Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nyt digitalkamera - hvilket?
Fra : Fly Christensen

Dato : 30-05-05 17:12

Goddag!

Jeg håber, at I kan hjælpe mig et godt stykke på vej. Vi skal til at
have et digitalt kamera, til husbehov. Jeg har kigget lidt på Konica
Minolta Z10/Z20. Det er lidt i denne pris klasse, at jeg har tænkt mig
at kameraet skal ligge. Har I nogle kommentarer til dette kamera eller
nogle alternativer?

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 30-05-05 17:16

Fly Christensen wrote:
> [...]
> Minolta Z10/Z20. Det er lidt i denne pris klasse, at jeg har tænkt mig
> at kameraet skal ligge. Har I nogle kommentarer til dette kamera eller

Se hvad de kan på dpreview.com, steves-digicms.com
Se priser og samlign på edbpriser.dk

--
Thomas Schreiber
http://schreiber.se

Fra : Fly Christensen

Dato : 30-05-05 18:05

On Mon, 30 May 2005 18:15:49 +0200, Thomas Schreiber
<REMOVEnews@schreiber.se> wrote:

>Se hvad de kan på dpreview.com, steves-digicms.com

Jeg har været inde på steves-digicam.com først. Der er bare så utrolig
store mængder af informationer, at jeg har svært ved at vælge de rigtige
infos.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-05-05 18:24

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-05-05 18:30

Fly Christensen wrote:
> Jeg har været inde på steves-digicam.com først. Der er bare så utrolig
> store mængder af informationer, at jeg har svært ved at vælge de
> rigtige infos.
> Fly

Så prøv på www.edbpriser.dk - der er rimelig nøgne fakts om kameraerne i
rimelig overskuelig form.

Ellers prøv at kigge baglæns i gruppen - dit spørgsmål "hvilket kamera"
bliver stillet MEGET tit, så der er normalt ikke den største lyst til at
skrive det samme igen, igen, igen, men der er mange guldkon, at hente, i
gamle indlæg............

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Fly Christensen

Dato : 30-05-05 21:47

On Mon, 30 May 2005 19:29:39 +0200, "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid>
wrote:

>Så prøv på www.edbpriser.dk - der er rimelig nøgne fakts om kameraerne i
>rimelig overskuelig form.

Fint nok. Det var bare, hvis der var nogle, der havde et par
anbefalinger.

> [...]
>bliver stillet MEGET tit, så der er normalt ikke den største lyst til at
>skrive det samme igen, igen, igen, men der er mange guldkon, at hente, i

Jeg har læst tilbage indtil 19/5 - længere tilbage får jeg ikke indlæg.
Der er to interessante tråde, men jeg synes, at de ligger på hver sin
side af mit prisleje. Den ene er ca 2500kr, den anden 1000-1500. Den
første er lidt for høj, og den anden lidt for lav. Derfor mit spørgsmål.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Michael

Dato : 30-05-05 21:53

Fly Christensen wrote:

> [...]
> side af mit prisleje. Den ene er ca 2500kr, den anden 1000-1500. Den
> første er lidt for høj, og den anden lidt for lav. Derfor mit spørgsmål.

Hej Fly

Du skal også tænke på at købe et min. 512 Mb ramkort, en taske og måske
ekstra battterier, det løber hurtigt op.

Michael

Fra : Jakob

Dato : 30-05-05 22:19

In article <1117486016.2d31533b49ab7f6b851ecb60d967f308@teranews>,
x_nospam_x@gmx.net says...

> Jeg har læst tilbage indtil 19/5 - længere tilbage får jeg ikke indlæg.

Et tip, du kan via google grupper søge på alt hvad der har væet i tidens
løb i eksempelvis denne gruppe.

gå ind på http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&group=dk.fritid.foto
og så kan du søge ligeså langt tilbage du gider

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jakob

Dato : 30-05-05 22:25

In article <1117486016.2d31533b49ab7f6b851ecb60d967f308@teranews>,
x_nospam_x@gmx.net says...
> On Mon, 30 May 2005 19:29:39 +0200, "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid>
> wrote:

for lige at være helt servicemindet så ender det med noget i stil med

http://shorterlink.com/?UM69GF

kig på det. Men hvis du vil have hjælp så skriv lidt om hvad der er
vigtigst for dig ved et kamera, baterilevetid, størrelse, mp, zoom .....
Uden dette er det svært at hjælpe.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Petersen_Michael

Dato : 30-05-05 18:45

In news:1117472694.19a6cf35eda413b234744b080453fa63@teranews,
Fly Christensen <x_nospam_x@gmx.net> wrote:
> Jeg har været inde på steves-digicam.com først. Der er bare så utrolig
> store mængder af informationer, at jeg har svært ved at vælge de
> rigtige infos.

