Jihad i Indonesien - ikke plads til en kri~
Fra : G B

Dato : 29-05-05 12:13

Fra TV2-nyhederne:
[http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=2411892]

To bomber dræber 19 mennesker på et fyldt marked i Tentena, en kristen
by i det østlige Indonesien. Byen ligger på øen Sulawesi.
I 2001 kostede sammenstød mellem muslimer og kristne 2.000 mennesker
livet, og det frygtes at volden nu blusser op igen. Da volden var på sit
højeste for år tilbage, rejste medlemmer af den al Qaeda-relaterede
gruppe Jemaah Islamiah til området for at bekæmpe de kristne.

Tentena ligger ved en sø og er en pittoresk lille by, kendt for sine
mange kirker.

Mere om Jemaah Islamiah:
[http://nyhederne.tv2.dk/baggrund/article.php?id=200136]

En gang kærede resten af verden sig ikke om gruppen Jemaah Islamiah
trods dennes forbindelse til Osama bin Ladens terrornetværk al Qaeda.
Det varede, indtil gruppen bragte en serie bomber til sprængning i
ferieparadiset Bali i oktober sidste år.
Men Jemaah Islamiah eksisterer slet ikke. Det hævder Abu Bakar Bashir,
som i en retssag i Indonesiens hovedstad Jakarta står anklaget for at
være gruppens åndelige overhoved.
Rundt om i det sydøstlige Asien sidder flere end 50 medlemmer af Jemaah
Islamiah (JI) i fængsel. Senest anholdt efterretnings- og politistyrker
i Thailand og Cambodja flere JI-folk.

Gruppen har rødder i nationalistiske islamiske bevægelser fra slutningen
af 1940'erne og begyndelsen af 1950'erne. Mange var opsatte på at skabe
en islamisk indonesisk stat, der rakte ud over hele det sydøstlige
Asien. Men bevægelserne blev knust eller gav op, da det nu af Holland
uafhængige Indonesiens anden præsident, Suharto, kom til magten.
Da Suharto slap grebet i 1998, vendte Bashir hjem. Han var efter sine
kontakter til al Qaeda og mujahedin-krigerne i Mellemøsten blevet
centrum for et netværk af betydeligt mere radikale muslimer, mener
efterretningsfolk.
Frem til 11. september 2001 var lokale, kristne kirker og indkøbscentre
JI’s foretrukne angrebsmål. Efter terrorangrebet på USA, ændrede JI
strategi og tog fat på at angribe vestlige mål i området. Dermed
begyndte gruppen for alvor at operere overalt i Sydøstasien og ikke blot
i Indonesien.
Endnu har JI ikke gennemført angreb af så omfattende skala som de
angreb, der har gjort al Qaeda så berygtet. Oftest vælger JI såkaldt
'bløde mål': Turistmål, barer, shoppingcentre, hoteller og andre
offentligt tilgængelige installationer. De er også vanskeligere at
forsvare mod terrorangreb.
Gruppen opfatter sine terrorangreb som hellig krig - jihad - mod de, der
modsætter sig islam og gruppens mål om en islamisk superstat i
Sydøstasien.

--
Liberal, kongetro, EU-modstander og atomkraftmodstander.
Frihed under ansvar er den eneste troværdige vej frem.

Fra : Poul Nielsen

Dato : 29-05-05 12:29

"G B" <nonono@nospam.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> højeste for år tilbage, rejste medlemmer af den al Qaeda-relaterede
> gruppe Jemaah Islamiah til området for at bekæmpe de kristne.

"ikke plads til en kristen by"

Nej og specielt ikke hvis de har massakreret en hel skole fyldt med
Muhamedanere. Der er to grupper om det her og lur mig om de kristne ikke
lægger en bombe under deres muhamedanske naboer snart. Men det her viser at
Islam og Kristendommen ikke kan leve side om side desværre.

Fra : Per Hagemann

Dato : 29-05-05 22:39

"Poul Nielsen" <ikke@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at
> Islam og Kristendommen ikke kan leve side om side desværre.

Som spirituelt alvidende, eller i det mindste velbevandret i diverse
åndsretninger, burde du vide at de kristne ikke har samme lovreligiøst belæg
som muhamedanerne til at placere terrorbomber mellem vantro.

I Indonesien er de kristne, som næsten alle er kinesere, blevet myrdet og
fordrevet fra forskellige territorier. Det er misvisende at kalde det
stridigheder mellem kristne og muslimer, når det altid er muslimerne som
tager initiativ til voldshandlingerne.

Den nævnte massakre på en skole, er der yderligere informationer til at vise
sammenhængen?

--
Som hærfører udbredte Muhamed ideologien. Ved sin død var han statsleder for
det meste af den arabiske halvø.

Fra : John Doe

Dato : 29-05-05 23:05

> [...]

> at
> Islam og Kristendommen ikke kan leve side om side desværre.

Heller ikke islam og hinduismen. I Kashmir ryger der også en del bomber
indimellem.

Hilsen Sten