Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billedkvalitet i Photoshop m.v.
Fra : John Nissen

Dato : 28-05-05 19:10

Hej!

Jeg har en Canon EOS 300D, som jeg tager temmelig mange billeder med. Jeg
tager billederne i RAW-format, og konverterer dem derefter til JPEG vha. det
medfølgende program.

I Photoshop behandler jeg så billederne yderligere. Når jeg så vælger "Gem
som", spørger den hvilken kvalitet jeg vil gemme. Hvis man vælger maksimum,
siger den "10". Den går dog helt op til "12", men så fylder filen væsentligt
mindre.

De fleste af mine billeder fremkaldes via Digitalshoppen, så derfor skal
filerne helst ikke fylde en bondegård. Er der nogen synlig forskel på "10"
og "12", og her tænker jeg især på når de kommer ud på 10x15 fotopapir.

Mht. til hvor mange pixels man gemmer, altså f.eks. 2000x1333 pixels, hvad
er så her det mest optimale. Det er vel bedst at tage det maksimale, men
igen, er det noget der gør en forskel.

Hidtil har jeg uploadet billeder til fremkaldelse i formatet 2000x1333
pixels, men synes ikke helt de bliver så flotte, som hvis de var taget med
alm. spejlrefleks, og fremkaldt på traditionel vis. Kan det betale sig at
uploade i større format?

Håber nogen har nogle erfaringer de vil dele.

John

Fra : Steen Larsen

Dato : 28-05-05 19:42

In article <4298b3bb$0$166$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
"John Nissen" <john_nissen@my1101tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> uploade i større format?
>

> Håber nogen har nogle erfaringer de vil dele.

Jeg tror jeg ville uploade i fuld opløsning og hvis jeg var meget
bekymret omkring kvalitet på det fremkaldte bruge TIF. Jeg tror dog ikke
du vil kunne se forskel på TIF, jpeg10 eller 12 hvis du bruger fuld
opløsning.
Med mindre du har forbrugsafregnet Internet er det vel lige meget hvor
meget de fylder når du skal uploade til DS?