Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bedste DVD medie til sikker backup af foto
Fra : Michael L

Dato : 27-05-05 00:29

Hej

Jeg vil lige høre om der er nogen af jer der kan anbefale et godt DVD
medie til backup af fotos. Prisen er ikke relevant, men det er
sikkerheden og holdbarheden.

Jeg ved godt dette måske er en anelse OT, men hvis samme spørgsmål
stilles i edb.hardware.dvd så ender det som regel med at det billige
skrammel foreslåes som værende "udemærket", og det er ikke godt nok. Så
jeg håber at kunne høre lidt hvad i andre bruger - vil jo gerne kunne
læse mine fotos igen om 12 måneder når jeg skal bruge et bestemt billede.

Det skal helst være af typen DVD-R da de skulle være det mest kompatible
format på markedet.

Og foreslå venligst ikke en ekstern harddisk, dem har jeg allerede mange
af og min nye 1TB NAS skal nok gemme en masse data, men DVD'en skal
fungere som backup.

Mvh
Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-05-05 06:03

In article <42965bc6$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Michael L wrote:
> Hej
>
> Jeg vil lige høre om der er nogen af jer der kan anbefale et godt DVD
> medie til backup af fotos. Prisen er ikke relevant, men det er
> sikkerheden og holdbarheden.

Du går sjældent galt i byen med Verbatim. De går for at være i den
absolut gode ende, og kostedet sidst jeg købte i udlandet omkring 4 kr/stk.

Derudover bør du overveje at brænde ved lavere hastighed end max da det
giver nedre mærker i belægningen.

> [...]
>
> Det skal helst være af typen DVD-R da de skulle være det mest kompatible

Verbatim laver det hele.

> Og foreslå venligst ikke en ekstern harddisk, dem har jeg allerede mange
> af og min nye 1TB NAS skal nok gemme en masse data, men DVD'en skal
> fungere som backup.

Næh, endnu en ekstern harddisk er nok udemærket til backup.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 27-05-05 06:39

"Michael L" <michael@mlykkeNOSPAM.dk> wrote in message
> Hej
>
> Jeg vil lige høre om der er nogen af jer der kan anbefale et godt DVD
> medie til backup af fotos. Prisen er ikke relevant, men det er sikkerheden
> og holdbarheden.

http://www.inkjetart.com/mitsui/dvd.html

er angiveligt et godt bud.

Ellers skulle Verbatim AZO være gode - dem bruger jeg, for de er nemme at få
fat i til en rimelig pris.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Michael L

Dato : 27-05-05 12:33

Mogens Hansen wrote:

> [...]
>
> er angiveligt et godt bud.
>
> Ellers skulle Verbatim AZO være gode - dem bruger jeg, for de er nemme at få

Tak til jer begge. Det var også Verbatim AZO DataLifePlus jeg havde i
tankerne men ville lige sikre mig :)

- Michael

Fra : Jacob

Dato : 27-05-05 13:39

"Michael L" <michael@mlykkeNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> Tak til jer begge. Det var også Verbatim AZO DataLifePlus jeg havde i
> tankerne men ville lige sikre mig :)
>
> - Michael
Bibliotekerne i DK lavede for noget tid siden en undersøgelse af digitale
lagermedier. undersøgelsen skulle være offentlig tilgængelig. jeg mener at
man fandt ud af at det var Kodak lavede nogle fantastisk holdbare skiver.
omkring 100års levetid hvis de er opbevaret korrekt

Jacob

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-05-05 14:03

Jacob skrev:

> [...]
>man fandt ud af at det var Kodak lavede nogle fantastisk holdbare skiver.
>omkring 100års levetid hvis de er opbevaret korrekt

Man kan jo bare ikke rigtig bruge det til noget at Kodak lavede
(læg mærke til datiden) bedste CD'er og mig bekendt aldig lavede
DVD'er.
--
Knud

Fra : Mogens Hansen

Dato : 27-05-05 18:02

"Knud Gert Ellentoft" <ellentoft@mail.tele.invalid> wrote in message

[8<8<8<]
> Man kan jo bare ikke rigtig bruge det til noget at Kodak lavede
> (læg mærke til datiden) bedste CD'er og mig bekendt aldig lavede
> DVD'er.

Mitsui laver nogle CD'er, som skulle være lige så gode som de gamle fra
Kodak (http://www.inkjetart.com/mitsui/).
De DVD'er jeg henviste til deler angiveligt noget teknologi med deres bedste
CD'er - men holder ikke lige så længe.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-05-05 19:26

In article <42975296$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, Mogens Hansen wrote:

> [...]
> Kodak (http://www.inkjetart.com/mitsui/).
> De DVD'er jeg henviste til deler angiveligt noget teknologi med deres bedste

DVD'er har ellers den fordel, at det lag der brændes på er lukket inde
i plastic'en. Mens på den DVD er det det lag man skriver på med kuglepen,
eller som hos bibliotekerne: Sætter klistermærker på der opløser
det databærende lag.

