Så kan du lære det
Fra : Martin Møller

Dato : 27-05-05 09:47

Hvor stammer denne vending egentlig fra? En film? En tvserie?

Martin

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 27-05-05 10:00

Martin Møller skrev:

> Hvor stammer denne vending egentlig fra? En film? En tvserie?

Det er jo et helt almindeligt udtryk, som har været brugt i meget tv, blandt
andet i stand-up. Mit gæt er, at det er en videreudvikling fra den oldgamle
trussel "jeg skal lære dig!" eller inspireret af det engelske "that'll teach
you".

En ny pokerbog har i øvrigt kaldt sig "Poker - så kan du lære det!". Skøn
titel.

--
Mvh. Peter
http://filmsvar.dk

Fra : Holst

Dato : 27-05-05 10:01

Martin Møller wrote:

> Hvor stammer denne vending egentlig fra? En film? En tvserie?

Jeg tror, den stammer fra vores forældre og lignende.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-05-05 10:40

Holst <newsmay05@shelter.dk> writes:

> Jeg tror, den stammer fra vores forældre og lignende.

Den er ret ny i dagligsproget. Det er under to år siden, at jeg hørte
den først. Det var fra en rabiat Brøndby-fan, hvis det hjælper nogen
med at placere det.

--
Peter B. Juul, o.-.o "We haven't lost and we never will
The RockBear. ((^)) Today you came into our grasp

Fra : csm

Dato : 27-05-05 10:07

Anden alias Stewart Stardust : sang "så kan du lære det - så kan du lære
det - og hvis du ikke ka' lære det - så må du i skole og lære det... "

plat, men ganske sjovt. Det var der jeg har hørt det

Fra : JH

Dato : 27-05-05 10:21

"csm" <skhdkhf@ldsjfj.dk> wrote in news:4296e33f$0$63585
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Anden alias Stewart Stardust : sang "så kan du lære det - så kan du lære
> det - og hvis du ikke ka' lære det - så må du i skole og lære det... "
>
> plat, men ganske sjovt. Det var der jeg har hørt det

Du må være meget ung?

Fra : csm

Dato : 27-05-05 10:33

ha ha - bare jeg var.

Men måske det var derfra ? for alle siger det jo for tiden

Fra : Holst

Dato : 27-05-05 10:43

csm wrote:

> Men måske det var derfra ? for alle siger det jo for tiden

Det er mange, mange år ældre. Jeg kende det fra min barndom.

Fra : Tenzel Kim

Dato : 27-05-05 12:58

Holst wrote:
> Det er mange, mange år ældre. Jeg kende det fra min barndom.

Men det at det bliver brugt så meget for tiden kan meget vel skyldes
Anden's julekalender hvor som Carsten siger det blev brugt hvergang man
havde set et flashback til hans ungdom hvor han blev banket til plukfisk.

At udtrykket så har været brugt før da er så en anden side af sagen, men
det er højst sandsynligt det der har gjort udtrykket ultrapopulært for
tiden.

Tenz.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-05-05 13:38

Tenzel Kim <tenzel_kim@hotmail.com> writes:

> [...]
> Anden's julekalender hvor som Carsten siger det blev brugt hvergang
> man havde set et flashback til hans ungdom hvor han blev banket til

Jeg så den for nylig, og det gør det ikke. Måske en enkelt gang eller
to, men ikke konstant.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Får kan ikke lide at blive slået med en pind."
The RockBear. ((^)) -Marianne Juul, 2003

Fra : Tenzel Kim

Dato : 27-05-05 14:09

Peter B. Juul wrote:
> Jeg så den for nylig, og det gør det ikke. Måske en enkelt gang eller
> to, men ikke konstant.

Ok. Så rent faktisk kun få afsnit og jeg syntes bare at kunne huske det
som noget der var gennemgående.

Tenz.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 27-05-05 14:15

Tenzel Kim <tenzel_kim@hotmail.com> writes:

> Ok. Så rent faktisk kun få afsnit og jeg syntes bare at kunne huske
> det som noget der var gennemgående.

Den gennemgående joke omkring STuarts barndom var, at hvad faderen
(papa) end sagde, så sluttede det altid med "buk dig!" og lyden af et
barneskrig.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Sagt på godt dansk: Tak for henvendelsen,
The RockBear. ((^)) men luk venligst røven, hvis du ikke ved

Fra : Carsten Riis

Dato : 27-05-05 12:39

csm skrev den 27-05-2005 11:07:
> Anden alias Stewart Stardust : sang "så kan du lære det - så kan du lære
> det - og hvis du ikke ka' lære det - så må du i skole og lære det... "
>
> plat, men ganske sjovt. Det var der jeg har hørt det

Enig. Derudover bruger Stuar Stardust dette udtryk hver gang om hvem
han har banket til plukfisk, så afslutts beretningen med "så kan du lære
det"

Jeg har ladet mig fortælle, at man på et par skoler i StorKøbenhavn har
"forbudt" udtrykket, da ungerne simpelhen brugte udtrykket til mobning.

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : Intet Navn

Dato : 27-05-05 10:48

"Martin Møller" <martinboySPAM@FILTERhotmail.com> wrote in message
> Hvor stammer denne vending egentlig fra? En film? En tvserie?

Udtrykket har huseret i dansk rap-musik i længere tid og så vidt jeg lige
erindrer også længere end stand-up'erne har brugt det. Der foresvæver mig
noget om "Den Gale Pose" - men nu er min hukommelse udenfor
'fabriks-garantien' sååå...

/claus

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 27-05-05 12:54

"Martin Møller" <martinboySPAM@FILTERhotmail.com> wrote in news:4296de80$0
$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

> Hvor stammer denne vending egentlig fra? En film? En tvserie?

Vi diskuterede det netop for nylig og var enige om at det
var "Anden" der gjorde det så udbredet som det er nu.
Men kort efter sad vi og så "Bambi" og her udbryder den
kloge gamle ugle efter en eller anden fjollet ting
"That'll teach him". Så blev vi enige om at det nok er
noget ældre - det lyder nemlig som en talemåde i filmen.

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 29-05-05 12:17

> Hvor stammer denne vending egentlig fra? En film? En tvserie?

Det er en klassiker på linje med:

Hold kæft eller jeg skal give dig noget at græde over ...

Fordi jeg siger det ...

osv.

Hvordan udtrykket er opstået er aldrig til at vide, men pludselig bliver det
meget brugt. Det med Anders Mattesen lyder som en forklaring på
populariteten, men han har ikke opfundet det.

Mark