Ny campingvognsejer - elproblemer
Fra : Jacob Madsen

Dato : 28-05-05 15:50

Hej NG

Vi har købt en Dethleffs 510 fra 1986 hos en forhandler, idet vi det er
vores første CV og vi ikke har en bjælde forstand på CV.

Nu har vi fået den hjem og stillet den op i haven og det er afgjort en fed
måde at holde ferie på, men.

Jeg slutter CV´en til 230 V og så virker lyset og kontakterne - så langt er
jeg med. Men der mangler noget, for den skal også have et 12 V system. Der
er monteret et 2x6 V batterimodul (ej opladeligt) som trækker vandhaner og
det virker. Men så har jeg to knapper hvor jeg tilsyneladende kan tænde og
slukke for henholdvis 230 V og 12 V. Men 12 V lamperne virker jo ikke, for
der er ikke noget batteri og ingen lader. Jeg skal naturligvis reklamere
over dette, men hvordan skal systemer virke.
Jeg vil have at der skal være en lader som lader er bilbatteri op fra 230
V - men er det sådan, at det normalt virker????

Hilsen Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-05 19:53

On Sat, 28 May 2005 16:49:54 +0200, "Jacob Madsen" <d@.dk> skrev:

>Jeg vil have at der skal være en lader som lader er bilbatteri op fra 230
>V - men er det sådan, at det normalt virker????

Hos mig er der en batterilader under det ene sæde. ellers kan du ikke
bruge 12 volt .

hvorfor er der 2x 6 volt batterier?
et 12 v er det normale.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Steen Larsen

Dato : 28-05-05 20:55

Per H wrote:

> Hos mig er der en batterilader under det ene sæde. ellers kan du ikke
> bruge 12 volt .
>
> hvorfor er der 2x 6 volt batterier?
> et 12 v er det normale.

Det er normalt på ældre at der er en batterikasse med 2x6v batterier som
er ganske almindlige engangsbatterier se her
http://butik.hks-camping.dk/product_info.php?products_id=160&osCsid=961f6c928cbd478f6fb5ea731454b446

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-05 23:30

On Sat, 28 May 2005 21:54:33 +0200, "Steen Larsen"
<dsl175340@vip.cybercity.dk> skrev:

>Det er normalt på ældre at der er en batterikasse med 2x6v batterier som
>er ganske almindlige engangsbatterier se her
> [...]
Ak ja. så lærte jeg det, jeg troede der var 12 volt i alle CV.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Jacob Madsen

Dato : 29-05-05 08:02

<Per H> skrev i en meddelelse

> Hos mig er der en batterilader under det ene sæde. ellers kan du ikke
> bruge 12 volt .
>
> hvorfor er der 2x 6 volt batterier?
> et 12 v er det normale.

Jo, men to serieforbundne 6V batterier leverer jo også 12 V

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-05 14:50

On Sun, 29 May 2005 09:02:25 +0200, "Jacob Madsen" <d@.dk> skrev:

>Jo, men to serieforbundne 6V batterier leverer jo også 12 V

ja men nu tænkte jeg på et bil batteri.

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-05 19:56

> [...]

>er monteret et 2x6 V batterimodul (ej opladeligt) som trækker vandhaner og

hvordan kan det virke hvis batteriet ikke er opladet?

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 28-05-05 20:06

"Jacob Madsen" <d@.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
230
> V - men er det sådan, at det normalt virker????

Mit gæt - til en vogtype, som jegikke kender, men som jeg er sikker på,
virker som en jeg kender (fik i en ?)

Batteridelen er alene til vandhanerne.

Knappen til at vælge 230V eller 12V er alene til at styre, hvilke lamper,
der skal kunne tændes. 12V virker kun, når CV er koblet til bilens strøm,
via kablet!!

Der er ikke batteri og defor heller ingen lader i denne vogn.

