Bevisbyrde
Fra : morten sorensen

Dato : 27-05-05 09:54

En australsk kvinde er på Bali blevet idømt 20 års fængsel for
indsmugling af 4.1 kg cannabis.

Et interessant aspekt er at dommen er sket selvom de indonesiske
myndigheder undlod at foretage handlinger der kunne have stillet kvinden
stærkere - eksempelvis at veje bagagen i Bali og tage fingeraftryk af
selve posen med stofferne.

Ingen af disse ting havde dog alene kunne frikende kvinden - men at
staten igennem tolderne ligefrem afslår at gøre enkle ting der havde
kunne kaste lys over mulige forklaringers sandhedsværdi er en smule
kedeligt. Hendes forklaring er at stofferne må være plantet af
bagagepersonale i Brisbane og blevet 'glemt' i Sydney; en plausibel
forklaring der dog intet bevis er for overhovedet.

Spørgsmålet er hvad der er rimeligt i denne sag - hvor man på Bali altså
vælger at dømme efter eksisterende beviser (og når den eneste konklusion
man deraf kan) og ikke tager hensyn til at staten på sin vis har
modarbejdet en belysning af sagen.

Hvordan folk kan frikendes på 'teknikaliteter' forstår jeg bedre nu -
for det 'eneste' der peger på kvindens skyld er det ganske belastende
forhold at stofferne lå i hendes bagage. Alt andet synes at pege i
modsat retning - men er indicier, gæt og potentielt konstruerede
forklaringer. Havde vejning og fingeraftryk tilsyneladende understøttet
kvinden havde hun dog stadig kunne være skyldig - men

Principielt mener jeg at staten ikke i denne grad må udvise skødesløshed
i omgangen med bevismateriale - især ikke når det drejer sig om 20 års
fængsel (anklageren ville have livstid; loven nævner dødsstraf).

--

morten sorensen

Fra : Jesper

Dato : 27-05-05 14:04

morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> wrote:

> [...]
> i omgangen med bevismateriale - især ikke når det drejer sig om 20 års
> fængsel (anklageren ville have livstid; loven nævner dødsstraf).

Nu er Indonesien hvor Bali ligger jo et u-land så derfor foregår mange
af tingene ikke som de vill have gjort i et vestligt land.

Påstanden om at bagagepersonalet skulle havde plantet stoffet i Brisbane
og glemt at få det af igen under mellemlanding i Sydney er vås og vrøvl,
de er ingen toldkontrol internt i Australien, man kan sende narkotika
internt i hele containere uden problemer, derfor er det ikke nogen
plausibel forklaring. Den eneste rimelige forklaring er at hun selv
indsmuglede det for at sælge stoffet til vestlige turister på Bali. Så
kan det da godt være det "kun" var 3,90 kg hvis vægten ikke var helt
korrekt justeret, men hun smuglede lortet og må tage skraldet for det.
Hun skal være glad for at det ikke var Singapore, der risikerede hun at
blive hængt.

Fra : morten sorensen

Dato : 27-05-05 14:39

Jesper wrote:

> Nu er Indonesien hvor Bali ligger jo et u-land så derfor foregår mange
> af tingene ikke som de vill have gjort i et vestligt land.

Har set at australske jurister siger at dommen vil være den samme i
Australien.

> Påstanden om at bagagepersonalet skulle havde plantet stoffet i Brisbane
> og glemt at få det af igen under mellemlanding i Sydney er vås og vrøvl,

Påstanden bygges ellers på at der er fundet en sådan ordning hos
bagagepersonale i Australien.

--

morten sorensen

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 28-05-05 03:21

On Fri, 27 May 2005 at 13:03 GMT, Jesper <spambuster@users.toughguy.net> wrote:
> [...]

Jeg tror anklageren skelede til verdensopinionen, da han "kun" ønskede
livstid.

> Nu er Indonesien hvor Bali ligger jo et u-land så derfor foregår mange
> af tingene ikke som de vill have gjort i et vestligt land.

Enig.