Hvis du ikke kan håndtere den informationsmængde du allerede har til din
rådighed, hvad skal yderligere informationer så hjælpe?
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Peter Sindrup

Dato : 30-05-05 18:52

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote in
message >

> Hvis du ikke kan håndtere den informationsmængde du allerede har til din
> rådighed, hvad skal yderligere informationer så hjælpe?

Måske han netop beder os om hjælp til at sorterer

Peter

Fra : Holst

Dato : 30-05-05 18:55

Petersen_Michael wrote:

> Hvis du ikke kan håndtere den informationsmængde du allerede har til din
> rådighed, hvad skal yderligere informationer så hjælpe?

Næppe meget. Men det han har brug for er også nærmere "Jeg synes, at
Xxxx er et rigtig godt kamera, så det synes jeg, at du skulle købe".

Han nævner jo intet om sine behov, så på et jo svært at lave en
vurdering på baggrund af det, ja, bortset fra en kedelig opremsning af
alle kameraer i den omtalte prisklasse.

Men gå ned og tal med din lokale fotopusher og køb det der.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 30-05-05 19:09

In news:429b538d$0$73227$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Holst <newsmay05@shelter.dk> wrote:

> Næppe meget. Men det han har brug for er også nærmere "Jeg synes, at
> Xxxx er et rigtig godt kamera, så det synes jeg, at du skulle købe".

Right, det er IMNSHO ikke til en skid, så kunne han jo nøjes med at se
på antallet af stjerner på edb priser, og købe ud fra det..

Det lugter for meget af lad os klappe hinanden på ryggen og "hvad synes
du selv pædagogik"

> Han nævner jo intet om sine behov, så på et jo svært at lave en
> vurdering på baggrund af det

Det er umuligt at hjælpe manden..

--
Assumption is the mother of all fuck ups

Fra : Holst

Dato : 30-05-05 19:21

Petersen_Michael wrote:

> [...]
> på antallet af stjerner på edb priser, og købe ud fra det..
>
> Det lugter for meget af lad os klappe hinanden på ryggen og "hvad synes

Tjah, jeg ved ikke hvad det lugter af. Det er jo en situation, mange af
os tit kommer i, når vi gerne vil købe en eller anden genstand, hvad
enten denne genstand er kamera, printer, computer, bil eller noget helt
femte. Vi aner ikke rigtig en pind om det. Vi er end ikke rigtig klar
over vores behov og ønsker. Hovedsagelig ved vi blot sådan cirka hvor
meget vi ønsker at give for det.

Derfor er han også noget nær umulig at hjælpe ordentligt. Bedst tjent er
han nok ved at vi siger: "Køb du det der Minolta C20 eller hvad det nu
hed. Det er et godt kamera. Det skal du nok blive glad for."

Har du arbejdet i butik, så har du som sælger helt sikkert tit og ofte
stået over for en køber, som stod i denne hjælpeløse situation.

Bare se mig selv. For halvanden måneds tid siden skulle jeg købe en
trøje som gave til en 13-årig pige. Okay, hvad forstand har jeg lige på
sådan noget?! Jeg kan gå ind i butikken og sige "Jeg vil gerne have en
trøje til en pige på 13 år, og den må gerne koste sådan 200-300 kr."
eller hvad ved jeg. Så har jeg såmænd ikke mere viden om det købe og
andre ønsker end at hun bliver glad for trøje. Så når ekspedienten
spørger "Skal det være en med noget mønster på? kraftige farver?
whatever?", så kan jeg blot stå med åben mund, se dum ud og ikke ane,
hvad jeg skal sige. Jeg har blot brug for, at hun siger: "Den her trøje
vil være lige noget for hende!", så jeg kan købe den og komme videre.

Ligeledes med kameraet.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 30-05-05 19:44

In news:429b5981$0$73234$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
> [...]

> rigtig klar over vores behov og ønsker. Hovedsagelig ved vi blot
> sådan cirka hvor meget vi ønsker at give for det.

Hmm.. Hvis man starter med at sætte sig ind i de tekniske finurligheder
der kan erhverves inden for prisrammen, og der efter gør op med sig
selv, hvilken vægt de forskellige detaljer skal tælle med så er man
IMNSHO godt på vej..

Hvis man ikke forstår hvad det er der står i listen over tekniske data
på fx. Steeves så kan man spørge..

> Derfor er han også noget nær umulig at hjælpe ordentligt. Bedst tjent
> er han nok ved at vi siger: "Køb du det der Minolta C20 eller hvad
> det nu hed. Det er et godt kamera. Det skal du nok blive glad for."

