Mænd fyres for at gå på barsel
Fra : andropov

Dato : 27-05-05 14:55

Mænd fyres for at gå på barsel

Men efter at mændene så småt er begyndt at tage en større del af
barselsorloven, er de første sager om fædre, der bliver fyret i
forbindelse med barsel, begyndt at lande på fagforeningernes borde

Her får man et stigende antal henvendelser fra mænd, som vil sikre
sig, at de er omfattet af ligebehandlingsloven, fordi de er nervøse
for arbejdsgiverens reaktion, når de oplyser, at de vil på barsel
http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=3072162/

Det er ikke let med den ligestilling. Nu begynder mændene også at
blive fyret for at gå på barsel :)

Fra : Bo Nielsen

Dato : 27-05-05 20:58

"andropov" <nospam@andropov.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=3072162/
>
> Det er ikke let med den ligestilling. Nu begynder mændene også at

Jeg synes det er helt iorden at fyre sådanne vatnisser, der tror at de kan
bilde folk ind at de har barslet.
Lad kvinderne om det de er bedst til,nemlig, føde børn , passe børn og lave
mad til farmand når han kommer træt hjem fra arbejde.

Boni

Fra : Mette

Dato : 28-05-05 11:17

"Bo Nielsen" <boni@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Lad kvinderne om det de er bedst til,nemlig, føde børn , passe børn og
lave
> mad til farmand når han kommer træt hjem fra arbejde.

Vidste du forresten at det at være hjemmegående svarer til at have to
fuldtidsjobs? Så måske er det manden, der skal lave mad til konen....

Fra : Torben E

Dato : 28-05-05 12:01

"Mette" <Mette@dk> skrev i en meddelelse
> Vidste du forresten at det at være hjemmegående svarer til at have to
> fuldtidsjobs? Så måske er det manden, der skal lave mad til konen....

Det kommer så vist an på hvilket arbejde man har, jeg vil
kunne ordne alt hjemme på det kvarte af tiden jeg er på
arbejde (med samme arbejdsindsats).

Torben E

Fra : Mette

Dato : 28-05-05 13:56

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
> Det kommer så vist an på hvilket arbejde man har, jeg vil
> kunne ordne alt hjemme på det kvarte af tiden jeg er på
> arbejde (med samme arbejdsindsats).
>
> Torben E

Men det at være hjemmegående er jo ikke bare at gøre rent. Det indebærer, at
man er sammen med sine børn. (Der evt. ikke er i institution fordi man netop
går hjemme). At tage sig af tre småbørn samtidigt med, at man skal gøre
rent, rydde op i en uendelighed og samtidigt handle ind og vaske tøj og
lægge det sammen og lægge det på plads og smøre madpakker lave morgenmad,
frokost og aftensmad, er ikke noget man bare lige klarer på den kvarte tid.
Man kan f.eks. ikke bede ungerne om ikke at skide efter klokken 15.00 eller
slukke for dem klokken 14.00.
Desuden er det også psykisk hårdt at være PÅ så mange timer i træk hver
eneste dag. Man bliver brugt på en anden måde end når man er på job. Der
skal skældes ud, opdrages, leges, læses bøger, mægles osv osv osv.
Og om aftenen skal der vaskes op og ungerne skal puttes og SÅ skal man være
den dejlige hustru, der jo burde være frisk fordi hun "bare" har været
derhjemme....

Fra : Per Vadmand

Dato : 28-05-05 14:48

"Mette" <Mette@dk> wrote in message
> [...]
> være
> den dejlige hustru, der jo burde være frisk fordi hun "bare" har været

Jeg tror, du taler for døve ører.
--
Per V.

P.S. Læs om min nye bog, "Manden der skrev breve" på
http://home0.inet.tele.dk/perve/skoenlitteratur.htm

Fra : Torben E

Dato : 28-05-05 21:12

> Jeg tror, du taler for døve ører.
> --

Æhh, tak, jeg har tit undret mig over dine underlige indlæg, men
jeg var ikke klar over du kendte mig, og mine holdninger.

Eod, da jeg ved du bliver ved i en evighed.

Torben E

Fra : Per Vadmand

Dato : 28-05-05 23:08

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in message

> [...]
> jeg var ikke klar over du kendte mig, og mine holdninger.
>
> Eod, da jeg ved du bliver ved i en evighed.

"Eod" - tåbernes forsøg på at dække over manglende argumenter.

Jeg kender kun dig og dine holdninger fra det, du skriver, og det, du
skriver, viser tydeligt, at du ikke aner en skid om, hvad det vil sige at
passe et hjem og en flok børn.

Fra : Torben E

Dato : 29-05-05 07:43

> "Eod" - tåbernes forsøg på at dække over manglende argumenter.

Ja ja da, så får du lige en enkelt, fordi det er dig.

> Jeg kender kun dig og dine holdninger fra det, du skriver, og det, du
> skriver, viser tydeligt, at du ikke aner en skid om, hvad det vil sige at
> passe et hjem og en flok børn.

Der er du helt forkert på den, så kunne jeg jo ligesågodt
konkludere at du intet ved om at arbejde, det skal jeg dog
undlade, da jeg ingen mulighed har for at vide om du nogensinde
har haft et sådant. Ligesom du intet ved om jeg passer et hjem.

Torben E

Og EOD betyder ikke nødvendigvis man er en tåbe, det kan
også være fordi man har et hjem + et arbejde der skal passes,
samtidig endda.

Fra : Per Vadmand

Dato : 29-05-05 09:21

> [...]

> undlade, da jeg ingen mulighed har for at vide om du nogensinde
> har haft et sådant. Ligesom du intet ved om jeg passer et hjem.

Igen: Jeg kender dig kun fra det, du skriver, og hvis du har et kendskab -
ud over det teoretiske - til at være hjemmegående med småbørn, så skjuler du
det i hvert fald godt.

Jeg henviser i øvrigt til "nusle"s fremragende beskrivelse af hverdagen for
en alenemor. Og jeg kan forsikre dig om, at arbejdet ikke bliver væsentligt
reduceret af, at man er to om det.

Per V. - far til to, bedstefar til fem og gift med børnenes mor i
(foreløbig) 38 år.

Fra : Torben E

Dato : 28-05-05 21:10

> [...]
> være
> den dejlige hustru, der jo burde være frisk fordi hun "bare" har været

Klart nok går der mange timer, men selve arbejdet ( vask, madpakker
strygning, græsslåning, rengørring, vedligeholdelse af hus) der når
man ret langt med bare 2-3 timer hver dag, men børnene skal man
være der for hele tiden, det opfatter jeg dog ikke som "arbejde"

Torben E

Fra : Mette

Dato : 28-05-05 23:56

> [...]

> man ret langt med bare 2-3 timer hver dag, men børnene skal man
> være der for hele tiden, det opfatter jeg dog ikke som "arbejde"

Nej, og det er præcis derfor kvinders stilling er blevet undervurderet
igennem århundreder. Men hvis det at passe børn ikke er et "arbejde",
hvorfor så betale pædagoger løn?
Det at passe børn og hjem er ligeså eller endda mere krævende end at passe
et lønarbejde 8 timer dagligt. Forskellen er bare at arbejdet som mor og
husholderske ikke kun er 8 timer - man skal tværtimod stå til rådighed i 24
timer.

Det kan godt være at opvasken kun tager 15 minutter og tøjvasken en time
sammenlagt. Men læg dertil at du også skal sætte tid af til at handle ind og
lave mad - der har vi i hvert fald 1½ time. Skal alle ungerne i bad, redes
og klædes på, så kan du godt sætte minimum en time af til det også. Men
nåhnej - det er jo ikke "arbejde". -Ligesåvel som den daglige opdragelse, og
nattevækninger heller ikke er arbejde. I og for sig er lektielæsning heller
ikke et arbejde. Men det er alt sammen ting, der tager tid og energi og som
i modsætning til et udejob ligger spredt ud over hele døgnet, så man som
hjemmegående aldrig har rigtigt fri.

Om du vil kalde det et arbejde eller ej, er op til dig. Men faktum er, at
det er hårdere end at arbejde 8-16 og have fri når man kommer hjem. Så den
der med at konen skal stå klar til at servicere den hårdtarbejdende mand,
når han kommer hjem er simpelthen udslag af en forældet tankegang og født ud
af komplet uvidenhed om, hvad det indebærer at gå hjemme.

Fra : nusle nuslesen

Dato : 29-05-05 01:16

"Mette" <Mette@dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> [...]
> ud
> af komplet uvidenhed om, hvad det indebærer at gå hjemme.

Kloge ord, Mette - kloge ord.

mange hilsner

Fra : Torben E

Dato : 29-05-05 07:37

> [...]
> ud
> af komplet uvidenhed om, hvad det indebærer at gå hjemme.

Bare lige for at præcisere hvad jeg mente ned det ikke var
arbejde at "være" der for børnene , så er jeg udemærket klar
over det tager tid og kræfter, men at det mere var som en
hobby, altså noget man så frem, og glædede sig til.

Torben E

Fra : Mette

Dato : 29-05-05 08:43

> [...]

> over det tager tid og kræfter, men at det mere var som en
> hobby, altså noget man så frem, og glædede sig til.

Det er det ganske givet for weekendfædre og mænd, der arbejder ude og ser
ungerne de der par timer hver aften inden sengetid. Men børn er _ikke_ en
hobby. At være forælder er et arbejde - det er sjovt, det er hårdt, det er
udfordrende, det kan være dødens pølse, det er udviklende men det kan også
være til at få spat af ind i mellem. Pointen er, at en hobby vælger man
fordi det udelukkende opfylder egne behov. Når man går hjemme (eller har
børn i det hele taget) er det børnenes - og ikke dine - behov, der er
omdrejningspunktet. Der er med andre ord ikke tid til at dyrke sig selv -
man er udelukkende mor (hvilket både er dejligt, men altså ikke kan
sidestilles med en "hobby" - det er jo ikke kældedyr, man har!

Det ved enhver forælder, der har prøvet at læse en bog for egen fornøjelses
skyld, mens man har førskolebørn. Man når at læse max fem linier, inden man
skal tørre bagdel, hente noget at drikke, smøre en mellemad, tørre spildt
saft op fra gulvet, hjælpe med at lede efter et bortkomment legetøj osv osv.
Lyder dette som en hobby? Jeg glæder mig da til hver ny dag sammen med min
datter (bor alene med en seksårig), men jeg glæder mig da ikke til at skulle
skælde ud og irettesætte, tørre bagdele og spildt saft op og blive afbrudt
konstant. Helt ærligt.

Har du overhovedet børn?

(Jeg er selv blevet afbrudt godt seks gange mens jeg skrev dette korte
indlæg).

Fra : Torben E

Dato : 29-05-05 09:18

> Har du overhovedet børn?

Nope, men jeg har dog hus + arbejde, det må da tælle
lidt

Men har da en del venner der har børn, og der er da også
en kæmpe forskel på hvor opmærksomhedskrævende de
er, nogen skal konstant have opmærksomhed, andre klarer
fint at beskæftige sig i timer af gangen. Men nu tror jeg vi er
ovre i opdragelse (OT) (servicegenerationen)

Torben E

Fra : nusle nuslesen

Dato : 29-05-05 09:47

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> Nope, men jeg har dog hus + arbejde, det må da tælle
> lidt

Ahhhh... det forklarer jo alt.

- og nej dit arbejde og hus tæller ikke et suk i denne retning. Jeg kan
betro dig, at hverken hus eller arbejde vil "kræve" dig, når du sidder med
tyndskid på toilettet - de kan vente/udskydes mv., men det kan dit barn ikke
(hvis du får et) *G*

Der er en eller anden "vittighed" om dette - den er meget sigende, men jeg
gider ikke lige søge efter den.

mange hilsner

Fra : Mette

Dato : 29-05-05 10:12

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

> Nope, men jeg har dog hus + arbejde, det må da tælle
> lidt

Når du står op om morgenen så skal du kun sørge for at få dig selv ud af
døren - vasket, påklædt og bespist og med de vigtige papirer pakket i
tasken.
Når en mor eller far står op om morgenen skal de - udover sig selv - sørge
for at ungerne er vaskede, påklædte, bespiste, samt have en pakket
skoletaske inkl. madpakke.

Når du kommer hjem om aftenen, kører du måske forvi pizzariet eller du laver
et par håndmader en aften, hvor du er flad. Du har huset for dig selv, kan
sætte dig og glo TV, gå tidligt i seng, tale i telefon, have gæster, besøge
gæster, gå ud, læse bøger - kort sagt, gøre som det passer dig.
Når forældre kommer hjem, så kan de ikke bare kravle op i sofaen med et
pitabrød - som du nu har hørt. Man kan heller ikke bare lige tage ud og
besøge venner eller tage i biffen.

> [...]
> fint at beskæftige sig i timer af gangen. Men nu tror jeg vi er
> ovre i opdragelse (OT) (servicegenerationen)

Alle børn er opmærksomhedskrævende. Også dem, der kan lege selv i et par
timer. Pointen er jo, at man ikke kan regne med at have fred i de to timer -
man er konstant på standby. Selvom min datter leger godt og længe, så er der
altid nogle behov, der skal opfyldes. Og det har intet at gøre med at være
et serviceorgan. Det handler om at være forælder. Hun kan jo ikke selv
børste tænder eller smøre sine madder.

Fra : nusle nuslesen

Dato : 29-05-05 08:48

> [...]

> over det tager tid og kræfter, men at det mere var som en
> hobby, altså noget man så frem, og glædede sig til.

Der er altså masser af elementer ved at have børn jeg aldrig har set frem
til.

Jeg har aldrig glædet mig til:
- Den næste lorteble (eller ble i det hele taget)
- At tørre bræk op (inkl. at have det ud over sengetøjet, ned langs væggene
osv.)
- At skifte tøj for gud ved hvilken gang, fordi der igen var gylpet på mig
- At være på skadestuen for X'ende gang (børn er vel aktive væsener og
legehuse er ikke kun til at være _inde_ i
- At være til forældremøde flere steder på én gang (se, det er godt nok et
koncept lærere ikke forstår)
- At være til klippe-klister-dag i tre klasser på én gang
- At finde gammel mad i skuffen under sengen, fordi børn til tider kan have
en alternativ opfattelse af oprydning
- At få bøder fra biblioteket på bøger jeg ikke engang vidste poden(poderne)
havde lånt
- At skulle købe nye glas, nyt spejl, ny badeværelsesdør osv. fordi det med
at passe på virker et langt stykke hen ad vejen - eller i hvert fald så
længe mor er hjemme (og så heller ikke altid længere)
- At handle ind med en i barnevogn, en på 4 år og en på 5 år - tro mig, for
det første kan det tage aaaalt for lang tid, og for det andet er man nødt
til et par enkelte gange at gå hjem uden varerne, for at "statuere" et
eksempel (så det bliver slut med at plage og opføre sig dårligt, når man er
ude)
- At lave mad, når der er 3 små unger om benene på én, og ingen aldrig er
helt tilfreds (der er altid én der synes det er forfærdeligt, at man har
lavet netop xxx mad den dag, også selvom det var barnets livret i sidste
uge)
- At stå op og være et serviceorgan for 7 gang den nat, og i øvrigt i år af
gangen kun få max. 3 timers sammenhængende søvn (sådan kan det være, når ens
børn først sover igennem som 3 årige, og man i øvrigt får dem tæt på
hinanden)
- At blive ringet op af skolen, fordi ens 7 årige har revet bukserne af en
anden eller er den der har fået revet bukserne af osv.
- At skulle ringe til arbejdet og melde barn syg for 6. gang den måned
(indimellem er man bare super uheldig og deres virusser og skidt går "i
ring", og når man er alene med sine børn, ja så er man alene)
- At finde ud af, at ens barn er begyndt at ryge og vide at sådan er det
(hader tanken, endnu mere nu hvor min mor skal til at dø af det lort som 57
årig - det er for ung, og fandme en skidt måde at dø på, og min søster på 22
år er for ung til at miste sin mor)
- At få sin søn hjem af politiet, fordi han er blevet overfaldet og
gennembanket
- At lade sin datter gå til fest og være totalt angst for om hun nu kommer
"hel" hjem igen

Det fremgår vist tydeligt, at du ikke har prøvet at stå alene med ansvaret
og de praktiske ting ifm. børn - så ville du vide, at det virkelig også er
ubehageligt hårdt i lange perioder, og slet ikke kan sammenlignes med et
8-16.00 job.

Du skal være til rådighed og være omsorgsfuld, kærlig, opmærksom osv., både
mens du endelig troede at nu kunne du sove, mens du prøver at nå at få et
bad, mens du sidder på toilettet, mens du laver mad, mens du ordner
budgettet, mens du er til familiesammenkomster mv., mens du elsker med din
kone/kæreste, mens du selv er død-syg (f.eks. er det laaaangt fra sjovt at
lave mad til tre mindre børn, når man selv er helt radbrækket med kvalme,
opkastninger og diarré).

For at sige det meget kort - på et almindelig arbejde har man i det mindste
frokost, kaffepause (måske), fri hver eftermiddag/aften/nat, fri i
weekenderne og fri i ferierne.

Som hjemmegående, der altså påtager sig opgaven og ikke bare flyder på
sofaen og håber at børnene opdrager sig selv, har man aldrig fri (hvis man
altså ikke tæller de små glimtvise oaser med, hvor børnene bliver passet et
par timer, mens man er til 70 års fødselsdag).

Man ville aldrig få lov at arbejde på så ringe vilkår og når man er så
træt - i erhvervslivet - som man gør derhjemme. Man ville få at vide, at man
udgjorde en risiko ved sin tilstedeværelse, og så ville man blive sendt
hjem.

Guess what - den hjemmegående er hjemme - with no place else to go.

Så kan man spørge sig selv, hvordan sådanne mødre (eller fædre) kan elske
deres børn så inderligt efter at have været dette igennem. Svaret er ganske
simpelt, det er ens børn, sådan er det bare. Et grin fra en bebs der opdager
at han/hun selv kan ramme munden med skeen, opvejer nattens manglende søvn,
de mange bleer og den hysteriske gråd hele eftermiddagen. Regnskabet er helt
ulogisk - men sådan er det heldigvis med kærlighed

Jeg kan sammenligne det at gå hjemme med mine tre børn (for det gjorde jeg),
med at at arbejde 40-50 timer om ugen som jeg nu har gjort meget længe - og
selvom jeg nu er ældre, så har jeg _ikke_ rander under øjnene, glemmer
_ikke_ hvor jeg ligger tingene af udmattelse/træthed og jeg har stadig lyst
til sex.