> [...]
> de er ingen toldkontrol internt i Australien, man kan sende narkotika
> internt i hele containere uden problemer, derfor er det ikke nogen

Jeg kender ikke til deres systemer og checks, men det virker lidt mystisk. Var
det - såfremt hun ikke vidste det var i tasken - så meningen at en skulle
stjæle hendes bagage i Bali, og håbe hun ikke opdagede det inden?

> Den eneste rimelige forklaring er at hun selv
> indsmuglede det for at sælge stoffet til vestlige turister på Bali.

Mon der ikke var en bagmænd eller 2. Tror kun hun var "mule".

> Så
> kan det da godt være det "kun" var 3,90 kg hvis vægten ikke var helt
> korrekt justeret, men hun smuglede lortet og må tage skraldet for det.

Jeg mener så, at det er en problematisk holdning verdens lande har til
narkotika, men hun vidste det var ulovligt, og må tage straffen - hvis hun
vitterligt smuglede. Mon ikke hendes betaling - hvis hun var "mule" - også
afspejlede risikoen/strafferammen?

(Ligesom meget narkotika koster det dobbelt i Norge, som sjovt nok har dobbelt
så høje strafferammer som DK)

> Hun skal være glad for at det ikke var Singapore, der risikerede hun at
> blive hængt.

Jep:
http://www.sfdonline.org/sfd/Link%20Pages/Link%20Folders/Human%20Rights/hang.html

--
Anders Vind Ebbesen
It has always been the prerogative of children and half-whits to point out that

Fra : morten sorensen

Dato : 28-05-05 08:57

Anders Vind Ebbesen wrote:

> Jeg kender ikke til deres systemer og checks, men det virker lidt mystisk. Var
> det - såfremt hun ikke vidste det var i tasken - så meningen at en skulle
> stjæle hendes bagage i Bali, og håbe hun ikke opdagede det inden?

Nej -meningen var at posen skulle fjernes i Sydney (hun kom fra Brisbane).

> Mon der ikke var en bagmænd eller 2. Tror kun hun var "mule".

Hun har vist ingen fortid med stoffer - men det er heller intet bevis;
blot en af mange ting der peger i en anden retning.

> [...]
> vitterligt smuglede. Mon ikke hendes betaling - hvis hun var "mule" - også

Nøgleordet er 'hvis'.

Mener du det er OK at staten har afslået at tage fingeraftryk og veje
bagagen - ting der potentielt kunne have kastet lys over hvorvidt hendes
konstruerede forklaring holdt vand?

--

morten sorensen

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 29-05-05 04:46

On Sat, 28 May 2005 at 07:56 GMT, morten sorensen <morten@mortens.net_DELETE> wrote:

> Nej -meningen var at posen skulle fjernes i Sydney (hun kom fra Brisbane).

Pointen er den samme; hvis hun ikke selv deltog, må det være meningen,
at nogen skulle tilgå hendes bagage - dvs. "stjæle" den. Men nu forstår
jeg hvorfor forsvaret har peget på lufthavnspersonalet.

> Hun har vist ingen fortid med stoffer - men det er heller intet bevis;
> blot en af mange ting der peger i en anden retning.

Det havde den danske mor og datter, som blev snuppet i Thailand vist heller
ikke. En gang skal være den første - så vidt jeg ved er det 1 ud af
5 som bliver snuppet (meget generelt set).

Jeg /tror/ at mange unge mennesker kunne blive særdeles fristet af udsigten
til f.eks. 20000 kroner. Jeg /tror/ at mange - eller i det mindste nogle -
ville være villig til at tage til Norge og retur, hvis de blev stillet f.eks.
10000 kroner i udsigt for 1½ dags "arbejde"/rejse.

Nej, det er på ingen måde OK.

Fra : morten sorensen

Dato : 29-05-05 08:53

Anders Vind Ebbesen wrote:

> [...]
> ville være villig til at tage til Norge og retur, hvis de blev stillet f.eks.
> 10000 kroner i udsigt for 1½ dags "arbejde"/rejse.

Enig. Relativt fattige rygsæksturister der ikke selv er på stoffer er
åbenlyse kureremner.

> Nej, det er på ingen måde OK.

Er det nok til at afvise sagen? Jeg gad godt vide hvad konklusionen
ville være i DK. I Australien var hun angiveligt også blevet dømt på det
foreliggende.

--

morten sorensen