Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D70 hvor stort memkort kan man sætte i?
Fra : Disney

Dato : 27-05-05 11:21

Hej

hvor stort memkort kan man sætte i et Nikon D70?

MVH
Jens

P.S. Undskylde de mange dumme spørgsmål

Fra : Niels Nielsen

Dato : 27-05-05 11:52

"Disney" <disney__dkfuckdet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> hvor stort memkort kan man sætte i et Nikon D70?

Jeg ved ikke, hvor store CF-kort i det hele taget kan fås, men et på 4 GB
(microdrive) kører fint i mit.

(Der findes nok ikke dumme spørgsmål, men gruppen her er et tydeligt bevis
på, at der i høj grad findes dumme svar

ab

Fra : Jakob

Dato : 27-05-05 13:16

In article <4296fbbc$0$749$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, nn@tele.dk
says...

> Jeg ved ikke, hvor store CF-kort i det hele taget kan fås, men et på 4 GB
> (microdrive) kører fint i mit.

Jeg bliver lige nødt til at komme ind fra siden med et tillægsspørgsmål
:0)

Jeg kan se at du bruger microdrive, er det de her hitachi minidiske ?
Har du oplevet nogen ulemper ved at bruge det istedet for traditionelt
kort, og er de ligeså hurtige som hurtige memorykort ?

Jeg så dem på en tysk side forleden og de er jo ret konkurrencedygtige
mht pris.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Michael L

Dato : 27-05-05 14:16

Jakob wrote:

> [...]
> kort, og er de ligeså hurtige som hurtige memorykort ?
>
> Jeg så dem på en tysk side forleden og de er jo ret konkurrencedygtige

De er markant langsommere end et godt flash kort og det viser også alle
tests af dem. Jeg har selv prøvet dem og var ikke imponeret. Samtidigt
skulle de være ret skrøbelige og jeg har snart en del gange hørt om kort
af den type der er stået af. Og når man tænker på du kan 1 GB Sandisk
Ultra II kort for under 800 kr så er de ikke voldsomt konkurrence
dygtige igen - I hvertfald ikke når man tænker på væsentlig dårligere
hastighed og en MEGET størrer chance for fejl pga. bevægelige dele.

Jeg så ovenikøbet et almindelig 2 GB Sandisk kort til ca. 1200 kr i en
eller anden dansk webshop igår aftes.

Jeg vil anbefale at man holder sig til almindelige flash kort hvis man
har sine billeder kært.

- Michael

Fra : KASO

Dato : 27-05-05 16:30

"Michael L" <michael@mlykkeNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> dygtige igen - I hvertfald ikke når man tænker på væsentlig dårligere
> hastighed og en MEGET størrer chance for fejl pga. bevægelige dele.

I et kamera med en "fornuftig" buffer som D70 - eller mit forrige Minolta
A1, oplever man ikke forskellen i praksis. Risikoen for fejl er STÆRKT
overdrevet Efter 1? år med et microdrive i ovenstående kameraer i daglig
brug og på ferier m.m. har jeg ikke haft problemer.

> Jeg så ovenikøbet et almindelig 2 GB Sandisk kort til ca. 1200 kr i en
> eller anden dansk webshop igår aftes.

Almindelige Sandisk kort er vist heller ikke just hurtige....

> Jeg vil anbefale at man holder sig til almindelige flash kort hvis man
> har sine billeder kært.

Vrøvl!

Prisforskellen idag er relativt beskeden - og derfor ville jeg også vælge
flashram fremfor Microdrive aht. størrelse, strømforbrug og hastighed v.
overførsel til PC - men er prisen på Microdrive't rigtig, er der ingen
problemer!

Fra : Brian Lund

Dato : 27-05-05 17:16

> [...]
> flashram fremfor Microdrive aht. størrelse, strømforbrug og hastighed v.
> overførsel til PC - men er prisen på Microdrive't rigtig, er der ingen

Jeg ville nu heller ikke turde et microdrive, hvis man er lidt klumret og
taber sit kort, ja så kan det godt være at det siger farvel og tak! - Et
alm. CF kort skal du vist tabe fra en rumstation før det går istykker...

Brian

Fra : HKJ

Dato : 27-05-05 17:34

Brian Lund wrote:
> [...]
> taber sit kort, ja så kan det godt være at det siger farvel og tak! - Et
> alm. CF kort skal du vist tabe fra en rumstation før det går istykker...

Ufatteligt at computere virker med alle de upålidelige harddiske

Faktisk viser min egen statestik at et microdrive er mere pålideligt end
et flashkort. Et af mine flashkort er gået istykker, men mit microdrive
med væsentlig flere drifttimer, virker stadig.

