hopper den ud?
Fra : owen

Dato : 29-05-05 15:11

jeg bor i en lejlighed, og har en dejlig stor 10 kvm terrasse, med mur på 3
af siden (heraf den ene ind mod selve lejligheden). Den sidste side er der
"Gitter" altså noget jern/stål halløj der vel er ca en meter højt.
Jeg vil gerne have kat, men kan ikke lade være at tænke på, om den evt.
ville prøve at hoppe op/ud. Den ville ikke kunne kravle gennem hegnet på
nogen måde, men hvis jeg har et læsejl oppe, ville den måske blive nysgerrig
efter hvad der mon var på den anden side, og så derfor hoppe op. Men ville
det kunne afhjælpes ved, at lade være at dække hegnet i hele sin længde,
således at katten i den ene ende af terrassen har mulighed for at kigge ud
gennem hegnet?
Eller ville jeg skulle holde den i sele hver gang den var med ude på
terrassen???

Trine

Fra : Carina Kristensen

Dato : 29-05-05 18:15

Nogen katte (især de lidt yngre spilopmagere) er jo altså vældig
interesseret hvis en fugl eller lign kommer flyvende.. Jeg har selv en
overdækket altan i stil med din... godt nok med vinduer... Jeg skal holde
meget øje med mine katte som er MEGET interesseret.. så jeg ville
ihvertfald
sige at du skal sørge for at missen er under opsyn når den er derude.. det
skal så siges at5 jeg har 2 katte hvoraf den ene af dem er knap så
interesseret i hvad der sker udenfor...

Ikke alle katte er så glade for det med sele, men ihvertfald hold opsyn
med
missen.

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-05 18:15

> [...]
> gennem hegnet?
> Eller ville jeg skulle holde den i sele hver gang den var med ude på

Selv de mest stabile og trofaste katte hopper ud når der lige er noget
spændende.

Dæk af med noget net der ikke kan rives i stykker, så der er fuldstændig
lukket af på alle fire sider.

Hos dyrlægerne vrimler det hele sommeren med katte der er kommet slemt til
skade ved at hoppe ud over altanen eller et åbentstående ikke-kattesikret
vindue. Det er en skrøne, at katte lander sikkert på alle fire ben.

Se også: http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=364682/

Tina

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-05 09:13

Tina F." <wunjo(a)webspeed.dk> skrev i en meddelelse news:4299f8b1$0$73279

> [...]
> skade ved at hoppe ud over altanen eller et åbentstående ikke-kattesikret
> vindue. Det er en skrøne, at katte lander sikkert på alle fire ben.

Jeg ville også dække det helt af, så katten er sikret.
Vores tidligere kat tog engang springet fra 2.sal, pga. en glemt lukket dør,
til den lukkede altan, hvor vinduet stod på klem.
Han var væk i en dags tid, hvorefter han var kravlet op i et træ foran vores
køkkenvindue.
Han havde flækket ganen og haltede slemt på det ene forben. Benet var
heldigvis ikke brækket, men han var indlagt i et døgns tid på dyrehospitalet
for at komme sig og lige for at de kunne holde lidt øje med hans tilstand.

Du kan tro, at man som katteejer får det rigtig skidt på kattenns vegne, og
banker sig selv oven i hovedet. Det kan gå galt selvom man har prøvet at
være påpasselig, så hellere sikre det hele ordenligt fra start.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: Quiz om hunde + galleri

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 29-05-05 18:18

Hej
Om katten kan se ud eller ej, er ligegyldigt, græsset er altid grønnere
på den anden side af bakken. Og sådan er det også med katte, og katten
er jo en fantastisk klatremis, nysgerrig osv. Jeg har her et link til et
firma, der laver net i alle størrelser og farver. Maskestr. er også
fritvalg.
http://www.lsnet.dk/sandkassenet.htm

Med venlig hilsen
Lisbet Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : owen

Dato : 29-05-05 18:34

Mange tak for de gode råd og svar :)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 30-05-05 07:25

owen wrote:
> [...]
> terrassen har mulighed for at kigge ud gennem hegnet?
> Eller ville jeg skulle holde den i sele hver gang den var med ude på

jeg har tre (faktisk fire, men den sidste er flyttet) katte der har haft
adgang ude på en terasse som var indhegnet lidt som din, med et halvt hegn
ud imod livet udenfor, og resten mure rundt....
naturligvis er kattene nysgerrige, men når der er tale om et gitter, kan
katten ikke altid se hvor det ender, da deres øjne er indrettet til at
observere bevægelse, ikke stilstand (er min teori*G*)....
vi startede på 2 sal, og havde altid kattene under opsyn når de var ude (dvs
en hurtig tur i køkkenet tillod vi os da indimellem), og hvis man lige
sørger for at forklare katten at den skal være forsigtig hvis den gør noget
man er nervøs for, som at stikke hovedet lidt for langt frem gennem
tremmerne....

