CPU temp
Fra : SB

Dato : 29-05-05 19:42

Jeg har monteret et nyt bundkort(MSI K8n-NEO-Platinum) + CPU(AMD
Athlon64 3400?), men jeg snynes at temp. er for høj 60 - 68 på CPU og 30
- 40 i selve kabinettet. Men når jeg bare lader min PC køre uden at lave
noget er temp på min CPU ca. 55 grader.

Jeg brugte kølepaste, men lod også den termiske tape, som var på den
køler der fulgte med CPU'en sidde, det er måske en fejl.

Men skal jeg montere en ekstra blæser, der er kun en ved strømforsyning,
og måske nogle større blæser, som kører med mindre omdr. da det lamer en
smule, eller er det nok at købe en ny CPU køler.

SB

Fra : Laziter [9440]

Dato : 29-05-05 20:01

"SB" <sbnospamFJERN@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Athlon64 3400?), men jeg snynes at temp. er for høj 60 - 68 på CPU og 30
> - 40 i selve kabinettet. Men når jeg bare lader min PC køre uden at lave

Det er da også alt for varmt..

> Jeg brugte kølepaste, men lod også den termiske tape, som var på den
> køler der fulgte med CPU'en sidde, det er måske en fejl.

Ja det er en fejl, du skal kun bruge en af delene, du opnår ingen effekt ved
at bruge begge dele, snarere tværtimod.
Den termiske tape vil normalt "smelte" og give en nogenlunde udmærket
varmeledende evne, men sammen med kølepasta har du fået lavet en blanding
der nærmere holder på varmen og ikke kan komme af med den igen, mit
umiddelbare gæt er at de to ting til sammen har udviklet en luftlomme, og
luft er en isolator til varme, den holder ganske fint på varmen, men kommer
ikke så godt af med den igen.

> Men skal jeg montere en ekstra blæser, der er kun en ved strømforsyning,
> og måske nogle større blæser, som kører med mindre omdr. da det lamer en
> smule, eller er det nok at købe en ny CPU køler.

En ekstra blæser foran i kabinettet til at tage luft ind, og en i bag til at
få luften ud med igen er ingen dårlig idé, det er vigtigt med et godt
airflow for at opnå optimal køling.

Mvh
Benjamin

Fra : SB

Dato : 01-06-05 13:38

Nu har jeg afmonteret min køler og kun brugt kølepasta, og temp. på min
cpu er faldet med 10 grader både under belastning og når den ikke laver
noget + temp er hurtiger til at falde igen

SB

Fra : Laziter [9440]

Dato : 01-06-05 18:07

> Nu har jeg afmonteret min køler og kun brugt kølepasta, og temp. på min
> cpu er faldet med 10 grader både under belastning og når den ikke laver
> noget + temp er hurtiger til at falde igen

Det er da en start, men jeg synes nu alligevel din temperatur er lidt høj.
58 grader ved load er cirka den samme temp jeg opnår på min CPU, og den er
endda clocket fra 1,53 GHz til 2.2 GHz og får lidt ekstra volt for at være
stabil.
Som du selv skrev tidligere, ville lidt luft i kabinettet være en god idé,
det burde sænke temperaturen yderligere.

Jeg læste iøvrigt lige en artikel hvor en Athlon64 fik fjernet "låget" og
derfter testet med en alm. køler.
Det sænkede temperaturen ved load næsten 10 grader, og det er jo slet ikke
så tosset
Men det kræver altså også at man har mod og penge nok hvis man vil forsøge
sig med den slags.

Mvh
Benjamin

Fra : SB

Dato : 01-06-05 19:58

Jeg har bestile en ny strømforsyning, med en større fan så jeg får mere
luftgennemgang + jeg regner også med at min PC bliver mere lydløs.

Så må vi se om det hjælper, ellers må jeg finde en anden køler til min cpu.

SB