/Flemming U

Fra : Jens

Dato : 28-05-05 20:31

> [...]
> Jeg vil have at der skal være en lader som lader er bilbatteri op fra 230
> V - men er det sådan, at det normalt virker????

De der 12V's lamper som du ikke kan få til at lyse, sidder de ikke sammen
med 230V's lamper? (f.eks. over køkkenbordet og i Toiletrummet)?

Jeg gætter på at det er sådan. De er såldes beregnet som "alternativt" lys
når du holder på en rasteplads i Sydtyskland og gerne vil kunne se at lave
en kande kaffe osv.

Hvis de derimod sidder på steder hvor der ikke samtidig er en 230V's lampe,
er sagen jo en anden. Så skal der enten være installeret en lader og et
batteri (husk udluftning) eller en 12V's omformer (og hvis dette mangler
burde man reklamere over dette).

Mvh

Jens

Fra : KurtE

Dato : 28-05-05 22:29

> [...]

>Jeg vil have at der skal være en lader som lader er bilbatteri op fra 230
>V - men er det sådan, at det normalt virker????

Du har faktisk ikke noget problem
12v "systemet" virker kun når vognen er tilsluttet bilen. Så har du 12v lys
ved køkkenvask og på toilet. Køleskabet kan også bruge 12v, men så
skal du lige passe på dit strømforbrug når bilen ikke er startet. Ellers er
pludseligt ikke mere strøm på bilen.
På toilettet finder du en batterikasse med 2 stk 6v batterier som driver
vandpumpen.
Resten i vognen er 220-240v og sikringerne finder du i klædeskabet.

Der er som standard ikke lader og 12v batteri, men hvis der er, så finder
du det enten i bunden af klædeskabet eller i magasinet i sofagruppen ved
siden af klædeskabet.

I øvrigt en OK vogn som start- og prøvecampist. Jeg valgte samme model
som testvogn, da vi skulle finde ud af om campinglivet var noget for os ...
--
Mvh KurtE

Fra : Jacob Madsen

Dato : 29-05-05 08:04

Ok. Tak for svarene.

Fra : John

Dato : 29-05-05 14:06

"Jacob Madsen" <d@.dk> skrev i en meddelelse
> Ok. Tak for svarene.

Så blev I så kloge. Min vogn fra 87 virker helt på samme måde og det har
aldrig været noget problem.

Når I så har camperet et par år, finder du en billig bilradio og sætter i
campingvognen. Den tager du også strøm til fra de 2 6v-batterier til
vandpumpen. Og så kan et sæt batterier ikke holde en hel sæson mere.
Løsningen på det problem er, at du så køber en lille omformer, som kan lave
12 v, når du er på 220 v. Den kan ligge i bunden af køkkenskabet istedet for
"batteri-klumpen" og så er der altid musik og vejrudsigter i radioen.

Iøvrigt har jeg lavet en forlænger på ca. 10 meter af et anhængerstik (som
på bilen) og en tilslutningsstik (som på campingvognen). Der skal jo kun 2
ledere til (12v + stel). Det har vi bl.a. brugt sidste år på en rasteplads,
hvor vi var nødt til at sætte bil og campingvogn ved siden af hinanden for
at være der. Så er der på den måde 12v til en enkelt lampe inden sengetid.
Men (som andre også nævner): Husk at tænde køleskabet på gas og sluk for de
12V (hvisdu vil kunne starte bilen dagen efter)!

Stikkene kan du købe i Biltema eller Harald Nyborg. Så vidt jeg husker ca.
15 kr.stykket.

Vh. John

Fra : Jacob Madsen

Dato : 29-05-05 15:08

"John" <johnlafjerndette@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lave 12 v, når du er på 220 v. Den kan ligge i bunden af køkkenskabet
> istedet for "batteri-klumpen" og så er der altid musik og vejrudsigter i

Så er jeg forud for min tid. Sådan en købte jeg igår, hihi.- netop til
bilradioen, som der er en kasse til i forvejen.

