Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotosession med B93's elitejuniorer
Fra : Jens Bruun

Dato : 30-05-05 15:52

Jeg var ude og fotografere B93's elitejuniorer. Jeg forsøgte at planlægge
opgaven hjemmefra, og havde kritikken fra min sidste opgave (flugtskydning)
i baghovedet, men synes ikke helt, det gik. Bl.a. var jeg hæmmet af
omgivelserne, som jeg var meget bevidst om hele tiden. Problemet for mig
var, at B93's træningsbaner er omkranset af by og banelegeme, og jeg havde
svært ved at finde en rolig baggrund.

Jeg endte op med at tage en række skud på afstand (300mm) af to spillere,
der specieltrænede:

http://www.fotolog.dk/archives/260505/_T0C8410.jpg
http://www.fotolog.dk/archives/260505/_T0C8411.jpg
http://www.fotolog.dk/archives/260505/_T0C8416.jpg
http://www.fotolog.dk/archives/260505/_T0C8422.jpg

Det kunne da være lidt sjovt, hvis de to gutter om 10 år spiller i den
spanske liga, og jeg har de eneste billeder fra deres juniordage?

Jeg tog også billeder af holdets fællestræning, og fik leget lidt med min
85mm, da holdet spurttrænede. Jeg smider et link til hele galleriet, når jeg
får "fremkaldt" billederne (og hvis I da ikke er komplet uinteresserede

NB: Jeg er stadig meget begejstret for min 300mm. Jeg valgte at skyde
pivåben for at få så lille dybdeskarphed som overhovedet muligt (pga. den
forstyrrende baggrund). Alligevel tegner den imo imponerende skarpt, og har
fremragende kontrast og "bokeh".

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 05/30/05)

Fra : Gert Medom

Dato : 30-05-05 18:25

> [...]
den
> forstyrrende baggrund). Alligevel tegner den imo imponerende skarpt, og

to dumme spørgsmål: når du og andre skriver at i skyder "pivåben", hvad
dækker det så over? hvad dækker "imo" og "imho" over??

mht 8416 kunne man måske eksperimentere med en lidt længere lukkertid for
at
tvære bevægelsen lidt ud og understrege den. Men det er vel et spørgsmål
om
personlig smag?!

/Gert Medom

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 30-05-05 18:41

"Gert Medom" <Gert.medom@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> når du og andre skriver at i skyder "pivåben", hvad
> dækker det så over?

Det betyder, at objektivet fotograferes på fuld blændeåbning (i Jens' tilfælde
f/4.0). Fuld blændeåbning lukker mest muligt lys ind på filmen/sensoren, og har
den mindste dybdeskarphed, der giver en uskarp bagrund.

Ordet 'pivåben' henviser til, at praktisk talt alle objektiver har en ringe
opløsning/kontrast/skarphed ved fuld blændeåbning. Nogle (af de dyre) objektiver
er optimeret til at klare sig bedre i denne ende, men fakta er dog, at
billedkvaliteten får et løft ved at blænde lidt ned.

Nedblændingen koster lys (højere ISO eller længere lukkertid), og giver en
større dybdeskarphed. Til sportsfoto vil det næsten altid være en fordel at have
fodboldspilleren stående skarp mod en uskarp baggrund. Det er derfor yderst
vigtigt at vide, hvordan et objektiv performer på eller omkring fuld
blændeåbning.

> hvad dækker "imo" og "imho" over??

Det dækker over hhv. 'In My Opinion' (efter min mening) og 'In My Humble
Opinion' (efter min ydmyge mening).

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 30-05-05 20:25

Jens Bruun wrote:

> [...]
> forstyrrende baggrund). Alligevel tegner den imo imponerende skarpt, og har

Ja... det er nogle ok testskud, nu er du sikker på, at dit objektiv
og kamera virker, så nu kan du roligt gå ud lave nogle rigtige
billeder...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 30-05-05 21:03

"Niels Riis Ebbesen"

> Ja... det er nogle ok testskud, nu er du sikker på, at dit objektiv
> og kamera virker, så nu kan du roligt gå ud lave nogle rigtige
> billeder...!

Yep - Og måske passe på med de hvide bluser i solskin,
kridtevidtevit bum bum -max-

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-05-05 21:21

"-max-" <max@amarzone.dk> skrev i en meddelelse

> Yep - Og måske passe på med de hvide bluser i solskin,
> kridtevidtevit bum bum -max-

Tja. Som du selv skriver, er bluserne kridhvide. Hvis du kigger nærmere, vil
du se, de lige netop rammer kridvid, hvor de er allermest lyse. Hvis en
kridhvid bluse ikke skal ramme kridhvid i skarpt solskin, når RAW-filen
konverteres til JPEG, så ved jeg ikke, hvornår det ellers skal ske...

Fra : ;o\)-max-

Dato : 30-05-05 22:12

"Jens Bruun"
> [...]
> kridhvid bluse ikke skal ramme kridhvid i skarpt solskin, når RAW-filen
> konverteres til JPEG, så ved jeg ikke, hvornår det ellers skal ske...