Sådan var det ikke at være hjemmegående, det var jeg så udmattet og træt, at
jeg for det første så ældre ud end jeg gør nu, på trods af at jeg reelt er
blevet over 10 år ældre - og for det andet så ville jeg ikke have kunnet
mærke min seksuelle lyst, om så jeg havde eftersøgt den med lup og pincet

Så jeg vil, set i bagklogskabens skærende lys, foretrække en 50 timers
arbejdsuge - frem for at gå hjemme.

Man får løn, man bliver værdsat (det at gå hjemme er sgu' ikke værdsat. Hvis
det var det ville ingen mand/kvinde nogensinde komme hjem og tro at han/hun
OGSÅ skulle vartes op - det er helt til grin!), man har fri(tid), man kommer
til lønforhandlinger, man kan melde sig syg, man kan have flekstid (det har
jeg), man kan få nye arbejdsopgaver/ansvarsområder når der er noget der
virkelig byder én imod (uanset hvad man gør, så slipper man ikke for at
tørre bræk op eller skifte remouladelorten ).

Så det er nok ikke nødvendigt at spørge mig, om jeg ønsker at få flere børn
*lol*

mange hilsner

Fra : Torben E

Dato : 29-05-05 09:18

"nusle nuslesen" <nusle@invalid.com> skrev i en meddelelse

> mange hilsner

Du, godeste, nej jeg har ingen børn, og nu varer det nok lidt
igen før jeg tænker på det

Torben E

Fra : nusle nuslesen

Dato : 29-05-05 10:05

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> Du, godeste, nej jeg har ingen børn, og nu varer det nok lidt
> igen før jeg tænker på det

Åh nej, jeg har begået en fatal brøler - det jeg skrev må "kommende,
potentielle forældre" jo ikke vide - det er det vi ikke taler højt om (kun i
indspiste fora med andre der allerede har gennemgået de mange "glæder"
*GGG*).

Ser du, nu er der måske mange der endnu ikke har fået børn, der vælger ikke
at få det - og det går virkelig ikke... hvem skal så betale vores pensioner.

Damn, damn og damn.

mange hilsner

Fra : Paul

Dato : 30-05-05 00:11

> [...]

> Ser du, nu er der måske mange der endnu ikke har fået børn, der vælger
> ikke at få det - og det går virkelig ikke... hvem skal så betale vores

Den Tredie Verden?

Der er mennesker nok derude!

M.v.h.

Paul

Fra : jens v

Dato : 08-06-05 13:11

> [...]
>
> Ser du, nu er der måske mange der endnu ikke har fået børn, der vælger
> ikke at få det - og det går virkelig ikke... hvem skal så betale vores

Jeg gad vide hvordan min kone klarede det med hus og hjem, to børn og så
fuld tid som hjemmesyerske, men det var nok andre tider den gang, den yngste
er nu 27 år.

mvh jens

Fra : nusle nuslesen

Dato : 08-06-05 18:52

"jens v" <invalid@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> Jeg gad vide hvordan min kone klarede det med hus og hjem, to børn og så
> fuld tid som hjemmesyerske, men det var nok andre tider den gang, den
> yngste er nu 27 år.

Mon ikke hun klarede det på samme måde som jeg har klaret det alene med 3
børn, fuldtidsarbejde, hus og hjem?

Hårdt arbejde og vilje?

Og så lyder det endda som om hun havde dig - så mon ikke du rensede
afløbene, borede hullerne i væggen, renoverede hvor behovet var osv.?

Den "luksus" har jeg ikke haft i over 9 år - mine børn var 1, 5 og 7 da jeg
blev alene med dem.

mange hilsner

Fra : PerX ...

Dato : 11-06-05 23:30

In article <429985d9$0$194$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
nusle@invalid.com says...
> [...]
> at få det - og det går virkelig ikke... hvem skal så betale vores pensioner.

Dem har vi jo sparet op hele livet!

Fra : nusle nuslesen

Dato : 12-06-05 02:43

"PerX ..." <hyp1999@_hotmail_remove_this_.com> skrev i en meddelelse

Hej,

> Dem har vi jo sparet op hele livet!

Glem det - sådan fungerer national-økonomien ikke.

mange hilsner

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 12-06-05 04:24

> Glem det - sådan fungerer national-økonomien ikke.

Ikke?!? Det kommer som en overraskelse for mig!

Fra : nusle nuslesen

Dato : 12-06-05 11:49

"Hornbech - Nuuk" <Hornbech1@greennet.gl> skrev i en meddelelse

Hej,

> Ikke?!? Det kommer som en overraskelse for mig!

Hør her, jeg ved godt at der spares op - endvidere ved jeg, at de
"opsparede" penge indgår i landets økonomi som investeringer mv. Med andre
ord, de ligger ikke blot et sted og venter på at komme til udbetaling (ingen
madras-banker i national økonomisk henseende!), de figurerer i hovedtræk som
et "værdipapir", og kan landets kommende generationer ikke dække værdien,
kommer de ikke til udbetaling - eller også får opsparerne langt mindre
udbetalt. Mulighederne er utallige.

De penge der "spares op" nu, bruges via. investeringer (bl.a.) til at "holde
samfundet i gang", dette sker på mange måder - visse byggerier er et
eksempel herpå.

Næste generation bliver garant for og udbetalere af "opsparede" penge (i
pensionshenseende, da det strækker sig over så lang en periode) - ellers
ingen penge.

Så vi har faktisk brug for næste generation, hvis vi skal kunne hæve pension
engang.

mange hilsner

Fra : PerX ...

Dato : 19-06-05 21:28

In article <42ac1336$0$63609$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
nusle@invalid.com says...
> Så vi har faktisk brug for næste generation, hvis vi skal kunne hæve pension
> engang.

Eller ærlige politikere som ikke stjæler pengene.

Fra : andropov

Dato : 12-06-05 17:44

On Sun, 12 Jun 2005 01:23:59 -0200, "Hornbech - Nuuk"
<Hornbech1@greennet.gl> wrote:

>Ikke?!? Det kommer som en overraskelse for mig!

Nej, kan du nu se og betale til samfundet så der er nogen til at
operere dig når du bliver gammel :)

Fra : PerX ...

Dato : 19-06-05 21:27

In article <42ab9318$0$209$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
nusle@invalid.com says...

> "PerX ..." <hyp1999@_hotmail_remove_this_.com> skrev i en meddelelse
>
> Hej,

> Glem det - sådan fungerer national-økonomien ikke.

Nej, jeg ved godt den er korrupt. Lige som jeg ved folk ikke får børn
for at støtte samfundet, men fordi DE vil have nogen.

Fra : nusle nuslesen

Dato : 19-06-05 21:32

Hej,

> Nej, jeg ved godt den er korrupt. Lige som jeg ved folk ikke får børn
> for at støtte samfundet, men fordi DE vil have nogen.

Du skulle læse noget lekture på området, det kan faktisk være ganske
interessant.

mange hilsner

Fra : PerX ...

Dato : 21-06-05 20:40

In article <42b5d65a$0$63609$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
nusle@invalid.com says...

> "PerX ..." <hyp1999@_hotmail_remove_this_.com> skrev i en meddelelse
>
> Hej,

> Du skulle læse noget lekture på området, det kan faktisk være ganske
> interessant.

Så der er bøger som fortæller at folk kun får børn for at støtte
samfundet? Det lyder ikke lige som den slags science fiction jeg finder
interessant.

Fra : nusle nuslesen

Dato : 21-06-05 21:47

"PerX ..." <hyp1999@_hotmail_remove_this_.com> skrev i en meddelelse

Hej,

> Så der er bøger som fortæller at folk kun får børn for at støtte
> samfundet? Det lyder ikke lige som den slags science fiction jeg finder
> interessant.

Man kan anskue tingene på mange måder.

Læs f.eks.: "How should the costs of child rearing be distributed" (kan ikke
huske forfatteren).

mange hilsner

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 19-06-05 22:37

PerX ... <hyp1999@_hotmail_remove_this_.com> wrote in

> Nej, jeg ved godt den er korrupt. Lige som jeg ved folk ikke får
> børn for at støtte samfundet, men fordi DE vil have nogen.

Og så er der de kvinder der _bag_ mandes ryg får børn udelukkende fordi
de i baghovedet godt ved at når de ikke kan passe et arbejde så får
enlige med forsøgerpligt i hoved og røv af kommunen..

En enlig ufaglært kvinde med et barn har næsten mere gavn af, at gå
hjemme på kontanthjælp end hun har af at passe et "lousy" arbejde til
mindstelønnen... sørgeligt.

Der er de kvinder der før børn af kærlighed med den de elsker og så er
der de lousy typer der får det bag ryggen på kæresten og derved tager
røven godt og grundigt på ham. Øv. (og nej det er ikke sket for mig,
men kender til at par tilfælde).

Nå sidespring, kom bare lige til at tænke på det

MVH

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 20-06-05 08:02

Martin Johansen [6000] wrote:

> En enlig ufaglært kvinde med et barn har næsten mere gavn af, at gå
> hjemme på kontanthjælp end hun har af at passe et "lousy" arbejde til
> mindstelønnen... sørgeligt.

Det er jo ikke rigtigt. Det er kun en økonomisk fordel for en enlig mor
at gå hjemme på kontanthjælp, hvis hun selv passer barnet i stedet for
at sende det på daginstitution. Det gør de færreste forældre vist. Dels
skal modtagere af kontanthjælp stå til rådighed for arbejdsmarkedet, og
dels benyttes daginstitutionerne også som et sted, hvor barnet kan få
legekammerater.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Per Vadmand

Dato : 20-06-05 08:58

"Boerge Rahbech Jensen" <asdfaf@asdfa.ax> wrote in message

> Det er jo ikke rigtigt.

Nej, men det er en af de uaflivelige myter, der ustandselig bliver brugt som
argument for sociale forringelser, fordi "det skal kunne betale sig at gå på
arbejde". Ren demagogi.

Når folk fyrer den slags pis af, skal man bare spørge dem, hvorfor der så
var mindre arbejdsløshed i tresserne, inden alle nedskæringerne begyndte.

Mern det er vist lidt langt væk fra emnet.

Fra : Anita

Dato : 20-06-05 09:54

Per Vadmand wrote:
> Nej, men det er en af de uaflivelige myter, der ustandselig bliver
> brugt som argument for sociale forringelser, fordi "det skal kunne
> betale sig at gå på arbejde".

Desværre er det rigtigt nok.

Min veninde er alene med et barn på 9 år.

På bistand fik hun udbetalt ca. 8.000 kr. incl. diverse tillæg som enlig
forsørger osv. (ca. 2000,- mere end SU'en på det tidspunkt!)
Da hun så endelig fik et arbejde, fik hun ca. 500 kr. mere end på bistand.
Men så er der jo også lige transport og andre udgifter.

Hun var totalt glad for arbejdet og glad for at tjene sine egne penge. Så
for hende var det ikke det stor problem at bevare motivationen. Men jeg kan
da sagtens forstå, at man i den situation kan fristes til at tænke: Hvorfor
gå på arbejde hver dag - for at tjene snoldede 500 kr. ekstra.

Det med børnepasning er forresten ikke et issue i forhold til økonomien, da
man som enlig forsørger får helt eller delvis friplads - sådan er det i
hvert fald her i kommunen.

Venligst Anita

Fra : Per Vadmand

Dato : 20-06-05 10:47

"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> wrote in message
Men jeg kan
> da sagtens forstå, at man i den situation kan fristes til at tænke:
> Hvorfor gå på arbejde hver dag - for at tjene snoldede 500 kr. ekstra.

Men hun fik altså ikke FÆRRE penge.

Per V.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-06-05 11:01

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in

> Men hun fik altså ikke FÆRRE penge.

Er der nogen der har sagt det?

MVH

Fra : andropov

Dato : 20-06-05 11:23

On 20 Jun 2005 10:00:41 GMT, "Martin Johansen [6000]"
<no@no.no.invalid> wrote:

>"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in

>Er der nogen der har sagt det?

Men hvornår kan hun så spare sammen til en Gucci taske :)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-06-05 13:43

andropov <nospam@andropov.dk> wrote in

> Men hvornår kan hun så spare sammen til en Gucci taske :)

Hun må leve uden og lære at mærkevarer ikke er noget man køber på
kontanthjælp eller mindsteløn :)

MVH

Fra : andropov

Dato : 20-06-05 14:10

On 20 Jun 2005 12:42:40 GMT, "Martin Johansen [6000]"
<no@no.no.invalid> wrote:

>andropov <nospam@andropov.dk> wrote in

>Hun må leve uden og lære at mærkevarer ikke er noget man køber på
>kontanthjælp eller mindsteløn :)

Men hvad er det Fogh siger med at enhver kontanthjælpsmodtager kan
blive direktør :)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-06-05 14:14

> Men hvad er det Fogh siger med at enhver kontanthjælpsmodtager kan
> blive direktør :)

Jeg lytter sjældent til hvad Fogh siger, så jeg må melde pas der :)

Men der er jo ingen der siger, at fordi man er på kontanthjælp, at man
så hører til dem der sidder på bænken og piller øl dagligt. Min pige
har fx. lige været på kontanthjælp og hun tilhører langt fra disse
typer.

Selvom man er på kontanthjælp kan man sagtens indeholder gaver og
evner. Desværre tror jeg bare der er en overvægt af den modsatte
gruppe.

MVH

Fra : andropov

Dato : 20-06-05 14:19

On 20 Jun 2005 13:14:00 GMT, "Martin Johansen [6000]"
<no@no.no.invalid> wrote:

> [...]

>Selvom man er på kontanthjælp kan man sagtens indeholder gaver og
>evner. Desværre tror jeg bare der er en overvægt af den modsatte

De er jo mest synlige dem som sidder på bænken og hælder øl ned.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-06-05 14:22

> De er jo mest synlige dem som sidder på bænken og hælder øl ned.

Det må man jo sige ja til, desværre. Det er sørgeligt at se de samme
typer hælde øl ind om morgen og så sidder de der stadig når jeg kører
den anden vej efter fyraften.

MVH

Fra : Anita

Dato : 20-06-05 14:03

andropov wrote:

> Men hvornår kan hun så spare sammen til en Gucci taske :)

Nogle gange så kommer der bare bavl ud af dit tastetur.

Prøv du at forsørge dig selv + et barn på lav- eller overførselsindkomst -
og så se om der er råd til Gucci. Så bliver du nok klogere.

Venligst Anita

Fra : Anita

Dato : 20-06-05 14:01

Per Vadmand wrote:

> Men hun fik altså ikke FÆRRE penge.

Med alle omkostninger, til at gå på arbejde, indberegnet går det vist lige
op.

Venligst Anita

Fra : PerX ...

Dato : 21-06-05 20:41

In article <42b6909d$0$234$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
perve@post.tele.dk says...

> "Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> wrote in message
> Men jeg kan
> >

> Men hun fik altså ikke FÆRRE penge.

Det gjorde hun jo nok, da transport udgifter nemt løber op over det.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-06-05 11:05

> [...]

> Da hun så endelig fik et arbejde, fik hun ca. 500 kr. mere end på
> bistand. Men så er der jo også lige transport og andre udgifter.

Sørgeligt sandt. 500,- mere i måneden men 160timer færre til fritid.
Dårligt regnestykke IMHO.

> Hun var totalt glad for arbejdet og glad for at tjene sine egne
> penge. Så for hende var det ikke det stor problem at bevare
> motivationen.

Super at læse :)

MVH

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 20-06-05 11:44

Martin Johansen [6000] wrote:

> Sørgeligt sandt. 500,- mere i måneden men 160timer færre til fritid.

Mere fritid giver også mere tid til forbrug. Hvis du vil have mere
fritid, kan du jo blot opsige dit job og blive arbejdsløs, hvorved du
forhåbentlig giver plads til en arbejdsløs, der gerne vil arbejde.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-06-05 13:46

> Mere fritid giver også mere tid til forbrug.

Ja

> Hvis du vil have mere
> fritid, kan du jo blot opsige dit job og blive arbejdsløs, hvorved
> du forhåbentlig giver plads til en arbejdsløs, der gerne vil
> arbejde.

Nu skriver du "du" .. jeg har ingen intentioner om at sige mit job
op.

Men for tøsen med ungen som måske kun får 500,- ekstra så er det et
"dyrt bytte" for hende hvis hun kun får 500,- mere men tilgengæld må
"opgive" 160timer/mdr. for at få de 500,- ekstra. Det er en timeløn
på 3,13 ca...

Jeg må ærligt indrømme, at jeg godt forstår dem som evt. forbliver
arbejdsløse fremfor at sidde ved kassen i Bilka eller lign.
stillinger hvis man bare ikke magter den type jobs.

Så længe kontanthjælpen er så høj så vil mange vælge den vej. Derimod
er kontanthjælpen for enlig uden forsøgerpligt så lav, at man er NØDT
til at få sig et job. Det kan man ikke just sige om den enlige
forsøger som scorer kassen hver måned.

MVH

Fra : Per Vadmand

Dato : 20-06-05 18:22

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> wrote in message
Derimod
> er kontanthjælpen for enlig uden forsøgerpligt så lav, at man er NØDT
> til at få sig et job. Det kan man ikke just sige om den enlige
> forsøger som scorer kassen hver måned.

Vi er efterhånden langt væk fra seksualitet, men er der virkelig ingen af
jer, der ved, at man mister såvel understøttelse som kontanthjælp, hvis man
afslår anvist arbejde?

Fra : andropov

Dato : 20-06-05 18:27

On Mon, 20 Jun 2005 19:21:41 +0200, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:
> [...]
>jer, der ved, at man mister såvel understøttelse som kontanthjælp, hvis man

Tidligere skelnede man mellem anvist og henvist arbejde.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-06-05 22:31

> Vi er efterhånden langt væk fra seksualitet, men er der virkelig
> ingen af jer, der ved, at man mister såvel understøttelse som
> kontanthjælp, hvis man afslår anvist arbejde?

Jo da.

MVH

Fra : N/A

Dato : 20-06-05 18:59

Fra : Anita

Dato : 20-06-05 18:59

Per Vadmand wrote:

> Vi er efterhånden langt væk fra seksualitet, men er der virkelig
> ingen af jer, der ved, at man mister såvel understøttelse som
> kontanthjælp, hvis man afslår anvist arbejde?

Jo, men det optimale ville jo være, at der var incitament til selv at søge
efter arbejde.

Venligst Anita

Fra : Per Vadmand

Dato : 20-06-05 19:32

> Jo, men det optimale ville jo være, at der var incitament til selv at søge
> efter arbejde.

Hvilket land bor I egentlig i? Jeg kender masser af højtkvalificerede folk,
der er arbejdsløse. Når man når til ansaøgning nr. 100 uden bare at komme
til samtale, begynder entusiasmen at køle af.

Og det er endda folk med danske navne.

Al jeres snak om incitamenter forudsætter, at der er arbejde at få. Det er
der ikke.

