Bange kat ?
Fra : Tine

Dato : 28-05-05 17:24

Hej
Vi har et problem med vores ellers nogen gange søde og rare kat. Når der
kommer gæster bliver den fuldstændig helt vildt bange og det bliver ikke
bedre af at de ofte ringer på ringklokken.
Problemet er temmelig nyt. Da vi først fik den kastede den sig om halsen
på alle gæster. Det er heller ikke noget problem når min veninde, der
kommer her regelmæssigt, kommer, men alle andre væk er hun. Alt efter
hvor mange der kommer bliver hun bedre efter en time eller såen..
Huner en nysgerrig kat, men er også blevet bange for vores opgang og
især ringklokken.
Katten var 14 uger da vi fik hende så det skulle ikke være problemet.
Er der nogen der har en ide om hun kan og evt. hvordan hun kan komme
over det?

MVH
Tine

(Før i kommer med den få en kat til...jeg bor et sted hvor man kun må
have en kat så det er ikke en mulighed.)

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 28-05-05 18:39

Tine skrev i en meddelelse...
> over det?

For mig lyder det som om, der er sket et eller andet i jeres
lejlighed/opgangen, der har skræmt hende i en sådan grad at hun ikke føler
sig sikker længere. Jeg har samme "problem" med den ene af mine katte, bare
omvendt. Hun var syg sidste sommer og kom til dyrlæge med store smerter. Den
tur har gjort at hun nu er fuldstændig panikslagen når hun skal til dyrlæge
eller lignende, hun tør kun gå tur i sele med mig når det er blevet mørkt og
vi er de eneste der er ude, og fremmede lyde skræmmer hende. Det eneste sted
hun har sikker base er inde i lejligheden, her er hun til gengæld også den
dejligste lille pige.

Kan du huske om der er sket noget - næsten hvad som helst - omkring det
tidspunkt hvor jeres kat er begyndt at blive bange? Har der været fest eller
flytning i opgangen med deraf følgende høje lyde? Har I lavet noget om inde
i lejligheden - møblement, malet, flyttet om? Har I haft nogle gæster
omkring det tidspunkt som katten aldrig har mødt før og måske har haft en
negativ reaktion på?

Det lyder til at hun er bange for at der skal komme indtrængende på hendes
territorie/i jeres lejlighed, og at hun ikke helt ved hvordan hun skal gribe
det an. Hvis I finder ud af hvad der har startet problemet, er det lettere
at forsøge at løse det. Og det allerbedste er at løse det hurtigt, ellers
kan adfærden komme til at sidde fast.

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk

Fra : Gainsbourg

Dato : 29-05-05 01:27

Hvor gammel er katten? Er den eventuelt ved at blive kønsmoden for alvor? Er
katten neutraliseret? Hvis ikke, var det måske en ide at lade hende
sterilisere.

Somme tider har jeg oplevet katte, som er blevet mere nervøse og
territoriale og er begyndt at reagere negativt på gæster, efter de er blevet
kønsmodne (altså kattene).

Hvis det ikke er det der er problemet, så tror jeg at Tina i ovenstående
indlæg, har ret i sine antagelser og forslag.

Med venlig hilsen
Gainsbourg