| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Uretmæssig hævning på Master Card Fra : KNT | 
  Dato :  26-05-05 17:51 |  
  |   
            Hvad gør jeg, når kortudsteder nægter at medvirke til at stoppe uretmæssig 
 hævning på mit mastercard?
 Et firma i det store udland hæver $ 19.99 uden at være berettiget til det. 
 Banken henviser bare til at kontakte firmaet selv, men de udmærker sig ved 
 at have et nedbrudt mail system (er vist ikke interesserede i nogen form for 
 kontakt).
 I mit hoved er dette kortudstederens problem - ikke mit!
 
 Knud 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           per christoffersen (26-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : per christoffersen | 
  Dato :  26-05-05 18:39 |  
  |   
            
"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse 
 news:4295fe74$0$73222$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 > Hvad gør jeg, når kortudsteder nægter at medvirke til at stoppe uretmæssig 
 > hævning på mit mastercard?
 > Et firma i det store udland hæver $ 19.99 uden at være berettiget til det. 
 > Banken henviser bare til at kontakte firmaet selv, men de udmærker sig ved 
 > at have et nedbrudt mail system (er vist ikke interesserede i nogen form 
 > for kontakt).
 > I mit hoved er dette kortudstederens problem - ikke mit!
 Det er det så sandelig også. Iflg. Lov om visse betalingsmidler 
 (kreditkort-loven) skal uretmæssigt hævede beløb tilbageføres. Det vil 
 herefter være op til banken at få dokumenteret, at beløbet er retmæssigt 
 hævet.
 Det er vist desværre ikke så ualmindeligt, at i det mindste underordnede 
 bankfolk ikke er klar over at de har denne pligt.
 Et sted på  www.forbrug.dk (Forbrugerstyrelsen hjemmeside) findes en 
 vejledning som man kan printe ud og tage med i banken (så almindeligt er 
 problemet altså!).
 Alternativet er at bede om at komme til at tale med filialbestyreren, som 
 burde være klar over deres ansvar.
 /Per 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           KNT (28-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : KNT | 
  Dato :  28-05-05 18:50 |  
  |   
            
"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse 
 news:429609d5$0$73185$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >
 > > Det er det så sandelig også. Iflg. Lov om visse betalingsmidler
 > (kreditkort-loven) skal uretmæssigt hævede beløb tilbageføres. Det vil 
 > herefter være op til banken at få dokumenteret, at beløbet er retmæssigt 
 > hævet.
 > Det er vist desværre ikke så ualmindeligt, at i det mindste underordnede 
 > bankfolk ikke er klar over at de har denne pligt.
 > Et sted på  www.forbrug.dk (Forbrugerstyrelsen hjemmeside) findes en 
 > vejledning som man kan printe ud og tage med i banken (så almindeligt er 
 > problemet altså!).
 > Alternativet er at bede om at komme til at tale med filialbestyreren, som 
 > burde være klar over deres ansvar.
 >
 Problemet er at Globe Card / SEBkort afviser min henvendelse og nægter at 
 tage sig af den. Jeg har nu meldt kortet bortkommet og bedt dem lukke min 
 konto. Det sidste gider de heller ikke kvittere for, så jeg er lidt på bar 
 bund.
 Knud 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Povl H. Pedersen (28-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Povl H. Pedersen | 
  Dato :  28-05-05 22:11 |  
  |  
 
            In article <4298af3b$0$73262$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, KNT wrote:
 > 
 > "per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse 
 > news:429609d5$0$73185$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
 >>
 >> > Det er det så sandelig også. Iflg. Lov om visse betalingsmidler
 >> (kreditkort-loven) skal uretmæssigt hævede beløb tilbageføres. Det vil 
 >> herefter være op til banken at få dokumenteret, at beløbet er retmæssigt 
 >> hævet.
 >> Det er vist desværre ikke så ualmindeligt, at i det mindste underordnede 
 >> bankfolk ikke er klar over at de har denne pligt.
 >> Et sted på  www.forbrug.dk (Forbrugerstyrelsen hjemmeside) findes en 
 >> vejledning som man kan printe ud og tage med i banken (så almindeligt er 
 >> problemet altså!).
 >> Alternativet er at bede om at komme til at tale med filialbestyreren, som 
 >> burde være klar over deres ansvar.
 >>
 > 
 > Problemet er at Globe Card / SEBkort afviser min henvendelse og nægter at 
 > tage sig af den. Jeg har nu meldt kortet bortkommet og bedt dem lukke min 
 > konto. Det sidste gider de heller ikke kvittere for, så jeg er lidt på bar 
 > bund.
 Prøv at ringe til finanstilsynet. Hvis SE Bank væsentligt tilsidesætter
 spillereglerne på markedet, så vil FT nok gerne se på det.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
            Jonathan Stein (31-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jonathan Stein | 
  Dato :  31-05-05 14:28 |  
  |  
 