Fra : andropov

Dato : 20-06-05 20:07

On Mon, 20 Jun 2005 20:31:51 +0200, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>

> [...]
>
>Og det er endda folk med danske navne.
>
>Al jeres snak om incitamenter forudsætter, at der er arbejde at få. Det er

Jeg hørte lige på tv at hvis man får 7,4 eller var det 7,6 ved
studentereksamen så er man born looser fristes man til at sige. Så var
chancerne ikke store for at få uddannelse.

Fra : PerX ...

Dato : 24-06-05 13:44

In article <42b70b9b$0$295$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
perve@post.tele.dk says...

> [...]
>
> Og det er endda folk med danske navne.
>
> Al jeres snak om incitamenter forudsætter, at der er arbejde at få. Det er

Naturligvis er der det, de gider bare ikke gøre rent.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 24-06-05 13:57

PerX ... wrote:

> Naturligvis er der det, de gider bare ikke gøre rent.

Hvem mangler rengøringsassistenter - og er villige til at betale for dem?

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Henning Lund

Dato : 24-06-05 14:36

Boerge Rahbech Jensen skrev:

> Hvem mangler rengøringsassistenter - og er villige til at betale for
> dem?

Sol & Strand afd. vestjylland mangler adskillige.

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl@lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace hvor vi bla. har lidt til salg

Fra : Per Vadmand

Dato : 24-06-05 14:26

"PerX ..." <hyp1999@_hotmail_remove_this_.com> wrote in message
> In article <42b70b9b$0$295$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> perve@post.tele.dk says...

> Naturligvis er der det, de gider bare ikke gøre rent.

Hvor ser du de 400-000 rengøringsjob?

Fra : Anita

Dato : 24-06-05 14:57

Per Vadmand wrote:
> Hvor ser du de 400-000 rengøringsjob?

Ved en hurtig søgning på jobindex.dk var der over 600 hits på rengøring. På
AF's hjemmeside er der lige knap 600 jobs indenfor rengøring.

Ialt er der i dag
7600 jobs på AF og 10700 på jobindex.

Det vrimler ikke med jobs, men der ER dog nogen.

Venligst Anita

Fra : Per Vadmand

Dato : 24-06-05 15:06

> [...]
>
> Ialt er der i dag
> 7600 jobs på AF og 10700 på jobindex.
>
> Det vrimler ikke med jobs, men der ER dog nogen.

ja, men ikke tilnærmelsesvis nok, selv ikke hvis man tager det hele med. Og
så skal du nok tage højde for, at mange søger flere steder. Samt, at hvis
man har et udenlandsk klingende navn eller har gået a4bejdsløs for længe,
viser jobbet sig ofte at være optaget, når man henvender sig.

Fra : Anita

Dato : 24-06-05 15:19

Per Vadmand wrote:
> [...]
> Samt, at hvis man har et udenlandsk klingende navn eller har gået
> a4bejdsløs for længe, viser jobbet sig ofte at være optaget, når man

Så du argumenterer for at man bare skal give op på forhånd og sætte sig hjem
i sofaen?

Venligst Anita

Fra : nusle nuslesen

Dato : 24-06-05 17:39

"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> skrev i en meddelelse

Hej,

> Så du argumenterer for at man bare skal give op på forhånd og sætte sig
> hjem i sofaen?

Nogle vælger at male sig selv op i et hjørne mht. arbejdsløshed - og
undskyldningerne er mangfoldige.

Dybest set handler det om manglende vilje til at forsørge sig selv.

Jeg er, når "nykkerne" skæres fra, flintrende ligeglad med om jeg tjener
mine penge ved at gøre rent, arbejde på fabrik, være "renovationsarbejder",
sidde i kassen i supermarkedet eller andet med højere status.

Derfor har jeg også både gjort rent, været på fabrik, stået i butik osv.
undervejs i mit liv.

Det handler om aktivt at tjene til livets ophold.

Det eneste der virkelig er nedværdigende er, at bruge af samfundets
ressourcer og ikke bidrage med noget til gengæld.

Samfundet er at sammenligne med en familie - det gør det simplere og mere
overskueligt at forholde sig til (for nogle af os) - og ingen respekterer i
længden det familiemedlem der bruger af familiens ressourcer/penge uden at
bidrage med noget selv.

mange hilsner

Fra : Per Vadmand

Dato : 24-06-05 23:12

"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> wrote in message

> Så du argumenterer for at man bare skal give op på forhånd og sætte sig
> hjem i sofaen?

Hvordan fik du det ud af mit indlæg?

Jeg argumenterer for, at selv om man ikke giver op, men farer rundt som en
skoldet skid og søger og søger og er rede til alt inden for lovens grænser,
så ER der pinedød ikke job til alle!

Fra : Per Vadmand

Dato : 24-06-05 23:14

"nusle nuslesen" <nusle@invalid.com> wrote in message

> [...]
> undskyldningerne er mangfoldige.
>
> Dybest set handler det om manglende vilje til at forsørge sig selv.

Dybest set handler det om, at vi har fået samfundet indrettet sådan, at der
ikke ER arbejde til alle.

At nogle - som du og Anita - vælger at ignorere det fakjtum, får det ikke
til at gå væk.

Fra : nusle nuslesen

Dato : 25-06-05 02:01

Hej,

> Dybest set handler det om, at vi har fået samfundet indrettet sådan, at
> der ikke ER arbejde til alle.

Der er stedse udskiftninger på arbejdsmarkedet - med mindre man er fysisk
eller psykisk handicappet i en grad der umuliggør arbejde, er der ingen
undskyldning for at gå gennem livet (eller størstedelen heraf) uden arbejde.

> At nogle - som du og Anita - vælger at ignorere det fakjtum, får det ikke
> til at gå væk.

Enhver kan gå med aviser f.eks. for at supplere deres indkomst eller i det
hele taget bare for at have en indkomst - og det er endnu ikke sket, når jeg
har ringet på vegne af børn og søskende og det ikke har været ordnet i en
håndevending.

Men hvis man insisterer på at forbeholde sig retten til ikke at kunne komme
op om morgenen, ikke at gide lære sproget i landet hvori man bor, ikke at
gide tage et kørekort eller andet i den dur - ja, så har du sikkert ret - så
får man ikke et arbejde.

- løsningen kunne måske være, at man kom op af stolen og gjorde en indsats.
Det holder ikke at sende et par ansøgninger og så hænge med mulen.

At have f.eks. 80 ansøgninger afsted på en måned, det er slet ingen umulig
opgave.

Man kan begynde med at betragte det at søge arbejde, som at have et
arbejde - altså ikke noget man gør i en time hver 14 dag - men noget man gør
mere eller mindre hver dag og bruger timer på. Og man kan supplere med at
dygtiggøre sig på forskellig vis, så man har mere at byde på på
arbejdsmarkedet.

Mange vælger blot i stedet at sætte sig og ynke over at deres
arbejdsappelsin ikke faldt ned i deres turban, og så ellers drukne både sig
selv og andre i (dårlige) undskyldninger.

Som skrevet før - alle kan i perioder være uforskyldt arbejdsløse, men at
vedblive at være det - det er slendrian.

Last resort er frivilligt arbejde (som også bliver en stjerne i CV'et til
næste ansøgning) - eller at finde arbejde i udlandet f.eks.

Alt er bedre end at "gå i stå" - men en del trives forbavsende godt med
tilstanden "arbejdsløs".

mange hilsner

Fra : nusle nuslesen

Dato : 25-06-05 02:03

Hej,

> Jeg argumenterer for, at selv om man ikke giver op, men farer rundt som en
> skoldet skid og søger og søger og er rede til alt inden for lovens
> grænser, så ER der pinedød ikke job til alle!

Nej, men så er der dem på barsel, dem i jobskifte-situationer, dem med
fysiske og/eller psykiske handicaps der afventer f.eks. pension, dem på
efterløn osv osv. - og så er arbejdsløsheden reelt ikke så stor.

mange hilsner

Fra : andropov

Dato : 25-06-05 08:36

On Sat, 25 Jun 2005 03:00:35 +0200, "nusle nuslesen"
<nusle@invalid.com> wrote:

>At have f.eks. 80 ansøgninger afsted på en måned, det er slet ingen umulig
>opgave.

Noget der undrer mig er at man ikke går væk fra snail mail med hensyn
til ansøgninger. Det er trods alt meget billigere med email.

Man burde fuldstændig afskaffe snailmail bortset fra pakker som
naturligvis ikke kan sendes med email.
Enhver skulle nok kunne anskaffe en computer så billige som de er
blevet i dag.

Fra : nusle nuslesen

Dato : 25-06-05 09:00

"andropov" <nospam@andropov.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> Noget der undrer mig er at man ikke går væk fra snail mail med hensyn
> til ansøgninger. Det er trods alt meget billigere med email.

Nogle arbejdspladser allerede accepterer ansøgninger på mail - og at det
bliver mere og mere udbredt.

Hvorfor kiggede du ikke bare på nettet - så ville du have set det.

mange hilsner

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 25-06-05 09:05

nusle nuslesen wrote:

> [...]
> undskyldning for at gå gennem livet (eller størstedelen heraf) uden arbejde.

Omvendt er der heller ingen undskyldning for at søge jobs, man betragter
som "lortearbejde" og hurtigt forlader igen.

> [...]
> har ringet på vegne af børn og søskende og det ikke har været ordnet i en

Underligt har jeg ikke hørt om steder, hvor avisen ikke er leveret,
fordi der manglede avisbude. Dermed er det rimeligt at antage, at dine
børn og søskende har fået jobs, som andre har forladt.

> - løsningen kunne måske være, at man kom op af stolen og gjorde en indsats.

Hvad med at gøre en indsats for at fastholde et job fremfor at gøre det
til en dyd at have haft mange forskellige såkaldte "lortejobs".

> At have f.eks. 80 ansøgninger afsted på en måned, det er slet ingen umulig
> opgave.

Ih nej, det indikerer blot, at man ikke gør sit arbejde godt nok.

> Alt er bedre end at "gå i stå" - men en del trives forbavsende godt med
> tilstanden "arbejdsløs".

Nej. Det er ikke bedre nærmest at skifte job som andre skifter undertøj,
fordi man kun tager et job for at undgå aktivering, og forlader jobbet
igen, så snart man har opnået det ønskede antal timer, eller man finder
ud af, at det ikke var så sjovt som ventet.

Hvis man primært går på arbejde for at hygge sig med kollegerne, ville
det nok være bedst for såvel arbejdsgiver som kunder og kolleger, om man
var arbejdsløs.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 25-06-05 09:12

andropov wrote:

> Noget der undrer mig er at man ikke går væk fra snail mail med hensyn
> til ansøgninger. Det er trods alt meget billigere med email.

Den forklaring, jeg har læst, er, at der kommer for mange useriøse
ansøgninger som e-mail.

> Enhver skulle nok kunne anskaffe en computer så billige som de er
> blevet i dag.

Ja, og printere er også billige. Man kan også låne en PC bl.a. på
arbejdsformidlingen.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : andropov

Dato : 25-06-05 09:17

On Sat, 25 Jun 2005 09:59:35 +0200, "nusle nuslesen"
<nusle@invalid.com> wrote:

>Nogle arbejdspladser allerede accepterer ansøgninger på mail - og at det
>bliver mere og mere udbredt.
>
>Hvorfor kiggede du ikke bare på nettet - så ville du have set det.

Men der bliver stadig brugt meget snailmail.

Fra : andropov

Dato : 25-06-05 09:20

On Sat, 25 Jun 2005 10:05:11 +0200, Boerge Rahbech Jensen
<asdfaf@asdfa.ax> wrote:

>Omvendt er der heller ingen undskyldning for at søge jobs, man betragter
>som "lortearbejde" og hurtigt forlader igen.

Godt nok er folk ædle samfundsstøtter. Men et lortearbejde forlader de
nok alligevel hurtigt igen :)

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-06-05 09:22

> [...]
> eller psykisk handicappet i en grad der umuliggør arbejde, er der ingen
> undskyldning for at gå gennem livet (eller størstedelen heraf) uden

Det er sært, at en ellers så fornuftig person som du kan være så
faktabenægtende på dette område.

"Der er altid arbejde nok til dem, der vil arbejde" har været reaktionens
mantra siden arbejdsløsheden begyndte at stige i 70'erne. Men en løgn bliver
nu engang ikke til sandhed af at blive gentaget nok så mange gange.

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-06-05 09:24

"andropov" <nospam@andropov.dk> wrote in message
> On Sat, 25 Jun 2005 03:00:35 +0200, "nusle nuslesen"

> Enhver skulle nok kunne anskaffe en computer så billige som de er
> blevet i dag.

Problemet er nok det, man kalder "fejl 40". Det er nu engang ikke alle, der
kan finde ud af at betjene en computer (skønt man somme tider her på
usenet - især i dk.politik - støder på folk, hvis hjernevirksomhed synes at
være af en sådan karat, at man undrer sig over, at de kan finde ud af at
sætte et stik i en kontakt).

Fra : andropov

Dato : 25-06-05 09:25

On Sat, 25 Jun 2005 10:11:35 +0200, Boerge Rahbech Jensen
<asdfaf@asdfa.ax> wrote:

>Den forklaring, jeg har læst, er, at der kommer for mange useriøse
>ansøgninger som e-mail.

Folk vil nok snarere søge noget mere hvis det er billigt.
Men lidt grotesk at det så skal være negativt at mange søger job.

Så vil samfundet måske helst have at folk ikke søger job alligevel når
det kommer til stykket fordi det belaster arbejdsgiverne.

>Ja, og printere er også billige. Man kan også låne en PC bl.a. på
>arbejdsformidlingen.

Ja, man kan låne det så mange steder i dag.

Fra : andropov

Dato : 25-06-05 09:27

On Sat, 25 Jun 2005 10:22:16 +0200, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>mantra siden arbejdsløsheden begyndte at stige i 70'erne. Men en løgn bliver
>nu engang ikke til sandhed af at blive gentaget nok så mange gange.

De borgerlige vil jo gerne have arbejdsløshed så lønnen ikke bliver
trykket opad og mens arbejdsløsheden stiger kan man jo altid foreslå
at dagpengeperioden skal nedsættes til 2,5 år (Konservative
folkeparti).

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 25-06-05 09:29

andropov wrote:

> Godt nok er folk ædle samfundsstøtter. Men et lortearbejde forlader de
> nok alligevel hurtigt igen :)

Ja, men det er altså individuelt, hvad man kalder "lortearbejde". For
nogle mennesker er administrativt arbejde "lortearbejde", mens de elsker
at arbejde på fabrik eller med rengøring.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : andropov

Dato : 25-06-05 09:30

On Sat, 25 Jun 2005 10:24:18 +0200, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>Problemet er nok det, man kalder "fejl 40". Det er nu engang ikke alle, der
>kan finde ud af at betjene en computer

Men der er computere alle vegne i dag og på biblioteker f.eks. er der
unge i aktivering som hjælper folk med at bruge computerne og gratis
kurser i edb er der også på biblioteker.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 25-06-05 09:44

andropov wrote:

> Folk vil nok snarere søge noget mere hvis det er billigt.
> Men lidt grotesk at det så skal være negativt at mange søger job.

Det tager tid og ressourcer hos virksomheden at behandle en ansøgning.

> Så vil samfundet måske helst have at folk ikke søger job alligevel når
> det kommer til stykket fordi det belaster arbejdsgiverne.

Samfundet (hvem det så er) ønsker seriøs jobsøgning, hvor man søger de
ledige stillinger, hvor man er både kvalificeret og motiveret. De fleste
arbejdsgivere vil helst undgå at ansætte uengagerede medarbejdere. Af
samme grund ønsker de ikke at få anvist medarbejdere, men kun at opslå
deres ledige stillinger via AF.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 25-06-05 09:52

For lige at gøre denne debat lidt on-topic, har jeg lyst til at bemærke,
at de fleste argumenter om jobsøgning også kan bruges om kærestesøgning.

Ligesom det er muligt at sende 80 jobansøgninger, er det også muligt at
sende svar til 80 profiler på datingtjenester på internettet.

Ligesom man kan påstå, der er arbejde til alle, der vil arbejde, kan man
påstå, der er en partner til alle, der ønsker en partner.

Selv begrebet "lortearbejde" kan nok overføres til dating.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 25-06-05 09:54

andropov wrote:

> Men der er computere alle vegne i dag og på biblioteker f.eks. er der
> unge i aktivering som hjælper folk med at bruge computerne og gratis
> kurser i edb er der også på biblioteker.

Faktisk skal man have adgang til internettet, hvor man skal oprette sit
cv i AF's jobbank, hvis man er arbejdsledig og vil have kontanthjælp
eller dagpenge.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : nusle nuslesen

Dato : 25-06-05 10:15

"Boerge Rahbech Jensen" <asdfaf@asdfa.ax> skrev i en meddelelse

Hej,

> Omvendt er der heller ingen undskyldning for at søge jobs, man betragter
> som "lortearbejde" og hurtigt forlader igen.

Hvis det handler om at forsørge sig selv, så er alt bedre end arbejdsløshed.

Uanset hvordan man betragter et arbejde, og uanset om man hurtigt forlader
det igen (forhåbentligt til fordel for et andet arbejde så!), så er det
bedre at arbejde end ikke at gøre det.

> Dermed er det rimeligt at antage, at dine børn og søskende har fået jobs,
> som andre har forladt.

Ja, netop - sådan fungerer arbejdsmarkedet, det er dynamisk. Der er altid
udskiftninger i gang over det hele. Alletiders, for så opstår der hele tiden
nye muligheder, også for de arbejdsløse.

> Hvad med at gøre en indsats for at fastholde et job fremfor at gøre det
> til en dyd at have haft mange forskellige såkaldte "lortejobs".

Der var tale om "at arbejde" contra "ikke at arbejde".

Så:
"Hva' snakker du om?"

Der er ikke noget arbejde at fastholde, hvis man ikke har et - hvis man har
et arbejde og er tilfreds, så bliver man vel (medmindre man bliver fyret).

Nogle gange er dine "indvendinger" tåbelige.

> Ih nej, det indikerer blot, at man ikke gør sit arbejde godt nok.

Hvilket arbejde?

Hvis man søger 80 stillinger om måneden - fordi man er arbejdsløs - så er
der ikke et arbejde at gøre godt nok - og det var det, der var tale om
(arbejdsløshed, for lige at skære det ekstra ud).

> [...]
> igen, så snart man har opnået det ønskede antal timer, eller man finder ud
> af, at det ikke var så sjovt som ventet.

De, som tager et arbejde for at undgå aktivering, er blot endnu en kategori
af sammen surdej af arbejdssky elementer - altså mennesker der ikke ønsker
at arbejde, og som i vid udstrækning gemmer sig bag (dårlige) undskyldninger
for ikke at gøre det.