Men det holder ikke, for nogle kan lide moderen andre vil have
datteren..
Nogle foretrækker et kamera der kan blive væk i en skjortelomme, andre
vil have noget seriøst SLR grej..

Men når man som vejleder ikke ved en pind om hvad kunden ønsker kan man
ikke hjælpe seriøst.

> Har du arbejdet i butik, så har du som sælger helt sikkert tit og ofte
> stået over for en køber, som stod i denne hjælpeløse situation.

Den oplevelse har jeg tilgode, jeg sælger tekniske artikler til kunder
der ved nogenlunde hvad det er de vil have. Eller i altfald hvilket hul
varen skal fylde ud. Kunderne har en forventning til produktet inden de
henvender sig. Og de henvender sig fordi de ved at jeg kan leverer en
teknisk holdbar løsning.

> Jeg har blot brug for, at hun siger:
> "Den her trøje vil være lige noget for hende!", så jeg kan købe den
> og komme videre.

Hvorfor vægter ekspedientens mening højere end din egen intuition?

> Ligeledes med kameraet.

Well.. det er jo et holdningsspørgsmål..
For mig er der stor forskel på at "klatte" 200-300 Kr. væk på en trøje
til en gave. Og investerer nogle tusinde i et stykke elektronik jeg
forventer at have glæde af den næste årrække..

Fra : henrik

Dato : 30-05-05 19:43

hej fly christensen
Der er mange mange tusinde fordkellige kameraer.
Jeg søger oftest rundt i guider og så videre.
Prøv at købe Digital Foto som er et månedligt dansk magasin. Der følger en
CD med hver gang og flere af Konica Minoltas nyere kameraer er blevet bedømt
her.
En anden mulighed er at du bruger dette link til en dansk guide for
kameraer: http://www.akam.dk Der er virkelig nogle dybtgående artikler af
mange kameraer. Så kan du bagefter gå på EDBPriser med din viden.
hilsen henrik

Fra : Fly Christensen

Dato : 31-05-05 00:53

On Mon, 30 May 2005 20:43:06 +0200, "henrik"
<hx.mehlsen@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>kameraer: http://www.akam.dk Der er virkelig nogle dybtgående artikler af
>mange kameraer. Så kan du bagefter gå på EDBPriser med din viden.

Takker for det link. Det har hjulpet mig en del videre!

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 30-05-05 23:47

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> wrote in message
> [...]
> Minolta Z10/Z20. Det er lidt i denne pris klasse, at jeg har tænkt mig
> at kameraet skal ligge. Har I nogle kommentarer til dette kamera eller

Hej.
Ja det er ikke nemt. Som du nok kan høre, er det svært at blive ved med at
give de samme gode råd, om de samme kamera'er.
Jeg vil dog bemærke. Disse hersens Konica-Minolta'er du nævner, er et par
sådan lidt underlige kamera'er. Hverken fugl eller fisk.
På den ene side har de en mægtig zoom-linse, men uden en eller anden form
for billedstabilisering (IS), har man stort set ingen glæde af den store
zoom (undtagen hvis monteret på stativ).

Har du behov for et stort zoom-område? Skal du fotografere vilde dyr/fugle
eller sportsbegivenheder? Ja, så skal du have 10x - 12x zoom.
Men er sine fotografiske behov mere sådan almindelige familie/ferie behov,
så kan du sikkert sagtens klare dig med et almindeligt kompaktkamera med de
almindelige 3x zoom.

Jeg kan forstå, at dit kamera ikke behøver at have lommeformat.

Nu prøver jeg at snævre mine anbefalinger lidt ind.

Har du behov for stort zoom (10x - 12x) så kig på:

3 Mpix kamera'er:
Canon Powershot S1
Konica-Minolta Z3
Panasonic FZ3

5 Mpix. kamera'er:
Canon Powershot S2
Panasonic FZ5
Sony H1
Konica-Minolta Z5

Efter min ubetydelige mening, har det til almindeligt privat/familie-brug
ingen betydning, om man har 3 eller 5 Mpixels. Vælg det billigste.

Hvis du synes, at de er lidt for dyre, så må du jo finde et tilsvarende
kamera uden billedstabilisering:
Konica-Minolta Z2
Fujifilm Finepix S5500
Olympus C760

Hvis du ikke har brug for den store zoom-linse, ja så kig på tråden fra d.
24.05
.....Det bedste digitalkamera til 2.500,-

Generelt: Lad være med at købe et kamera, du ikke har haft mulighed for at
holde i hånden og prøveskyde med.

hilsen Jesper