MS Windows
briani 27239
Printerfonte
Fra : Tomas Christiansen

Dato : 29-05-05 15:24

Er der nogen som kender til en metode, som kan forhindre brugerne i at
bruge printerfonte i f.eks. Microsoft Word?

(Printerfonte er fonte som er indbygget i printeren, og som kun er
tilgængelige, hvis man har adgang til den specifikke printer.)

-------
Tomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 29-05-05 17:46

Tomas Christiansen skrev:

> Er der nogen som kender til en metode, som kan forhindre brugerne i
> at bruge printerfonte i f.eks. Microsoft Word?

Det er op til printerdriveren at bestemme hvorvidt der skal anvendes
printerfonte eller ej. Word kan jo ikke bruge nogle fonte som sikkert
ikke eksisterer (det er jo ikke sikkert at fonten findes i den printer
der skrives ud på).

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 29-05-05 23:14

Jesper G. Poulsen skrev:
> [...]
> printerfonte eller ej. Word kan jo ikke bruge nogle fonte som sikkert
> ikke eksisterer (det er jo ikke sikkert at fonten findes i den printer

Jaeee... og?

Mit mål er at INGEN brugere må kunne komme til at bruge printerfonte!

Det giver alt for meget støj og palaver, når en bruger ikke kan forstå et
dokument, som en anden har lavet, fordi Windows selv har "gættet" sig til
at nærmeste font - i mangel af bedre - sikkert er Wingdings (dokumenterne
bliver _ret_ ulæselige).

Jeg er i min søgen ikke stødt på en generel metode til at undgå at brugerne
får muligheden for at bruge printerfonte (Windows 2000).

-------
Tomas

Fra : Klaus

Dato : 29-05-05 23:33

"Tomas Christiansen" <toc-01-nospam-removethisword@blikroer.dk> skrev i
en meddelelse news:Xns966623AF68F7tomascdenmark@212.242.40.170...

Word kan integrere de fonte der er brugt, i selve filen - i hvert fald
så vidt jeg husker det.

Klaus H

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 30-05-05 06:33

Klaus skrev:
> Word kan integrere de fonte der er brugt, i selve filen - i hvert fald
> så vidt jeg husker det.

I så fald er det ikke noget som fremgår tydeligt af Word indstillinger, men
om det så skulle være tilfældet, så hjælper det ikke meget. Problemet vil
stadig kunne opnstå i Excel, PowerPoint, Publisher, Photodraw, PageMaker,
Write, Notepad osv. ... listen er lang.

-------
Tomas

Fra : Max

Dato : 31-05-05 12:03

Hej

> I så fald er det ikke noget som fremgår tydeligt af Word indstillinger,
men

Kan man ikke bare slette de printerfonte ?

Mvh Max

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-05-05 12:24

Max skrev:

> Kan man ikke bare slette de printerfonte ?

De kan ikke slettes fra printeren. De er hardcoded ind i kræet.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-05-05 09:08

Tomas Christiansen skrev:

> Mit mål er at INGEN brugere må kunne komme til at bruge printerfonte!

Hvis Word ikke kender printeren kan det ikke benytte sig af fontene.

Fra : zczc

Dato : 31-05-05 11:01

> Hvis Word ikke kender printeren kan det ikke benytte sig af fontene.

Bliver det så ikke svært at skrive ud?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-05-05 11:28

zczc skrev:

> Bliver det så ikke svært at skrive ud?

Hvorfor skulle det blive det?

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 31-05-05 21:55

Jesper G. Poulsen skrev:

> Hvorfor skulle det blive det?

Det er jo lige det der er pointen!

Bruger A har printer X og bruger i et Word-dokument font F som hun har
adgang til fordi det er en printer-font i printer X.

Bruger B har printer Y, som ikke har printerfonten F, og han forsøger at
skrive dokumentet ud, men Windows kender ikke fonten og gætter på at det
sikkert er en Wingdings...

Resultat: Dokumentet som B printer ud (eller viser på skærmen) indeholder
kun små smileys, fly, pile, telefoner og boxe i forskellige afskygninger.

-------
Tomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-05-05 22:21

Tomas Christiansen skrev:

> Bruger A har printer X og bruger i et Word-dokument font F som hun
> Bruger B har printer Y, som ikke har printerfonten F, og han forsøger

Word skal ikke kende printeren. Word skal kende et standardinterface
der ikke har indbyggede fonte. Et sådan kunne være en PDF-writer.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 01-06-05 08:10

Jesper G. Poulsen skrev:
> Word skal ikke kende printeren. Word skal kende et standardinterface
> der ikke har indbyggede fonte. Et sådan kunne være en PDF-writer.