Hvorvidt man skifter arbejde, må være op til den enkelte. Hvis man trives
med det, og kan finde jobs, kan man bare gøre det - det er lidt surt for
virksomhederne, men sådan er det. Bortset fra det, så er et CV med rigtigt
mange forskellige arbejdspladser også noget man lægger mærke til i
ansøgningssituationen (er pågældende ustabil? er der en god forklaring? det
må der spørges ind til!).

Hvis man har taget et arbejde, som man efterfølgende ikke bryder sig om - så
går man bare igang med at søge et nyt arbejde (_mens_ man allerede er i
arbejde, selvfølgelig - det handler jo om at forsørge sig selv .

> Hvis man primært går på arbejde for at hygge sig med kollegerne, ville det
> nok være bedst for såvel arbejdsgiver som kunder og kolleger, om man var
> arbejdsløs.

Som sagt, rigtigt mange har (dårlige) undskyldninger for ikke at arbejde,
ikke at søge arbejde, ikke at "kunne" arbejde osv.

"Nu har jeg taget en uddannelse til XXX, så vil jeg ikke arbejde som YYY"
- det kan man blive nødt til, især hvis man har taget en uddannelse indenfor
et erhverv med høj arbejdsløshed, eller er kommet gennem sin uddannelse med
så lavt et gennemsnit at en given arbejdsgiver ikke føler tillid til de
erhvervede kompetencer.

"Jeg kan ikke arbejde som rengøringsassistent, det er nedværdigende"
- det er mere nedværdigende hver måned at stå med hatten i hånden og bede om
penge fra de som arbejder (og det er det man gør som arbejdsløs, jeg har
været der selv - det er drøn ubehageligt og slider på selvværdet - så det er
bare med at få gjort noget ved det).

"Jeg kan ikke arbejde et sted, hvor man ikke må ryge - jeg ryger"
- idiot!

"Jeg kan ikke finde noget, jeg har søgt 100 steder"
- så søg 101 gang og fortsæt. Man har ikke andet at lave, man er arbejdsløs
(jeg ved godt, at de arbejdsløse også skal handle ind, vaske op osv. - men
det vi som arbejder også).

"Jeg er syg, så jeg kan ikke arbejde"
- hvad er problemet? Er man syg, er man syg - så slap af og bliv bedre -
derefter kan man søge videre og gøre sit bedste.

"Jeg er psykisk syg"
- så få en diagnose, og se om du kan passe et skånejob - eller se i øjnene,
at du ikke (som du har det) kan bruges på arbejdsmarkedet, og fred være med
det.

"Jeg kan ikke finde ud af at skrive en ansøgning"
- tag et kursus, de tilbydes bl.a. gennem AF.

"Jeg har ikke noget kørekort"
- tag et!

"Jeg har ikke råd til at tage et kørekort"
- pladder, lån pengene i banken og betal dem af med 150 kr. om måneden.
Eller spørg om familien vil være med til at sponsorere et til dig, eller
find ud af, om du kan få bevilliget et fra kommunen eller søg ind i
militæret - der er der gode muligheder, også for at få kørekort. Find en
løsning, fremfor at sidde på den flade og hyle mod månen.

"Jeg kan ikke finde ud af computere"
- lær det. Der er kurser til alle på dette område.

"Der er for langt, så skal jeg alt for tidligt op om morgenen"
- guess what? Sådan er det også at arbejde, surt slid - men velfortjente
penge

"Jeg har noget med ryggen"
- gå i behandling, få det bedre, kom igang. Eller gå i behandling, få at
vide at du ikke kan arbejde, og ha' ro i sjælen med det.

Bla. bla. bla.

Fakta er, at nogle mennesker reelt ikke ønsker at arbejde, og at høre deres
undskyldninger bliver trættende at høre på i længden - jeg er sådan
indrettet, at jeg lettere kan respektere det, når man så melder klart ud.

Så jeg vil altså hellere høre på en der siger:
"Jeg gider ikke arbejde, jeg nyder at have min tid for mig selv"

End én der siger:
"Jamen, jeg kan ikke, vil ikke, orker ikke, magter ikke... bla. bla. bla..."

mange hilsner

Fra : nusle nuslesen

Dato : 25-06-05 10:24

Hej,

> Det er sært, at en ellers så fornuftig person som du kan være så
> faktabenægtende på dette område.

Tja, jeg synes det er sært, at en eller så fornuftig person som du, kan have
hang til udsagn som dette.

mange hilsner

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-06-05 10:36

> "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hej,

> Tja, jeg synes det er sært, at en eller så fornuftig person som du, kan
> have hang til udsagn som dette.

Bliver du måske ikke ved med at påstå, at langvarig arbejdsløshed altid er
selvforskyldt? Det mener jeg altså, jeg har ret til at kalde
faktabenægtende. Det ER ikke arbejde til alle i Danmark, sådan som samfundet
er skruet sammen. Og som "Andropov" er inde på, er der stærke interesser
for, at det skal forblive sådan.

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-06-05 10:37

> [...]
> påstå, der er en partner til alle, der ønsker en partner.
>
> Selv begrebet "lortearbejde" kan nok overføres til dating.

God pointe - der understreger det absurde i begge påstande

Fra : ThomasB

Dato : 25-06-05 11:25

> Men der bliver stadig brugt meget snailmail.

Hvis jeg skulle vælge mellem to ansøgere der er lige kvalificerede, den ene
sender en fysisk ansøgning, den anden sender en email, jamen så ville jeg
klart vælge den der sender en fysisk ansøgning. Det signalerer at man gider
"noget", når man er villig til at købe konvolutter, frimærke, printe og
aflevere ansøgningen i en postkasse.

Fra : ThomasB

Dato : 25-06-05 11:27

> [...]
> usenet - især i dk.politik - støder på folk, hvis hjernevirksomhed synes
> at være af en sådan karat, at man undrer sig over, at de kan finde ud af

De fleste jobs kræver at man kan "edb" på brugerniveau.

Fra : ThomasB

Dato : 25-06-05 11:32

> Nej, men så er der dem på barsel, dem i jobskifte-situationer, dem med
> fysiske og/eller psykiske handicaps der afventer f.eks. pension, dem på
> efterløn osv osv. - og så er arbejdsløsheden reelt ikke så stor.

+ dem der har taget afdragsfrie lån, lån i friværdi, så én kan gå hjemme. De
går også under "arbejdsløse".

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 25-06-05 11:30

nusle nuslesen wrote:

> Uanset hvordan man betragter et arbejde, og uanset om man hurtigt forlader
> det igen (forhåbentligt til fordel for et andet arbejde så!), så er det
> bedre at arbejde end ikke at gøre det.

Det er spild af virksomhedens ressourcer at oplære nye medarbejdere, som
aldrig giver overskud til virksomheden.
Det er ubehageligt for kunderne altid at møde nye medarbejdere.
Det er heller ikke rart for medarbejderen selv at føle sig spærret inde
på en virksomhed, mens man har mest lyst til at være et helt andet sted.

> Ja, netop - sådan fungerer arbejdsmarkedet, det er dynamisk. Der er altid
> udskiftninger i gang over det hele.

Det betyder dog ikke, der er arbejde til alle.

> Alletiders, for så opstår der hele tiden nye muligheder, også for de arbejdsløse.

Og der er altid arbejdsløse.

> Der er ikke noget arbejde at fastholde, hvis man ikke har et - hvis man har
> et arbejde og er tilfreds, så bliver man vel (medmindre man bliver fyret).

Man er næppe tilfreds, hvis man laver noget, man kalder "lortearbejde".

> Nogle gange er dine "indvendinger" tåbelige.

Og jeg mener tilsvarende, det var tåbeligt, at du fremhævede de mange
slags "lortearbejde", du har haft.

> Hvilket arbejde?

Arbejdet med at søge arbejde!

> Hvis man søger 80 stillinger om måneden - fordi man er arbejdsløs - så er
> der ikke et arbejde at gøre godt nok

Jo. Man kan sætte sig ind i de stillinger og virksomheder, ansøgningerne
skal rettes mod. Hvis man blot sender f.eks. 80 enslydende ansøgninger
til tilfældige virksomheder, er sandsynligheden stor for, at de få svar,
man får, er afslag.

> [...]
> at arbejde, og som i vid udstrækning gemmer sig bag (dårlige) undskyldninger

Netop. Hvad er din undskyldning, når du tager såkaldt "lortearbejde"?

> [...]
> mange forskellige arbejdspladser også noget man lægger mærke til i
> ansøgningssituationen (er pågældende ustabil? er der en god forklaring? det

Netop, og det er ikke givet, det er positivt.

> Hvis man har taget et arbejde, som man efterfølgende ikke bryder sig om - så
> går man bare igang med at søge et nyt arbejde

Hvis man gør det ofte, ligner det meget useriøs jobsøgning...

> (_mens_ man allerede er i
> arbejde, selvfølgelig - det handler jo om at forsørge sig selv .

Efterhånden tvivler jeg på, dt handler om at forsørge sig selv. For mig
ser det mere ud til at handle om social status. Overførselsindkomster er
da også forsørgelse på linie med lønindtægter, og der går normalt noget
tid, før en ny medarbejder bidrager positivt til virksomhedens resultat.

> "Jeg kan ikke arbejde som rengøringsassistent, det er nedværdigende"

Det ligner meget din undskyldning for at tage såkaldt "lortearbejde":

> - det er mere nedværdigende hver måned at stå med hatten i hånden og bede om
> penge fra de som arbejder (og det er det man gør som arbejdsløs,

Det gør man sandelig også ved at påtage sig arbejde, man ikke gider.

> jeg har
> været der selv - det er drøn ubehageligt og slider på selvværdet

Det handler altså om, at du ikke kan klare at være arbejdsløs.

> [...]
> at du ikke (som du har det) kan bruges på arbejdsmarkedet, og fred være med

Mange tak. :)

Hvorfor er det egentlig mere odiøst at se i øjnene, at man ikke har lyst
til noget, man kalder "lortearbejde", mens det kan være et drømmejob for
andre arbejdssøgende?

> Så jeg vil altså hellere høre på en der siger:
> "Jeg gider ikke arbejde, jeg nyder at have min tid for mig selv"

Sandsynligvis fordi det vil give dig en undskyldning for at vise din
foragt for vedkommende.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : ThomasB

Dato : 25-06-05 11:35

> Man er næppe tilfreds, hvis man laver noget, man kalder "lortearbejde".

Det som de fleste danskere kalder "lortearbejde" kalder 3. verdens mennesker
for "drømmejobs".

Så tager man ikke "lortearbejdet" så er man kræsen, hvorfor man så heller
ikke skal have kontanthjælp/dagpenge.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 25-06-05 11:58

ThomasB wrote:

> Det som de fleste danskere kalder "lortearbejde" kalder 3. verdens mennesker
> for "drømmejobs".

Så de mennesker, der har arbejdet på samme fabrik eller gjort rent det
samme sted i 20-30 år, er "3. verdens mennesker"?

> Så tager man ikke "lortearbejdet" så er man kræsen,

Helt uenig. Jeg mener, man er kræsen, hvis man kalder noget arbejde for
"lortearbejde", især hvis det er væsentligt for samfundet at få udført.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-06-05 12:55

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> wrote in message

> + dem der har taget afdragsfrie lån, lån i friværdi, så én kan gå hjemme.
> De går også under "arbejdsløse".

Ikke hvis de ikke modtager understøttelse.

Fra : nusle nuslesen

Dato : 25-06-05 13:56

"Boerge Rahbech Jensen" <asdfaf@asdfa.ax> skrev i en meddelelse

Hej,

> Så de mennesker, der har arbejdet på samme fabrik eller gjort rent det
> samme sted i 20-30 år, er "3. verdens mennesker"?

Det er ikke det Thomas skriver - 3. verden er en definition på U-lande.

> Helt uenig. Jeg mener, man er kræsen, hvis man kalder noget arbejde for
> "lortearbejde", især hvis det er væsentligt for samfundet at få udført.

Hvem har kaldt noget arbejde "lortearbejde", andre end dig?

mange hilsner

Fra : ThomasB

Dato : 25-06-05 15:09

> Ikke hvis de ikke modtager understøttelse.

Gør de ikke?

Er det kun når man ufrivilligt ikke har noget arbejde, man er arbejdsløs?

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 25-06-05 15:16

nusle nuslesen wrote:

> Det er ikke det Thomas skriver - 3. verden er en definition på U-lande.

Det kunne jeg godt læse.

Underligt nok er der altid mange medarbejdere, der bliver arbejdsløse
efter 20-30 års ansættelse, og som ikke kunne forestille sig at lave
noget andet, når industrivirksomheder lukkes, eller rengøring overdrages
til andre selskaber.

> Hvem har kaldt noget arbejde "lortearbejde", andre end dig?

Anita og dig. Det er meget sigende, du ikke selv har opdaget det.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : nusle nuslesen

Dato : 25-06-05 15:18

"Boerge Rahbech Jensen" <asdfaf@asdfa.ax> skrev i en meddelelse

Hej,

> Det er spild af virksomhedens ressourcer at oplære nye medarbejdere, som
> aldrig giver overskud til virksomheden.

I nogle typer jobs kan en medarbejder, skønt uden det store
engagament/forkendskab/uddannelse, springe direkte ind fra gaden og stadig
være et aktiv.

> Det er ubehageligt for kunderne altid at møde nye medarbejdere.

I mange typer jobs, er der ikke kundekontakt - og i mange typer jobs er det
ligegyldigt, om det er en ny medarbejder hver eneste gang.

Men du forholder dig måske personligt til ekspedienter,
telefonservicepersonel, taxichauffører, buschauffører, lægesekretærer,
sygeplejersker osv. Jeg gør ikke.

> Det er heller ikke rart for medarbejderen selv at føle sig spærret inde på
> en virksomhed, mens man har mest lyst til at være et helt andet sted.

Og så er vi tilbage til sagens kerne iflg. nusle - "mens man har mest lyst
til at være et helt andet sted" - mange gider ikke, vil ikke, har ikke lyst
til at arbejde - de vil bare hellere diske op med alverden undskyldninger,
fremfor at stå ved det.

> Det betyder dog ikke, der er arbejde til alle.

Ingen med lidt forstand på samfundsstrukturer vil nogensinde kalkulere med
nul procent arbejdsløse.

Som skrevet før og nu gentaget - arbejdsmarkedet er dynamisk. Der er altid
nogle på vej ind, nogle på vej ud, nogle der skifter fra et job til et
andet, nogle der er uden af stand til at forsørge sig selv (bl.a. gamle og
børn, fysisk og psykisk syge), nogle under uddannelse, nogle der lige er
vendt hjem fra udlandet, nogle der har sagt jobbet op 2 måneder før de skal
starte på det nye job osv. osv.

Nul procent arbejdsløshed er kun et fiktivt begreb.

> Man er næppe tilfreds, hvis man laver noget, man kalder "lortearbejde".

Jeg kan ikke komme i tanke om et eneste stykke reelt arbejde, der er
"lortearbejde" - måske derfor jeg ikke behøver gå arbejdsløs.

> Og jeg mener tilsvarende, det var tåbeligt, at du fremhævede de mange
> slags "lortearbejde", du har haft.

Det er ikke "lortearbejde" efter min opfattelse - og jeg har ikke behøvet gå
arbejdsløs nogensinde - hvor langt har din opfattelse til sammenligning
bragt dig?

At jeg så har været arbejdsløs, mens mine børn var helt små pga. mangel på
institutionspladser og mens jeg uddannede mig (samtidig med jeg havde børn,
men så er man vel teknisk set ikke arbejdsløs) - det er ikke fordi der ikke
var arbejde at få.

> Arbejdet med at søge arbejde!

Det gør man vel så godt man kan - medmindre man reelt ønsker at levere en
crappy-ansøgning, så det kan bruges som endnu en undskyldning for at man
aldrig kommer i arbejde.

> Jo. Man kan sætte sig ind i de stillinger og virksomheder, ansøgningerne
> skal rettes mod.

Er det ikke standard.

Det ville virke ualmindeligt tåbeligt at sende en ansøgning til en
overlægestilling til den lokale kiosk.

Selvfølgelig gør man vel sit bedste, medmindre man egentlig ikke ønsker at
få jobbet og kun sender ansøgninger, fordi et jobaktiveringskursus tvinger
en til det (er der ikke noget med at sådanne kurser finder sted?)

> Netop. Hvad er din undskyldning, når du tager såkaldt "lortearbejde"?

For det første er det ikke "lortearbejde". Mange forbinder det med
lav-status, det gør jeg dog ikke. Jeg synes lønningerne er for ringe, men
for mig er et arbejde dybest set et arbejde. Jeg valgte at nævne denne type
jobs, fordi de i hovedtræk ikke kræver den store forudgående
viden/uddannelse.

For det andet har det passet ind i mit liv - at gøre rent om aftenen og om
natten, sikrede f.eks. mine børn meget mere af deres mor i de tidligste år,
end de fleste andre børn af deres generation har fået/får. Det er jeg
temmelig stolt af. Derudover var det hyggeligt, både at gøre rent i
børnehaver og hos praktiserende læger og på kontorer - der var stille eller
jeg kunne høre det musik jeg gerne ville, jeg kunne oftest gøre arbejdet på
ca. den halve tid og endda til arbejdsgivernes udelte tilfredshed - perfekt
for mig, på det tidspunkt i mit liv. Jeg har ofte overvejet at tage
aftenrengøring oveni mit alm. arbejde, i de perioder jeg har følt behov for
ekstra indkomst - men så har jeg fundet andre veje, som f.eks. at arbejde på
et bibliotek og arbejde mere på mit ordinære job.

Ja, nogle af os tager to jobs - så arbejdet er dér, for den med viljen til
det.

Måske handler det om at en given arbejdsgiver nok ikke er helt uforstandig -
man kan som regel godt genkende et arbejdsomt menneske - ligesom man kan
genkende et arbejdssky menneske.

> Netop, og det er ikke givet, det er positivt.

Og hvis ansvar er det?

Man har ansvaret for sig selv.

> Hvis man gør det ofte, ligner det meget useriøs jobsøgning...

Eller er tegn på et menneske der endnu ikke har fundet en arbejdsplads med
tilpas mange udfordringer til at han/hun ønskede at blive i en længere
periode - et menneske kan godt have arbejdet mange steder og have mange
flotte anbefalinger.

> Overførselsindkomster er da også forsørgelse på linie med lønindtægter,

Vi kunne ikke være mere uenige.

Der er forskel på at modtage penge for en vare (arbejdskraft) man har
leveret - og så modtage penge for ikke at have leveret noget som helst.

> og der går normalt noget tid, før en ny medarbejder bidrager positivt til
> virksomhedens resultat.

Det er ikke givet.

