de gudfrygtige kvinder i gamle dage. De
satte nemlig deres håb til Gud og var lydige mod deres mænd. Således
adlød Sara sin mand, Abraham, og kaldte ham »herre«. Hvis I ligeledes gør
det gode, er I Saras døtre, og I følger i hendes fodspor; og da skal I
ikke lade jer skræmme af noget. I ægtemænd skal vise jeres koner omsorg
og tænke på deres behov; I skal ære dem som medskabninger, der fra
naturens hånd er svagere stillet. Vis dem forståelse og husk, at I er
fælles om at arve det evige liv. Hvis ikke I ærer og respekterer dem, som
I bør, bliver det en hindring for jeres bøn.

Og lad os så slutte af med det her for ligesom at sætte tingene på plads:

(1.kor 11.11) Dog, i Herren er kvinden intet uden manden og manden intet
uden kvinden, for ligesom kvinden kom fra manden, bliver manden til ved
kvinden; men alt er fra Gud.

Selv hvis man vælger at benytte biblen som en regulær lovbog man skal
leve efter og lave samfund efter, hvilket den kristne reformator Luther
absolut ikke ville ha´ brudt sig om, så er det faktisk ikke helt nemt at
lave en hel masse kvindeundertrykkende lovgivning efter biblen.


--
Med venlig hilsen
GB

 
 
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408662
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste