Trafikdræbt kat, hvad gør
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-05-05 09:58

Hej

I går aftes på vej hjem fra mine svigerforældre så jeg en kat liggende
på cykelstien. Det så ud som om den lå og sov, var ikke forkrøblet
eller noget. Bad naturligvis straks min mand om at vende bilen, så jeg
kunne komme tilbage og tjekke det stakkels kræ.

Da jeg nåede derhen så jeg en flot ung kat liggende død. Det vil sige,
jeg skulle godt nok tjekke at den var død, men der var ingen tegn på
liv overhovedet, ingen reaktioner, ingen vejrtrækning, ingen puls.
Katten var død, men også kun lige. Den var stadig helt varm og der løb
lidt blod ud af munden på den.

Først lidt harme: Hvordan pokker kan man køre videre når man har
påkørt en kat? Den kunne måske være reddet hvis de havde stoppet og
taget den med til en dyrlæge, den var trods alt gået ind til siden og
havde lagt sig på cykelstien. Hvordan kan man overhovedet komme i
tanke om det?

Og så alle mine spørgsmål: Katten var ikke tatoveret, og der var langt
til næste hus/gård. Jeg lagde den forsigtigt helt ind i rabatten så
den var synlig fra vejen, men ikke lå midt på cykelstien. Hvad kunne
jeg have gjort mere?

Havde den stadig været levende havde jeg naturligvis ringet til FALCK
øjeblikkeligt og fået at vide hvor nærmeste dyrlæge der havde vagt
var.

Jeg har også selv engang påkørt en stor sort kat, der kom løbende fra
en skov. Heldigvis nåede jeg meget ned i fart. Der var ingen tegn på
blod eller noget som helst og katten forsvandt meget hurtigt ind i
skoven. Hvad skal man gøre her?

Vi kørte ind til gården ved siden af, hvis det nu var deres kat. De
var totalt ligeglade og skældte os ud for at holde på deres græs! Jeg
mener, jeg holdt da bare ind det første, det bedste sted for at se om
jeg kunne gøre noget.

Men alle råd modtages med tak.

Mvh Trine

--
Hyggelig lejlighed med plads til fire personer udlejes i Nordjylland.
Butik med udendørs-keramik, hundekurve, kattehuler, kurve, juleting mm.

Fra : Gainsbourg

Dato : 29-05-05 10:15

Utroligt hvor hensynsløse folk kan være!!! Både dem der har påkørt et dyr og
bare er kørt videre - og dem på gården, som opførte sig så dårligt

Med det sagt, så er det da godt at du tog dig tid til at kikke til katten og
se om du kunne køre noget for den. Kan det evt. være, at den ikke var
øremærket men chipmærket? Så ville de kunne aflæse chippen hos Falck eller
det lokale internat eller hos en dyrlæge.

Vi fandt engang en påkørt, død kat, som vi lagde i en sort sæk og som vi tog
med hjem og fik chipscannet hos dyrlægen dagen efter (den var heldigvis både
chippet og øretatoveret, for tatoveringen var helt ulæselig). På den måde
kunne vi kontakte ejeren, som var glad for at få besked om hvad der var sket
og for at få muligheden for at komme og hente den, så den kunne blive
begravet i baghaven.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Lene Hansen

Dato : 29-05-05 12:06

Bortset fra at det jo godt kan være at bilisten bare er kørt uden at
tjekke - hvad alt for mange gør - så kan det jo faktisk også godt være at
vedkommende har holdt ind og lagt katten ind til siden. Vedkommende kan jo
også godt have tjekket om den var mærket, og når den ikke var det, jamen
hvad gør man så... man lader den vel lige ligge for at evt omkringboende kan
finde deres kat, når de begynder at lede efter den. Tro mig, det at finde
sin påkørte døde kat, er forfærdeligt, men trods alt bedre end at man ikke
kender kattens skæbne, hvis mennesker i al venlighed har taget den med. Og
det er jo så her, at jeg kun kan anbefale at kattene bliver øremærket, så en
ejer kan findes hvis en påkørt/død kat bringes til en dyrlæge eller lign.

M.v.h.