> Det ligner meget din undskyldning for at tage såkaldt "lortearbejde":

?

Er der noget du har misforstået?

> Det gør man sandelig også ved at påtage sig arbejde, man ikke gider.

Og så er vi tilbage til sagens kerne iflg. nusle - "arbejde, man ikke
gider" - mange gider ikke, vil ikke, har ikke lyst til at arbejde - de vil
bare hellere diske op med alverden undskyldninger, fremfor at stå ved det.

Jeg har haft et utal af disse diskussioner med arbejdsløse (inkl. da jeg
selv var det), og i langt de fleste tilfælde ender det netop med dette her -
nogle arbejdsløse gider egentlig ikke.

Til nuancering:
Nogle arbejdsløse som f.eks. har taget en langvarig uddannelse, som de meget
gerne vil bruge - hvorfor de ikke umiddelbart har lyst til at tage f.eks. et
rengøringsjob (bare for at brug et eksempel) - de sørger enten for at holde
deres uddannelse ved lige og yderligere dygtiggøre sig (dvs. de optimerer
deres chancer for at få arbejde hele tiden, de er i en vedvarende proces)
eller også tager de noget andet arbejde mens de bliver ved med at søge (og
evt. optimerer mulighederne ved hjælp af aftenkurser, selvstudier mv) - men
der er så også dem, der bestemt ikke kunne "drømme" om at gøre rent, det er
under deres værdighed - og så går de arbejdsløse i årevis, eller hele livet.

En af de vægtigste grunde til at blive ved med at være i processen mod et
arbejde, er at så holder man sig i gang og udvider hele tiden sin
kontaktflade, dvs. det netværk der en dag potentielt kan udmynte sig i et
arbejde.

Intet steds er der mening i at sætte sig med hænderne i skødet.

> Mange tak. :)

No problemo

> Hvorfor er det egentlig mere odiøst at se i øjnene, at man ikke har lyst
> til noget, man kalder "lortearbejde", mens det kan være et drømmejob for
> andre arbejdssøgende?

Den sætning giver ikke mening for mig.

Hvorfor er det mere odiøst at... end at - hvad?

Jeg mangler sidste del af sætningen, nemlig "end at?"

Det jeg synes, der er galt med "nykkerne" mht. hvilket arbejde man vil
tage - det er at mennesker maler sig selv op i et hjørne på den måde, og når
de så efter 15 års arbejdsløshed ikke længere kan indgå i det "liv" en
arbejdsplads også består af - så skal man høre på, at der ikke er plads til
dem på arbejdsmarkedet. De er blevet sære og dårligt fungerende i relation
til andre mennesker (end den begrænsede cirkel af familie og venner de
omgiver sig med).

De kunne [#%¤&¤¤//""###+*] bare have været med som det nu bedst kunne lade
sig gøre - verden er ikke kun flødeskum, nogle gange er det rugbrød - og det
har aldrig skadet nogen. Tværtimod.

mange hilsner

Fra : ThomasB

Dato : 25-06-05 15:20

> Så de mennesker, der har arbejdet på samme fabrik eller gjort rent det
> samme sted i 20-30 år, er "3. verdens mennesker"?

Nej, men de er lige så glade for deres job, som 3. verdens mennesker ville
være. De ville nok blive kede af det, hvis nogen synes at deres job er et
lortejob.

> Helt uenig. Jeg mener, man er kræsen, hvis man kalder noget arbejde for
> "lortearbejde", især hvis det er væsentligt for samfundet at få udført.

Det er ligemeget om det er væsentligt for samfundet. Når alt kommer til alt,
så er det meget få jobs der er væsentlige for samfundet.

Fra : ThomasB

Dato : 25-06-05 15:24

> [...]
> efter 20-30 års ansættelse, og som ikke kunne forestille sig at lave noget
> andet, når industrivirksomheder lukkes, eller rengøring overdrages til

Hvad er mange?

Fra : nusle nuslesen

Dato : 25-06-05 15:35

Hej,

> Bliver du måske ikke ved med at påstå, at langvarig arbejdsløshed altid er
> selvforskyldt? Det mener jeg altså, jeg har ret til at kalde
> faktabenægtende.

Det forudsætter, at det du kalder fakta er "sandt" - hvilket det ikke
nødvendigvis er.

> Det ER ikke arbejde til alle i Danmark, sådan som samfundet er skruet
> sammen.

Nul procent arbejdsløshed er en fiktiv konstruktion, og selv hvis det ikke
var, er det ikke et ønskeligt mål for nogen. Det ville i bedste fald medføre
stagnation, i værste fald regression samfundsudviklingsmæssigt.

Når en brækker ryggen, kommer en anden til - når en går på efterløn, kommer
en anden til - når en går på barsel, kommer en anden til - når en blive
psykisk syg, kommer en anden til - når en bosætter sig i udlandet, kommer en
anden til - når en vinder en million og holder op med at arbejde, kommer en
anden til osv.

Arbejdsmarkedet er dynamisk - hvis man ender helt "ude", er det næsten med
statsgaranti fordi man selv placerer sig dér eller fordi man er
fysisk/psykisk handicappet og ikke kan varetage et arbejde.

Enhver kan, som jeg har skrevet tidligere, blive arbejdsløse i en periode -
men de som stort set eller slet ikke arbejder hele livet igennem (og de er
der!), det er ikke fordi et samfund har en vis procentdel arbejdsløse.

mange hilsner

Fra : nusle nuslesen

Dato : 25-06-05 15:35

"Boerge Rahbech Jensen" <asdfaf@asdfa.ax> skrev i en meddelelse

Hej,

> Anita og dig. Det er meget sigende, du ikke selv har opdaget det.

Messages-id?

mange hilsner

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 25-06-05 16:54

nusle nuslesen wrote:

> I nogle typer jobs kan en medarbejder, skønt uden det store
> engagament/forkendskab/uddannelse, springe direkte ind fra gaden og stadig
> være et aktiv.

Hvilke?

> Men du forholder dig måske personligt til ekspedienter,
> telefonservicepersonel, taxichauffører, buschauffører, lægesekretærer,
> sygeplejersker osv. Jeg gør ikke.

Nej, jeg forholder mig ikke personligt til dem. Jeg foretrækker blot at
møde kvalificerede medarbejdere fremfor altid at møde nye medarbejdere,
som mangler oplæring.

I den boligblok, hvor jeg bor, er det et hyppigt problem at reklamer
efterlades i blokkens entré og ikke ved den enkelte lejlighed. Det er
ubehageligt at køre med taxi- eller buschauffører, der knap kan finde
vej, endsige fortælle, hvor man skal stå af bussen, hvis man ikke lige
skal til et større stoppested. Det kan også være ubehageligt at blive
betjent af en ekspedient, som tydeligvis ikke kender sit arbejdsområde
ret godt, og derfor enten skal bruge lang tid på en simpel opgave eller
giver forkerte svar på forholdsvis simple spørgsmål. Det gælder måske i
endnu højere grad for telefonservicemedarbejdere. Endnu mere irriterende
er det, hvis man gentagne gange bliver stillet de samme spørgsmål, fordi
den medarbejder, man tidligere gav de ønskede oplysninger, er udskiftet.

Fra virksomhedernes synspunkt er der (forhåbentlig) ikke meget tvivl om,
at en ny medarbejder "binder" en erfaren medarbejder til oplæring og
kræver nogle ressourcer til f.eks. ansættelsesprocedure og etablering af
den nye arbejdsplads med f.eks. kontorartikler eller værktøj.

> Nul procent arbejdsløshed er kun et fiktivt begreb.

I så fald burde det ikke være odiøst at være arbejdsløs.

> Det gør man vel så godt man kan - medmindre man reelt ønsker at levere en
> crappy-ansøgning, så det kan bruges som endnu en undskyldning for at man
> aldrig kommer i arbejde.

Jeg tvivler på, man kan sende 80 ansøgninger om måneden, uden det bliver
crappy-ansøgninger.

> Det ville virke ualmindeligt tåbeligt at sende en ansøgning til en
> overlægestilling til den lokale kiosk.

Det gør man nok heller ikke ved at sende en standardansøgning til mange
forskellige virksomheder.

> Og hvis ansvar er det?
>
> Man har ansvaret for sig selv.

Det gælder også arbejdsgiverne, der læser ansøgningerne.

> [...]
> tilpas mange udfordringer til at han/hun ønskede at blive i en længere
> periode - et menneske kan godt have arbejdet mange steder og have mange

Mange virksomheder vil alligevel forholde sig kritisk til, om de mener,
de kan give et sådant menneske de ønskede udfordringer.

> Der er forskel på at modtage penge for en vare (arbejdskraft) man har
> leveret - og så modtage penge for ikke at have leveret noget som helst.

Tja, hvis værdien af den vare, man leverer, svarer til den betaling, man
får. Hvis betalingen er større end varens værdi, ligner det meget social
bistand. I så fald er spørgsmålet alene, om den private eller offentlige
sektor skal give den sociale bistand.

> [...]
> bare hellere diske op med alverden undskyldninger, fremfor at stå ved det.

Lidt ligesom nusle...

> (...) så skal man høre på, at der ikke er plads til
> dem på arbejdsmarkedet. De er blevet sære og dårligt fungerende i relation
> til andre mennesker

Jeg synes, det er meget værre at have sådanne mennesker som kolleger på
en arbejdsplads. Kunderne møder dem sjældent, men ser dem ofte i samtale
med kolleger eller i færd med private telefonsamtaler. Som kollega skal
man ikke kun høre på deres beklagelser over ledelsen og råd om, hvordan
man bedst udnytter "systemet", men hvis man ikke passer på, kan man også
blive offer for deres intriger og den dårlige stemning, de ofte spreder
på arbejdspladsen. Man kan også komme til at løse nogle af de opgaver,
de omtalte kolleger skulle løse, hvis de ikke havde travlt med at hygge
sig. Nå ja, den type kolleger bruger også meget arbejdstid på brug af
virksomhedens internetforbindelse til private formål.

Det giver god mening for mig at betale sådanne mennesker for at holde
sig væk fra arbejdsmarkedet, hvor de typisk gør mere skade end gavn.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 25-06-05 16:57

ThomasB wrote:

> Det er ligemeget om det er væsentligt for samfundet. Når alt kommer til alt,
> så er det meget få jobs der er væsentlige for samfundet.

I mine øjne forholder det sig omvendt. Det er mest tydeligt, når der er
optræk til generalstrejke, og vi bliver præsenteret for konsekvenserne.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 25-06-05 16:58

ThomasB wrote:

> Hvad er mange?

Det bliver aldrig defineret.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 25-06-05 17:24

nusle nuslesen wrote:

> Messages-id?

I <lbGte.56265$Fe7.176224@news000.worldonline.dk> skrev Anita:

- citat start -
Så har du da ikke læst, hvad jeg har skrevet her. Jeg har skam udført
meget "lortearbejde" i min tid og ville ikke være bleg for at gøre det
igen, såfremt det blev nødvendigt.
- citat slut -

Det var første gang, ordet blev brugt.

Jeg må erkende, at jeg ikke kan se, du direkte har brugt det. Jeg syntes
nok bare, dit indlæg <42bc3714$0$82722$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>

- citat start -

Fra : nusle nuslesen

Dato : 25-06-05 18:38

Hej,

> Hvilke?

I hovedtræk alle ufaglærte stillinger.

> I så fald burde det ikke være odiøst at være arbejdsløs.

Kommer efter min mening an på om man alene er det, fordi man ikke gider at
arbejde og forbeholder sig retten til at "nasse".

> Jeg tvivler på, man kan sende 80 ansøgninger om måneden, uden det bliver
> crappy-ansøgninger.

Jeg kan i hvert fald snildt skrive 3+ ansøgninger om dagen, helt uden at få
sved på panden.

> [...]
> får. Hvis betalingen er større end varens værdi, ligner det meget social
> bistand. I så fald er spørgsmålet alene, om den private eller offentlige

Jeg gentager:
Der er forskel på at modtage penge for en vare man har leveret, og så at
modtage penge for ingenting.

Jeg er temmelig sikker på, at det også er meget sjældent du får lyst til at
betale for en vare, som du ikke får

Som betyder?

mange hilsner

Fra : andropov

Dato : 25-06-05 18:45

On Sat, 25 Jun 2005 10:44:23 +0200, Boerge Rahbech Jensen
<asdfaf@asdfa.ax> wrote:

>Det tager tid og ressourcer hos virksomheden at behandle en ansøgning.

Jo, jeg ved det godt. Men det virker alligevel lidt pudsigt at man
tvinger folk til at bruge en dyrere løsning for at færre så søger job.

>Samfundet (hvem det så er) ønsker seriøs jobsøgning, hvor man søger de
>ledige stillinger, hvor man er både kvalificeret og motiveret.

Kommuner hundser dog sådan rundt med ledige at de bliver tvunget til
at søge rub og stub uanset om de er kvalificeret eller ej og folk
bliver tvunget til at søge job de måske kun har lyst til i 14 dage.

> De fleste
>arbejdsgivere vil helst undgå at ansætte uengagerede medarbejdere. Af
>samme grund ønsker de ikke at få anvist medarbejdere, men kun at opslå
>deres ledige stillinger via AF.

Men når sagsbehandlere hundser rundt med de ledige kan der alligevel
komme mindre seriøse ansøgninger.

Fra : nusle nuslesen

Dato : 25-06-05 18:39

"Boerge Rahbech Jensen" <asdfaf@asdfa.ax> skrev i en meddelelse

Hej,

> Det var første gang, ordet blev brugt.

Og ikke af mig.

> Jeg må erkende, at jeg ikke kan se, du direkte har brugt det.

Nok fordi jeg ikke har.

> Jeg syntes nok bare,

Ja, det gør du så.

mange hilsner

Fra : andropov

Dato : 25-06-05 18:46

On Sat, 25 Jun 2005 10:54:21 +0200, Boerge Rahbech Jensen
<asdfaf@asdfa.ax> wrote:

>Faktisk skal man have adgang til internettet, hvor man skal oprette sit
>cv i AF's jobbank, hvis man er arbejdsledig og vil have kontanthjælp
>eller dagpenge.

Ja, så man kan ikke blot påstå man er en fejl 40 som ikke kan betjene
en computer :)
Man bliver nødt til at betjene en computer i dagens Danmark.

Fra : andropov

Dato : 25-06-05 18:53

On Sat, 25 Jun 2005 12:25:08 +0200, "ThomasB"

> [...]
>"noget", når man er villig til at købe konvolutter, frimærke, printe og

Man kommer til at tænke på ordsproget: "hvad man ikke har i hovedet må
man have i benene"

Fra : andropov

Dato : 25-06-05 19:08

On Sat, 25 Jun 2005 11:15:18 +0200, "nusle nuslesen"
<nusle@invalid.com> wrote:

>Der er ikke noget arbejde at fastholde, hvis man ikke har et - hvis man har
>et arbejde og er tilfreds, så bliver man vel (medmindre man bliver fyret).

Også selvom arbejdsgiveren behandler dig som en hund og du ikke lige
har et andet arbejdet på hånden...

Men der må vel være en grund til at en person ofte skifter job, det
kan Børge vel have ret i...

> [...]
>at arbejde, og som i vid udstrækning gemmer sig bag (dårlige) undskyldninger

Det kan vel også være mennesker som har svært ved at finde et job der
blot tilnærmelsesvis minder om hvad de kunne tænke sig.
Hvis det er en som har gået mange år på universitetet og søger
rengøringsjob fordi aktiveringsmafiaen er efter ham.

>Så jeg vil altså hellere høre på en der siger:
>"Jeg gider ikke arbejde, jeg nyder at have min tid for mig selv"

Det vil sige at du er fan af NoTrabajo :)

Fra : nusle nuslesen

Dato : 25-06-05 19:30

"andropov" <nospam@andropov.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> Også selvom arbejdsgiveren behandler dig som en hund og du ikke lige
> har et andet arbejdet på hånden...

Kan du se det markerede?

> Men der må vel være en grund til at en person ofte skifter job, det
> kan Børge vel have ret i...

Den grund behøver ikke være negativ - f.eks. kan et menneske arbejde rundt
omkring i verden fra han/hun er 19 til han/hun er 28 (bare et tilfældigt
eksempel) - fordi han/hun synes det er udfordrende og skønt.

Så vil han/hun gerne slå sig ned og stifte familie og bruge sine erhvervede
kvalifikationer fra de mange lande, på at arbejde et sted i DK.

Det ser jeg ikke noget galt i.

> Det kan vel også være mennesker som har svært ved at finde et job der
> blot tilnærmelsesvis minder om hvad de kunne tænke sig.

- så må man nøjes, sådan er livet også.

Det gør mennesker jorden over hver dag, nøjes med en skål ris eller ét tv
eller en cykel og ikke en bil osv. osv.

> Hvis det er en som har gået mange år på universitetet og søger
> rengøringsjob fordi aktiveringsmafiaen er efter ham.

Hvis den er drevet derud, hvor aktivering er problemet - så har man vel
allerede selv nølet så længe, at andre må træde til.

> Det vil sige at du er fan af NoTrabajo :)

Nej - men jeg er fan af rene linjer og "no bullshit".

Jeg kan godt lide at føle, at pengene er mine og ikke andres, når jeg bruger
dem - så jeg er en af de enlige mødre der i perioder har arbejdet, selvom
jeg ikke fik en krone mere på bundlinjen af den grund.

mange hilsner

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 25-06-05 20:50

andropov wrote:

> Jo, jeg ved det godt. Men det virker alligevel lidt pudsigt at man
> tvinger folk til at bruge en dyrere løsning for at færre så søger job.

Der er mange andre ting, som jeg finder langt mere pudsige.

> Kommuner hundser dog sådan rundt med ledige at de bliver tvunget til
> at søge rub og stub uanset om de er kvalificeret eller ej og folk
> bliver tvunget til at søge job de måske kun har lyst til i 14 dage.

Sandsynligvis ikke med arbejdsgivernes gode vilje.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 25-06-05 21:17

nusle nuslesen wrote:

> I hovedtræk alle ufaglærte stillinger.

Jeg tvivler.

> Jeg kan i hvert fald snildt skrive 3+ ansøgninger om dagen, helt uden at få
> sved på panden.

Hvem skrev noget om "sved på panden"?

> Der er forskel på at modtage penge for en vare man har leveret, og så at
> modtage penge for ingenting.

Man modtager også penge for ingenting, hvis man får penge for en vare,
der ikke har nogen (positiv) værdi for den, der forventes at betale.

> Jeg er temmelig sikker på, at det også er meget sjældent du får lyst til at
> betale for en vare, som du ikke får

Du burde være mere forsigtig med at være sikker på noget i relation til
mig. :)

I mine øjne er det mere relevant at konstatere, at jeg ikke har lyst til
at betale for en vare, jeg ikke har brug for, eller ikke kan stole på.
Hvis produktionen ikke umiddelbart kan tilpasses, vil jeg foretrække at
betale for opbevaring af de ukurante varer under betryggende forhold.
> Som betyder?