Når det så er sagt, så vil jeg foretrække flashkort til fotografering,
så lang tid at de ikke er væsentlig dyrene end microdrives. Hvis noget
går istykker, så er der væsentlig bedre mulighed for at redde data fra
et flashkort.

Fra : Brian Lund

Dato : 27-05-05 18:11

> Ufatteligt at computere virker med alle de upålidelige harddiske

Det gør de heller ikke! - Jeg har haft 2 drev som stod af på 1½ år...!
(Samme model, samme mærke, så nu prøver jeg noget andet)
Og seneste gang (3 uger siden) mistede jeg en masse billeder og andre
dokumenter, da harddisken besluttede sig for at stå af over natten!

> Faktisk viser min egen statestik at et microdrive er mere pålideligt end
> et flashkort. Et af mine flashkort er gået istykker, men mit microdrive
> med væsentlig flere drifttimer, virker stadig.

Har aldrig haft et flashkort der er gået i stykker endnu :) - Og jeg har da
været lidt klumrede med dem!

> [...]
> så lang tid at de ikke er væsentlig dyrene end microdrives. Hvis noget
> går istykker, så er der væsentlig bedre mulighed for at redde data fra

Hvordan det? - Ok, et flashkort kan ikke lave et headcrash eller sådan
noget, og på den måde er det ikke mange bytes der kan dø af gangen,
medmindre styrekreds står af så hele kortet er færdigt.

Brian

Fra : HKJ

Dato : 27-05-05 18:32

Brian Lund wrote:

> Det gør de heller ikke! - Jeg har haft 2 drev som stod af på 1½ år...!
> (Samme model, samme mærke, så nu prøver jeg noget andet)

En ting en harddisk ikke tåler så godt er varme, en ekstra blæser i
computeren til at køle harddisken er en god investering.

> Og seneste gang (3 uger siden) mistede jeg en masse billeder og andre
> dokumenter, da harddisken besluttede sig for at stå af over natten!

Er du så begyndt på backup nu?

> Hvordan det? - Ok, et flashkort kan ikke lave et headcrash eller sådan
> noget, og på den måde er det ikke mange bytes der kan dø af gangen,
> medmindre styrekreds står af så hele kortet er færdigt.

Det er netop fordi mange fejl på en harddisk forhindre alt adgang til
den, hvor en fejl i et flashkort kun ødelægger et område på kortet.
Det kort jeg mistede kostede mig et billede, det var alt.

Fra : Brian Lund

Dato : 27-05-05 18:57

> En ting en harddisk ikke tåler så godt er varme, en ekstra blæser i
> computeren til at køle harddisken er en god investering.

De gamle (seagate) blev kun "godt lune", den nye (maxtor) derimod bliver ret
varm, næsten så man kan brænde sig på den, så den har fået sin egen blæser!

> Er du så begyndt på backup nu?

En DVD-brænder er den næste PC-del på indkøbssedlen :)

Brian

Fra : KASO

Dato : 28-05-05 11:01

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> taber sit kort, ja så kan det godt være at det siger farvel og tak! - Et
> alm. CF kort skal du vist tabe fra en rumstation før det går istykker...

Tjah - gad vide, hvad der sker med kameraet, hvis man taber det?

Måske skulle man hellere lade være med at købe kameraer - de kan gå i
stykker, hvis man taber dem....

Jeg har faktisk tabt et Microdrive - og det fungerer stadig glimrende! Alt
kan ødelægges, hvis man vil, men alle de tåbelige rygter, som uvidedende
sjæle sætter i omløb om Microdrives fantastiske skrøbelighed er totalt
overdrevet og ude af proportioner.

Fra : Jakob

Dato : 27-05-05 16:26

In article <42971d79$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
michael@mlykkeNOSPAM.dk says...

> Jeg vil anbefale at man holder sig til almindelige flash kort hvis man
> har sine billeder kært.

OK tak for informationerne, det så jo fristende ud med dobbelts så meget
plads til samme pris :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Michael L

Dato : 27-05-05 14:25

Jakob wrote:

> [...]
> kort, og er de ligeså hurtige som hurtige memorykort ?
>
> Jeg så dem på en tysk side forleden og de er jo ret konkurrencedygtige

Kig på den her side:
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-6816

Her kan du se at de såkaldte Microdrives er langt mere end halvt så
langsomme som de hurtigste kort.

