Lad os da lægge os helt ned
Fra : G B

Dato : 26-05-05 23:43

I dagens Jyllandspost kan man læse følgende:
[http://www.jp.dk/login?url=indland/artikel:aid=3065092]

Løsningen på det stigende antal vilde og voldelige piger i landets
storbyer er bl.a. at lade pigerne eksperimentere med karate og
kosmetologi. Det mener Søren Magnussen, der leder behandlingsstedet
Vilde Læreprocesser under Københavns Kommune. Hans medarbejdere mødes i
dag med andre eksperter på en konference for at finde ud af, hvordan man
bedst kan hjælpe vilde piger i de større danske byer.

Rå og kvindelige
'Vi har haft succes med at tilbyde pigerne en mulighed for at leve deres
rå drømme ud ved f.eks. at dyrke kampsport og hård fysisk træning
kombineret med mere kvindelige aktiviteter som afspænding, massage og
hårklipning for ikke at tabe kontakten med deres feminine side. På den
måde forsøger vi at vise vejen til en mere normal kvindelig verden,'
siger Søren Magnussen og forklarer, at de vilde piger, der er i
behandling i Vilde Læreprocesser, er mellem 13 og 18 år og hovedsageligt
kommer fra socialt svage familier.

Tal fra Københavns Politi viser, at antallet af sigtede piger i
hovedstaden er steget med 25 pct. fra 357 i 2002 til 437 i 2003.
Kriminaliteten er typisk butikstyveri, men en del begår også røverier og
vold.

Her ses 68'er pædagogikkens grimme fjæs igen: Eftergivenhed. Folk
opfører sig umuligt og belønnes med en opgradering af deres
voldskapacitet. Svarer til at belønne Nordkoreas nukleare trusler ved at
tilbyde dem sidste nye amerikanske våbenteknologi.

Det er fantastisk så lidt den offentlige debat påvirker 68ernes
magtbastioner. Rendyrket hasardspil med samfundet ala ovenstående burde
naturligvis føre til afskedigelse. De vilde piger bør ikke tilbydes
stærkere afpresningsmidler, og tidens akademikere med ansvar for egen
læring bør følge den erkendelse normale mennesker forlængst er nået til:
Der er nogle mennesker der hører til i et fængsel. De kan ikke reddes,
men samfundet kan og bør reddes fra dem.

--
Liberal, kongetro, EU-modstander og atomkraftmodstander.
Frihed under ansvar er den eneste troværdige vej frem.

Fra : morten sorensen

Dato : 27-05-05 08:09

G B wrote:

> Her ses 68'er pædagogikkens grimme fjæs igen: Eftergivenhed.

Jeg mener snarere man prøver at give dem et mere konstruktivt og (for
andre) uskadeligt afløb for nogle problemer de åbenbart selv har.

Om det virker, ved jeg ikke - men det kan næppe være dårligere end at
kaste dem i brummen, så deres sociale deroute kan gøres permanent.

--

morten sorensen

Fra : Kim2000

Dato : 27-05-05 11:01

> Det er fantastisk så lidt den offentlige debat påvirker 68ernes
> magtbastioner. Rendyrket hasardspil med samfundet ala ovenstående
> burde
> naturligvis føre til afskedigelse.

Hvad du åbenbart ikke læser i artiklen er at der står man har haft
"succes med"", man har altså afprøvet det med succes, denne viden skal
naturligvis benyttes. Det kommer heller ikke som en større overraskelse
det virker. Piger kommer fra socialt svage familier, deraffølgende lider
pigene oftest af lavt selvværd (ikke at forveksle med selvtillid),
karate, styrketræning er fremragende til at styrke deres selvværd, og
den negative sociale arv kan dermed (nogle gange) brydes.

> Der er nogle mennesker der hører til i et fængsel. De kan ikke reddes,
> men samfundet kan og bør reddes fra dem.

Så vi skal give op over 13-14-årige piger?

mvh
Kim

Fra : morten sorensen

Dato : 27-05-05 11:02

Kim2000 wrote:

> Hvad du åbenbart ikke læser i artiklen er at der står man har haft
> "succes med"", man har altså afprøvet det med succes, denne viden skal
> naturligvis benyttes.

Ja, det burde være åbenlyst - men nogle folk foretrækker at beholde
ideologien og fordommene intakte.

> [...]
> karate, styrketræning er fremragende til at styrke deres selvværd, og
> den negative sociale arv kan dermed (nogle gange) brydes.

Samme rolle har boksning haft i mange årtier snart.

> Så vi skal give op over 13-14-årige piger?

Åbenbart. Jge forstår det heller ikke. Det er da netop i denne alder en
kort, målrettet indsats kan betale sig 10- eller 100-fold.

--

morten sorensen

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 27-05-05 17:24

Kim2000 wrote:

> Hvad du åbenbart ikke læser i artiklen er at der står man har haft
> "succes med"", man har altså afprøvet det med succes,

Nej. Man har konstateret, at nogen piger rettede sig. Grunden til det
har man så tillagt sin egen strålende ide, hvor det ligeså godt kunne
være pga. samværet med den/de specifikke voksne i sig selv og ikke have
en snus med aktiviteternes art at gøre.

Sigende i den sammenhæng er alle de gange, aktiviteterne ikke har den
rettende effekt.

Det at karate eller boksning skulle virke rettende på unge mennesker
understreges heller ikke af alle de voldsdomme, der er blevet meget
aktive indenfor disse kampdiscipliner til del.

Der er ingen logik i, at uddannelse til mere effektiv vold skulle gøre
en voldelig person mindre voldelig. Tværtimod. Man vil nemt kunne opnå
lige præcis det modsatte. Det sker f.eks. indenfor militæret over hele
kloden.

Det afgørende kan også være en udvikling i pigen selv, der intet har med
den tilknyttede pædagog at gøre.

Der er logik i, at en forstandig voksen kan hjælpe et ungt menneske, der
opfører sig forfærdeligt; men intet tilsiger at kampsport, gør det
positive udslag. Meget tilsiger det præcist modsatte.