At du kommer med mange undskyldninger og bortforklaringer.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-06-05 22:07

> Gør de ikke?
>
> Er det kun når man ufrivilligt ikke har noget arbejde, man er arbejdsløs?

Det er kun folk, der er tilmeldt som arbejdsløse, der registreres som sådan.
Hjemmegående husmødre, skolebørn og andre af den slags tælles ikke med.

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-06-05 22:09

> Arbejdsmarkedet er dynamisk - hvis man ender helt "ude", er det næsten med
> statsgaranti fordi man selv placerer sig dér eller fordi man er

Der har vi så faktabenægtelsen igen. Det er simpelthjen en påstand, der
strider mod fakta, og den bliver ikke rigtig af at blive gentaget.

DER ER IKKE JOB NOK TIL ALLE, DER GERNE VIL HAVE ARBEJDE!

Fat det nu!

Fra : nusle nuslesen

Dato : 25-06-05 22:46

Hej,

> Der har vi så faktabenægtelsen igen.

Mener du - ikke jeg.

> Det er simpelthjen en påstand, der strider mod fakta, og den bliver ikke
> rigtig af at blive gentaget.
>
> DER ER IKKE JOB NOK TIL ALLE, DER GERNE VIL HAVE ARBEJDE!
>
> Fat det nu!

Jeg kan ikke hidse mig op over din opfattelse af fakta, jeg står fast på min
egen - helt uden at "råbe"

mange hilsner

Fra : nusle nuslesen

Dato : 25-06-05 22:52

"Boerge Rahbech Jensen" <asdfaf@asdfa.ax> skrev i en meddelelse

Hej,

> Jeg tvivler.

Det gør jeg ikke, jeg har haft så mange forskellige jobs indenfor dette
område - at jeg ved

> Hvem skrev noget om "sved på panden"?

Det er en anden måde at sige "med lethed" på.

Jeg kan ikke se, at det skulle være umuligt at skrive 3+ gode, gennemtænkte
ansøgninger på en dag.

> Man modtager også penge for ingenting, hvis man får penge for en vare, der
> ikke har nogen (positiv) værdi for den, der forventes at betale.

Nej, så modtager man bare penge for noget bras - a la visse typer plastik
legetøj fra BF - men man modtager noget.

> Du burde være mere forsigtig med at være sikker på noget i relation til
> mig. :)

Hehe - du har sgu' da humor, Børge

Fed ting!

> I mine øjne er det mere relevant at konstatere, at jeg ikke har lyst til
> at betale for en vare, jeg ikke har brug for, eller ikke kan stole på.

Det kan ret beset være ligemeget - hvis du ingenting får.

> At du kommer med mange undskyldninger og bortforklaringer.

Det er så din opfattelse af mine skriverier.

mange hilsner

Fra : Per Vadmand

Dato : 26-06-05 14:49

> [...]
>
> Hej,

> Mener du - ikke jeg.

> Jeg kan ikke hidse mig op over din opfattelse af fakta, jeg står fast på

Altså benægter du fakta. Det er ikke et spørgsmål om "opfattelse". Der
bliver ikke pludselig job nok, fordi du siger, der er.

Hvis du tør få rokket dine fordomme, så prøv at læs lidt
arbejdsmarkedsstatistik.

Fra : ThomasB

Dato : 26-06-05 15:16

> Altså benægter du fakta. Det er ikke et spørgsmål om "opfattelse". Der
> bliver ikke pludselig job nok, fordi du siger, der er.
>
> Hvis du tør få rokket dine fordomme, så prøv at læs lidt
> arbejdsmarkedsstatistik.

Men hvis der ikke er nogle jobs, så må man skabe nogle selv.

Men det er meget få der tør starte for sig selv, og det er synd for der er
masser af nicher rundt omkring, hvor der sidder (for) få virksomheder og
tjener styrtende.

Hvis der f.eks kom en og ringede på min dør og spurgte om han ikke lige
skulle ordne min have til en god pris, ja så hyrede jeg ham med det samme.

Min startmotor på bilen virker ikke, så jeg ringede rundt til et par
mekanikere jeg kender, og den ene sagde "kan du ikke ringe mellem 8-16 i
morgen" og den anden sagde "kan du ikke ringe til mig på onsdag". Ingen af
dem sagde "giv mig dit telefonnummer, bilmodel og hvornår du har tid, så
ringer jeg til dig med en pris og et tidspunkt hvor du kan komme med bilen".

Så det kan gøres meget bedre. Der er masser af plads til folk der gider gøre
en indsats, tage initiativ og er bare en smule mere servicemindede end de to
ovennævnte mekanikere.

Men sidder man som mekaniker og har sendt 117 ansøgninger og har fået
afslag, jamen så er det bare at gå i krig med at skaffe kunder. Og det er
faktisk ikke så svært, hvis man gider at arbejde 8 timer koncentreret om
dagen.

Hvis jeg var arbejdsløs og ikke kunne få job, så ville jeg skaffe mig en
spand, gulvmobbe, kost, lidt rengøringsmidler, en rive, hakke og lidt andre
redskaber og så ellers gå rundt og stemme dørklokker og spørge om folk
skulle have ordnet have, gjort rent, passet børn osv. Så ville jeg ellers gå
en tur på biblioteket og læse lidt om hvordan det er med regnskab, moms osv.

Ude foran vores Netto har der i to måneder (!) stået et skilt hvor der stod
at de søgte medarbejdere. De kan ikke skaffe folk.

Der *er* jobs til dem der gider arbejde, men det er muligt at der ikke er
lige præcis det job de gerne vil have.

Fra : nusle nuslesen

Dato : 26-06-05 15:27

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> Der *er* jobs til dem der gider arbejde, men det er muligt at der ikke er
> lige præcis det job de gerne vil have.

Netop - I rest my case

mange hilsner

Fra : andropov

Dato : 26-06-05 15:42

On Sun, 26 Jun 2005 16:26:52 +0200, "nusle nuslesen"
<nusle@invalid.com> wrote:

>"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse
>
>Hej,

>Netop - I rest my case

De fleste er nok rimelig fleksible men finder alligevel ikke noget.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-06-05 17:06

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> wrote in

> Der *er* jobs til dem der gider arbejde, men det er muligt at der
> ikke er lige præcis det job de gerne vil have.

Enig.

Omvendt... hvis man er vant til en levevej med en årsløn over de
300kkr, så kan det være svært at gå ned til det halve ved at vælge et
lavere lønnet job.

Så må man sælge hus, bil og andet godt og det er nok de færreste der
vil sælge et hus og leje en lejlighed på 45kvm.

Men hvor der er vilje er der vej - jeg forstår så godt den direktør der
ikke vil gøre rent - han har simpelthen ikke råd til det.

MVH

Fra : nusle nuslesen

Dato : 26-06-05 17:38

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

Hej,

> Men hvor der er vilje er der vej - jeg forstår så godt den direktør der
> ikke vil gøre rent - han har simpelthen ikke råd til det.

Hvis alternativet er overførselsindkomst - kan jeg ikke se, at der er noget
galt i et job med lønnedgang.

mange hilsner

Fra : Per Vadmand

Dato : 26-06-05 19:01

> "ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hej,

> Netop - I rest my case

Drøm videre.

Per V.

Fra : Per Vadmand

Dato : 26-06-05 19:02

> De fleste er nok rimelig fleksible men finder alligevel ikke noget.

Tag nu ikke Nusles og Thomas' illusioner fra dem. De trives så godt i deres
drømmeverden.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 26-06-05 19:10

> Hej,

Hej,

> Hvis alternativet er overførselsindkomst - kan jeg ikke se, at der
> er noget galt i et job med lønnedgang.

Nej, men hvis man har en levevej som "kræver" en større indkomst, så
kan jeg godt se problemet.

Mit liv er så "nyt" endnu, at hvis jeg var tvunget til at leve af en
lavere indkomst så måtte jeg flytte hjem til de gamle igen. Så derfor
er det for mig intet alternativ at søge lavere-lønnede jobs.

Om en årrække når friværdien i huset stiger, opsparingen bugner og
klatgælden er væk så er det en anden snak... men pt. er det umuligt
uden at der sker dratiske ting som vil være hul i hovedet.

MVH

Fra : Anita

Dato : 26-06-05 21:40

Boerge Rahbech Jensen wrote:

> Anita og dig. Det er meget sigende, du ikke selv har opdaget det.

Og det vil jeg da stadig kalde det. Hvis du ikke har prøvet at

- stå på en fabrik og lave samme bevægelse dag ud og dag ind
- passe en grillbar til langt under mindsteløn
- gøre rent på en fiskefabrik
- have stressende accordarbejde
- osv.

....så tror jeg ikke du ved, hvor skod et arbejde kan være. Og når jeg så HAR
prøvet at have et lortejob, så vil jeg også ha' retten til at kalde en skovl
for en skovl. Jobbet har dog ikke været været dårligere end at jeg levede
med det - ind til jeg fandt et bedre.

Venligst Anita, der har tjent alle sine penge selv siden hun var ca. 12 år.

Fra : N/A

Dato : 26-06-05 21:54

Fra : Anita

Dato : 26-06-05 21:54

ThomasB wrote:
> Nej, men de er lige så glade for deres job, som 3. verdens mennesker
> ville være. De ville nok blive kede af det, hvis nogen synes at deres
> job er et lortejob.

Tja. Der er masser af mennesker som betragter mit arbejde som skod-arbejde
og de ville ikke bytte for en million. Alligevel er jeg enormt glad for mit
job.

Jeg har tidl. gjort rent på en fiskefabrik og på et hotel. Jeg synes bestemt
ikke det var spor interessant, men jeg kender ind til flere som er enormt
glade for deres rengøringsjobs.

Jeg kan ikke forstå at man skulle være mindre glad for sit arbejde af at
andre ikke ville synes om at have samme job.

Venligst Anita

Fra : Anita

Dato : 26-06-05 22:25

Per Vadmand wrote:
> Jeg argumenterer for, at selv om man ikke giver op, men farer rundt
> som en skoldet skid og søger og søger og er rede til alt inden for
> lovens grænser, så ER der pinedød ikke job til alle!

Og så er min påstand at det sker for ganske få. Dog (desværre) for lidt
flere etniske danskere.

Hvis man virkelig ER fleksibel og ihærdig, så skal man være meget uheldig
for ikke før eller siden at blive tilbudt et job. Men sætter man sig hjemme
i sofaen skal man være meget heldig for nogensinde at blive tilbudt ét. I
mine øjne bestemmer man selv hvilken kategori man vil tilhøre.

Og misforstå mig ret. Vi er enige så langt - at hvis man virkelig gør ALT,
hvad man kan, for at finde et arbejde og man stadig ikke finder ét, så er
man naturligvis uforskyldt i sin arbejdsløshed. Men gør man ikke ALT, så
gider jeg ikke høre brok.

Mange tror, at de efter at have sendt 100 ansøgninger bare kan læne sig
tilbage og sige 'Der er ingen jobs - ingen vil ansætte mig'. Så vil jeg
sige: Måske er der noget galt med ansøgningerne, hvis vedkommende ikke
engang er kommet til samtale. Måske søger vedkommende de forkerte jobs,
måske skulle vedkommende præsentere sig anderledes, måske skulle vedkommende
personligt aflevere ansøgningerne og på den måde vise sit ansigt osv.

Der er meget man kan gøre for at forbedre sine chancer. Hvis det man gør
ikke virker, må man prøve at ændre/forbedre sin strategi.

Eksempelvis er jeg i en branche, hvor det i jobsøgningen er en fordel at
være mand. Det er jeg ikke og må derfor forsøge at profilere mig på andre
områder.

Venligst Anita

Fra : ThomasB

Dato : 27-06-05 12:52

> De fleste er nok rimelig fleksible men finder alligevel ikke noget.

Ja, de fleste

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-06-05 14:51

> - stå på en fabrik og lave samme bevægelse dag ud og dag ind

Og jeg som elsker mit arbejde :)

Godt nok ikke ensformigt arbejde, men fabrik er det da - fedt
arbejdsmiljø og hamrende godt betalt oveni så jeg skal være den sidste
til at klage :)

MVH

Fra : Anita

Dato : 27-06-05 15:12

Martin Johansen [6000] wrote:

> Og jeg som elsker mit arbejde :)
>
> Godt nok ikke ensformigt arbejde, men fabrik er det da - fedt
> arbejdsmiljø og hamrende godt betalt oveni så jeg skal være den sidste
> til at klage :)

Men så er dit job ikke sådan et som jeg taler om. Men heldigvis er noget
fabriksarbejde efterhånden blevet velbetalt.

Din kommentar understreger jo egntlig også bare min pointe om, at hvad der
er et trælst, kedeligt job for nogen er et helt okay job for andre. Det
kommer jo helt an på, hvem man er, og hvilke ting man trives med.

Venligst Anita

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 27-06-05 16:59

Anita wrote:

> Din kommentar understreger jo egntlig også bare min pointe om, at hvad der
> er et trælst, kedeligt job for nogen er et helt okay job for andre. Det
> kommer jo helt an på, hvem man er, og hvilke ting man trives med.

Der er sandelig også mange kedelige rutiner i IT-branchen, som normalt
er velrenomeret. For eksempel kan det være kedeligt at svare på de samme
spørgsmål, skrive næsten ens procedurer eller vedligeholde de samme
programmer dag efter dag i årevis.

Så har industriarbejde og rengøring da den store fordel, at man kan se,
noget bliver færdigt hver dag.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-06-05 17:51

> [...]
> hvad der er et trælst, kedeligt job for nogen er et helt okay job
> for andre. Det kommer jo helt an på, hvem man er, og hvilke ting

Helt enig. Jeg kender nogle stykker der ikke fatter hvordan jeg kan
oppebære en arbejdsglæde ved det arbejde.

Fakta er bare at jeg elsker det

MVH

Fra : Anita

Dato : 27-06-05 18:20

> [...]
> samme programmer dag efter dag i årevis.
>
> Så har industriarbejde og rengøring da den store fordel, at man kan

Men lønnen spiller jo også ind. Det arbejde jeg karakteriserer som
skod-arbejde vil typisk være meget dårligt betalt. Det er it-jobs som oftest
ikke. Men igen - det er MIN helt personlige subjektive mening.

Venligst Anita

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 27-06-05 19:38

Anita wrote:

> Men lønnen spiller jo også ind. Det arbejde jeg karakteriserer som
> skod-arbejde vil typisk være meget dårligt betalt. Det er it-jobs som oftest
> ikke.

Jeg har ikke hørt om udpræget dårlige lønninger i industrien, og har
aldrig selv krævet lønninger, der bare lignede 100 kr. i timen, når jeg
har arbejdet i IT-branchen.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Anita

Dato : 27-06-05 20:01

Boerge Rahbech Jensen wrote:
> Jeg har ikke hørt om udpræget dårlige lønninger i industrien, og har
> aldrig selv krævet lønninger, der bare lignede 100 kr. i timen, når
> jeg har arbejdet i IT-branchen.

Min erfaring er just modsat. Min mand og svoger er begge uddannede
datamatikere, men tjener gode lønninger (sammenlign. med mindstelønninger).
Min veninde fik job med at sidde og kuvertere og pakke dankort m.v. og
tjente jo blot 500 mere end bistanden.

Jeg ved godt at mange jobs på fabrik efterhånden har oparbejdet en god
timeløn, men i mange af disse jobs må også påberegnes stor risiko for tidlig
nedslidning (tænker fx på slagteriarbejde og lign.).

Venligst Anita

Fra : PerX ...

Dato : 01-07-05 13:00

In article <42beed9a$0$286$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
perve@post.tele.dk says...

> "andropov" <nospam@andropov.dk> wrote in message

> Tag nu ikke Nusles og Thomas' illusioner fra dem. De trives så godt i deres
> drømmeverden.

Tror du ikke en atomfysiker kunne få et rengørings job? (Tror du han
ville)

Fra : Per Vadmand

Dato : 01-07-05 13:46

> Tror du ikke en atomfysiker kunne få et rengørings job? (Tror du han
> ville)

Og et helt andet spørgsmål: Hvor smart er et samfund indrettet, der ofrer en
uddannelse i atomfysik på en person, og så henviser til et regøringsjob?

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 01-07-05 14:23

PerX ... wrote:

> Tror du ikke en atomfysiker kunne få et rengørings job?

Nej. En atomfysiker har næppe erfaring med rengøring endsige deltaget i
et reglementeret kursus i hygiejne.

Når pensionister på et plejehjem ikke engang selv må lave mad, fordi de
ikke har gennemført et hygiejnekursus, er det vanskeligt at forestille
sig, at en atomfysiker kan få et rengøringsjob.

Atomfysikeren må nok "nøjes" med at køre taxi eller bus.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : PerX ...

Dato : 01-07-05 22:55

In article <42c53b01$0$292$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
perve@post.tele.dk says...

> "PerX ..." <hyp1999@_hotmail_remove_this_.com> wrote in message

> Og et helt andet spørgsmål: Hvor smart er et samfund indrettet, der ofrer en
> uddannelse i atomfysik på en person, og så henviser til et regøringsjob?

Ja alså ;)

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 24-06-05 16:47

Anita wrote:

> Ved en hurtig søgning på jobindex.dk var der over 600 hits på rengøring. På
> AF's hjemmeside er der lige knap 600 jobs indenfor rengøring.

Det fortæller ikke meget om, hvorvidt stillingerne enten er besat men
ikke afmeldt, eller de kræver enten erfaring eller egen bil, som de
færreste arbejdsledige har.

Noget, jeg mangler, er personligt kendskab til rengøringsjobs, som ikke
kunne besættes trods kvalificerede arbejdsledige.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Anita

Dato : 26-06-05 22:11

Boerge Rahbech Jensen wrote:
> Det fortæller ikke meget om, hvorvidt stillingerne enten er besat men
> ikke afmeldt, eller de kræver enten erfaring eller egen bil, som de
> færreste arbejdsledige har.

Det er korrekt. Men med den indstilling finder man jo aldrig et arbejde. Det
nytter ikke at give op på forhånd.

> Noget, jeg mangler, er personligt kendskab til rengøringsjobs, som
> ikke kunne besættes trods kvalificerede arbejdsledige.

Jeg forstår ikke den sætning.

Venligst Anita

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 24-06-05 16:44

Fra : N/A

Dato : 20-06-05 19:53

Fra : Anita

Dato : 20-06-05 19:53

Per Vadmand wrote:
> [...]
>
> Og det er endda folk med danske navne.
>
> Al jeres snak om incitamenter forudsætter, at der er arbejde at få.