senest har vi boet i en lejlighed med have, her lavede vi en intermistisk
lille indhegning med noget hønsetrød, ca 90 cm højt.... ingen af kattene
forsøgte at hoppe over..... vi havde enkelte episoder hvor vores hunkat (med
killinger) forsøgte at springe igennem fordi vi havde besøg af en hankat,
som skule have tæv*G* men ingen problemer derudover....

jeg mener sagtens man kan have katte med ud på en terasse, og opdrage dem
til at de ikke må vandre på toppen af hegnet.... det største problem, synes
jeg, er hvis man bor i jordhøjde, og katten virkelig kan se "verden
udenfor"....
flyvende madpakker (fugle) lærer jo hurtigt at her holder en mis til, og så
holder de sig væk....

naturligvis kan du sætte hegn/net på, hvis du er nervøs, men medmindre du
vælger en katterace der af natur er meget nysgerrig og frygtløs, tror jeg du
kan opdrage dig ud af det....

--
Knus, Sabina
Se vores sunde, smukke og charmerende persere på

Fra : Lisbet Sørensen

Dato : 30-05-05 08:39

Hej
Nu har jeg ikke den tætte kendskab til Perserkatten, men den er nok ikke
den mest aktive kat, du har nok ret i at den ikke er den store klatrer.
Jeg har Norske Skovkatte, og der vil jeg absolut anbefale indhegning
ovenfor. Adskillige andre atletiske racer incl. huskatten er også
glimrende klatrere, og der er mange uheld sket ved fald ud. Min datters
huskat faldt ned fra 2. sal. Den overlevede gudskelov, men havde slået
sig, og gemte sig i to døgn, i et godt befolket boligkvarter.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 31-05-05 17:46

Lisbet Sørensen wrote:
> Hej
> Nu har jeg ikke den tætte kendskab til Perserkatten, men den er nok
> ikke den mest aktive kat, du har nok ret i at den ikke er den store
> klatrer.

nu har jeg ikke kun persere*G* det er faktisk min perserhun der har været
den største udbryder....
jeg har også haft Somali, og naturligvis min dejlige huskat...... somalien
er normalt også ret akrobatisk ;) men hun forsøgte aldrig at komme ud....

> [...]
> Min datters huskat faldt ned fra 2. sal. Den overlevede gudskelov,
> men havde slået sig, og gemte sig i to døgn, i et godt befolket

min perserpige sprang engang ud fra et vindue på 1. sal uden at komme til
skade overhovedet ( hun fik åbnet et vindue der sad på hasp, af typen hvor
der er et stort vindue nederst der ikke kan åbnes og et smalt for oven der
kan åbnes....

vi fandt hende heldigvis allerede inden for en time efter vi havde opdaget
det, for hun havde gemt sig og svarede da vi kaldte på hende... men trods
denne oplevelse var det stadig hende der brød igennem hegnet for at banke
hankatten ;)

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 30-05-05 08:41

Sabina skrev
<naturligvis kan du sætte hegn/net på, hvis du er nervøs, men medmindre du
vælger en katterace der af natur er meget nysgerrig og frygtløs, tror jeg du
kan opdrage dig ud af det....>

Med det antal af "nedfaldskatte" der ender hos dyrlægen hver eneste sommer,
var/er det ikke noget jeg ville have nerver til at risikere.

Linken Tina F sendte, fortalte at alene i sidste uge var der kommet 6 katte
ind kun på Kbhs Dyrehospital. Hvorfor risikere noget der kan ende med at
koste store dyrlægeregninger, og ultimativt koste katten livet, når
man kan sikre sig mod det forholdsvist nemt.

--
Marianne Hellemose
Skal du købe/sælge/omplacere kat, så læs her

Mahatma Ghandi

Fra : Karina Nielsen

Dato : 30-05-05 12:47

> [...]
> gennem hegnet?
> Eller ville jeg skulle holde den i sele hver gang den var med ude på

Jeg har også altan i min lejlighed og har valgt at sætte noget tov op - jeg
købte det i Maxi Zoo sidste sommer og har ikke fortrudt købet.

Perle nyder meget at sidde på selve altanen og kigge ned - tænk nu hvis der
var noget sjovt. Jeg behøves ikke tænke på at kigge efter hende når hun
render på altanen en varm sommerdag.

Og efter den lille tilløbende kat i går - ja, så er jeg endnu mere glad for
det tov på altanen.

Mvh

Karina

Fra : Tine

Dato : 30-05-05 22:20

Vi har en lidt mere åben altan end du beskriver. Men vi har altid katten
i sele derude og holder øje med den i sele. Det er både fordi den gerne
vil ind til nabo hvilket jeg ikke er sikker på naboen synes er sjovt,
men også hvis den skulle falde... og jeg skulle hilse og sige at det var
en god ide, den har prøvet at hoppe fra kanten af altanen og over i
vindues karmen ved siden af hvilket den ikke kunne, men selen var
heldigvis på.
Men vær opmærksom på at selen ikke er en garanti, den kan vrikke sig ud
af den næsten uanset hvor stram den er,derfor holder vi hele tiden øje
med den også.
MVH
Tine