Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Opløsning på fotopapir
Fra : Nyhedskigger

Dato : 28-05-05 14:57

Jeg vil jo gerne have det bedste papir til den billigste pris

Har kigget på TPI (2,- /stk 180/g) og Verbatim Glossy Photo Paper (1,- stk
150/g).

Verbatim skriver: "1440dpi plus resolution"
TPI skriver: "fra 2880 dpi op til 5760 dpi." "Ægte fotopapir til hele 11,5
mio. dpi."

Betyder dette noget som helst på en Canon Pixma ip5000 ?

Canon skriver: "9600 x 2400 dpi og FINE-teknologi"

Hilsen Kjeld

Fra : KNL DtP

Dato : 28-05-05 15:46

"Nyhedskigger" <kks@volapyg.dk> skrev i en meddelelse

> Betyder dette noget som helst på en Canon Pixma ip5000 ?

Hvis jeg var dig, ville jeg se stort på alle de fine tal om opløsning,
dråbestørrelser og DPI'er. Papirproducenterne kan vel altid påstå, at netop
deres papir har en potentiel max. opløsning - altså hvor mange fine blækdråber,
der kan klemmes ned på en tomme.

Når alt kommer til alt er det jo det færdige print der tæller. Køb en pakke af
hvert papirtype, udskriv samme billede, som indeholder såvel lyse som mørke
toner, kraftige farver og sarte nuancer. Arbejd med printerdriverens
udskrivningsmuligheder, og se hvilket kombination, som giver de bedste billeder.

Om det er 1 eller 2 kr. for et A4-ark, så betyder det vel ikke det helt store -
sålænge du får den bedste billedkvalitet.

Min favorit for tiden er dog Ilford Printasia Photo Glossy Paper, som den
nye inFoto-butik i Aalborg (Boulevarden) har på tilbud til 39 kr. for 20 A4
ark (~ 1,95 kr./ark): www.kortlink.dk/infoto/pun

Overfladen er glat og blank, uden dog at reflektere lyset så meget som Canon
PR-101. Det er
rimelig kraftigt (238 g/m2), og farverummet er overraskende stort til prisen:
Farverne er (efter finjustering af driver) ganske neutrale og matcher skærmen
fint. Der er mulighed for at opnå nogle ganske kraftige toner, og sort bliver
flot og dyb - ikke blålig som på Canon's eget.

Skarpheden og detaljerne står også rigtigt godt, hvis man giver tilpas meget USM
før udskrift. Eneste problem er, at skyggeområder bliver noget grynet - det er
dog kun synligt ved nærstudering, og ikke noget problem ved normal
betragtningsafstand.

Til prisen synes jeg, at dette papir er et hit:
http://images-eu.amazon.com/images/P/B00008WJPS.02.LZZZZZZZ.jpg

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Jesper

Dato : 28-05-05 17:52

> [...]
> mio. dpi."
>
> Betyder dette noget som helst på en Canon Pixma ip5000 ?

Jeg bruger TPI papirt i min Pixma 5000 - det bliver godt!

/jesper

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 28-05-05 19:27

Jesper wrote:
> Jeg bruger TPI papirt i min Pixma 5000 - det bliver godt!
> /jesper

Jeg har også købt et par pakker fra TPI, som jeg i øjeblikket bruger i min
Pixma 4000 - og det giver meget flotte billeder - så jeg synes også, at
papiret fra TPI er rigtig godt.

Men mht det oprindelige spørgsmål vedr. dpi, så ved jeg ikke om det har
nogen betydning i denne sammenhæng.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Kim Benn

Dato : 29-05-05 08:06

Har brugt Verbatim 180g Glossy på en Canon i965 - er meget lig Pixma 6000
hvad printhoved og farver angår. Papiret fungere OK, men farverne er noget
matte.
Jeg har også afprøvet Ilford Printasia Photo Glossy Paper. Dette papir giver
væsentlig bedre farver, men koster også nogte mere.

Kim

Fra : *trads*

Dato : 29-05-05 18:43

Jeg bruger kun Verbatim 150g til KUN 0,80kr/stk

https://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7101&n=10&KundeID=mR8X867T
InHmvHKXRF5DAH8OvsHm6Ow

Kanon gode billeder !!
Og så til den pris - - helt vild billigt

Henrik

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Nyhedskigger

Dato : 29-05-05 19:53

"*trads*" <trads@get2netFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> InHmvHKXRF5DAH8OvsHm6Ow
>
> Kanon gode billeder !!
> Og så til den pris - - helt vild billigt

Det må du nok sige. Jeg havde bestemt mig for at prøve Verbatim i morgen,
men det er da vist en anden forretning jeg skal til end jeg først troede

Tak for alle svarene, jeg vil holde op med at spekulere i papiropløsning og
bare "skrue" på printerkvaliteten.

Hilsen Kjeld

Fra : Bo Bjerre

Dato : 28-05-05 15:13

Nyhedskigger wrote:
> Jeg vil jo gerne have det bedste papir til den billigste pris

> TPI skriver: "fra 2880 dpi op til 5760 dpi." "Ægte fotopapir til hele 11,5 mio. dpi

11.5 mio dpi er finere end lysets bølgelængde. Reklamens magt er stor,
når man kan skrive sådan noget vås.

Bo //