Du har ret i at der er store problemer indenfor visse faggrupper. Men så må
man tilsidesætte sin kræsenhed for en stund, med mindre man er fint fornøjet
på overførselsindkomst.

Det er helt klart surt at have læst i x antal år, for at ende i en helt
anden branche. Men det er naivt at tro, at man kan undgå det, hvis der er en
enorm arbejdsløshed på ens felt.

Der er folk som kæmper hårdt og virkelig knokler for at få et arbejde. Og så
er der folk, der bare læner sig tilbage og tænker "Det går nok". Jeg tror,
vi er enige om hvilken indstilling, det er bedst at være udstyret med, ikke
sandt?

Venligst Anita

Fra : andropov

Dato : 20-06-05 20:13

On Mon, 20 Jun 2005 20:52:32 +0200, "Anita" <anitaoestX@Xgmail.com>
wrote:

>Du har ret i at der er store problemer indenfor visse faggrupper.

Det er der sådan set inden for mange faggrupper lavt og højtuddannet.

Hvis folk får under 9 i snit skal de virkelig ud med hatten i hånden
for at få arbejde.

>Det er helt klart surt at have læst i x antal år, for at ende i en helt
>anden branche. Men det er naivt at tro, at man kan undgå det, hvis der er en
>enorm arbejdsløshed på ens felt.

Men folk har nok ikke læst 6 år på uni for at blive rengøringsdame
f.eks.

Fra : Anita

Dato : 20-06-05 20:30

andropov wrote:

> Hvis folk får under 9 i snit skal de virkelig ud med hatten i hånden
> for at få arbejde.

Tja, jeg fik 8,2 på HF.

> Men folk har nok ikke læst 6 år på uni for at blive rengøringsdame
> f.eks.

Det er muligt. Personligt ville jeg ikke have et problem med at gå udenfor
mit fagområde, hvis det var umuligt at få arbejde. Men jeg har også været
vant til at lave lidt af hvert, så jeg er nok bare ikke så sart. Jeg ser
intet galt i at gøre rent fx, hvis dette måtte være påkrævet i en periode.

Venligst Anita

Fra : andropov

Dato : 20-06-05 20:35

On Mon, 20 Jun 2005 21:29:40 +0200, "Anita" <anitaoestX@Xgmail.com>
wrote:

>Tja, jeg fik 8,2 på HF.

Ihvertfald inden for edbbranchen.

> [...]
>intet galt i at gøre rent fx, hvis dette måtte være påkrævet i en periode.

Men du ville nok ikke bryde dig om hvis det viste sig at være
fremtidsperspektivet...

Fra : Anita

Dato : 20-06-05 20:51

andropov wrote:
> Ihvertfald inden for edbbranchen.

Det meldte historien jo ikke noget om.

Desuden vil jeg mene, at det også her er afhængigt af hvor kræsen man er.

> Men du ville nok ikke bryde dig om hvis det viste sig at være
> fremtidsperspektivet...

Jeg ville da klart søge videre. Men jeg ville til hver en tid foretrække et
kedeligt arbejde fremfor at være arbejdsløs. Men det er nok bare mig.

Venligst Anita

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 20-06-05 21:09

Anita wrote:

> Jeg ville da klart søge videre. Men jeg ville til hver en tid foretrække et
> kedeligt arbejde fremfor at være arbejdsløs. Men det er nok bare mig.

Jeg tror egentlig, det gælder for de fleste, der har været arbejdsløse.
Hvis økonomien kan hænge sammen, vil mange såmænd nok også gerne gå lidt
ned i indtægt.

På den anden side husker jeg også, da slageriarbejdere strejkede, fordi
de ikke ville acceptere, at deres kolleger på et slageri ville gå ned i
løn for at redde arbejdspladser. Dermed foretrak de reelt arbejdsløshed
fremfor beskæftigelse til en løn, der stadig lå over mindstelønnen.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Per Vadmand

Dato : 20-06-05 21:52

> [...]

> for at redde arbejdspladser. Dermed foretrak de reelt arbejdsløshed
> fremfor beskæftigelse til en løn, der stadig lå over mindstelønnen.

Måske foretrak de snarere at gå arbejdsløse frem for at øge ejernes profit
på deres bekostnong. Det kaldes klassekamp.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 21-06-05 07:47

Per Vadmand wrote:

> Måske foretrak de snarere at gå arbejdsløse frem for at øge ejernes profit
> på deres bekostnong.

Nej. Dem, der strejkede, var ikke omfattet af aftalen om lønnedgang, og
arbejdede ikke på lukningstruede slagterier.

De foretrak, at nogle kolleger gik arbejdsløse.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Per Vadmand

Dato : 21-06-05 09:04

> Nej. Dem, der strejkede, var ikke omfattet af aftalen om lønnedgang, og
> arbejdede ikke på lukningstruede slagterier.
>
> De foretrak, at nogle kolleger gik arbejdsløse.

Måske fordi de vidste, at hvis arbejdsgiverne fik held til at trykke lønnen,
var det deres tur næste gang.
Jeg gentager det grimme ord: Det kaldes klassekamp.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 21-06-05 09:30

Per Vadmand wrote:

> Jeg gentager det grimme ord: Det kaldes klassekamp.

Og jeg vil bruge et endnu grimmere ord: Egoisme.

Faktisk opnåede Tulip (eller hvad det nu hedder) den ønskede besparelse,
hvorved slagteriarbejderne reelt bidrog til Tulips profitmaksimering.
Virksomheden sparede nemlig 100% i stedet for 10% af lønomkostningerne.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Per Vadmand

Dato : 21-06-05 10:40

> Og jeg vil bruge et endnu grimmere ord: Egoisme.

Tænk, jeg opfatter det som lige det modsatte: Solidaritet.

Fra : andropov

Dato : 21-06-05 11:40

On Tue, 21 Jun 2005 11:40:23 +0200, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>Tænk, jeg opfatter det som lige det modsatte: Solidaritet.

Børge ser det nok ud fra sine Venstre sympatier.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 21-06-05 12:14

Per Vadmand wrote:

> Tænk, jeg opfatter det som lige det modsatte: Solidaritet.

Med hvem? Det var jo ikke solidaritet med dem, der mistede deres
arbejde, efter deres aftale med arbejdsgiverne blev underkendt.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 21-06-05 12:39

andropov wrote:

> Børge ser det nok ud fra sine Venstre sympatier.

Tværtimod. For mig er det soildaritet at acceptere andre menneskers
aftaler med deres samarbejdspartnere, ligesom det er solidaritet at lade
de aftaler, man træffer med en arbejdsgiver på vegne af medarbejdere
gælde for alle arbejdsgiverens medarbejdere indenfor det arbejdsområde,
aftalen omfatter, uden hensyn til medarbejdernes fagforeningsforhold.
Aftalen bliver forhåbentlig ikke dårligere af, at den gælder alle.

Det er ikke solidaritet at dyrke sine egne interesser på vegne af andre
mennesker mod deres ønske. Det er egoisme.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Per Vadmand

Dato : 21-06-05 13:23

> [...]
>
> Det er ikke solidaritet at dyrke sine egne interesser på vegne af andre
> mennesker mod deres ønske. Det er egoisme.

Du går med andre ord ind for gule fagforeninger? Såsom den "kristelige"?

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 21-06-05 18:20

Per Vadmand wrote:

> Du går med andre ord ind for gule fagforeninger? Såsom den "kristelige"?

Jeg går ind for størst mulig frihed for den enkelte.

Jeg forstår ikke, at det ikke er tilstrækkeligt at få indflydelse for
sin overenskomst og adgang til fagforeningens serviceydelser for det
kontingent, man betaler. Dem, der ikke betaler kontingent til den
fagforening, der forhandler overenskomst, har ingen indflydelse på
overenskomsten, og har ingen adgang til fagforeningens service. Så vidt
jeg ved, giver det ikke engang mere arbejde for forhandlerne at lade
overenskomsten omfatte alle.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Per Vadmand

Dato : 21-06-05 19:30

> [...]
> overenskomsten, og har ingen adgang til fagforeningens service. Så vidt
> jeg ved, giver det ikke engang mere arbejde for forhandlerne at lade

Men overensomstens kvalitet afhænger af forhandlernes styrke, så jo flere,
der kører på frihjul, desto ringere overenskomst.

Fra : PerX ...

Dato : 24-06-05 14:04

In article <oZEte.56244$Fe7.175896@news000.worldonline.dk>,
anitaoestX@Xgmail.com says...

> Jeg ville da klart søge videre. Men jeg ville til hver en tid foretrække et
> kedeligt arbejde fremfor at være arbejdsløs. Men det er nok bare mig.

De har nok selvtilliden det kræver at have et skod arbejde.

Fra : Anita

Dato : 24-06-05 14:20

PerX ... wrote:

> De har nok selvtilliden det kræver at have et skod arbejde.

Det er næppe befordrende for selvtilliden at gå arbejdsløs.

Venligst Anita

Fra : Per Vadmand

Dato : 20-06-05 21:50

> Du har ret i at der er store problemer indenfor visse faggrupper. Men så
> må man tilsidesætte sin kræsenhed for en stund, med mindre man er fint
> fornøjet på overførselsindkomst.

"tilsidesætte sin kræsenhed" - en typisk hoven bemærkning fra en, der har
sit på det tørre og gerne ser andre lave lortearbejde.

Fra : Anita

Dato : 20-06-05 22:14

Per Vadmand wrote:
> [...]

"lortearbejde" i min tid og ville ikke være bleg for at gøre det igen,

Og ja, jeg har mødt en del folk, som trods arbejdsløshed fortsat var ret
kræsne. (Efter min mening).

Venligst Anita

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 21-06-05 07:52

Anita wrote:

> Så har du da ikke læst, hvad jeg har skrevet her. Jeg har skam udført meget
> "lortearbejde" i min tid og ville ikke være bleg for at gøre det igen,
> såfremt det blev nødvendigt.

Problemet er blot, at det "lortearbejde", som ikke er rationaliseret
væk, ofte kræver en (omend kortvarig) uddannelse samt erfaring og en
udadvendt personlighed.

Hvis man ikke er udadvendt, finder man aldrig de mange jobs, som ikke
blive opslået, og det "lortearbejde", der bliver opslået, bliver besat,
mens man tænker over, om man skal søge det.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Anita

Dato : 21-06-05 08:17

> Problemet er blot, at det "lortearbejde", som ikke er rationaliseret
> væk, ofte kræver en (omend kortvarig) uddannelse samt erfaring og en
> udadvendt personlighed.

Hvorfor så ikke ta' den evt. kortvarrige uddannelse? Jeg er sikker på at
fagforening eller AF med glæde betaler, hvis det kan få folk i arbejde.

Min bror har netop gået arbejdsløs. (Har han dog opsparing, så han selv
betalt for sin lediggang). Han valgte at tage sig et truckkørekort. Og
en-to-vupti fik han arbejde på et lager. Ikke det fedeste job i verden, men
det er trods alt et arbejde - og til en fin løn. (Ca. 18.000 kr./mdr.)

> Hvis man ikke er udadvendt, finder man aldrig de mange jobs, som ikke
> blive opslået,

Hvis du med uadvendt mener at man ikke tør gå ud og stemme dørklokker, så
har du ret. Det har min bror også haft svært ved at mande sig op til, men at
skrive en ansøgning og ta' ud med den, kunne han bedre klare.

> og det "lortearbejde", der bliver opslået, bliver
> besat, mens man tænker over, om man skal søge det.

Ja, man skal være hurtig. Og det er klart en fordel at kende nogen, som
kender nogen.

Venligst Anita

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 21-06-05 09:19

Anita wrote:

> Hvorfor så ikke ta' den evt. kortvarrige uddannelse?

Ganske enkelt fordi det er for sent, når man bliver præsenteret for kravet.

> Min bror har netop gået arbejdsløs. (Har han dog opsparing, så han selv
> betalt for sin lediggang). Han valgte at tage sig et truckkørekort.

Det kræver så, at man har kørekort til bil, hvad jeg ikke har, og han
har det, før han søger.

> Hvis du med uadvendt mener at man ikke tør gå ud og stemme dørklokker, så
> har du ret.

Og det er præcis, hvad jeg mener.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Anita

Dato : 21-06-05 09:54

Boerge Rahbech Jensen wrote:
> Ganske enkelt fordi det er for sent, når man bliver præsenteret for
> kravet.

Nej, men der må man så prøve at være forudseende og forsøge at tage disse
kurser, således ens kvalifikationer bliver større og bredere. Min bror var
da heller ikke sikker på at få job, selvom han tog sig et truck-kort. Men
han forstod vel, at det næppe kunne skade hans position til at få et
arbejde.

> Det kræver så, at man har kørekort til bil, hvad jeg ikke har, og han
> har det, før han søger.

Det vidste jeg ikke var et krav, men ja, det havde han.

> Og det er præcis, hvad jeg mener.

Okay. Men nogle gange må man så bide sin stolthed i sig, og gøre det selvom
man føler sig skidt tilpas. Jeg tror det er de færreste som synes det er
fedt at gå rundt til vildt fremmede og spørge efter arbejde. Men nogle gange
er det vejen frem. Og så er det i mine øjne forsøget værd.

Jeg skal naturligvis ikke gøre mig klog på din situation og jeg kan forstå
at du nu er blevet tilkendt pension. Så misforstå mig rigtigt - min holdning
gælder folk som ikke har problemer med at varetage et job.

Venligst Anita

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 21-06-05 09:52

Boerge Rahbech Jensen wrote:

> Problemet er blot, at det "lortearbejde", som ikke er rationaliseret
> væk, ofte kræver en (omend kortvarig) uddannelse samt erfaring og en
> udadvendt personlighed.

Jeg kom lige i tanke om, at jeg har lavet "lortearbejde" i form af
rengøring to gange. I begge tilfælde blev jeg aflønnet med den reelle
mindsteløn på - 0,00 kr. udover dagpenge.

Den seneste gang var en enkelt dag for en virksomhed, hvor en værkfører
ringede til mig på grundlag af mit cv på internettet. I løbet af dagen
mødte hans chef op på arbejdspladsen, og fyrede mig ved arbejdsdagens
slutning med besked om, at han ville ringe dagen efter. Desværre tog jeg
ikke telefonen, da den ringede sent om aftenen, og dagen efter havde jeg
en aftale hos Lokalpsykiatrien, så jeg fik aldrig løn for den dag. I
stedet beholdt jeg mine sygedagpenge for den dag. Det skuffede mig ikke
mindst, fordi jeg faktisk arbejdede, mens mine kolleger havde travlt med
at snakke løn- og arbejdsforhold med chefen samt holde pause.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : andropov

Dato : 21-06-05 11:42

On Tue, 21 Jun 2005 10:52:17 +0200, Boerge Rahbech Jensen
<asdfaf@asdfa.ax> wrote:

>Jeg kom lige i tanke om, at jeg har lavet "lortearbejde" i form af
>rengøring to gange. I begge tilfælde blev jeg aflønnet med den reelle
>mindsteløn på - 0,00 kr. udover dagpenge.

Nogle bliver så aflønnet med 0,00 kr udover bistand.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 21-06-05 12:30

andropov wrote:

> Nogle bliver så aflønnet med 0,00 kr udover bistand.

Netop. Det er så den reelle mindsteløn på arbejdsmarkedet.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : andropov

Dato : 22-06-05 10:37

On Tue, 21 Jun 2005 13:29:37 +0200, Boerge Rahbech Jensen
<asdfaf@asdfa.ax> wrote:

>Netop. Det er så den reelle mindsteløn på arbejdsmarkedet.

Man kan så spørge hvor fagforeningerne er henne når sådan noget
løntrykkeri foregår...

Fra : N/A

Dato : 20-06-05 20:13

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 20-06-05 19:42

Martin Johansen [6000] wrote:

> [...]
> "dyrt bytte" for hende hvis hun kun får 500,- mere men tilgengæld må
> "opgive" 160timer/mdr. for at få de 500,- ekstra. Det er en timeløn

Det afgørende er altså ikke denne fiktive timeløn, men hvorvidt man har
penge til at leve en rimelig tilværelse.

Jeg må stadig konstatere, at du åbenbart gerne vil være arbejdsløs, hvis
indtægtsnedgangen var begrænset til omkring 500 kr. (om måneden?)

> Jeg må ærligt indrømme, at jeg godt forstår dem som evt. forbliver
> arbejdsløse fremfor at sidde ved kassen i Bilka eller lign.
> stillinger hvis man bare ikke magter den type jobs.

Det er så noget helt andet.

Jeg er bare utrolig træt af den romantisering af de arbejdsløses liv,
som beklagelserne om forholdet mellem kontanthjælp og mindsteløn ligner.

> Så længe kontanthjælpen er så høj så vil mange vælge den vej. Derimod
> er kontanthjælpen for enlig uden forsøgerpligt så lav, at man er NØDT
> til at få sig et job.

Pjat. En enlig uden forsørgerpligt har også tilsvarende mindre udgifter.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-06-05 22:35

> Jeg må stadig konstatere, at du åbenbart gerne vil være
> arbejdsløs, hvis
> indtægtsnedgangen var begrænset til omkring 500 kr. (om
> måneden?)

I så fald stopper min diskution med dig. For du er helt galt på den, du
er blevet anvist og stadig kører du i samme rille.

Møjn.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 21-06-05 07:57

Martin Johansen [6000] wrote:

> I så fald stopper min diskution med dig. For du er helt galt på den, du
> er blevet anvist og stadig kører du i samme rille.

I lige måde. Du kører i den samme rille, som åbenbart knap er relevant
for dig.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : N/A

Dato : 20-06-05 20:04

Fra : Anita

Dato : 20-06-05 20:04

Boerge Rahbech Jensen wrote:
> Det afgørende er altså ikke denne fiktive timeløn, men hvorvidt man
> har penge til at leve en rimelig tilværelse.

Ja, og det er spørgsmålet om man har dette på hhv. kontanthjælp og på
mindstelønsarbejde. Jeg oplevede at det kneb for min veninde at få tingene
til at løbe rundt på begge indtægtskilder.

> Jeg må stadig konstatere, at du åbenbart gerne vil være arbejdsløs,
> hvis indtægtsnedgangen var begrænset til omkring 500 kr. (om
> måneden?)

Jeg tror nu ikke det så meget er det, det handler om. Mere en overraskelse
over at forskellen mellem kontanthjælp og mindstelønsindtægt er så lille.
Jeg blev i hvert fald overrasket.

> Jeg er bare utrolig træt af den romantisering af de arbejdsløses liv,
> som beklagelserne om forholdet mellem kontanthjælp og mindsteløn
> ligner.

Jeg påstår på ingen måde at det er "romantisk". Det er utrolig trist at gå
uden arbejde. Det gavner bestemt ikke selvtilliden eller det videre forløb
hos den arbejdsløse.