Fra : John

Dato : 29-05-05 19:08

> Så er jeg forud for min tid. Sådan en købte jeg igår, hihi.- netop til
> bilradioen, som der er en kasse til i forvejen.

Der kan man se. Du er godt på vej til at blive en rigtig campist - sådan
een, der altid lige skal ordne noget. Og som altid har et par stumper
ledning m.m. i gaskassen. Men radioen er nu rar at have. Du behøver ikke
nogen speciel antenne - du kan bare koble den til tv-antennen. Det virker i
alt fald godt nok til min radio.

Vh. John

Fra : Jacob Madsen

Dato : 29-05-05 21:54

> [...]
> nogen speciel antenne - du kan bare koble den til tv-antennen. Det virker

Jow, jow, men nu må jeg jo så hellere afsløre at jeg absolut ikke er
nybegynder, hvad angår campinglivet. Det er bare det der med sådan en fin
vogn vi ikke har prøvet før. Vi har altid ligget i telt og så har jeg stået
og rodet bag i Caravellen med nogle ekstra bilbatterier til at holde
køleboksene kørende og et ledningshelvede af den anden verden, så vi kunne
få musik i teltet.

Men nu glæder vi os bare til at komme ud i verden med den her vogn.

Jacob

Fra : Sten Bo

Dato : 29-05-05 22:48

"Jacob Madsen" <d@.dk> skrev i en meddelelse news:429a2be6$0$63606,

, og et ledningshelvede af den anden verden, så vi kunne
> få musik i teltet.
>
> Men nu glæder vi os bare til at komme ud i verden med den her vogn.
>
> Jacob

Jeg fik et syn omkring ledninger og musik-

Var det 25 m luftantenne mellem træerne, Kalundborg langbølge, og Bror
Kalles kapel.

Jeg så engang i tv en ekspedition sende antennen op med heliumballon. Så
kan den rulles op og ned med et vindsel.

Hvis i tar pcen med og der er hotspot på pladsen, kan i høre DR via nettet.
Det kan selvfølgelig også tas via mobilen med internetadgang.

Fagre nye verden.

Hilsen

Fra : Nille

Dato : 30-05-05 13:23

> [...]
> vores første CV og vi ikke har en bjælde forstand på CV.
>
> Nu har vi fået den hjem og stillet den op i haven og det er afgjort en fed

I haven? .
Nå ja... det er selvfølgelig billigere end campingpladserne.

Nille

Fra : Jacob Madsen

Dato : 30-05-05 13:42

"Nille" <ingen@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> I haven? .
> Nå ja... det er selvfølgelig billigere end campingpladserne.

Ja, ja, jeg ved godt der er hjul på for at man kan tage den med sig , men
nu gad vi altså ikke lige stå og fumle med fortelt og sager første gang ude
i det virkelige liv, så derfor blev den testet i haven.

Fra : Nielsen

Dato : 30-05-05 17:01

"Jacob Madsen" <d@.dk> wrote in message

> [...]
ude
> i det virkelige liv, så derfor blev den testet i haven.

He he, tænkte det nok, men kunne ikke lige lade vær'.

Vi har i øvrigt selv lige skiftet vogn, og den skal nok også lige stilles op
i haven før første tur. Så det kan være vi ses "derude".

vh
Nille

Fra : Sten Bo

Dato : 30-05-05 20:12

> [...]
> men nu gad vi altså ikke lige stå og fumle med fortelt og sager første
> gang ude i det virkelige liv, så derfor blev den testet i haven.

Ja men det var vi da godt klar over - vi har også prøvekørt sagerne, (CC)
også med overnatning, ligesom ungerne har overnattet "ude" med kammerater og
leget camping.

Hilsen

Fra : Sten Bo

Dato : 30-05-05 20:08

> I haven? .
> Nå ja... det er selvfølgelig billigere end campingpladserne.
>
> Nille

Ja og næste gang prøver man svigermors have. Pas på rabarberne!

Hilsen