Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Compact Flash
Fra : Tor Arnes

Dato : 26-05-05 18:47

Hva er i praksis forskjellen på Kingston Compact Flash 512MB Elite Pro Type
I, 8/10MB Write/read og Kingston Compact Flash 512MB Type I, 1.5/6MB
Write/read?

Jeg ser jo det er forskjell i Write/read kapasitet, men hva innebærer det i
praksis når kortet brukes i et digitalkamera eller en pda?

Tor A

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-05-05 20:12

In article <jYnle.10778$ai7.261306@news2.e.nsc.no>, Tor Arnes wrote:
> [...]
>
> Jeg ser jo det er forskjell i Write/read kapasitet, men hva innebærer det i
> praksis når kortet brukes i et digitalkamera eller en pda?

i dSLR kameraer betyder det meget. Hvis du tager mange billeder inden
for meget kort tid, så vil et langsom kort være længe om at skrive
data, og du vil fylde buffer i kameraet og skal vente på det.

Jeg har et elite pro og et standard. Og man mærker tydelig forskel.
Du kan selv regne på det. På et 8 mpix kamera fylder et RAW billede
ca. 8 Mbyte, dvs med 1.5 Mbyte/s hastighed tager det over 5 sekunder
at skrive et billede.

Når bufferen er fuld, så betyder det at der begynder at gå 5 sekunder
mellem hver billede du kan tage. med Elite Pro kan du blive ved med
at tage billeder med 1 sekunds mellemrum når bufferen er fyldt.

Der er dog ældre 7 billige kameraer som ikke kan udnytte et hurtigt
kort og som altid er langsomme.

Du vil også mærke det når kortet kopieres over på computeren. Et
stort kort tager lang tid, og her er det rart at kunne gøre denne
kortere så kortet hurtigt kan tømmes.