> Pjat. En enlig uden forsørgerpligt har også tilsvarende mindre
> udgifter.

Korrekt. Jeg tror vi kan være ret sikre på at det offentlige har studeret
intensivt, hvad man skal kunne leve for som hhv. alene og enlig forsørger.
Jeg tror ikke vi skal betvivle, at disse mennesker får præsis så lidt som
det er anstændigt at give.

Venligst Anita

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 20-06-05 21:18

Anita wrote:

> Jeg tror nu ikke det så meget er det, det handler om. Mere en overraskelse
> over at forskellen mellem kontanthjælp og mindstelønsindtægt er så lille.
> Jeg blev i hvert fald overrasket.

Du forholder dig også meget nøgternt til emnet.
Jeg er mest træt af den ubehagelige tone, andre debattører anlægger.

> Jeg påstår på ingen måde at det er "romantisk".

Nej, men andre debattører gør. Der er mange, der giver udtryk for harme
over, at nogle mennesker kan gå og dandere den eller drive den af for
skatteborgernes surt tjente penge, eller det ikke kan betale sig at
arbejde. Det betragter jeg som udslag af romantiske forestillinger.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Anita

Dato : 20-06-05 21:41

> [...]
> af for skatteborgernes surt tjente penge, eller det ikke kan betale
> sig at arbejde. Det betragter jeg som udslag af romantiske

Men for nogle er det vel også sådan, at incitamentet til at arbejde er
relativt lille, når de ekstra kroner i løningsposen er så få. Og når man er
ufaglært og primært kvalificeret til lavtlønnet arbejde, er der vel kun
lønnen, som kan være et incitatment til at have dette arbejde. Det er nok de
færreste lavt-lønnede, der betragter deres job som det fedeste i verden, et
kald eller et de for enhver pris må beholde.

Jeg ville i hvert fald ikke have noget problem med at skatte%en blev sat ned
for de lavest-lønnede.

Venligst Anita

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 20-06-05 21:45

Anita wrote:

> Men for nogle er det vel også sådan, at incitamentet til at arbejde er
> relativt lille, når de ekstra kroner i løningsposen er så få.

Lige til de mister arbejdet.

> Og når man er
> ufaglært og primært kvalificeret til lavtlønnet arbejde, er der vel kun
> lønnen, som kan være et incitatment til at have dette arbejde.

Det er ikke mit indtryk, at det er de lavtlønnede, der brokker sig mest
over de "høje" overførselsindkomster. Det er nok mere dem, der føler sig
sikre på beskæftigelse og får en pæn løn, som dog ikke er direktørløn.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Per Vadmand

Dato : 20-06-05 21:53

> [...]
> verden, et kald eller et de for enhver pris må beholde.
>
> Jeg ville i hvert fald ikke have noget problem med at skatte%en blev sat

Hvorfor ikke i stedet sætte lønnen op?

Fra : Anita

Dato : 20-06-05 22:12

Per Vadmand wrote:

> Hvorfor ikke i stedet sætte lønnen op?

Fordi meget af dette arbejdet så istedet ville blive udført i Kina,
desværre.

Venligst Anita

Fra : Per Vadmand

Dato : 20-06-05 22:59

> Fordi meget af dette arbejdet så istedet ville blive udført i Kina,
> desværre.

Det bliver det jo allerede.

Fra : Anita

Dato : 21-06-05 07:17

Per Vadmand wrote:

> Det bliver det jo allerede.

Og så er der jo ingen grund til at forværre denne udvikling, hvis det kan
undgås. Derfor gik mit forslag i højere grad på skatte% end på lønstigning.
Er du uenig i min betragtning?

Venligst Anita

Fra : andropov

Dato : 21-06-05 07:48

On Tue, 21 Jun 2005 08:17:15 +0200, "Anita" <anitaoestX@Xgmail.com>
wrote:

>Og så er der jo ingen grund til at forværre denne udvikling, hvis det kan
>undgås. Derfor gik mit forslag i højere grad på skatte% end på lønstigning.
>Er du uenig i min betragtning?

Det bliver nok ikke Fogh som vil forhøje skatten for de rige.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 21-06-05 08:01

Anita wrote:

> Og så er der jo ingen grund til at forværre denne udvikling, hvis det kan
> undgås. Derfor gik mit forslag i højere grad på skatte% end på lønstigning.

Regeringen arbejder på det, og har vist allerede givet skattelettelser
til arbejdsindtægter via et jobfradrag.

Problemet er så, om arbejdsgivernes og fagbevægelsens forventninger om,
at skattelettelser følges af tilsvarende lønnedgang, bliver accepteret
af lønmodtagerne. Det er jo forudsætningen for, at skattelettelser fører
til flere arbejdspladser udover virkningen af den øgede købekraft.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 21-06-05 08:06

andropov wrote:

> Det bliver nok ikke Fogh som vil forhøje skatten for de rige.

Nej, det ville da også være tåbeligt, at de fleste lønmodtagere med en
erhvervsuddannelse nu er så rige, at de betaler topskat. Det er også
typisk almindelige lønmodtagere, der ejer hus og bil, omend også mange
modtagere af overførselsindkomster er boligejere.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Anita

Dato : 21-06-05 08:19

andropov wrote:
> Det bliver nok ikke Fogh som vil forhøje skatten for de rige.

Nej. Og heller ikke ham, der vil formindske den for de "fattige". Det er jeg
fuldt ud klar over.

Venligst Anita

Fra : Anita

Dato : 21-06-05 08:22

Boerge Rahbech Jensen wrote:
> Regeringen arbejder på det, og har vist allerede givet skattelettelser
> til arbejdsindtægter via et jobfradrag.

Ja, der er et jobtillæg til personfradraget på op til 7000 kr./år.

Venligst Anita

Fra : Per Vadmand

Dato : 21-06-05 09:03

> Det bliver nok ikke Fogh som vil forhøje skatten for de rige.

Præcis. Skattelettelser kræver enten nedskæringer eller forhøjelser andre
steder.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 21-06-05 09:24

Anita wrote:

> Nej. Og heller ikke ham, der vil formindske den for de "fattige".

Det ville også være dumt, da de "fattige" ofte får overførselsindkomster
og bl.a. omfatter dem, der med Andropov's og Martins ord sidder på en
bænk og drikker øl dagen lang. Det vil f.eks. Andropov og Martin næppe
acceptere.

Den nuværende regering vil meget gerne lette skatten for lønmodtagere.
Deres skattestop blev præsenteret som et realitisk mål på vejen, da det
ikke er realistisk på kort sigt at sænke det offentlige forbrug så
meget, at der bliver råd til mærkbare skattelettelser.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Anita

Dato : 21-06-05 09:59

> [...]
> Martins ord sidder på en bænk og drikker øl dagen lang. Det vil
> f.eks. Andropov og Martin næppe acceptere.

Nu tænkte jeg så primært på de lavest lønnede. Ikke så meget på
overførselsindkomster.

Men jeg ved også at i samme åndedrag vi kan sidde og pyldre over hvor hårdt
det er og hvor lidt nogle har at gøre godt med - så skal man ikke kigge
langt væk fra DK, før det går op for én, at vi har det ufatteligt godt.

Venligst Anita

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 21-06-05 09:59

Anita wrote:

> Nu tænkte jeg så primært på de lavest lønnede. Ikke så meget på
> overførselsindkomster.

Derfor har en forøgelse af jobfradraget også været på tale flere gange.

> Men jeg ved også at i samme åndedrag vi kan sidde og pyldre over hvor hårdt
> det er og hvor lidt nogle har at gøre godt med

Nu handler denne debat over beklagelser over, at det tilsyneladende ikke
kan betale sig at arbejde for visse befolkningsgrupper.

> - så skal man ikke kigge
> langt væk fra DK, før det går op for én, at vi har det ufatteligt godt.

Det er da netop en provokation for dem, der mener, modtagere af
overførselsindkomster har det for godt.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 21-06-05 10:00

> [...]
> hvor hårdt det er og hvor lidt nogle har at gøre godt med - så
> skal man ikke kigge langt væk fra DK, før det går op for én, at vi

Vi har det faktisk som blommen i et æg - intet mennesker i dette land
behøver bo på gaden. At nogle så alligevel vælger den vej er vel kun
ris til deres egen røv.

MVH

Fra : Anita

Dato : 21-06-05 10:18

Boerge Rahbech Jensen wrote:
> Derfor har en forøgelse af jobfradraget også været på tale flere
> gange.

Okay. Jeg må indrømme at jeg ikke har fulgt debatten så ihærdigt.

> Nu handler denne debat over beklagelser over, at det tilsyneladende
> ikke kan betale sig at arbejde for visse befolkningsgrupper.

Det er jeg klar over. Og her er vi jo noget bedre stillet uden
arbejde/arbejdsevne end man er mange andre steder i verden.

> Det er da netop en provokation for dem, der mener, modtagere af
> overførselsindkomster har det for godt.

Det er muligt. Det mener jeg dog ikke nødvendigvis de har. Men de har det
væsentligt bedre end de ville have, hvis de boede uden for Europa.

Venligst Anita

Fra : andropov

Dato : 21-06-05 11:45

On Tue, 21 Jun 2005 10:58:33 +0200, "Anita" <anitaoestX@Xgmail.com>
wrote:

> [...]

Jeg synes ikke man skal gå og have ondt i røven af alle mulige. Hvis
folk har skrevet 100 ansøgninger og er blevet trætte og trænger til
nogle øl på en bænk skal de have lov til det hvis de har lyst til det.

Det var jo heller ikke forbudt hvis arbejdsgivere for en gang skyld
kiggede på folks cv'er som ligger ved AF.

Fra : andropov

Dato : 21-06-05 11:48

On Tue, 21 Jun 2005 11:17:59 +0200, "Anita" <anitaoestX@Xgmail.com>
wrote:

>Det er jeg klar over. Og her er vi jo noget bedre stillet uden
>arbejde/arbejdsevne end man er mange andre steder i verden.

Det kan så mindste noget af kriminaliteten.

Fra : andropov

Dato : 21-06-05 11:49

On 21 Jun 2005 09:00:10 GMT, "Martin Johansen [6000]"
<no@no.no.invalid> wrote:

>"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> wrote in

>Vi har det faktisk som blommen i et æg - intet mennesker i dette land
>behøver bo på gaden. At nogle så alligevel vælger den vej er vel kun
>ris til deres egen røv.

Der er så også en del psykisk syge blandt dem som går på gaden og det
er vel egentlig noget trist.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 21-06-05 12:11

Anita wrote:

> Det er jeg klar over. Og her er vi jo noget bedre stillet uden
> arbejde/arbejdsevne end man er mange andre steder i verden.

Uden arbejde: Ja.
Uden arbejdsevne: Kun materielt.

Det er mit indtryk, at mange jobs er rationaliseret bort i Danmark, som
fortsat eksisterer i andre lande. Det skyldes ikke mindst, at samfundets
krav er steget voldsomt, og det er blevet fuldt accepteret, at samfundet
tager sig af de svageste.

> Det er muligt. Det mener jeg dog ikke nødvendigvis de har.

Nej, men det synes at være et præmis for debatten.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : N/A

Dato : 20-06-05 21:18

Fra : Anita

Dato : 20-06-05 14:05

Boerge Rahbech Jensen wrote:
> Mere fritid giver også mere tid til forbrug.

Det skulle man tro, ja. Men mere tid giver også overskud til at planlægge
sine indkøb, købe fornuftigt ind, lave maden selv osv. Når hverdagen
pludselig presses, er man mere tilbøjelig til at kompensere for den
manglende tid ved mere uigennemtænkte indkøb.

Venligst Anita

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 20-06-05 19:55

Anita wrote:

> Det skulle man tro, ja. Men mere tid giver også overskud til at planlægge
> sine indkøb, købe fornuftigt ind, lave maden selv osv.

Det er jeg absolut ikke enig i, men det kan skyldes forskellig livsstil.
Når jeg ser bort fra enkelte arbejdspladsers madordning, lavede jeg
lige så meget mad selv i de perioder, hvor jeg gik på arbejde eller
kursus, som i perioder, hvor jeg gik hjemme.

Dog må jeg erkende, at der var nogle udgifter til sociale aktiviteter,
kaffeordninger, madpakke etc., når jeg var på arbejde eller kursus. Det
var også tilfældet, når det var ulønnet aktivering. Der kunne også være
udgifter til befordring, men jeg husker ikke, hvordan det regnskab så ud
efter skat. På længere strækninger kan befordringsfradrag nemt være
større end prisen for et togkort.

> Når hverdagen
> pludselig presses, er man mere tilbøjelig til at kompensere for den
> manglende tid ved mere uigennemtænkte indkøb.

Mere fritid giver netop mere tid til at foretage uigennemtænkte indkøb,
ikke mindst fordi man keder sig. Når hverdagen bliver presset, bliver
det vigtigere at planlægge sine indkøb, og der er sjældent tid til
unødvendig shopping.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Anita

Dato : 20-06-05 20:12

> [...]
> indkøb, ikke mindst fordi man keder sig. Når hverdagen bliver
> presset, bliver det vigtigere at planlægge sine indkøb, og der er

Det er bare ikke min erfaring. I pressede perioder står den oftere end
ellers på købemad, junk, snolder og andet usundt (både for kroppen og
økonomien). Men jeg skal da ikke kunne udelukke at det bare er mig, som er
usædvanlig på det punkt.

Men jeg keder mig også ekstremt sjældent. Og har ikke prøvet at være
arbejdsløs i længere perioder.

Venligst Anita

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 20-06-05 21:11

Anita wrote:

> Men jeg keder mig også ekstremt sjældent. Og har ikke prøvet at være
> arbejdsløs i længere perioder.

På det punkt er jeg nærmest modsat dig. Jeg keder mig ofte, og har ikke
prøvet at have arbejde i længere perioder siden 1989.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-06-05 11:02

> Nej, men det er en af de uaflivelige myter, der ustandselig bliver
> brugt som argument for sociale forringelser, fordi "det skal kunne
> betale sig at gå på arbejde". Ren demagogi.

Det er ikke en myte. Tjek du din kommunes hjemmeside og se satserne og
stop så med at kalde det en myte :)

MVH

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-06-05 11:03

> Det er jo ikke rigtigt.

Jo. Tjek satserne og bliv forbavset.

> Det er kun en økonomisk fordel for en
> enlig mor at gå hjemme på kontanthjælp, hvis hun selv passer
> barnet i stedet for at sende det på daginstitution.

Og hvem gør ikk det når man går hjemme og feder den? I modsat fald som
Anita siger så er det vist intet problem at få barnet passet.

MVH

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 20-06-05 11:42

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jo. Tjek satserne og bliv forbavset.

Jeg kender udmærket satserne for sociale ydelser. Derudover har jeg hørt
om strejker, fordi nogle lønmodtagere ikke ville nøjes med mindsteløn.

> Og hvem gør ikk det når man går hjemme og feder den?

Du gider altså ikke arbejde? Hvorfor bliver du ikke arbejdsløs? Dine
indlæg bærer stærkt præg af misundelse på de arbejdsløse.

Mange arbejdsledige bruger også daginstitutionerne, og da fripladser er
indtægtsbestemt, kan også lønmodtagere med lave indtægter få friplads.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 20-06-05 13:49

> Du gider altså ikke arbejde? Hvorfor bliver du ikke arbejdsløs?

Jeg synes du skal lære at læse hvad jeg skriver. Jeg skriver det jeg
mener så du behøver skam hverken digte eller læse implicit. Læs
eksplicit og intet mere. Havde jeg ment andet så havde jeg skrevet det.

> Dine indlæg bærer stærkt præg af misundelse på de arbejdsløse.

Nej, se ovenfor.

Du kan satme tro jeg ikke er misundelig. Min største frygt er, at blive
arbejdsløs så glem det...

MVH

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 20-06-05 19:44

Martin Johansen [6000] wrote:

> Du kan satme tro jeg ikke er misundelig. Min største frygt er, at blive
> arbejdsløs så glem det...

Hvad beklager du dig så for? Uanset hvor meget du afviser det, ligner
det meget misundelse over, at nogle mennesker får en i dine øjne god
betaling for ikke at lave noget, mens du må knokle for din lave løn.

Med venlig hilsen
Børge

Fra : Mette

Dato : 29-05-05 09:26

> [...]

> - Den næste lorteble (eller ble i det hele taget)
> - At tørre bræk op (inkl. at have det ud over sengetøjet, ned langs

LOL - hvor er det dejligt at læse - og jeg har endda kun én!

> [...]
> lave mad til tre mindre børn, når man selv er helt radbrækket med kvalme,

Jeg er så enig! Når man arbejder ude, så kan man melde sig syg. Det kan man
bare ikke, når man er mor.

> [...]
et
> par timer, mens man er til 70 års fødselsdag).

LOL!!! Ja!

> Så det er nok ikke nødvendigt at spørge mig, om jeg ønsker at få flere
børn
> *lol*

Jeg vil gerne have et eller to børn mere, når jeg engang flytter sammen med
kæresten. Men det bliver ikke så 100% hjemmegående...

Fra : Per Vadmand

Dato : 29-05-05 09:15

> [...]

> over det tager tid og kræfter, men at det mere var som en
> hobby, altså noget man så frem, og glædede sig til.

Igen er du helt galt på den. En "hobby" er noget, man kan beskæftige sig
med, når man har lyst. Et barn er et livslangt ansvar.

Fra : PerX ...

Dato : 03-06-05 14:59

In article <4298f763$0$225$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Mette@dk
says...
> [...]
> husholderske ikke kun er 8 timer - man skal tværtimod stå til rådighed i 24

Som man selv har valgt...

Fra : PerX ...

Dato : 03-06-05 14:57

In article <42986a71$0$249$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Mette@dk
says...
> Men det at være hjemmegående er jo ikke bare at gøre rent. Det indebærer, at
> man er sammen med sine børn.

Men hun ville jo have de børn. Så kan man lade være med at vælge at få
børn.

Fra : PerX ...

Dato : 03-06-05 14:56

In article <rh9e919u9domdkr9virfn2i1u30ss83jjs@4ax.com>,
nospam@andropov.dk says...
> Mænd fyres for at gå på barsel

Så kan de lære det *G*

Fra : andropov

Dato : 03-06-05 17:04

On Fri, 3 Jun 2005 15:56:23 +0200, PerX ...
<hyp1999@_hotmail_remove_this_.com> wrote:

>In article <rh9e919u9domdkr9virfn2i1u30ss83jjs@4ax.com>,
>nospam@andropov.dk says...
>
>Så kan de lære det *G*

Skal de lære at gå på barsel på den hårde måde :)

Men mænd må vel også kunne få gavn af barselsfond.