Generelt forstår jeg slet ikke hvorfor nogen vil bruge de Microdrives.
De er langsomme og usikre og prismæssigt er der ikke så forfædeligt
meget at komme efter, selvom der er lidt.

- Michael

Fra : ab©

Dato : 27-05-05 15:02

> Generelt forstår jeg slet ikke hvorfor nogen vil bruge de Microdrives. De
> er langsomme og usikre og prismæssigt er der ikke så forfædeligt meget at
> komme efter, selvom der er lidt.

Da jeg købte mit for knapt 1 år siden var min udgift netto faktisk mindre
end, hvad der svarede til et 1 GB kort, så jeg var ikke så meget i tvivl.
Har for øvrigt ikke haft problemer med det siden, og microdriven har været
brugt i 2 forskellige kameraer, været med i div. tasker med videre og aldrig
"slået en forkert prut".

ab

Fra : ab©

Dato : 27-05-05 17:39

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kan se at du bruger microdrive, er det de her hitachi minidiske ?

Ja, lige i øjet.

> Har du oplevet nogen ulemper ved at bruge det istedet for traditionelt
> kort, og er de ligeså hurtige som hurtige memorykort ?

Nej, jeg har ikke haft nogen problemer overhovedet. Jeg bruger også div.
CF-kort og kan ikke mærke nogen forskel. Det skal så lige siges, at jeg ikke
er til sport (-sfoto), så det er for størsteparten landskab-, macro- og
børnefotos.

ab

Fra : Brian Lund

Dato : 27-05-05 11:55

> Hej
>
> hvor stort memkort kan man sætte i et Nikon D70?

Det største du kan finde! :)

Brian

Fra : Bo Bjerre

Dato : 27-05-05 13:13

43 x 36 x 5mm, svarende til et Compact Falsh type 2 kort

Grænsen for FAT32, der er filsystemet på kortet er 2.000 Gigabytes (2Tbytes)

Fra : Steen Suder

Dato : 27-05-05 13:34

Disney wrote:

> Hej
>
> hvor stort memkort kan man sætte i et Nikon D70?

Jeg har tidligere brugt et 4GB Microdrive fra en skrællet MP3afspiller.
Meget plads, men relativt højt strømforbrug og relativt lav hastighed.

Nu bruger jeg et 2GB SanDisk UltraII. Noget lavere strømforbrug og en
dejlig høj hastighed.

--
Steen Suder

Fra : Michael L

Dato : 27-05-05 14:18

Disney wrote:
> Hej
>
> hvor stort memkort kan man sætte i et Nikon D70?
>
> MVH
> Jens
>
> P.S. Undskylde de mange dumme spørgsmål

Du kan bruge kort af alle størelser. Jeg vil bare anbefale dig at holde
dig lant væk fra de Microdrives der er på markedet som er mini harddiske
i CF format. De største almindelige flashkort idag er vidst på 8 GB
selvom samsung har lavet et på 16 GB for nyeligt, men det er ikke sendt
på markedet endnu.

Igen kan det anbefales at købe flere "små" fremfor ét stort i tilfælde
af et kort skulle gå i stykker.

Så kort af 1 eller 2 GB er det ideelle i min mening. Jeg bruger selv 1
GB Sandisk Ultra II kort som har en god hastighed og så kommer de med
noget recovery garanti af en art fra Sandisk hvis der skulle opstå
problemer.

- Michael

Fra : KASO

Dato : 27-05-05 16:31

> Du kan bruge kort af alle størelser. Jeg vil bare anbefale dig at holde
> dig lant væk fra de Microdrives der er på markedet som er mini harddiske
> i CF format.

Vrøvl! Giv en seriøs begrundelse!

Jeg har - som mange andre et Hitachi-drev fra en Muvo - og det fungerer
perfekt - og giver masser af plads!

Fra : KRV

Dato : 28-05-05 19:36

"KASO" <a@b.dk> skrev i en meddelelse

> "Michael L" <michael@mlykkeNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> Vrøvl! Giv en seriøs begrundelse!
>
> Jeg har - som mange andre et Hitachi-drev fra en Muvo - og det fungerer
> perfekt - og giver masser af plads!

Jeg har brugt et Hitachi Microdrive-drev 4GB Rippet fra en Muve mp3
Afspiller
Brugt det i 9 Måneder og aldrig haft Problemer med det
Har taget masser af motorløb DTC og taget 350 Billeder i RAV Hver gang det
har været Løb
Og selve kortet har aldrig svigtet .
Men vil gerne høre hvis de er problemer med kortet Jeg kan bare ikke se dem
eller haft dem
KRV