Nå, nu forsår jeg. Du foreslår at jeg sletter alle printerdrivere og
installerer (f.eks.) en PDF-printerdriver i stedet.

Hvordan vil du foreslå at PDF-filen skal "transporteres" til den rigtige
printer? Der er i dag tale om 74 printere - men der kommer en del flere til
i nærmeste fremtid.

-------
Tomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-06-05 16:33

Tomas Christiansen skrev:

> rigtige printer? Der er i dag tale om 74 printere - men der kommer en
> del flere til i nærmeste fremtid.

74???

Hvad er det for en installation?

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 01-06-05 21:29

Jesper G. Poulsen skrev:
> 74???
>
> Hvad er det for en installation?

Det er en installation som omfatter op mod 100 personer, 12 kontorer og på
sigt op mod 100 hjemmearbejdspladser. Alle printere er defineret på én
bestemt server, og al print sendes gennem denne server.

-------
Tomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-06-05 21:46

Tomas Christiansen skrev:

> og på sigt op mod 100 hjemmearbejdspladser. Alle printere er
> defineret på én bestemt server, og al print sendes gennem denne
> server.

Én printer på serveren og så er dét problem løst. 74 printere er vanvid.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 01-06-05 22:48

Jesper G. Poulsen skrev:
> Én printer på serveren og så er dét problem løst. 74 printere er vanvid.

Vanvid? Èn printer? Du synes måske at det er bedre at når sidder i
Nordjylland og printer, skal man køre til København for at hente printet???

Prøv lige at forklare hvad du mener med at det er "vanvid", at der står en
printer på hver lokation?

-------
Tomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-06-05 15:33

Tomas Christiansen skrev:

> Vanvid? Èn printer? Du synes måske at det er bedre at når sidder i
> Nordjylland og printer, skal man køre til København for at hente
> printet???

Ja

> Prøv lige at forklare hvad du mener med at det er "vanvid", at der
> står en printer på hver lokation?

Hvis man har så mange lokationer, så må man tvangsindføre en standard.
En mulighed ville være at skifte til PostScript-printere over hele
linien. Og så kun udskrive i PostScript (PS-fonte kan downloades til
printeren ved hvert udskriftsjob).

Man beder om problemer, hvis man ikke tvangsindfører en standard.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 02-06-05 16:22

Jesper G. Poulsen skrev:
> [...]
> printeren ved hvert udskriftsjob).
>
> Man beder om problemer, hvis man ikke tvangsindfører en standard.

Levetiden på printerne er så lang, at vi er nødt til at have en vis løbende
udskiftning af modellerne, idet levetiden på de enkelte modeller ikke altid
er lang nok. Der er derudover nogle steder et stort behov og nogle steder
et lille behov.

Så der er tale om ganske få modeller som rent faktisk er at finde blandt
alle de mange printere - men det er også nok!

-------
Tomas

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-06-05 17:27

Tomas Christiansen skrev:

> Levetiden på printerne er så lang, at vi er nødt til at have en vis
> løbende udskiftning af modellerne, idet levetiden på de enkelte
> modeller ikke altid er lang nok. Der er derudover nogle steder et

Sæt en Linux-boks op som printerserver til hver printer. Sæt den op så
den ses som en PostScript-printer. I skal under alle omstændigheder
have én fælles standard set fra brugerens side.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 02-06-05 20:55

Jesper G. Poulsen skrev:
> Sæt en Linux-boks op som printerserver til hver printer. Sæt den op så
> den ses som en PostScript-printer. I skal under alle omstændigheder
> have én fælles standard set fra brugerens side.

Du tænker på SAMBA?

Nu er PostScript jo ikke altid det bedste i Windows. Faktisk kan det i
flere tilfælde give dårligere resultater at bruge PS end PCL - når altså
lige at vi taler Windoze. Det er muligt at problemet ikke bliver aktuelt.

En anden ting er at visse printere har et vist antal bakker, som bliver
udnyttet til fulde. Det er imperativt at disse bakker skal kunne bruges.
Jeg kan ikke lige regne ud om det vil give problemer?

-------
Tomas