            KNT wrote:
 > Problemet er at Globe Card / SEBkort afviser min henvendelse og nægter at 
 > tage sig af den. Jeg har nu meldt kortet bortkommet og bedt dem lukke min 
 > konto. Det sidste gider de heller ikke kvittere for, så jeg er lidt på bar 
 > bund.
 Har du betalt pengene? - Ellers sidder du da stadig med den lange ende.
 Hvis de opkræver via BetalingsService, kan du afvise betalingen og selv 
 betale det, du mener at skylde dem.
    M.v.h.
      Jonathan
 -- 
 Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
 Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
 POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
 http://www.jsp-hotel.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             KNT (31-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : KNT | 
  Dato :  31-05-05 14:37 |  
  |   
            
 "Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse 
 news:429c6569$0$18644$14726298@news.sunsite.dk...
 >> Har du betalt pengene? - Ellers sidder du da stadig med den lange ende.
 >
 > Hvis de opkræver via BetalingsService, kan du afvise betalingen og selv 
 > betale det, du mener at skylde dem.
 >
 
 
 Det er lige præcis, hvad jeg øjeblikkelig gjorde - afmeldte betalingen fra 
 min PBS oversigt.
 Så med SEB jo finde ud af hvordan de vil greje det.
 
 Knud 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Jonathan Stein (31-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Jonathan Stein | 
  Dato :  31-05-05 16:57 |  
  |  
 
            KNT wrote:
 >>Hvis de opkræver via BetalingsService, kan du afvise betalingen og selv 
 >>betale det, du mener at skylde dem.
 > 
 > Det er lige præcis, hvad jeg øjeblikkelig gjorde - afmeldte betalingen fra 
 > min PBS oversigt.
 > Så med SEB jo finde ud af hvordan de vil greje det.
 Hvis der er trukket andet på kortet - som du ikke har gjort indsigelse 
 mod - så husk at få det betalt på anden vis. Ellers kan du ende med at 
 skulle betale renter og gebyrer af den del.
    M.v.h.
      Jonathan
 -- 
 Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
 Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
 POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
 http://www.jsp-hotel.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Povl H. Pedersen (26-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Povl H. Pedersen | 
  Dato :  26-05-05 21:27 |  
  |   
            In article <4295fe74$0$73222$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, KNT wrote:
 > Hvad gør jeg, når kortudsteder nægter at medvirke til at stoppe uretmæssig 
 > hævning på mit mastercard?
 > Et firma i det store udland hæver $ 19.99 uden at være berettiget til det. 
 > Banken henviser bare til at kontakte firmaet selv, men de udmærker sig ved 
 > at have et nedbrudt mail system (er vist ikke interesserede i nogen form for 
 > kontakt).
 > I mit hoved er dette kortudstederens problem - ikke mit!
 
 Det er det også. Bed banken om at vise dig lov om visse betalingsmidler,
 og dokumenter hvo det står.
 
 I det øjeblik du fortæller banken at der er sket en uretmæssig
 hævning, så skal de straks tilbageføre pengene. Såfremt de senere
 finder dokumentation for at hævningen var berettiget, så koster det
 normalt normal bankrente + 300 kr (mener jeg at have fået at vide).
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Flemming Lynggaard (27-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : Flemming Lynggaard | 
  Dato :  27-05-05 21:51 |  
  |   
            
"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message 
 news:slrnd9cc7b.2em.povlhp@ip100.home.terminal.dk...
 >> I mit hoved er dette kortudstederens problem - ikke mit!
 >
 > Det er det også. Bed banken om at vise dig lov om visse betalingsmidler,
 > og dokumenter hvo det står.
 >
 > I det øjeblik du fortæller banken at der er sket en uretmæssig
 > hævning, så skal de straks tilbageføre pengene. Såfremt de senere
 > finder dokumentation for at hævningen var berettiget, så koster det
 > normalt normal bankrente + 300 kr (mener jeg at have fået at vide).
 Nja den gælder vidst kun på dankort den der, hvis sælger mener at man stadig 
 skylder pengene og man har afvist kreditkort betalingen må de anlægge privat 
 søgsmål som de naturligvis vil vinde hvis altså man har snydt dem    idet 
 det ofte er fra udlandet vil der nok næppe ske noget..
 F 
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           "Morten Bjergstrøm" (29-05-2005) 
         
	
            | Kommentar Fra : "Morten Bjergstrøm" | 
  Dato :  29-05-05 12:21 |  
  |   |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |