MS Windows
briani 27239
Installere Windows XP uden brug af CD-ROM ~
Fra : Søren Rohde

Dato : 28-05-05 08:42

Hej alle,

Jeg har en lille Lifebook, hvor jeg skal have sat større HD i, og derefter
geninstallere bl.a. Windows XP. Maskinen har et eksternt CD drev, der
tilkobles via PCMCIA porten. Og derfor kan den ikke boote på dette drev,
får
driverne er installeret.

Jeg kan kopiere filer til den nye HD på en anden computer, så den kan
starte
fra HD i den bærbare, og på den måde starter installationen, og kører
drivere ind. Derefter kan jeg køre normalt med installation via CD.

Men hvilke filer skal jeg kopiere til HD? Kan jeg blot kopiere hele CD´ens
indhold til C drevet, og regne med at den så også kan boote på det?

På forhånd tak.

/ Rohde

Fra : Ukendt

Dato : 28-05-05 09:09

Søren Rohde wrote:
> [...]
> derefter geninstallere bl.a. Windows XP. Maskinen har et eksternt CD
> drev, der tilkobles via PCMCIA porten. Og derfor kan den ikke boote

Microsoft har en løsning med bootable start disketter (6 stk.),
hvor du kan starte Windows XP installationen fra disketterne
og så læser installationsprogrammet selv filerne ind fra din ikke-
bootable CD-rom.

Måske kan denne løsning bruges hos dig?

Du skal downloade et program hos M.S. som opretter
installations disketterne for dig. Det er vigtigt at du henter
den KORREKTE udgave af programmet, som svarer helt til
din udgave af Windows XP, dvs. Dansk eller Engelsk udgave,
Professional eller Home Edition, uden indbyggede Service
Packs eller med SP1 eller SP2.

Start her:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q310994

Scroll lidt ned ad siden... Vælg så den rette udgave m.h.t. "edition"
og Service Packs. Vælg derefter SPROG, hvis det ikke er en
engelsk udgave.

God fornøjelse.

-E.G.

Fra : Søren Rohde

Dato : 28-05-05 09:49

"El Guapo" <hold_udSNABELAyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Microsoft har en løsning med bootable start disketter (6 stk.),

Undskyld jeg glemte at skrive at min computer heller ikke har floppy
drev...
Det er normalt ikke noget problem, men i forbindelse med installation af
Win
er det noget skidt.

Sidste gang jeg skulle installere satte jeg disken over i en anden bærbar
med cd drev, og lod den køre første del af installationen (fil kopiering)

den. Efterfølgende kørte det fint med boot, indlæsning fra cd osv. Men
denne
mulighed har jeg ikke mere. Så jeg skal koble den til min stationære, og
vide hvilke filer jeg skal kopiere til disken. Ellers må jeg prøve at
kopiere hele Win cd´en til C: hvilket kan give problemer i forhold til at

slettet de rigtige filer efter installation.

/ Rohde

Fra : hcma

Dato : 29-05-05 12:15

"Søren Rohde" <rohde@tech-point.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men hvilke filer skal jeg kopiere til HD? Kan jeg blot kopiere hele CD´ens
> indhold til C drevet, og regne med at den så også kan boote på det?

Kræver at mappen i386 er kopieret/lagt over i din PC, da den normalt kun
findes på Installations-cd'en

Find winnt32.exe på din PC. Tryk på den og så får du nu mulighed for at
opgradere eller installere.
Vælg Opgrader/Installer (produktnøgle skal bruges)
Så kører det, og det bedste: der skal ikke bruges CD (det er åbenbart
formålet med at installationen laver back-up filer)
Du bliver også tilbudt at hente alle opdateringer inden du begynder at
opgradere.
Til slut skal man re-aktiveres/re-registreres hos Microsoft.

m v h

hc

Fra : Søren Rohde

Dato : 29-05-05 17:56

"hcma" <hcma@hcma.dk> skrev i en meddelelse

> Kræver at mappen i386 er kopieret/lagt over i din PC, da den normalt kun
> findes på Installations-cd'en

Det er den...

> [...]
> opgradere.
> Til slut skal man re-aktiveres/re-registreres hos Microsoft.

Problemet er at maskinen slet ikke går i gang, selvom det hele ligger på
harddisken, så den burde jo lade som om den kører fra CD-ROM. Jeg har også
forsøgt at installere DOS på maskinen - også uden held. Hvis jeg bare kunne
komme til at skrive en sti og et filnavn var det jo bare at bede den køre
\i386\winnt32.exe - men jeg sidder bare og kigger på en sort skærm....

Mvh. Søren

Fra : Edmund

Dato : 29-05-05 18:22

Søren Rohde wrote:

> har også forsøgt at installere DOS på maskinen - også uden held.

Du har vel formateret med fat32 og ikke NTFS

Nu ved jeg ikke hvordan du forbinder din Lifebook hardisk med pc´en.
Kan du se disken hvis du f.eks booter op på en Win98 startdiskette.
Så kunne du skrive sys D:
Du skal jo også huske at gøre disken aktiv med f.eks fdisk eller med
diskhåndtering i XP

> bare at bede den køre \i386\winnt32.exe - men jeg sidder bare og
> kigger på en sort skærm....

Der er nu i386\winnt.exe der skal bruges

--
Mvh Edmund

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-05 13:32

> [...]
> kunne komme til at skrive en sti og et filnavn var det jo bare at bede den
> køre \i386\winnt32.exe - men jeg sidder bare og kigger på en sort

Hej
melder den ikke manglende system på skærmen?

ps. du får vel et eller andet bios billede under start
mvh
Preben

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 29-05-05 19:06

On Sat, 28 May 2005 09:41:42 +0200, "Søren Rohde"
<rohde@tech-point.dk> wrote:

> [...]
>
>Men hvilke filer skal jeg kopiere til HD? Kan jeg blot kopiere hele CD´ens
>indhold til C drevet, og regne med at den så også kan boote på det?

Et bud kunne være:

Har du serienummeret ?
Ja, fint. Nej: Installer "Belarc Advisor"
http://www.belarc.com/free_download.html.
Når den har tygget på maskinen et stykke tid vil den vise en side i
Internet Explorer, hvor der under "Software Licenses" vil være
præsenteret Bla. dit serienummer (Microsoft - Windows XP) , både den
krypterede udgave og den du skal bruge til at taste ind (Key).

Du skal starte med at partitionerer den nye harddisk.
Dernest skal du formaterer den nye harddisk i fat32. (Hvis du ønsker
at boote på disken skal du formaterer med /s)
Så skal du have mappen I386 kopieret over på den nye harddisk.

Nu kommer der så et valg: hvordan vil du boote ?

På en floppy disk:
(Win98/ME) installationsdiskette.
Vælg opstart uden CD-rom support.
Skriv c: (tryk ENTER).
skriv cd I386 (tryk ENTER).
Skriv winnt (tryk ENTER).
Følg instruktionerne på skærmen.

På selve harddisken:
skriv cd I386 (tryk ENTER).
Skriv winnt (tryk ENTER).
Følg instruktionerne på skærmen.

Hvis der ikke er indlæst smartdrv.exe tager installationen lang tid
(Kan være timer) så vær tålmodig.

/Hans