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 28-05-05 16:31

Michael L wrote:
> min nye 1TB NAS skal nok gemme en masse data

Jeg har også kig på et NAS-system, hvad har du købt, og hvilke
alternativer overvejede du?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Steen Larsen

Dato : 28-05-05 19:47

In article <g80me.342$aC7.28@news.get2net.dk>,
Jeppe Høiby <spam@example.com> wrote:

> Jeg har også kig på et NAS-system, hvad har du købt, og hvilke
> alternativer overvejede du?

Hvilklen løsning har man så til backup af 1TB NAS?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-05-05 22:02

In article <steen.remove-AEC02D.20465428052005@news.tele.dk>, Steen Larsen wrote:

> Hvilklen løsning har man så til backup af 1TB NAS?

Det billigste er nok skuffer med diske. Det dyre er nok bånd.
Man kommer også langt med 200 DVD'er af 2 kr/skt.

Fra : Michael L

Dato : 06-06-05 20:30

Jeppe Høiby wrote:

> Jeg har også kig på et NAS-system, hvad har du købt, og hvilke
> alternativer overvejede du?

Hov - Så slet ikke denne besked - Havde forladt tråden for længst.
Jeg har købt en Buffalo Terastation. Og der var ingen alternativer -
Enten var de for små og meget begrænset i funktionalitet eller også
kostede de mindst 2-3 gange så meget.
Kan kun anbefale den - Den er perfekt og køre super lækkert og til en
pris på kun 6-7K(Kan ikke lige huske hvad jeg gav for den, men købte
den i Tyskland). Hvis man tænker på hvad alene 4 250 GB diske koster så
er prisen faktisk MERE end rimelig.

- Michael

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 06-06-05 20:56

Michael L wrote:
> Hov - Så slet ikke denne besked - Havde forladt tråden for længst.

Troede jeg var røget i dit kill filter...

> [...]
> pris på kun 6-7K(Kan ikke lige huske hvad jeg gav for den, men købte
> den i Tyskland). Hvis man tænker på hvad alene 4 250 GB diske koster så

Det ser ret lækker ud! Det må være denne her:
http://www.buffalotech.com/products/product-detail.php?productid=97&categoryid=19

Gav du 6-7K for enheden alene, eller var det incl. diske?

Hvilke diske har du sat i?

Synes ikke rigtig jeg kan finde nogen NAS-systemer til overkommelig pris
i DK, men dette her kunne være en mulighed.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Michael L

Dato : 06-06-05 22:59

Jeppe Høiby wrote:
> [...]
>
> Synes ikke rigtig jeg kan finde nogen NAS-systemer til overkommelig
> pris i DK, men dette her kunne være en mulighed.

Prisen er MED diske - Det er derfor det er så super lækkert. Og den
køre alle mulige former for RAID så der er god sikkerhed indbygget,
plus den har indbygget FTP server så jeg kan komme til mine filer alle
steder i verden.
Det er ganske enkelt et møg-cool produkt der bare virker til en yderst
god pris.

- Michael

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 06-06-05 23:01

Michael L wrote:
> [...]
> steder i verden.
> Det er ganske enkelt et møg-cool produkt der bare virker til en yderst

Ja, det lyder godt! Hvad er det for nogle diske der sidder i?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Michael L

Dato : 06-06-05 23:22

Jeppe Høiby wrote:

> Ja, det lyder godt! Hvad er det for nogle diske der sidder i?

Ved faktisk ikke hvad mærke diske det er der sidder i fordi jeg ikke
har haft den åbnet og kigget til dem :)

- Michael

Fra : Jeppe Høiby

Dato : 06-06-05 23:28

Michael L wrote:
> Ved faktisk ikke hvad mærke diske det er der sidder i fordi jeg ikke
> har haft den åbnet og kigget til dem :)

OK, men i hvert fald tak for info!

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Asboe

Dato : 07-06-05 11:44

Jeppe Høiby skrev i meddelelsen:

> Synes ikke rigtig jeg kan finde nogen NAS-systemer til overkommelig pris
> i DK, men dette her kunne være en mulighed.

Jeg har købt denne her i Danmark:
http://www.hardware-test.dk/ht/test_show.asp?id=3192

Sammen funktioner som den anden, men kun med en disk!
Meget tilfreds med den :)

--
Hilsen Asboe
Navnet i e-mail adressen er spejlvendt!

Fra : Michael L

Dato : 07-06-05 18:14

Asboe wrote:

> Jeg har købt denne her i Danmark:
> http://www.hardware-test.dk/ht/test_show.asp?id=3192
>
> Sammen funktioner som den anden, men kun med en disk!
> Meget tilfreds med den :)

Ja der er flere produkter at vælge imellem hvis der kun skal være en
enkelt disk. Men det giver samtidigt heller ikke nogen sikkerhed og
sætter også en grænse for hvor meget plads man kan have. Med
Terratstaionen(Som nu kan fåes helt op til 1.6 TB) så kan man køre
flere former for RAID i den og have fuld sikkerhed og samtidigt have
750 GB til rådighed hvilket er lækkert med mange RAW fotos.

Og inden nogen nævner det at det ikke er nok og man skal tage backup
osv. så kan jeg kun sige - Ja tak jeg ved det og gør det også.

- Michael