- Det ved jeg sku heller ikke Jens - minder mig om reklame for
vaskepulver, såå utroligt hvidt, nok bare min skærm der ikke er justeret.
-max-

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 31-05-05 00:54

> - Det ved jeg sku heller ikke Jens - minder mig om reklame for
> vaskepulver, såå utroligt hvidt, nok bare min skærm der ikke er justeret.
> -max-

Jeg er nu tilbøjelig til at gi Max ret i, at en korrektion på -0,3 EV ville
ha tjent billederne godt
Jeg tænker, at du kan hente det tabte ved at sænke exposure i
RAW-konverteringen en smule og rette det op igen i shadow/highlights eller
levels.

Mine favoritter er disse:
http://gallery.bruun.com/displayimage.php?pos=-390

http://gallery.bruun.com/displayimage.php?pos=-387

Den første kridter lidt i ryggen, men posituren er fin.

nr 2 er god, på grund af det koncentrerede blik og gode holdning.
Og her holder exponeringen 100%.

Resten lider lidt af spøjse positurer og på en måde mangler lidt power, hvis
du kan følge mine tanker.
Du mangler det skud, hvor gutten er ved at trække benet gennem et hårdt
spark, altså lige før han rammer bolden.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Ole Larsen

Dato : 31-05-05 06:02

Om højlysene blokker eller ej, forekommer mig ligegyldigt. Problemet jeg
ser er, at de virker utroværdige. Som skydebillederne: hvorfor står de
mennesker i de mærkelige stillinger. Eller er det
udstillingsmannequiner, børn har leget med og så er kaldt ind til
aftensmad (med fin bouquet!) midt i det hele (kunne forøvrigt være en
sjov opgave at fotografere).

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (11.maj.2005) design og nye billeder på:

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-05-05 07:21

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er nu tilbøjelig til at gi Max ret i, at en korrektion på -0,3 EV
> ville ha tjent billederne godt

Jeg tror, du og max skal have jeres skærme kalibreret. På min skærm er der
fuld tegning i den hvide bluse med undtagelse af de allermest oplyste
pletter. Jeg har i konverteringen justeret eksponeringen til lige nøjagtig
at ramme hvid. Hvis du ikke tror mig, så tjek (f.eks. med PS). Trøjen rammer
255 på nogle få, meget små pletter. Som sagt var trøjen kridhvid, og
billederne er taget i skarpt solskin. Kridhvid er kridvid, også selvom det
ser udbrændt ud. Det kan så godt være, jeg alligevel skulle have sænket
eksponeringen af æstetiske årsager...

> Jeg tænker, at du kan hente det tabte ved at sænke exposure i
> RAW-konverteringen en smule og rette det op igen i shadow/highlights
> eller levels.

Intet er tabt. Der er massevis af information i højlysene i RAW-udgaverne,
så det er bare om at omkonvertere, hvis jeg ønsker at sænke eksponeringen.
Jeg skyder altid "til højre", og kan erfaringsmæssigt overbelyse mindst ét
blændetrin uden at miste information i højlysene. Jeg bruger aldrig
shadow/highlights, da jeg kan det samme i selve konverteringen med ARC. Jeg
kan i ARC ændre eksponering og samtidig sænke/øge shadows/brightness. I
modsætning til så mange andre er jeg meget begejstret for ARC, og laver så
meget som muligt allerede dér.

> Resten lider lidt af spøjse positurer og på en måde mangler lidt
> power, hvis du kan følge mine tanker.

Det tror jeg nok, jeg kan.

> Du mangler det skud, hvor gutten er ved at trække benet gennem et
> hårdt spark, altså lige før han rammer bolden.

Måske som dette: http://gallery.bruun.com/displayimage.php?pos=-399?

Tak for dine kommentarer.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 31-05-05 17:13

> Måske som dette: http://gallery.bruun.com/displayimage.php?pos=-399?

Det er i hvert fald der henad
Du burde ha bursted en serie der. IMHO er billedet skudt en brøkdel af en et
sekund for tidligt.
Det er 1D mkII'eren jo perfekt til med sine 8,5 fps

En god mulighed for at fange det rigtige billede er dødboldssituationer
f.eks målspark skudt skråt forfra

> Tak for dine kommentarer.

Velbekomme, håber, at du kan bruge det til noget

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Jens Bruun

Dato : 30-05-05 22:39

Hele serien her: http://gallery.bruun.com/thumbnails.php?album=125

Fra : Morten Wartou

Dato : 31-05-05 22:57

Jens Bruun wrote:
> [...]
> banelegeme, og jeg havde svært ved at finde en rolig baggrund.
>
> Jeg endte op med at tage en række skud på afstand (300mm) af to

De er teknisk udmærkede (som andre har nævnt, måske lige en tand for meget
hvidt, især på #2) - men de virker indstuderede, hvis du forstår hvad jeg
mener. :) Det virker som om der intet foregår uden om personerne, og det
virker lidt forkert i fodboldsammenhæng.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret