Four Jacks tekst "tom dooly"
Fra : Jacky Hansen

Dato : 26-05-05 20:34

Hej NG.....

Vi skal lave teater med børnehaven, og i den anledning kom vi til at tænke
på den danske tekst til "Tom Dooly" som vi mener var med Four Jacks. Det er
dog ikke lykkedes mig at finde teksten, så jeg vil hører om der er nogen af
Jer der evt. har den, eller ved hvor man kan finde den.

På forhånd tak
Jacky
fjern "detteskalfjernes" fra min e-mail ved direkte mail.

Fra : Jake

Dato : 26-05-05 20:45

Da solen gik ned bag bjerget,
Og himlen blev rød som blod,
Stopped jeg diligensen
Borte ved bjergets fod.
TIMEN ER NÆR, TOM DOOLY,
TIMEN ER NÆR, MIN SØN,
REJSEN BLI’R LANG, TOM DOOLY,
BØJ DIG OG BE’ DIN BØN.

Kusken sku’ være modig,
Prøved’ et enkelt skud.
Så fik han seks til gengæld,
Skvattede som en klud.
TIMEN ER NÆR, TOM DOOLY,
TIMEN ER NÆR, MIN SØN,
REJSEN BLI’R LANG, TOM DOOLY,
BØJ DIG OG BE’ DIN BØN.

Guldstøv og blanke dollars
Propped jeg i min sæk,
Og i mit hus på bjerget
Gemte jeg guldet væk.
TIMEN ER NÆR, TOM DOOLY,
TIMEN ER NÆR, MIN SØN,
REJSEN BLI’R LANG, TOM DOOLY,
BØJ DIG OG BE’ DIN BØN.

Men der var hul i sækken,
Guldstøvet laved spor.
Næste dag kom sheriffen
- nu bli’r jeg hængt for mord.
TIMEN ER NÆR, TOM DOOLY,
TIMEN ER NÆR, MIN SØN,
REJSEN BLI’R LANG, TOM DOOLY,
BØJ DIG OG BE’ DIN BØN.

Værsgo! :)

- Jake

Fra : preben nielsen

Dato : 27-05-05 05:45

"Jake" <j9ak9e@m9yhi9dd9en9agen9da.com> skrev i en meddelelse
> Da solen gik ned bag bjerget,
> [...]

Sgu ikke i den version jeg lytter til i dette øjeblik. Her handler
det om at han har myrdet pigen - præcis som i den originale
englske.

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Sune Salminen

Dato : 26-05-05 20:47

Jacky Hansen wrote:
> [...]
> Jacks. Det er dog ikke lykkedes mig at finde teksten, så jeg vil
> hører om der er nogen af Jer der evt. har den, eller ved hvor man kan

Prøv at skrive "timen er nær Tom Dooley" i googles søgefelt.

hint: 4. resultat.

-Sune

--
Nuke a gay vegan whale for christ!
My band: www.secondnature.dk

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 26-05-05 21:13

Sune Salminen skrev:

> Prøv at skrive "timen er nær Tom Dooley" i googles søgefelt.
>
> hint: 4. resultat.

Øv, jeg får kun 2 resultater og 2. resultat giver bingo...

men "-tegnene skal måske fjernes

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Sune Salminen

Dato : 26-05-05 21:17

Ivan V. Klattrup wrote:

> Øv, jeg får kun 2 resultater og 2. resultat giver bingo...
>
> men "-tegnene skal måske fjernes

Haha, ja med gåseøjne er det det 2. resultat.
Men det ser ud somom at "Jake" har fat i den lange ende - der er i hvert
fald flere vers i hans version.

-Sune

Fra : Hibbit

Dato : 26-05-05 22:07

"Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> wrote in news:42962ec4$0$67261
$157c6196@dreader2.cybercity.dk:

> Haha, ja med gåseøjne er det det 2. resultat.
> Men det ser ud somom at "Jake" har fat i den lange ende - der er i hvert
> fald flere vers i hans version.

Ja, men Four Jacks oversættelse læner sig op af den engelske version.
Og er identiske med hvad man kan google sig frem til.
Hvor Jake har fisket de besynderlige vers, kan jeg ikke gennemskue.

Keld

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 27-05-05 18:42

"Hibbit" <dont@email.me> skrev i en meddelelse > Ja, men Four Jacks
oversættelse læner sig op af den engelske version.
> Og er identiske med hvad man kan google sig frem til.
> Hvor Jake har fisket de besynderlige vers, kan jeg ikke gennemskue.

det er ellers den tekst jeg fik udleveret i folkeskolen. Der eksisterer
åbenbart flere danske tekster til melodien. Havde engang to danske tekster
til Monsieur le President

Fra : Hibbit

Dato : 27-05-05 20:49

"Jørgen Flainard" <smallerb@hotmail.com> wrote in

> [...]
> eksisterer åbenbart flere danske tekster til melodien. Havde engang to
> danske tekster til Monsieur le President

Jeg har lært, at grunden til at der eksisterer flere tekstmæssige varianter
af gamle sange, er at man i gamle dage skrev teksterne ned, når man hørte
en sang. Enten mens de blev sunget eller bagefter efter hukommelsen.

Jeg kan groft sagt finde to versioner af Tom Dooley : Den kendte version,
som The Kingston Trio (og Four Jacks) har indspillet, og en udvidet, som
også beskriver, at Dooley begraver sit offer.

Kusken sku’ være modig,
Prøved’ et enkelt skud.
Så fik han seks til gengæld,
Skvattede som en klud.

Så stygt kan selv Kim Larsen ikke levere det.
Jeg tror, at det er en dansker som har leveret sin helt egen version af
teksten, så det blev en rigtig "cowboyder" sang.

Keld

Fra : Jacky Hansen

Dato : 26-05-05 22:13

Jeg takker mange gange for Jeres hurtige svar.

Fortsat god aften.

Jacky